Det handlar om en instats på kanske 100-150 kronor och spel på den nivå som passar bäst för en rulle på 150 kronor (vet inte vilken nivå som är bäst), men gissar på typ 0.05$ BB eller liknande. Vart är det sämst motstånd?
Bestäm dig för hur mycket du får spela bort per månad. Se därefter till att hålla det även om det ibland innebär att du får sluta spela den 28:e och vänta till nästa lön.
När man vill få mycket poker för lite pengar är billiga Sit N Go turneringar överlägset. Sätter du in 150kr kan du spela en rad 20-kronors SnG med många timmars erfarenhet och nöje som följd.
Att bränna 150kr på cashgame gör du på någon timme som nybörjare. Särskillt när du tvingas spela på de vildavästern-bord som så "små" insatser innebär...
En gammal "pokerregel" är att man inte ska gå in med mer än max en tjugondel av sin bankrulle på bordet för att kunna spela bra. Det är självklart bara en tumregel och upp till dig om du vill följa men det ligger mycket i det.
Om insatsen är för stor del av din totala bankrulle kommer du inte kunna spela så avslappnat som du måste kunna för att spela bra.
Att sätta in 150kr på en pokersajt och sätta sig vid ett cashbord där man köper in sig för hela summan är värdelöst. Man kommer helt enkelt vara för rädd om pengarna.
Så sätt in 150-300kr på svenska spel.
Spela 20kronors-turneringar & SnG så länge pengarna räcker.
Och framförallt. BEstäm dig för en budget. Oavsett hur många kompisars grannars kusiner du hört talas om som "lver på poker" så förlorar de flesta i långa loppet. 9 av 10 går back. Det man får göra är att bestämma sig för hur mycket man kan tillåta sig att gå back och sedan se till att det tar så lång tid som möjligt så man inte gör det till ett för dyrt nöje.
Jag har haft en enkel regel för mig själv sedan min första nät-poker-hand:
- Mitt pokerspel får kosta max vad en golf-greenfee kostar per månad vilket är i runda slängar en femhundring.
Vissa månader, främst i början, kunde den femhundringen vara slut på ett par dagar medans den nu ofta räcker ett par månader. Men i det långa loppet har jag gått back eftersom jag inte har tid/ork/lust att lyfta det en nivå med allt vad det innebär.