Pokertråden

Dark_Messenger

Guest
Hur får ni fram handhistoriken sådär snyggt förresten?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hmm lite märkligt spel av dig tycker jag.

Jo, jag försökte ju mest köpa en pott som jag kom med i "gratis". Då ingen höjde preflop kändes det som att mitt toppar var bäst. Satte honom som bäst på ett mellanpar eller stegdrag då han synade min reraise. När han knackade på turn trodde jag att han antningen bommat helt och blev passiv eller att han slöspelade en fullbordad stege. Jag hoppades dock på det förstnämnda så jag betade lite hårdare i hopp om att köpa potten men han synade med igen....
Hans syn på turn fick mig att bli "säker" på att han fullbordat stegen så jag tänkte knacka och lägga min hand på river...
När damen kom och gav båda högsta stegen skrattade jag lite för mig själv och tänkte att hans "slowspelande" nu gjort att vi fick dela potten men jag tog en rövare och gick all in eftersom vissa lägger sig trots att det är en uppenbar split för att de är så gröna.... Men tji fick jag... han spelade en draghand (förvisso med många outs) ända fram till river då han fick jackpott.

Hur får ni fram handhistoriken sådär snyggt förresten?

Klicka på Support så finns det en knapp för Handhistorik.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Jo, jag försökte ju mest köpa en pott som jag kom med i "gratis". Då ingen höjde preflop kändes det som att mitt toppar var bäst. Satte honom som bäst på ett mellanpar eller stegdrag då han synade min reraise. När han knackade på turn trodde jag att han antningen bommat helt och blev passiv eller att han slöspelade en fullbordad stege. Jag hoppades dock på det förstnämnda så jag betade lite hårdare i hopp om att köpa potten men han synade med igen....
Hans syn på turn fick mig att bli "säker" på att han fullbordat stegen så jag tänkte knacka och lägga min hand på river...
När damen kom och gav båda högsta stegen skrattade jag lite för mig själv och tänkte att hans "slowspelande" nu gjort att vi fick dela potten men jag tog en rövare och gick all in eftersom vissa lägger sig trots att det är en uppenbar split för att de är så gröna.... Men tji fick jag... han spelade en draghand (förvisso med många outs) ända fram till river då han fick jackpott.

Iofs inget att skämmas för då han fick in en smygfärg. De flesta som hängt med så långt i handen hade åkt dit på samma sätt. Märkligt spel av honom.:gnissla
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
***** Hand 801521408 *****
15.00/30.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 13 september 2008 23:34:10
Kolja Snabbis (Vanlig/Turnering)
Plats 1: mkro (1090.00)
Plats 2: DEDMAN (1140.00)
Plats 3: räksallad (850.00)
Plats 4: Honza (1160.00)
Plats 5: högdatn (760.00)
DEDMAN lägg LM 15.00
räksallad lägg SM 30.00
** Giv **
mkro [N/A, N/A]
DEDMAN [N/A, N/A]
räksallad [Er, 4r]
Honza [N/A, N/A]
högdatn [N/A, N/A]
*** Bet Runda 1 ***
Honza Lägg
högdatn Syna 30.00
mkro Lägg
DEDMAN Syna 30.00
räksallad Passa
*** Flop(Board): *** : [10k, Eh, Knh]
*** Bet Runda 2 ***
DEDMAN Satsa 60.00
räksallad Höj till 120.00
högdatn Lägg
DEDMAN Syna 120.00
*** Turn(Board): *** : [10k, Eh, Knh, Kk]
*** Bet Runda 3 ***
DEDMAN Passa
räksallad Satsa 165.00
DEDMAN Syna 165.00
*** River(Board): *** : [10k, Eh, Knh, Kk, Dk]
*** Bet Runda 4 ***
DEDMAN Passa
räksallad All-in 535.00
DEDMAN Syna 535.00
*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 1730.00
mkro Lägger mig Vinst: 0.00
DEDMAN [9k, 8k] Färg med högsta kort kung Vinst: 1730.00
räksallad [Er, 4r] Stege med ess i topp Vinst: 0.00
Honza Lägger mig Vinst: 0.00
högdatn Lägger mig Vinst: 0.00

Potten är oraisad vilket innebär att vilken hand som helst kan vara med i potten. Ditt första misstag(enligt mig) är att du endast dubblar hans bet. Detta tyder mer på att du sitter på ett drag än en träff. Ur mitt perspektiv, om jag var motståndaren, så hade du betat mer om du träffat. Du vill ju få bort dragen steg/flush. Så att han synar med öppet stegdrag är inte konstigt, dock farligt att dra efter en stege som kan vara död. Men det beror ju på vad han tror att du har, jag hade synat detta också då det inte var mycket att syna och att jag får mer information på turn.

På turnen vet han förmodligen att hans hand inte är bäst, än så länge, men ditt bet är så litet. Drygt halva potten, 165 i en 300 pott. Även om han sätter dig på en stege så är synen värd att göra. Träffar han färgen så är den väldigt dold och du kommer då ha svårt att släppa stegen. Missar han färgen så vet han att hans hand inte är bra nog. Han kommer alltså inte att få ett svårt beslut på rivern. Att du går all in på rivern spelar förmodligen ingen roll, hade du checkat hade han pushat och du förmodligen synat. Men det är ett dåligt spel att pusha där. Hade inte färgen legat på brädet så hade du fått syn av vem som helst. Speciellt i en Sit N' Go, så det du egentligen gör är att du riskerar resterande marker för en split eller en förlust, vilket aldrig är bra. Dock i detta fall så hade förmodligen utgången varit densamma om du checkat.

Det man ska dra lärdom av i dessa oraisade potter, vilka vi alla torskat en hel del i, är att man ska vara väldigt försiktig. Floppar du tvåpar med din skithand 8-4 så finns möjligheten att din motståndare har floppat stege, det är onödigt att riskera mycket pengar i dessa händer då man har investerat så lite från början. Hur många gånger har man inte sett potter som startar på 20-30 kr och slutar i tusentals kronor. Dessa potter vill man undvika om man inte sitter på nötter:)
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
...Bra analys...

Intressant analys, det lät så förnuftigt att det knappast kan vara ditt spel du pratar om. :D Men jag håller med dig.

Standardraise brukar vara runt 3ggr big. Allt annat blir synbart för fi och indikerar oftast svaghet, tänk på det.

Det vanliga "tänket" som jag upplever det är att en standardraise brukar få gröna spelare och motståndare med dåliga kort att kasta. En halvpottshöjning 1-1.5ggr big brukar få de flesta att hänga med på åtminstone ett kort till. = Standard då man har en stark hand och vill ha folk med i potten?

Det intressanta är att resonemanget kan vara helt omvänt eller tom trippelvänt om man spelar med bra motståndare. Men på min nivå brukar det jag skrev ovan vara "standard".

Man ska aldrig underskatta makten av en rejäl höjning, speciellt mot folk som inte riktigt har koll. Ofta är gränsen hårfin för vad de gladeligen går med på och vad som skrämer skiten ur alla och får samtliga att kasta. Jag brukar ofta använda det psykologiska övertaget till att sno åt mig ytterligare lite chips efter att jag vunnit en bra pott genom att höja ordentligt i rundan efter. 7 gånger av 10 så kastar alla sina kort direkt och man kan raka in blindarna. Det gäller att ha lite koll på motståndet dock så man inte springer in i nått otrevligt. Man bör försöka ha nått SPELBART på handen. :tungan
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Intressant analys, det lät så förnuftigt att det knappast kan vara ditt spel du pratar om. :D Men jag håller med dig.


Mitt spel är till största delen förnuftigt, det tar bara olika lång tid att förklara spelet för utomstående. I alla händer jag har recenserat så väger ju read/image in väldigt mycket, som kan vara svårt att beskriva för er. Men jag tycker att jag har gjort ganska utförliga beskrivningar, och genom att mitt spel är vinstgivande så anser jag att jag spelar korrekt, dock så kan spelet förbättras hela tiden. Jag ska recensera ett par händer igen så småningom, har haft en riktigt tuff vecka. Jag har blivit utdragen i så många viktiga potter att detta även påverkat mitt spel. Och jag brukar väldigt sällan tilta, men denna vecka har jag vissa gånger spelat uruselt på grund av detta. Jag har också gett mig in på lite mer tuneringsspel med framgång, dock så blir det till mesta del CG fortfarande.

Hur som haver, jag har ett par riktigt sjuka händer att recensera. Ena handen som fortfarande sitter i är när jag har QQ. Floppen kommer 9-9-9 och jag är all in mot 6-6 på flopp. Turn A, river A :)
 

Dark_Messenger

Guest
Hur som haver, jag har ett par riktigt sjuka händer att recensera. Ena handen som fortfarande sitter i är när jag har QQ. Floppen kommer 9-9-9 och jag är all in mot 6-6 på flopp. Turn A, river A :)

Kunde varit värre - Du kunde ju förlorat. ;)

Även om det känns så i det läget. :gnissla

Jag har lirat lite på SvS i helgen. Samma syndrom som tidigare dock. Riverjäveln på den sajten är tamigfan otrolig. Gång på gång åker man på nått cp-drag som fi får in i sista sekund. Det är nog det som retar mig mest öht i poker. Man kan ha placerat motståndet ganska bra, kliva in med stort övertag bara för att få se motståndarens typ enda out komma på sista... TILT!

Jaja, jag dubblade insatta cash iaf. Ska casha ut och söka mig till bättre jaktmarker.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
***** Hand 801521408 *****
15.00/30.00 Texas Hold'em (No Limit) - den 13 september 2008 23:34:10
Kolja Snabbis (Vanlig/Turnering)
Plats 1: mkro (1090.00)
Plats 2: DEDMAN (1140.00)
Plats 3: räksallad (850.00)
Plats 4: Honza (1160.00)
Plats 5: högdatn (760.00)
DEDMAN lägg LM 15.00
räksallad lägg SM 30.00
** Giv **
mkro [N/A, N/A]
DEDMAN [N/A, N/A]
räksallad [Er, 4r]
Honza [N/A, N/A]
högdatn [N/A, N/A]
*** Bet Runda 1 ***
Honza Lägg
högdatn Syna 30.00
mkro Lägg
DEDMAN Syna 30.00
räksallad Passa
*** Flop(Board): *** : [10k, Eh, Knh]
*** Bet Runda 2 ***
DEDMAN Satsa 60.00
räksallad Höj till 120.00 varför minihöjer du bara??? han behöver bara betala ytterligare 60 i en pott på då 270...(dedman har stegdrag och får alltså pottodds att syna din minimala bet
högdatn Lägg
DEDMAN Syna 120.00
*** Turn(Board): *** : [10k, Eh, Knh, Kk]
*** Bet Runda 3 ***
DEDMAN Passa
räksallad Satsa 165.00
DEDMAN Syna 165.00 (dedman har nu både steg, och färgdrag att försöka pricka på river, dvs typ 18 kort som hjälper honom, ((36% chans))
*** River(Board): *** : [10k, Eh, Knh, Kk, Dk] (och där satt och färgen)*** Bet Runda 4 ***
DEDMAN Passa
räksallad All-in 535.00 (precis som turn är river ett jätte dåligt kort för dig, checka bara ner... )
DEDMAN Syna 535.00
*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 1730.00
mkro Lägger mig Vinst: 0.00
DEDMAN [9k, 8k] Färg med högsta kort kung Vinst: 1730.00
räksallad [Er, 4r] Stege med ess i topp Vinst: 0.00
Honza Lägger mig Vinst: 0.00
högdatn Lägger mig Vinst: 0.00

tycker tyvärr du mest har dig själv att skylla att du torska handen... Om du nu absolut, ville spela handen skulle du betat ut ordentligt på floppen, till typ säg 200-220 nånting kanske så hade du säkert tagit hem det direkt då. :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
tycker tyvärr du mest har dig själv att skylla att du torska handen...

Absolut, jag säger absolut inte att jag spelade handen på¨något sätt som ens liknar bra... Däremot var färgen en hand som jag knappt ens hade med i beräkningen. Jag föreställde mig som sagt så gott som alla händer utom just den. Det var därför jag var så säker på split pot när sista kortet kom ut.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Absolut, jag säger absolut inte att jag spelade handen på¨något sätt som ens liknar bra... Däremot var färgen en hand som jag knappt ens hade med i beräkningen. Jag föreställde mig som sagt så gott som alla händer utom just den. Det var därför jag var så säker på split pot när sista kortet kom ut.

jepp det hade ju inte varit helt otrloligt dock på river... men som sagt, du ledde på floppen och borde ha tagit hem den redan där. En hand som A med kass kicker vill du aldrig ha showdown med... kasta eller ta hem redan på flopp som sagt...

Lycka till :tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
men som sagt, du ledde på floppen och borde ha tagit hem den redan där. En hand som A med kass kicker vill du aldrig ha showdown med...

Nejdå, det är jag väl medveten om... Efter att ha feg-betat på floppen så hade jag ju nästan räknat med att handen var förlorad men försökte dra en rövare. När stegen blev färdig på river kände jag mig säker på att jag hade klarat mig undan med blotta förskräckelsen så det var därför färgen gjorde mig så förvånad.
 

Dark_Messenger

Guest
Om man ska tanka hem lite poker att glo på för nöje, vad ska man leta efter?

När ni ändå är igång kan ni passa på att tipsa om bra pokerskolor/learningmovies/tutorials etc.

Gärna i torrentform.. :tungan
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
När ni ändå är igång kan ni passa på att tipsa om bra pokerskolor/learningmovies/tutorials etc.

Tips 1: Lär dig pottodds och sannorlikhet...
Här är några av många nybörjarsidor som berör detta:

http://www.pokerspel.org/pott-odds.php

http://www.pokerstrategi.net/pottodds.php

http://www.texas-holdem.se/odds_pot_odds_implicerade_odds.htm

http://www.cardplayer.com/poker_odds/texas_holdem

Tips 2: läs igenom hela tips 1 igen ;)

Tips 3: registrera dig på www.pokerforum.nu och posta en massa händer du spelat som du undrar över...

Lycka till :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Om man ska tanka hem lite poker att glo på för nöje, vad ska man leta efter?

Poker After Dark gillar jag eftersom det är cashgame med de bästa.. Sen om det är bra poker kan jag inte uttala mig om men underhållning är det.

[YOUTUBE-ID]fH0BaHGb-Gs[/YOUTUBE-ID]


Den här handen från High Stakes Poker är sevärd..
Edit: Ljög lite... Den är rätt sjuk. Lider lite med Negreano
[YOUTUBE-ID]5k8mdvx0RWM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Poker After Dark gillar jag eftersom det är cashgame med de bästa.. Sen om det är bra poker kan jag inte uttala mig om men underhållning är det.

Kanoners. Är främst ute efter ren underhållningspoker. Ska kolla om jag hittar nått av detta. :tummenupp

Tips 1: Lär dig pottodds och sannorlikhet...
Här är några av många nybörjarsidor som berör detta:

http://www.pokerspel.org/pott-odds.php

http://www.pokerstrategi.net/pottodds.php

http://www.texas-holdem.se/odds_pot_odds_implicerade_odds.htm

http://www.cardplayer.com/poker_odds/texas_holdem

Tips 2: läs igenom hela tips 1 igen ;)

Tips 3: registrera dig på www.pokerforum.nu och posta en massa händer du spelat som du undrar över...

Lycka till :)

Danke danke. Men jag är främst ute efter filmmaterial. Har hört att det ska finnas bra "tutorialfilmer" typ, men har ingen aning om vad de heter och vart man ska leta. En snabb sökning på tpb ger ju ungefär en biljard träffar...

Sen är jag först o främst SnG-spelare varför tutorials ang turneringar vore att föredra. Gärna beginner, intermediate och advanced levels. Turneringsspel och CG skiljer sig som bekant rätt mycket.

PS. Vem är du förresten? Nyköping - svart R1. Borde man ju sett??
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Den här handen från High Stakes Poker är sevärd..
Edit: Ljög lite... Den är rätt sjuk. Lider lite med Negreano

Ajajaj, mardröm för Negreano men femman på turn är ju rätt sjuk och utifrån hans synvinkel så spelar han nog rätt korrekt poker. Kanske när Gus ställer på rivern så borde han fatta men...nä. Hur stora är oddsen och han kan knappast släppa kåken.

Stackars sate. :)
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Ajajaj, mardröm för Negreano men femman på turn är ju rätt sjuk och utifrån hans synvinkel så spelar han nog rätt korrekt poker. Kanske när Gus ställer på rivern så borde han fatta men...nä. Hur stora är oddsen och han kan knappast släppa kåken.

Stackars sate. :)

Hehe, kul att höra dig säga att turnen är sjuk i denna hand. Tidigare så har jag fått instinkten om att du inte har förstått vad en bad beat är=).. hur som helst, så är det mer utav en cooler än en bad beat, men en illa sådan ändå. En riktig bad beat är ju egentligen när man är inne med pengarna med den bästa handen och sedan blir utdragen på något sjukt sätt, typ som när man har färg och motståndaren topp par och får kåk på rivern:p..

Denna cooler är nog en utav dom värsta jag sett, speciellt när det är en sådan stor tunering också.

[YOUTUBE-ID]MKWK3HkpvMI[/YOUTUBE-ID]

Här kommer en riktig bad beat.

[YOUTUBE-ID]HOLw2q0JG9Y[/YOUTUBE-ID]
 

Dark_Messenger

Guest
Hehe, kul att höra dig säga att turnen är sjuk i denna hand. Tidigare så har jag fått instinkten om att du inte har förstått vad en bad beat är=).. hur som helst, så är det mer utav en cooler än en bad beat, men en illa sådan ändå. En riktig bad beat är ju egentligen när man är inne med pengarna med den bästa handen och sedan blir utdragen på något sjukt sätt, typ som när man har färg och motståndaren topp par och får kåk på rivern:p..

Jag ville nog mest kommentera korvgubbes filmklipp. Badbeat? Vart fick du det ifrån?

Ett riktigt bb för mig är nog precis som du säger när man kliver in med bästa handen och leder stort men blir utdragen på rivern som genom nått trollslag. Alt när två spelare ställer på flopp och den sämre handen får, för att ta ett exempel, exakt de två "mirakelkorten" som behövs för att dra ihop ett monster.

Cooler, badbeat etc.. Det finns nog en miljard olika uttryck. :)

Filmerna bara hackar fram på jobbet. :(

Posta en hand istället! :tungan
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Jag ville nog mest kommentera korvgubbes filmklipp. Badbeat? Vart fick du det ifrån?

Ett riktigt bb för mig är nog precis som du säger när man kliver in med bästa handen och leder stort men blir utdragen på rivern som genom nått trollslag. Alt när två spelare ställer på flopp och den sämre handen får, för att ta ett exempel, exakt de två "mirakelkorten" som behövs för att dra ihop ett monster.

Cooler, badbeat etc.. Det finns nog en miljard olika uttryck. :)

Filmerna bara hackar fram på jobbet. :(

Posta en hand istället! :tungan


hehe, jag tänkte mer på händer som jag postat tidigare som du menar inte varit en bad beat;)..

Cooler är typ när man är inne med en bra hand och träffar ett kort som hjälper ens egna hand men som ger fi nötterna.

Postar händer när jag kommer hem, har haft fullt upp=). När planeras nästa tunering btw?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top