Platt-TV: LCD vs. LED vs. PLASMA

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Har du kollat på dagens LCD:er?
Har själv en 46" Samsung och den kan du stå nästan rakt från sidan och fortfarande inte lida av att det blir grådassigt.

Om du skall använda den till något annat än bara TV så skulle jag rekommendera LCD... så snart du kopplar en dator/konsoll till den så blir det bättre på LCD än Plasma är min erfarenhet.
Sen om du väljer en traditionell LCD eller en LED-LCD är upp till dig, själv kunde jag inte motivera priset som kommer med LED.

Jodå, var i valet o kvalet när jag skulle skaffa ny tv, bidde en Samsung PS50B855, Plasma alltså.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Har du kollat på dagens LCD:er?
Har själv en 46" Samsung och den kan du stå nästan rakt från sidan och fortfarande inte lida av att det blir grådassigt.

Om du skall använda den till något annat än bara TV så skulle jag rekommendera LCD... så snart du kopplar en dator/konsoll till den så blir det bättre på LCD än Plasma är min erfarenhet.
Sen om du väljer en traditionell LCD eller en LED-LCD är upp till dig, själv kunde jag inte motivera priset som kommer med LED.
Personligen skulle jag säga att använder du dator/TV-Spel mer än 60% av drift timmarna så skulle jag ÖVERVÄGA lcd panel.

Men jag rekomenderar Plasma & Panasonic ifall du vill ha till rätt kurs & suverän bild. Bli inte lurad att köpa LCD paneler på varuhus pga att dom "sticker" ut i bildväg.

Högre upplösning, betyder inte bättre bild

Mer än 60% användning av TV-Spel / Dator, överväg en LCD, men inte ett måste.

En annan myt är att LCD inte kan få inbränningar, det är FEL. Får du väl en inbränning på en LCD så är du körd, går aldrig få bort ( http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=10175&hl=inbränning )

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En annan myt är att LCD inte kan få inbränningar, det är FEL. Får du väl en inbränning på en LCD så är du körd, går aldrig få bort

Hur lyckas man på inbränning på LCD?? :va

Döda pixlar däremot, men det brukar gå att fixa..

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ska du spela så ska du hålla dig ifrån allt med mycket input lagg, typ Samsung.

Panasonics plasmor är bra att spela på, Philips är sämst.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Panna´s V serie som du länkar till är en av deras "high end" serier.

Den är superb kanjag säga, skulle du nu vilja spara lite pengar så kan du köpa G serien, super TV fast billigare

cool!

hur mycket i kvalité, känsla, upplevelse etc etc skiljer dem åt?

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
LED är inte en egen typ av panel utan är LCD fast med lysdioder som bakljus istället för CCFL.
Finns LED-tv som kan släcka ner delar av panelen, har jag för mig, för bättre svärta. Tror dock dessa fortfarande är mycket dyra.

Jag hade helt klart köpt en plasma i dagsläget om jag ville spela TV-spel och se på film.
Ska dela lägenhet med en kompis när jag flyttar hem till Sverige och vi kom fram till att han skulle köpa en LG 50PS8000.

Full-hd plasma på 50" för under 11000 känns riktigt najs. Han har dock inte fått den än men det verkar vara en kanontv för det priset.

edit: Upplösning är inget argument då dagens plasma och LCD båda har 1920x1080 pixlar :fakta
köpte denna tv i december och kan säga att jag är toknöjd med den... sen så spelar den allt genom usb porten...jag har inte hittat nåt format den inte har tagit iallafall....

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cool!

hur mycket i kvalité, känsla, upplevelse etc etc skiljer dem åt?
G serien saknar lite godis eller rättare sagt mkt godis som V serien har som tex, DLNA (nätverk) & andra saker som är bra.

Hade jag pengarna så hade jag köpt V serien.

Här nedan klipper jag & klistrar det som fattas på G serien

#DNLA
#G serien har "1080p upplösning x.y. color" medans V serien har "1080p upplösning Digital Cinema Color"
#Neo-PDP24p cinematic playback
#Moving Picture Resolution x.y. color
#2" tjock(5 cm) Deep color
#600 Hz sub field drive - (IFC Pro) istället för G seriens 400Hz
#V-Audio (surround) AR Filter
#4 HDMI jämfört med G serien 3

Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad allt betyder, men detta skiljer i varjefall från G serien till Highend serien

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ska dela lägenhet med en kompis när jag flyttar hem till Sverige och vi kom fram till att han skulle köpa en LG 50PS8000.

Full-hd plasma på 50" för under 11000 känns riktigt najs. Han har dock inte fått den än men det verkar vara en kanontv för det priset.

edit: Upplösning är inget argument då dagens plasma och LCD båda har 1920x1080 pixlar :fakta

Enligt den nya Hemmabio tidningen så har dom listat "top 5 TV"

På 4:e plats kommer LG 50PS8000 med motivering...

LG´s 50" plasma flaggskepp ger oväntat korrekt bild & snyggt bildflyt för vad som i sammanhanget är ett lågt pris.

På första plats hittar vi Pannan´s V serie med motivering....

Inga dolda fällor & suverän bild gör detta till den bästa TV just nu. THX läget är guld värt för den som vill ha bästa möjliga bild direkt från kartongen

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år