Pokertråden

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Spelar om jag är hemma.
Skriver dock inte upp mig på listan förrens precis innan start.
 

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Såld!
Jag får onekligen känslan av att du vill få över spelare till Boss. Vad kan du fixa för deal?

Nej de spelar mig inte så stor roll, jag spelar själv inte på boss, jag lirar på ss... Det beror på hur mycke man spelar, 40% till att starta med, stor rejkare kan få höjd...
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Denna hand diskuterades i ett pokerforum, och jag skulle vilja veta vad ni hade gjort i denna situation och varför. Jag väntar med min slutsats tills ni har analyserat den. Så call eller fold?


"Total number of players : 4
Seat 1: FI( $4854.13 )
Seat 2: randomtag( $4463.49 )
Seat 3: HERO( $13151.01 )
Seat 4: lösslaskig sopa( $1954.61 )
randomtag posts small blind [$10].
HERO posts big blind [$20].

Dealt to HERO[10r9r]

lösslaskig sopa folds.
FI calls [$20].
randomtag folds.
HERO raises [$80].
FI calls [$80].
** Dealing Flop ** [ 8s,7h ,8h ]
HERO bets [$140].
FI calls [$140].
** Dealing Turn ** [ 5r ]
HERO bets [$330].
FI calls [$330].
** Dealing River ** [ Js ]
HERO bets [$835].
FI is all-In.
HERO ...

ligger alltså ca 2800 i potten och det är 3400 till att syna för mig.."
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Denna hand diskuterades i ett pokerforum, och jag skulle vilja veta vad ni hade gjort i denna situation och varför. Jag väntar med min slutsats tills ni har analyserat den. Så call eller fold?

Eftersom jag spelade en så gott som identisk hand idag så hade jag lagt mig...
I mitt fall betade jag på i tron att min hand höll bara för att se att den andre träffat kåken redan på floppen och låtit mig hänga mig själv.

du har en bra hand men han har ju synat med hela tiden och dundrar sedan in allt efter din, troligen sista bet...

Han kan ju haft 78 eller 77 och alltså fått kåk på flopp och slowspelat.
Han kan ju haft 8J och haft trissen och synat med för att sedan träffa kåken på river....

Så hade jag resonerat efter att min motståndare vände upp pockettvåor som gett honom 77222-kåk redan på floppen men sen slowspelat mig till river så jag satt med stege eller om jag hade triss med bra kicker (minns inte exakt)

....men så tillhör jag dem som nöjespokrar med ständig förlust...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
SvS är fantastiskt... På 5 SnG under de senaste timmarna så har jag dragits ut på turn eller river 4 av gångerna trots att det varit minst 70-30 efter floppen till min fördel...
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Den enda handen som jag kan se att fi har, som slår stegen, är J-8. Jag tror inte på floppad kåk och det baserar jag på agerandet på rivern. Hans bet är 3400$ i en 2800$ pott. Och det enda drag som har träffat är just stegen, att överbeta potten kan vara för att sälja en bluff och försöka få syn av kanske ett överpar, men ett överpar synar förmodligen inte detta då bordet är parat och eventuellt drag är träffat. Däremot så synar ju en högre kåk. Och har han floppat en kåk så vill han ju ha betalt på rivern, då vill han väl inte skrämma bort motståndaren med ett massiv bet, utan en tredjedels pott skulle vara mer troligt. Han måste ju ta hänsyn till vilka händer som betalar av hans kåk. Överpar synar förmodligen ett värdebet, men inte ett sådant stort.
Så, den enda handen jag skulle vara rädd för är J-8, någon annan hand som slår stegen ser jag inte.

I denna hand spelar readet en överhört stor roll och jag hade baserat min syn/fold på just det.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Den enda handen som jag kan se att fi har, som slår stegen, är J-8. Jag tror inte på floppad kåk och det baserar jag på agerandet på rivern. Hans bet är 3400$ i en 2800$ pott. Och det enda drag som har träffat är just stegen, att överbeta potten kan vara för att sälja en bluff och försöka få syn av kanske ett överpar, men ett överpar synar förmodligen inte detta då bordet är parat och eventuellt drag är träffat. Däremot så synar ju en högre kåk. Och har han floppat en kåk så vill han ju ha betalt på rivern, då vill han väl inte skrämma bort motståndaren med ett massiv bet, utan en tredjedels pott skulle vara mer troligt. Han måste ju ta hänsyn till vilka händer som betalar av hans kåk. Överpar synar förmodligen ett värdebet, men inte ett sådant stort.
Så, den enda handen jag skulle vara rädd för är J-8, någon annan hand som slår stegen ser jag inte.

I denna hand spelar readet en överhört stor roll och jag hade baserat min syn/fold på just det.


Återigen förutsätter du att alla motståndare spelar "by the book"... Hans bet må vara "för stor" men å andra sidan har du betat på varje kort och dessutom avslutat med en rejäl bet. Varför är det då orimligt att tro att han drar en rövare och hoppas på att du synar oavsett vad han betar så att han alltså får chansen att dubbla upp? Han kanske helt enkelt inte sitter och räknar på alla händer som kan slå honom eller som du kan tänkas ha utan snarare reagerar mer på instinkt:
- Här sitter jag med min grymma hand och med tanke på att du betat in i mig hela jäkla tiden så lär han väl syna min all in oxå! Såsom han har betat lär han ju tro att hans hand räcker men vänta tills han får se vad jag sitter med...."

Men visst, du och jag spelar på olika nivåer så för mig är dårfinkar vardag.
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Återigen förutsätter du att alla motståndare spelar "by the book"... Hans bet må vara "för stor" men å andra sidan har du betat på varje kort och dessutom avslutat med en rejäl bet. Varför är det då orimligt att tro att han drar en rövare och hoppas på att du synar oavsett vad han betar så att han alltså får chansen att dubbla upp? Han kanske helt enkelt inte sitter och räknar på alla händer som kan slå honom eller som du kan tänkas ha utan snarare reagerar mer på instinkt:
- Här sitter jag med min grymma hand och med tanke på att du betat in i mig hela jäkla tiden så lär han väl syna min all in oxå! Såsom han har betat lär han ju tro att hans hand räcker men vänta tills han får se vad jag sitter med...."

Men visst, du och jag spelar på olika nivåer så för mig är dårfinkar vardag.


By the book kan man inte riktigt säga att någon spelar, då det finns tusentals olika teorier på hur man spelar händer i olika situationer. Enligt din teori, att han kan dra en rövare med 7-7, så kan han lika gärna sitta med vilken hand som helst, eller hur? Om man inte kan sålla bort händer så är det ju egentligen en automatiskt syn på rivern då du slår fler händer än dom händer som slår din hand?

Därför får man utesluta händer, som tillexempel J-J. Som är en hand som slår stegen, men hur stor är sannolikheten att han har floatspelat J-J på denna bräda som är så pass dragvänlig.

Man får alltså gå igenom handen och komma fram till troliga händer fi har spelat. Och i detta fall så har jag kommit fram till att den enda troliga handen har som slår stegen är J-8.

Man kan även notera att ett färgdrag kan spelas på exakt samma sätt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Enligt din teori, att han kan dra en rövare med 7-7, så kan han lika gärna sitta med vilken hand som helst, eller hur?

Nej, enligt mig är det inte konstigt att folk blir giriga den gången de träffat monsterhänder och de märker att någon betar in i dem... Så hade han suttit med 77 och alltså haft kåk redan på floppen tycker jag inte hans överdrivna bet vore märklig med tanke på att du hela tiden lagt in ökade betar... Att beta som han är otaktiskt men man ser det ju varje dag, alltså folk som har träffat nötterna men blir giriga och betar för hårt så de inte vinner så mycket som de hade kunnat...

edit:
Det jag definierade som "rövare" är alltså att i ren girighet överbeta i hopp om att dubbla upp mot någon som betat in den monsterhand man sitter på.

Det är inte alla som klarar att behärska sig efter att ha först passivt synat med,när de låtit motståndaren stå för betandet och så när det är deras tur att lägga ribban så drabbas de av girighet....
 
Last edited:

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Nej, enligt mig är det inte konstigt att folk blir giriga den gången de träffat monsterhänder och de märker att någon betar in i dem... Så hade han suttit med 77 och alltså haft kåk redan på floppen tycker jag inte hans överdrivna bet vore märklig med tanke på att du hela tiden lagt in ökade betar... Att beta som han är otaktiskt men man ser det ju varje dag, alltså folk som har träffat nötterna men blir giriga och betar för hårt så de inte vinner så mycket som de hade kunnat...

Jo, jag förstår vad du menar. Och givetvist finns möjligheten att han sitter på 7-7, det är inte helt omöjligt. Det är heller inte helt omöjligt att han sitter på A-J, eller A-A, eller 2-2, eller... Ja, du förstår vad jag menar. Man kan alltid gör en felaktig syn på grund av att man har uteslutit starthänder, men det är ju så man spelar poker på ett vinstgivande sätt? EDIT Inte att man gör felaktiga syner, utan att man utesluter starthänder.

10-manna bord, alla limpar pree. Kan man utesluta AA,KK,DD från folk i sen position? Ja, med största sannolikheten sitter ingen i sen position med en sådan hand. Men möjligheten finns ju, eller hur? Förstår du vart jag vill komma?:)
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Anmälan görs genom att du reggar dig på SvS och anmäler dig i tråden sen kommer jag eller korvgubbe att PMa lösen till turneringen strax innan spelstart.

Kan ni lägga upp så man kan gå in och regga sig till turneringen redan på måndag kväll?

Kom på att vi skulle ha möte på jobbet på tisdag, med tillhörande utfodring efteråt, så hade varit bra att vara reggad sedan tidigare om att ifall det skulle dra ut på tiden.
 

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Såld!
Jag var på vippen att fråga samma sak men du hann före. :D

När man fixar sk affiliates vad är vinningen med det eg? Är det en win-win situation eller är det bara "värvaren" som tjänar på det?

Går du inte via en affiliate så får du med största sannolikhet inte lika bra deal om någon alls.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver

Beror lite grann på. Är det cash eller freezeout tourney? Synar troligen i cash och foldar troligen i tourney.

Beror också på om jag vet något om snubben eller inte. Är det en som höjer med 77 pre eller en limpare? Ser han floppen med 78? J8 har han ju knappast.

Mitt spontana svar är Syyyyn. Å andra sidan har jag inte spelat på nån högre nivå på typ 4 år, sen jag la av med pokern (ett tag) :tungan Numera kör jag bara lite shitlevel casual hilo limit på ftp.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Träffa på handen av en slump på PF nu o i stort sett alla som är hyffsade på spelet skriver fold.
Så verkar som kåken inte vart allt för dåligt gissat :), speciellt inte om man kollar på FI's stats.
 

Dark_Messenger

Guest
Denna hand diskuterades i ett pokerforum, och jag skulle vilja veta vad ni hade gjort i denna situation och varför. Jag väntar med min slutsats tills ni har analyserat den. Så call eller fold?


"Total number of players : 4
Seat 1: FI( $4854.13 )
Seat 2: randomtag( $4463.49 )
Seat 3: HERO( $13151.01 )
Seat 4: lösslaskig sopa( $1954.61 )
randomtag posts small blind [$10].
HERO posts big blind [$20].

Dealt to HERO[10r9r]

lösslaskig sopa folds.
FI calls [$20].
randomtag folds.
HERO raises [$80].
FI calls [$80].
** Dealing Flop ** [ 8s,7h ,8h ]
HERO bets [$140].
FI calls [$140].
** Dealing Turn ** [ 5r ]
HERO bets [$330].
FI calls [$330].
** Dealing River ** [ Js ]
HERO bets [$835].
FI is all-In.
HERO ...

ligger alltså ca 2800 i potten och det är 3400 till att syna för mig.."

Syn!

Det värsta som kan hända är att killen sitter med 78, 8J eller 88. 88 är inte särskilt troligt och har han 8J så är det ju trist att han drar ut dig såklart. Har han haft 78 får han ju smygkåken och det kan man nog inte utgå ifrån att han har. Den är hursomhelst omöjlig att skydda sig emot. Endast en läggning på river besparar dig några pengar men då hade jag nog hellre chansat på att jag är bättre. Förmodligen har killen settet och chansar på att fi har missat stegen. Kanske lyckas "jag" träffa tvåpar med femman eller knekten. Kollar man på highrollerturneringarna så är det ju helt normalt med orimligt stora höjningar som inte står i relation till pot, men det är lika många gånger för att få fi att tveka och lägga sin, många gånger bättre, hand innan showdown.

Jag hade synat - må det bära eller brista.

SvS är fantastiskt... På 5 SnG under de senaste timmarna så har jag dragits ut på turn eller river 4 av gångerna trots att det varit minst 70-30 efter floppen till min fördel...

The "SvS-syndrome" :D

Går du inte via en affiliate så får du med största sannolikhet inte lika bra deal om någon alls.

Ok, då fattar jag.

Kan ni lägga upp så man kan gå in och regga sig till turneringen redan på måndag kväll?

Kom på att vi skulle ha möte på jobbet på tisdag, med tillhörande utfodring efteråt, så hade varit bra att vara reggad sedan tidigare om att ifall det skulle dra ut på tiden.

Jag vet faktiskt inte. Jag ser inte problemet varför det inte skulle gå. Korvgubbe borde veta hur långt innan turneringan annonseras på SvS. Sist var det 1-2h innan turneringsstart vill jag minnas...
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
. Sist var det 1-2h innan turneringsstart vill jag minnas...

Nejdå, man kan regga sig från och med 00:15 den 7:e. Alltså en sissådär 20 timmar i förväg.

Kan ni lägga upp så man kan gå in och regga sig till turneringen redan på måndag kväll?

Tyvär tillåter de inte att man reggar sig förän samma dygn. Men om du sitter vaken till klockan slagit 00:15 så kan du regga dig...
Alternativt reggar du dig på morgonen innan du går till jobbet på tisdagen!
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top