Pokertråden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Hmm... Jag är helkass men vill ändå vara med. Tisdagen den 2:a är först i december. Eller?

Jag måste ha missat att ställa om till oktober första gången jag slog på datum och därefter bara resonerat utefter de felaktiga septemberdatumen....

Då är mitt nya förslag: 7:e oktober, alltså första tisdagen i oktober.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Jag måste ha missat att ställa om till oktober första gången jag slog på datum och därefter bara resonerat utefter de felaktiga septemberdatumen....

Då är mitt nya förslag: 7:e oktober, alltså första tisdagen i oktober.

Det är ju nästan nästa år :näsblod Går det att köra spontanturneringar efter en enkel förfrågning här? Nu på onsdag tex?

/T.Jejochbarnfripåonsdag

...blev det Svenska Spel förresten?
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Går o går..det gör det väl om vi vill men vi bör väl försöka att tjöra en gång per månad eller nått sånt så folk får bygga upp suget ett tag. Vinnaren får ju dessutom en hel månad på sig för att skryta och kunna sprida sin överlägsenhet här på SH. :)

Jag tycker vi kan tjöra olika dagar om folk vill men försöka hålla det till 1 gång per månad så det blir lite intresse vid varje turnering?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det är ju nästan nästa år

Skulle fotbollsVM och OS vara vad det är om det spelades varje år?

...kolla bara på ishockeyn vad som hänt när det gått inflation i turneringar.

Dessutom är SH's poker betydligt allvarligare!


.....sedan är det av praktiska skäl:
Folk ska inte vara inbokade och de ska hinna se inbjudan. tJör man med några dagars varsel är folk oftast inbokade.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Skulle fotbollsVM och OS vara vad det är om det spelades varje år?

...kolla bara på ishockeyn vad som hänt när det gått inflation i turneringar.

Dessutom är SH's poker betydligt allvarligare!


.....sedan är det av praktiska skäl:
Folk ska inte vara inbokade och de ska hinna se inbjudan. tJör man med några dagars varsel är folk oftast inbokade.

Ok jag håller med dig och D_M, men argumentet om att få skryta en hel månad berör nog inte mig. :mad:
 

Dark_Messenger

Guest
Ok jag håller med dig och D_M, men argumentet om att få skryta en hel månad berör nog inte mig. :mad:

Äh, säg som det är, du börjar med trashtalket redan nu. Vi vet nog hur det ligger till. Aldrig spelat...nybörjare...hur gör man... my ass. :D

Du har en månad på dig att plugga starthänder. :yoparty
 

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Röd/Vit 600
Tjenare, tänkte passa på och slänga in mitt första inlägg i den här tråden.
Jag hade tänkt börja lira poker lite på skojj med ett par kompisar på nätet.

Är alla sidor ungefär likvärdiga för nybörjare eller finns det bättre och sämre sidor? Det handlar om en instats på kanske 100-150 kronor och spel på den nivå som passar bäst för en rulle på 150 kronor (vet inte vilken nivå som är bäst), men gissar på typ 0.05$ BB eller liknande. Vart är det sämst motstånd? :rolleyes:
 

Dark_Messenger

Guest
Tjenare, tänkte passa på och slänga in mitt första inlägg i den här tråden.
Jag hade tänkt börja lira poker lite på skojj med ett par kompisar på nätet.

Är alla sidor ungefär likvärdiga för nybörjare eller finns det bättre och sämre sidor? Det handlar om en instats på kanske 100-150 kronor och spel på den nivå som passar bäst för en rulle på 150 kronor (vet inte vilken nivå som är bäst), men gissar på typ 0.05$ BB eller liknande. Vart är det sämst motstånd? :rolleyes:

Har du en bankrulle på endast 150SEK lär du inte spela cashgame utan kör några billiga SnG:s istället till du har tripplat pengarna. Tänk på att de flesta sajter kör dollars eller euro och det finns alltid en minimiinsättningsgräns. Vore jag du skulle jag vänta till du har åtminstone 500SEK att skyffla in någonstans.

En sajt med dåligt motstånd, speciellt på helger och weekends, är ladbrokes. Personligen gillar jag inte SvS men det är en smaksak.

Välkommen hit förresten. :)
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Tjenare, tänkte passa på och slänga in mitt första inlägg i den här tråden.
Jag hade tänkt börja lira poker lite på skojj med ett par kompisar på nätet.

Är alla sidor ungefär likvärdiga för nybörjare eller finns det bättre och sämre sidor? Det handlar om en instats på kanske 100-150 kronor och spel på den nivå som passar bäst för en rulle på 150 kronor (vet inte vilken nivå som är bäst), men gissar på typ 0.05$ BB eller liknande. Vart är det sämst motstånd? :rolleyes:

Självklart kan du lira cash game med en så liten rulle, bara du spelar på rätt stakes. Matematiskt sett så har du egentligen lite för lite pengar för att spela på 0.05$, men jag ser faktiskt inget problem med det på denna nivå. Men du bör börja på 0.01$/0.02$ för dom bästa förutsättningarna. Motståndet på denna nivå är nog densamma på alla sajter. Kan rekommendera titanpoker. Detta spel är snarlikt "låtsaspengar", men man lär sig spelet. För att sedan kunna utveckla ditt spel så måste du gå upp i stakes.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Det handlar om en instats på kanske 100-150 kronor och spel på den nivå som passar bäst för en rulle på 150 kronor (vet inte vilken nivå som är bäst), men gissar på typ 0.05$ BB eller liknande. Vart är det sämst motstånd? :rolleyes:

Bestäm dig för hur mycket du får spela bort per månad. Se därefter till att hålla det även om det ibland innebär att du får sluta spela den 28:e och vänta till nästa lön.

När man vill få mycket poker för lite pengar är billiga Sit N Go turneringar överlägset. Sätter du in 150kr kan du spela en rad 20-kronors SnG med många timmars erfarenhet och nöje som följd.
Att bränna 150kr på cashgame gör du på någon timme som nybörjare. Särskillt när du tvingas spela på de vildavästern-bord som så "små" insatser innebär...

En gammal "pokerregel" är att man inte ska gå in med mer än max en tjugondel av sin bankrulle på bordet för att kunna spela bra. Det är självklart bara en tumregel och upp till dig om du vill följa men det ligger mycket i det.
Om insatsen är för stor del av din totala bankrulle kommer du inte kunna spela så avslappnat som du måste kunna för att spela bra.

Att sätta in 150kr på en pokersajt och sätta sig vid ett cashbord där man köper in sig för hela summan är värdelöst. Man kommer helt enkelt vara för rädd om pengarna.

Så sätt in 150-300kr på svenska spel.
Spela 20kronors-turneringar & SnG så länge pengarna räcker.

Och framförallt. BEstäm dig för en budget. Oavsett hur många kompisars grannars kusiner du hört talas om som "lver på poker" så förlorar de flesta i långa loppet. 9 av 10 går back. Det man får göra är att bestämma sig för hur mycket man kan tillåta sig att gå back och sedan se till att det tar så lång tid som möjligt så man inte gör det till ett för dyrt nöje.

Jag har haft en enkel regel för mig själv sedan min första nät-poker-hand:
- Mitt pokerspel får kosta max vad en golf-greenfee kostar per månad vilket är i runda slängar en femhundring.

Vissa månader, främst i början, kunde den femhundringen vara slut på ett par dagar medans den nu ofta räcker ett par månader. Men i det långa loppet har jag gått back eftersom jag inte har tid/ork/lust att lyfta det en nivå med allt vad det innebär.
 

Dark_Messenger

Guest
Bestäm dig för hur mycket du får spela bort per månad. Se därefter till att hålla det även om det ibland innebär att du får sluta spela den 28:e och vänta till nästa lön.

När man vill få mycket poker för lite pengar är billiga Sit N Go turneringar överlägset. Sätter du in 150kr kan du spela en rad 20-kronors SnG med många timmars erfarenhet och nöje som följd.
Att bränna 150kr på cashgame gör du på någon timme som nybörjare. Särskillt när du tvingas spela på de vildavästern-bord som så "små" insatser innebär...

En gammal "pokerregel" är att man inte ska gå in med mer än max en tjugondel av sin bankrulle på bordet för att kunna spela bra. Det är självklart bara en tumregel och upp till dig om du vill följa men det ligger mycket i det.
Om insatsen är för stor del av din totala bankrulle kommer du inte kunna spela så avslappnat som du måste kunna för att spela bra.

Att sätta in 150kr på en pokersajt och sätta sig vid ett cashbord där man köper in sig för hela summan är värdelöst. Man kommer helt enkelt vara för rädd om pengarna.

Så sätt in 150-300kr på svenska spel.
Spela 20kronors-turneringar & SnG så länge pengarna räcker.

Och framförallt. BEstäm dig för en budget. Oavsett hur många kompisars grannars kusiner du hört talas om som "lver på poker" så förlorar de flesta i långa loppet. 9 av 10 går back. Det man får göra är att bestämma sig för hur mycket man kan tillåta sig att gå back och sedan se till att det tar så lång tid som möjligt så man inte gör det till ett för dyrt nöje.

Jag har haft en enkel regel för mig själv sedan min första nät-poker-hand:
- Mitt pokerspel får kosta max vad en golf-greenfee kostar per månad vilket är i runda slängar en femhundring.

Vissa månader, främst i början, kunde den femhundringen vara slut på ett par dagar medans den nu ofta räcker ett par månader. Men i det långa loppet har jag gått back eftersom jag inte har tid/ork/lust att lyfta det en nivå med allt vad det innebär.

Visa ord. Sammanfattar det hela rätt bra.

Bestäm vad ditt spel per månad får kosta. Gå inte över den gränsen, no matter what! :gnissla Det tar tid att bygga bankrulle, att kliva in och skotta på en nivå man egentligen inte har råd med är helt värdelöst och kommer garanterat göra dig pank och frustrerad.

Jag brukar göra så att jag sätter in en femhunka eller en lax på en sajt, sen lirar jag billiga SnG:s, kanske 10-20$ tills jag åtminstone dubblat men helst tripplat de insatta pengarna. Sen tar jag ett beslut hur jag ska lägga upp strategin framöver.

@Korvgubbe: Jag tankade ner "ett gäng" avsnitt av poker after dark. Skitbra ju. Numera mitt before bedtimenöje. 4 av 5 :tummenupp
 
Last edited:

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Hur stor ens bankrulle ska vara finns det väldigt många synpunkter på beroende på hur man spelar, vilken strategi man följer, köper man in sig för max buy in eller spelar man shortstack och köper in sig för minimum. Det är en smaksak och man hittar snabbt en stil som passar sig själv. Själv så anser jag att man alltid ska köpa in sig för max och ens rulle ska ligga på minst 20x max inköp, gärna 30x. På svenska spel så är max inköp vid borden 200xBB istället för 100xBB som på vanliga siter, detta måste man ta hänsyn till om man skiftar site. Om du skiftar från en annan sida till Svenska spel så kommer alltså motsvarnde stake kräva en större bankrulle.

Det spelar egentligen ingen roll om du spelar Cash Game eller Sit N Go, bankrulle behövs ändå, och det är två helt skilda spel. Att pengarna räcker längre i Sit N' Go-världen ställer jag mig emot, har du bara en bankrulle som täcker dom stakes du spelar så spelar det ingen roll att du spelar på höga eller låga bord. Bankrullen ska vara tillräckligt stor för att täcka en rad förluster.

Dom flesta som tar första klivet in i pokervärlden kommer troligtvis börja förlora pengar. Vi har alla varit där, när jag tog mina första kliv in i pokervärlden för ett par år sedan så förlorade jag pengar, relativt mycket i alla fall. Men jag började även spela på höga stakes, efter en månads spelande så var jag redan uppe på 2$/4$ och torskade pengar. När jag väl vann så var jag ofta inne som underdog i händer och drog ut. Hur som helst, då kändes det som ett väldigt slöseri på pengar (dock hade jag roligt) men idag kan jag säga att det var väl spenderade pengar.

Jag gick sjukt mycket minus på parbet, mellan tummen och revbenet så skulle jag tippa på cirka 20 000 på ett år. Men sen vände det.. För cirka 2 år sedan så skulle jag ta ut lite pengar från parbet(vilket jag gjorde då och då när pengarna behövdes) men uttaget blev inte beviljat. Jag tog kontakt med parbet och fick då veta att jag inte kunde ta ut mer pengar till mitt visa kort, då jag endast kunde ta ut lika mycket pengar som jag hade satt in med det kortet. Surt, men lycklig var jag ändå då jag då fick bekräftelse på att mina förluster på siten var intjänade och med en hel del överskott. Pengarna togs ut via neteller, och sidan lämnade jag bakom mig då den verkligen suger:)
 

Dark_Messenger

Guest
...Förlorar i början...

Been there done that.

Ligger nog i runda slängar 15k back totalt fortfarande. Först för säg ett halvår sedan som jag börjar plussa.

Å andra sidan har jag en helt annan syn på poker nuförtiden.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ligger nog i runda slängar 15k back totalt fortfarande..

Så gott som alla kommer att förlora stora summor innan de spelmässigt nått den nivå som gör att de kan börja spela på allvar och gå plus.

MEN, min bestämda övertygelse är att de flesta kommer fortsätta gå minus i det långa loppet även när de egentligen skulle kunna gå plus därför att det är en sak att veta hur man borde göra och en annan sak att faktiskt göra det.

Jag tror det kräver en viss personlighet för att orka spela diciplinerat timme ut och timme in. Att inte tilta, att inte gambla att fortsätta spela konsekvent och förnuftigt.

För egen del har jag blivit väl bekant med känslan när jag slutar spela "bra" och istället bara spelar. Att jag kan spela mer per insättning nu beror mest på att jag lärt mig sluta när tålamodet börjar ta slut och jag börjar spela mer på chans....

Senaste året har jag så gott som alltid gått plus så länge jag orkar spela "enligt konstens alla regler"...
Problemet är att tålamodet bara håller någon timme och därefter börjar jag chansa mer och spela ett roligare spel som tyvär innebär mer förluster... Därför går jag sakta med förlust även om jag besitter kunskapen att kunna spela med vinst(inga stora vinster men ändå på rätt sida i balansräkningen).

Eftersom jag spelar golf känner jag igen precis samma tendenser där. Man vet att man borde spela smart och att man i långa loppet tjänar på det men att spela smart och säkert är inte detsamma som att spela på det sätt som är roligast. Så på golfbanan tar man upp drivern och satsar över dammen istället för att spela säkert med en järnklubba och gå bredvid....
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
jag är på när vi ska kröna poker kungen på SH
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Har sagt det här i andra pokertrådar, men det är värt att sägas igen: Ska man spela cash så se till att spela på en site som erbjuder rakeback. Man kanske inte tror det ska göra så stor skillnad, men det blir fort ganska mycket pengar även om man spelar på låga nivåer.
 

Dark_Messenger

Guest
jag är på när vi ska kröna poker kungen på SH

Herlisch! :tummenupp

Har sagt det här i andra pokertrådar, men det är värt att sägas igen: Ska man spela cash så se till att spela på en site som erbjuder rakeback. Man kanske inte tror det ska göra så stor skillnad, men det blir fort ganska mycket pengar även om man spelar på låga nivåer.

Hur funkar det?
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
jag är på när vi ska kröna poker kungen på SH

Jag hade tänkt börja lira poker lite på skojj med ett par kompisar på nätet.

Ok jag håller med dig


MItt förslag är som sagt att vi tJör 7:e oktober. Om ingen har allt för starka invändningar mot det så beställer jag en sådan turre.
Samma upplägg som sist men med mer marker. 3000 eller så.
 

Dark_Messenger

Guest
MItt förslag är som sagt att vi tJör 7:e oktober. Om ingen har allt för starka invändningar mot det så beställer jag en sådan turre.
Samma upplägg som sist men med mer marker. 3000 eller så.

För min del är det helt ok. Det kommer alltid finnas någon som inte kan just då etc osv men vi kan väl köra en sista tyck-till innan du beställer. Så...invändningar? :)

Tis den 7:e okt kl 20.15

Är det ok?
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Hur funkar det?

Rake är en liten del av varje pott som pokersiten tar. Har man rakeback får man tillbaka en viss procent av den del man själv lägger i rake. Hur stor procent man får tillbaka är olika från site till site. Vanligtvis nånstans mellan 25-60%.

Jag har 50% rakeback på den site jag brukar spela på. När jag spelade mycket (typ 13000-18000 händer/månad) så brukade jag få ihop mellan 1000-1500$/månad enbart från rakebacken. Då spelade jag inte ens på hög nivå. Bara på 0,5/1$- och 1/2$-blinds.

Nu spelade jag ju inte så mycket som dom riktiga hard core-grindarna. Dom brukade ha rake race där jag spelade förut, så man fick se hur många händer alla hade spelat. Fanns vissa som spelade över 100 000 händer på en månad. Skulle tro att dom drog ihop en ganska bra summa pengar på det. Då fick dessutom den som spelat flest händer en bonus på typ 7000$ och den som rake:at mest fick en bonus på 3000$. Oftast var den som spelat mest den som rake:at mest, så det blev ganska bra månadslön för han.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top