Platt-TV: LCD vs. LED vs. PLASMA

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Jag har den fast 46"... pröjsade 11,495:- på Webhallen. Riktigt nöjd med den till både blueray, PS3 samt digitaltv.

Den skall komma till sommaren, men räkna inte med några reapriser direkt.

Därför att självaste bakgrundsbelysningen styr mycket av hur färg och kontrast kommer fram... CCFL är lysrör från sidorna som försöker lysa upp hela skärmen medans LED kan du lägga en matta bakom hela bilden och belysa allt med samma styrka. (alla kör inte med led på det viset, men de som gör har vansinnigt bra bild)

Helt enkelt bättre "lampa" för bilden kan man säga.

Jo jag förstår hur det funkar och förstår varför man får bättre kontrast...färgåtergivningen förstår jag fortfarande inte varför den blir bättre?:huvet

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ok.

när du menar med 'skärm', menar du att man använder den 'som en dator' osv? jag har inga sådana planer utan ska ha den bara som en tv, mest för att spela xbox/ps3 samt dvd-filmer då och då.

Jag hade nog viktat ungefär som följer:

<30% Dator/TV-spel & resten TV/DVD = Plasma
>31% Dator/TV-spel & resten TV/DVD = LCD

Vid mycket TV & film så väger bildkvaliten över förlusten i upplösning som man skulle sakna vid dator/tv-spelande.

Vid mycket spelande & datoranvändande så väger skärmens bättre upplösning över förlusten i bildupplevelse vid film & tv-tittande.

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Varför får man bättre färgåtergivning med LED belysning?
(Ja det var menat som en FRÅGA o inte som en diss! :) )

Bra fråga :tummenupp
Jag tror inte det gäller alla LED-belysta.
Citerar en led-tv.nu:
Ger LED-bakgrundsbelyst LCD-TV bättre bilder än plasmaskärmar?
Intressant nog så har jag inte hört någon i branschen hävda att de gör detta. I bästa fall säger de att med LED-bakgrundsbelyst LCD-TVs har plasma inte längre ett försprång när det gäller att skapa djup svärta och mättade färger. Men plasma har fortfarande en stor fördel då det gäller priset.

Antar att tekniken möjliggör så färgerna kan återges bättre.
CCFL-rör avger ljus med smalt spektrum jämfört med LEDs, vilket begränsar mättnaden av färgerna.

Uttis

Hellre än bra.
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
Street Triple R, -12
Den stora skillnaden ligger väl främst i att plasmorna är mer ekonomiska när man pratar stora skärmar.

Tittar man på skärmar över 60 tum börjar LCD:erna på 119000 och går upp till 300000:- En 60-tumsplasma kan du köpa för 25000:-

Shit pommes frites – finns det folk som har plats för så stora tv-apparater? Jag tror många använder tumstorleken som nån slags penisförlängare och missar det faktum att man kanske inte får den bästa bildupplevelsen bara för att tv:n är stor. Därmed inte sagt att det finns undantag .... När jag köpte tv sist blev det en 32:a då mitt vardagsrum är litet – Samsungs LCD eftersom det är den enda vita tv:n. :)

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag hade nog viktat ungefär som följer:

<30% Dator/TV-spel & resten TV/DVD = Plasma
>31% Dator/TV-spel & resten TV/DVD = LCD

Vid mycket TV & film så väger bildkvaliten över förlusten i upplösning som man skulle sakna vid dator/tv-spelande.

Vid mycket spelande & datoranvändande så väger skärmens bättre upplösning över förlusten i bildupplevelse vid film & tv-tittande.

:tummenupp

din länk - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=410575
antar m.a.o skulle vara bra för xbox/ps3?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Bra fråga :tummenupp
Jag tror inte det gäller alla LED-belysta.
Citerar en led-tv.nu:

Antar att tekniken möjliggör så färgerna kan återges bättre.
CCFL-rör avger ljus med smalt spektrum jämfört med LEDs, vilket begränsar mättnaden av färgerna.

Så är det säkert. Har just bytt till en LED skärm till datorn och jag upplever ingen större skillnad faktiskt. Dynamisk kontrast kan man ju dra på men det var inte heller något jag gillade vilket jag inte heller tror "TV-folket" gillar?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dynamisk kontrast kan man ju dra på men det var inte heller något jag gillade vilket jag inte heller tror "TV-folket" gillar?

Nej, men det ser bra ut när kunden står i en butik(elkedja) som är upplyst med mängder med lysrör så ljussituationen mest liknar en operationssal.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Det var nog den här jag skulle länka till som verkar vara en av de bästa, men billiga LCD-skärmarna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=416224

Full HD m.m.

SKulle jag däremot tipsa om Plasma hade Panasonic legat högt på listan men den hade du ju redan blivit tipsad om.

cool, då är det de 2 som jag finner mest intressanta för mig. samsung'en verkar vara väldigt billig jämfört med andra märken etc, är den 'gammal'? jag har ingen lust att köpa en ny platt-tv om 2 år igen...

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Kör Samsung 50" plasma kikar mest på vanlig tv men mycket film med.
Spelar 360 och har datan uppkopplad mot den.
Plasman ger mjukare o mer kontrastrik bild än lcd.
Skall man spela tokmycket är nog lcd att föredra.
men till film och större format så e det plasma som gäller finns en hel tråd någonstans på forumet om tv.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
cool, då är det de 2 som jag finner mest intressanta för mig. samsung'en verkar vara väldigt billig jämfört med andra märken etc, är den 'gammal'? jag har ingen lust att köpa en ny platt-tv om 2 år igen...

Det står lanseringsår 2009. Sen brukar väl iofs tillverkarna göra så att de reserverar sina senaste innovationer till sina toppmodeller medan de billigare modellerna får teknik som varit med ett tag.

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
har en panasonic veira 50" som jag är riktigt nöjd med.
Kollar bara film (ingen tv) och spelar 360.
Den har dock inte full hd men för att ögonen överhuvudtaget ska uppfatta det måste man sitta på ett bestämt avstånd från skärmen.
Tog mig friheten att citera uffe:

"För att kunna se 1080p på en 50" så ,så måste du sitta 2m till max 2.70 från TV, annars ser du inte 1080p. Här nedan så ser du vilka avstånd du måste ha för olika upplösningar & storlek på TV.

50" FullHD 2 - 2.70m tittar avstånd
50" 720p 2.70 - 3.50m
50" DVD digital TV 3.5 - 5m"

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
50" FullHD 2 - 2.70m tittar avstånd
50" 720p 2.70 - 3.50m
50" DVD digital TV 3.5 - 5m"

Mycket bra inlägg! :tummenupp

Upplösningen kommer som sagt till sin rätt när man använder TV:n som datorskärm och använder man inte TVn för detta så är upplösningen mest en kuriositet..

zm

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2005
Hoj
Er6n -13
Förra veira serien fick ju bra betyg vilket jag kan instämma i med tanke på min tv.
Inte sett detta årets men om man kollar snabbt så är det enda negativa jag kan se på den 42" är att där inte är usb.
Men du skriver att du spelar tv spel så antar att du har ps3/360 (?) där du kan koppla in ett usb. :tummenupp

Edit: Panasonic tycker jag är mest tv för pengarna.
Pioneer ligger väl i topp men kostar ganska mycket mer.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...