Platt-TV: LCD vs. LED vs. PLASMA

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Vill inte förstöra din lycka men är det 6 meter avstånd kommer du behöva kikare till din 50-60". 42-50 brukar rekommenderas till 3 meter.

För övrigt ska du ha plasma för den är bäst på allt förutom att titta på stillbilder.

• Gilla
Reaktioner: SGM

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Vill inte förstöra din lycka men är det 6 meter avstånd kommer du behöva kikare till din 50-60". 42-50 brukar rekommenderas till 3 meter.

För övrigt ska du ha plasma för den är bäst på allt förutom att titta på stillbilder.

Ållrajjt, då har vi kommit fram till att jag kanske bör ligga på åtminstone 55-60 tum (större kommer spränga budgeten totalt - om jag vill ha något "vettigt" (och det vill jag!) ) samt att jag bör köra på plasma.

Mer input i ämnet...?

Någon som kan föreslå märke/modell som är att föredra för mitt TV- tittande och mina krav?

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Ållrajjt, då har vi kommit fram till att jag kanske bör ligga på åtminstone 55-60 tum (större kommer spränga budgeten totalt - om jag vill ha något "vettigt" (och det vill jag!) ) samt att jag bör köra på plasma.

Mer input i ämnet...?

Någon som kan föreslå märke/modell som är att föredra för mitt TV- tittande och mina krav?

Jag är gammal Pioneer-tönt och nuvarande är Panasonic. Den senare tycker jag du ska titta på, att snåla på tv-inköp kan bli dyrbart både för egot, ögonen och känslan. Folk som har LG ex tappar hakan när dom kommer in i kungens rum och får se riktiga apparater.

Är det pengarna som tryter så får du vända dig till sortimentet "prisvärt".

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Vill hålla mig runt 15 000:- och behöver inte 3D alternativ. Har förstått att Panasonics plasma-TV rankas högt, så det är kanske det jag borde satsa på?
Med risk att jag får svaret "justfuckinggoogleit.com" så ställer jag frågan ändå - finns det någon modell i Panasonics utbud som inte har 3D, ligger runt 55 tum och har de bildkvalitéer som deras toppmodell har?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Lyfter denna tråd i hopp om lite expertishjälp...

Har förstått att det finns mkt kunskap här inne hos vissa av er och jag hoppas någon av er kan hjälpa en hojbroder.

Då vi har gjort om hemma i huset, så har plötsligt vår TV hamnat ca 6 meter från TV-soffan och vår 40 tummare ser plötsligt väldigt liten ut...
Är således på jakt efter en 50-60 tummare och är HELT villrådig!
Att försöka få hjälp på någon av de större elektronik-kedjorna är ju helt meningslöst - litar mer på folket här!

Vi tittar uteslutande på TV via Boxer (inte den bästa signalkällan således) samt en del film via dvd. Dator/TV-spel används i princip aldrig.
Har tänkt budgetera ca 15 000:- som smärtgräns på TV (give or take).

I'm all ears!
:tummenupp

Spara 40":aren för tv-tittandet, allt inom rimliga prisgränser blir i alla fall för litet - och gå på en projektor för filmer.

60" är litet med på 6 meter, speciellt om man vill kika på lite film. :) Projjar kräver dock att du kan stänga ute ljus, det är svårt att projicera svart i ett ljust rum. ;)

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Vill hålla mig runt 15 000:- och behöver inte 3D alternativ. Har förstått att Panasonics plasma-TV rankas högt, så det är kanske det jag borde satsa på?
Med risk att jag får svaret "justfuckinggoogleit.com" så ställer jag frågan ändå - finns det någon modell i Panasonics utbud som inte har 3D, ligger runt 55 tum och har de bildkvalitéer som deras toppmodell har?

En snabb sökning på Prisjakt.nu säger nej tyvärr... Det finns ingen Panasonic-plasma större än 50" utan 3D-stöd, och rätt i pris.

Med det monsterösa avståndet på 6m till TV:n så är det nog inget annat är en projektor som kan ge en vettig filmupplevelse.
Jag skulle fundera på att möblera om eller fixa ett annat TV-rum om jag var du ;)

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nu har förutsättningarna ändrats lite och avståndet till TV:n kommer vara högst 5 meter.
Jag har även höjt budgeten lite och har nu kommit fram till 2 kandidater - skulle gärna höra era åsikter om dessa båda!

Panasonic TX-P55VT30
Samsung PS-59D7005

Skiljer några tusenlappar dem emellan men via kneget så hamnar båda på runt 20'...
Har läst spaltkilometer om de båda och frågan är om man ska prioritera den aningen bättre bilden (vilket verkar vara endast en gradskillnad!) till Pannans fördel eller föredra att få 4 tum TV mer.

Tyvärr har jag inte möjligheten att se dem båda "live", än mindre uppställda jämte varandra för att jämföra.

All input välkomnas varmt!

(satans vel-putte man ska vara då :huvet )

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu har förutsättningarna ändrats lite och avståndet till TV:n kommer vara högst 5 meter.
Jag har även höjt budgeten lite och har nu kommit fram till 2 kandidater - skulle gärna höra era åsikter om dessa båda!

Panasonic TX-P55VT30
Samsung PS-59D7005

I min värld är inte valet svårt om det står mellan dessa, då skulle Samsungen hamna på väggen direkt.
Monterade en UE55D8005 för en vecka sedan och jag blev lite smått äcklad över hur grym bild det var på den :drool
Tyvärr så var det inte hemma hos mig jag satte upp den men det lutar åt en sån ändå då jag får köpa dem för 15k istället för 23 som de kostar annars :banana

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
I min värld är inte valet svårt om det står mellan dessa, då skulle Samsungen hamna på väggen direkt.
Monterade en UE55D8005 för en vecka sedan och jag blev lite smått äcklad över hur grym bild det var på den :drool
Tyvärr så var det inte hemma hos mig jag satte upp den men det lutar åt en sån ändå då jag får köpa dem för 15k istället för 23 som de kostar annars :banana

TACK för dina åsikter - uppskattas!

Dock så är TV:n du föreslår en LCD; jag ska ha en plasma...

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Panasonics plasmor ska ju vara de bästa bildmässigt, och den senaste generationen får ju superbra kritik.
Men hur Samsungen är vet jag inte. Du blir säkert nöjd vilken det än blir, men Panasonicen är väl den nya referens-TV:n som de andra jämförs mot.
Men å andra sidan är 4" mer inte fy skam...

Jag skulle läsa lite till och sedan välja. Att provkolla på en TV i en butik är skitsvårt tycker jag. Det är oftast alldeles för ljust i butiken, så den TV med ljusast bild och hårdast kontrast ser ut att vara den klara vinnaren. Men när man kommer hem så är det en helt annan sak. Därför litar jag inte på mina egna intryck av TV-apparater som står uppställda på rad på tex Elgiganten. Då känns det bättre att läsa seriösa recensioner och välja utefter det.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Panasonics plasmor ska ju vara de bästa bildmässigt, och den senaste generationen får ju superbra kritik.
Men hur Samsungen är vet jag inte. Du blir säkert nöjd vilken det än blir, men Panasonicen är väl den nya referens-TV:n som de andra jämförs mot.
Men å andra sidan är 4" mer inte fy skam...

Jag skulle läsa lite till och sedan välja. Att provkolla på en TV i en butik är skitsvårt tycker jag. Det är oftast alldeles för ljust i butiken, så den TV med ljusast bild och hårdast kontrast ser ut att vara den klara vinnaren. Men när man kommer hem så är det en helt annan sak. Därför litar jag inte på mina egna intryck av TV-apparater som står uppställda på rad på tex Elgiganten. Då känns det bättre att läsa seriösa recensioner och välja utefter det.

+1 på den!
:Bugar

Kan inte annat än hålla med fullständigt!
Tycker mig ha läst MASSOR om dessa både alternativen och känner väl att jag nu är öppen för vad de sakkunninga här på forumet tycker o tänker. Beroende på var man läser, så verkar det endast vara små skillnader mellan dem...
Här finns ju mkt kunskap samlat - tex hos R1 Uffe (vad han nu kan tänkas hålla hus?!?)

Well, jag håller stenkoll på denna tråd o hoppas på adekvat hjälp/synpunkter!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Opps, my bad!
:rodnar

Ingen i övrigt som har några synpunkter eller kan komma med fler infallsvinklar om de båda aktörerna...?

Plasma panasonic
Led o lcd Samsung

Det är mina åsikter 95% av alla fall jag fördjupat mig i.
LG, Sony mm är sällan min cup of tea.

Men ljud o bild är ju även personligt o individuellt. Precis som mc märke o modell...
Provkör o provtitta o välj med hjärtat.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Kollar lite på TX p50vt30y och frågar e då om man man spela upp ifrån USBn? Den e riktigt jefla snygg iaf,bilden funkar den med:)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Var på mediamarkt nyss och kollade lite..

Vad är problemet med alla tv-apparater? Så fort det rörde sig lite hastigt eller var panoreringar så blev det massa sträck i bilden. (tearing http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tearing_(simulated).jpg)

Är det mediamarkt som har en värdelös uppspelningskälla eller är apparaterna inte bättre än såhär? :gnissla

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Sådant har jag aldrig upplevt själv på någon av de tre platt-TV som jag har haft genom åren, så det måste vara att det är någon fnurr med signalkällan i den butiken du var inne i.
Vertikala randningar vid panorering och ljusstarka bilder har jag på min lågbudget-plasma, men inga sådana där hack i bilden som du länkade till.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år