Pokertråden

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Syn!

och har han 8J så är det ju trist att han drar ut dig såklart.
Jag hade synat - må det bära eller brista.

Hehe, hur kan J-8 var en utdragning? J-8 är ju bäst hand hela vägen mot den rivrade stegen? Vad är det värsta som kan hända är också ett härligt resonemang. Speciellt om man nu vill vinna pengar i poker:)

Träffa på handen av en slump på PF nu o i stort sett alla som är hyffsade på spelet skriver fold.
Så verkar som kåken inte vart allt för dåligt gissat :), speciellt inte om man kollar på FI's stats.

Det är en klurig hand. Men som sagt, säger ej bu eller bä då jag inte satt vid bordet.

Beror lite grann på. Är det cash eller freezeout tourney? Synar troligen i cash och foldar troligen i tourney.

J8 har han ju knappast.

Borde det inte vara tvärtom :confused: Du menar väl att du synar i tunering och lägger i cash? Annars förstår jag inte logiken.

Förklara gärna varför J-8 inte är möjlig. Som jag ser det så är det den enda möjliga handen. Om jag anser att han inte har J-8 i detta läge så skulle jag syna, annars inte.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Hehe, hur kan J-8 var en utdragning? J-8 är ju bäst hand hela vägen mot den rivrade stegen? Vad är det värsta som kan hända är också ett härligt resonemang. Speciellt om man nu vill vinna pengar i poker:)
Sa jag det? Ok kanske jag gjorde men jag menade att hade fi J8 så fick han kåk på river o det var ju tråkigt. Jag resonerar precis likadant som om fi hade haft 38. Triss som han bettar alt förjer med på sen prickar han 3 på river. Sånt händer.

Borde det inte vara tvärtom :confused: Du menar väl att du synar i tunering och lägger i cash? Annars förstår jag inte logiken.

Logiken är att markerna är värdefullare i en turnering. Åker du ut är du ute och har ingen möjlighet att fortsätta. I ett CG kan du hala upp plånkan o köpa in dig igen för att förhoppningsvis vinna tillbaka vad du nyss förlorat. Mao, vid ett avgörande läge där man misstänker att det blir slantsingling om potten kan det vara bättre att folda i en turnering medan man pushar i ett CG.
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Logiken är att markerna är värdefullare i en turnering. Åker du ut är du ute och har ingen möjlighet att fortsätta. I ett CG kan du hala upp plånkan o köpa in dig igen för att förhoppningsvis vinna tillbaka vad du nyss förlorat. Mao, vid ett avgörande läge där man misstänker att det blir slantsingling om potten kan det vara bättre att folda i en turnering medan man pushar i ett CG.


Dock så brister logiken om du förlorar cirka 10 x tuneringsinköp i en cg hand, och endast några marker i tunering. Det är endast 3400 extra av mina 13151 som jag förlorar i en tunering, men i ett cash game så förlorar jag 3400$ rakt av, så nej, jag förstår inte logiken.

Ja, man kan bara hala upp plånboken och köpa in sig för mer i ett CG. Lika väl kan du köpa in dig för en ny tunering.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Det är en klurig hand. Men som sagt, säger ej bu eller bä då jag inte satt vid bordet.

Mja, men FI är Passiv vilket gör att han nästan aldrig kommer bluffa där utan sitta med stål 9/10 ggr iaf (statsen stod på PF).
Så med det i åtanka så är den faktiskt en rätt enkel fold.
 

Dark_Messenger

Guest
Dock så brister logiken om du förlorar cirka 10 x tuneringsinköp i en cg hand, och endast några marker i tunering. Det är endast 3400 extra av mina 13151 som jag förlorar i en tunering, men i ett cash game så förlorar jag 3400$ rakt av, så nej, jag förstår inte logiken.

Ja, man kan bara hala upp plånboken och köpa in sig för mer i ett CG. Lika väl kan du köpa in dig för en ny tunering.

Förstår inte hur du resonerar nu. Om det handlar om en avgörande pott i låt säga en 2000 pers MTT kan man inte bara köpa in sig i en ny turnering. För att ytterligare spetsa till det kan vi låtsas att du är inne på tredje turneringsdagen och befinner dig på bubblan just då också. Förstår du vart jag vill komma? Chipsen stiger i värde i en turnering. Punkt. :)

Du blandar in hur mycket pengar det rör sig om, x antal gånger BBs höjning osv. Det har faktiskt inte med något att göra.
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Förstår inte hur du resonerar nu. Om det handlar om en avgörande pott i låt säga en 2000 pers MTT kan man inte bara köpa in sig i en ny turnering. För att ytterligare spetsa till det kan vi låtsas att du är inne på tredje turneringsdagen och befinner dig på bubblan just då också. Förstår du vart jag vill komma? Chipsen stiger i värde i en turnering. Punkt. :)

Du blandar in hur mycket pengar det rör sig om, x antal gånger BBs höjning osv. Det har faktiskt inte med något att göra.

För det första så handlade det nu inte om en avgörande pott, när man nu tar hänsyn till stackar. Vilket du inte tycker att man ska göra?:confused: Därav finner jag det inte logiskt att säga att man synar i CG och inte i Tunering. Då det rör sig om typ en tredjedel av sin stack.

Det jag vill framhäva i mitt resonemang var att "hala upp plånboken och köpa in sig" inte påverkar ens beslut. Tänk om det var ett minimum inköp på 200 000 och du har inga pengar kvar, då är det heller inte bara att köpa in sig igen. Hur som helst, vi kan släppa det.


"Du blandar in hur mycket pengar det rör sig om, x antal gånger BBs höjning osv. Det har faktiskt inte med något att göra."

Förstår inte vad du menar? Du får gärna utveckla.
 

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Mjölby
Hoj
Honda CBR 600 -97
I´m in!

Dark_Messenger
*Korvgubbe
*tHOORd
*Starfighter
*SjöKexet
*totti-R
*
*

Jag var inte med förra gången, hittade nyss den här tråden.:tungan
Hur många var med förra gången?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
(1) Borde det inte vara tvärtom :confused: Du menar väl att du synar i tunering och lägger i cash? Annars förstår jag inte logiken.

(2) Förklara gärna varför J-8 inte är möjlig. Som jag ser det så är det den enda möjliga handen. Om jag anser att han inte har J-8 i detta läge så skulle jag syna, annars inte.

(1) Nej, det menar jag inte. Quote DM: "Logiken är att markerna är värdefullare i en turnering."
Huruvida man torskar 3400$ extra eller ej är rätt irrelevant. Börjar man se markerna som $$ i ett cg bör man nog inte spela så mycket cg.

(2) Allt är möjligt. 87 eller 98 är troligare än J8. Hur många limpsynar en 4xBB raise pre med J8? Som jag också sa - det handlar mycket om vetskap om spelaren.
 

Dark_Messenger

Guest
"Du blandar in hur mycket pengar det rör sig om, x antal gånger BBs höjning osv. Det har faktiskt inte med något att göra."

Förstår inte vad du menar? Du får gärna utveckla.

Jo jag menar att ur ett strikt teoretiskt perspektiv tas ingen hänsyn till hur många marker som är inblandade i en pott, inte heller en viss raise etc utan detta är snarare faktorer som ger DIG en fingervisning hur DU ska agera i ett givet läge.

Haka inte upp dig på denna enskilda giv och pott utan jag diskuterar utifrån ett generellt synsätt.

I´m in!

*Dark_Messenger
*Korvgubbe
*tHOORd
*Starfighter
*SjöKexet
*totti-R
*
*

Jag var inte med förra gången, hittade nyss den här tråden.:tungan
Hur många var med förra gången?

Välkommen!

Förra gången reggade sig kanske 20-30% några veckor i förväg, resterande 70-80% registrerade sig timmarna innan turneringsstart. Totalt kanske vi var 15-20pers som lirade. Det var riktigt trevligt att spela mot andra sh:are som man bara gaggat med här på forumet tidigare. :)
 
Last edited:

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
(1) Nej, det menar jag inte. Quote DM: "Logiken är att markerna är värdefullare i en turnering."
Huruvida man torskar 3400$ extra eller ej är rätt irrelevant. Börjar man se markerna som $$ i ett cg bör man nog inte spela så mycket cg.

(2) Allt är möjligt. 87 eller 98 är troligare än J8. Hur många limpsynar en 4xBB raise pre med J8? Som jag också sa - det handlar mycket om vetskap om spelaren.

Jag vet inte hur utförligt jag behöver förklara detta, men man får ta hänsyn till att detta i grund och botten är ett MCforum och inte ett pokerforum. Hur som helst.

(1) Det kan diskuteras om markerna verkligen är värdefullare i tuneringsspel, men jag förstår precis det du menar och jag ställer mig även bakom det resonemanget. Men, det är nu alla andra faktorer spelar in. Hur mycket marker är det egentligen av din stack, i detta fall cirka en tredjedel och detta innebär att jag synar detta varje dag. Om du inte gör det så anser jag att ditt beslut är felaktigt. Oavsett utgång.

Och det är här ett av dom stora gapen mellan CG och tuneringsspel är. Att syna ner denna hand i en tuneringen påverkar inte balansräkningen rakt av. Du har fortfarande marker kvar och du måste fortfarande komma ITM för att du ska plusa. Beslutet är fortfarande viktig men slänger fi upp kåken så är du fortfarande kvar och du har fortfarande din chans.

I ett CG däremot så spelar det ingen som helst roll att du har marker kvar när fi slänger upp kåken. Utan denna hand lägger sig direkt på minussidan. Beslutet här är oerhört mycket viktigare. Eftersom att det är rena pengar. I tuneringen så förlorar du max ditt tuneringsinköp. Och, vanligtvist ligger ett tuneringsinköp en bra bit lägre än ett CG inköp. Och det är just pengar vi tjänar på poker eller hur? Det gör matematiken ganska enkel.


(2) I ett shorthanded CG? Ja, du, säkerligen lika många som limpsynar med 7-8s och 9-8s är kapabla till detta.

Jo jag menar att ur ett strikt teoretiskt perspektiv tas ingen hänsyn till hur många marker som är inblandade i en pott, inte heller en viss raise etc utan detta är snarare faktorer som ger DIG en fingervisning hur DU ska agera i ett givet läge.

Det är ju just dessa faktorer som väger in i varje beslut. Tar du inte hänsyn till detta, ur ditt "strikta teoretiskt perspektiv", så kan vi lika gärna prata finns-i-sjön. Information är ju just det viktiga i poker, bortser du från den så är väl alla beslut i blindo. Så detta är knappas något som ger dig en fingervisning hur du ska agera, utan det är något som du själv lär dig tolka för att kunna spela poker.
 

Dark_Messenger

Guest
...yadayadayada...jag har rätt...jag är bäst...yadayadayada...

Gå o lägg dig igen. Vakna upp och inse att jag har rätt. :D


EDIT: Har fortfarande inte hittat nån kul hand åt er. :( Måste man klicka i "spara handhistorik lokalt" för att kunna få fram det sådär tjusigt som ni får?
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Eftersom att det är rena pengar. I tuneringen så förlorar du max ditt tuneringsinköp. Och, vanligtvist ligger ett tuneringsinköp en bra bit lägre än ett CG inköp. Och det är just pengar vi tjänar på poker eller hur? Det gör matematiken ganska enkel.

Orkar inte dividera denna specifika hand så mkt, men konstaterar att du verkar ha fastnat i tänket "hur påverkar detta beslut min bankrulle?" i såväl cg som turnering. Jag är övertygad om att det är fel sätt att tänka, då tar man alldeles för många felaktiga beslut eftersom ens beslut (i cg) direkt påverkar bankrullen.

Att förlora 1/3 av sin stack i en turnering ser jag som klart allvarligare än att förlora 1/3 av degen jag har på bordet i cg. Om man ställer sig frågan "är snubben beredd att gå allin på en bra men aningen tveksam hand?" så blir svaret JA betydligt oftare i cg än i turnering. Därför är det troligare att min stege står i cg än i turneringsspel - ergo syn i cg och fold i turnering (med reservation för kännedom om spelaren i fråga som i högsta grad påverkar beslutet).
 

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Schtekholm
Hoj
Emmaljunga -09
Gå o lägg dig igen. Vakna upp och inse att jag har rätt. :D


EDIT: Har fortfarande inte hittat nån kul hand åt er. :( Måste man klicka i "spara handhistorik lokalt" för att kunna få fram det sådär tjusigt som ni får?

Hehe, mina inlägg kan kanske uppfattas dryga, men det är inte min mening. Men jag hoppas att någon kan dra lärdom av dem i alla fall. Vilken klient ska du dra ut HH ifrån?

Orkar inte dividera denna specifika hand så mkt, men konstaterar att du verkar ha fastnat i tänket "hur påverkar detta beslut min bankrulle?" i såväl cg som turnering. Jag är övertygad om att det är fel sätt att tänka, då tar man alldeles för många felaktiga beslut eftersom ens beslut (i cg) direkt påverkar bankrullen.

Att förlora 1/3 av sin stack i en turnering ser jag som klart allvarligare än att förlora 1/3 av degen jag har på bordet i cg. Om man ställer sig frågan "är snubben beredd att gå allin på en bra men aningen tveksam hand?" så blir svaret JA betydligt oftare i cg än i turnering. Därför är det troligare att min stege står i cg än i turneringsspel - ergo syn i cg och fold i turnering (med reservation för kännedom om spelaren i fråga som i högsta grad påverkar beslutet).

Du har missat hela poängen, men vi släpper det. Jag lovar dig att du bustar ett färgdrag oftar i en tunering än i CG i denna situation. Och inte som du säger. Men som sagt vi släpper det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top