Polaren körde sönder hojen!!!

brolle

Ny medlem
Gick med
29 May 2009
Hoj
Suzuki TL 1000 R -98, Suzuki GSX-R 750 turbo, Kawasaki z500
Tja

Jag köpte en gixer 750 -97 för ca ett år sedan.
Polaren var med och köpte hojen.

Efter ett par dagar så skulle vi ut och köra en sväng, detta var första gången som jag körde hojen efter att jag provkörde den hos säljaren. Jag körde den till närmsta mack för att tanka. Här byter jag och polaren hoj, han ville provköra den. Jag har nu kört ca 1 mil. De va klart att han fick de! Vi har ju känt varandra i 16 år, så jag vet att han tar det lugnt, men för säkerhets skull så säger jag att ”ta det lugnt ”, däcken va ju inte de bästa. Vi åker ifrån macken och polaren drar iväg så in i he….te. Vi kommer till en lång raksträcka där maxar han hojen… Bakifrån ser jag bara ett rökmoln, när jag kommer fram så står han vid vägkanten och det ryker från hojen, när man drar på starten så hör man att allt inte står rätt till.:mad::huvet:brinnerup

Väl hemma så konstaterar jag att det inte finns något komp på 1:ans cyl. De andra 3 har klarat sig.

Oavsett hur skicket var på hojen när jag köpte den så återstår det att den skall fixas, frågan är då- vem betalar och vem skall meka?

Vad tycker ni i denna fråga?? :va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Iochmed att du tar upp skuldfrågan (popcorn-varning), öppnar det upp för en mycket animerad debatt om allt annat än Teknik. Det är helt enkelt ett alldeles för lockande ämne för många, vilkas inlägg inte kommer platsa i Teknikforumet. Så jag flyttar redan nu tråden från Teknikforumet till Mc-relaterade diskussioner.

Om du vill diskutera endast det förmodade motorhaveriet, men utelämnar skuldfrågan, så är du välkommen att starta en ny tråd om det i Teknikforumet.

Hälsningar Jörgen

Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
tjao. de låter väl som att hojen inte var i nyskick. Rätt tycker jag är om ägaren till hojen får stå för delarna men den som körde sönder skall hjälpa till o meka i alla fall. Men sånt här e skitsvårt! o man vill ju inte mista en vän heller, dock så hade väl en riktig vän hjälpt till o meka o försöka få ordning på den.

Men det är ju bara vad jag tycker, någon annan kanske tycker precis tvärt om :tummenupp

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Lånar man ut sin hoj och personen som lånar den kör i diket så får han givetvis betala, men om hojen går sönder vid normal körning så bör man nog som ägare stå för sina kostnader själv. Dock borde polaren erbjuda sig att hjälpa till att laga hojen eventuellt stå för en viss del av kostnaderna. Men knappast nåt man kan begära.
Hojen hade med största sannolikhet gått sönder när du körde den nån dag senare. Det är ju knappast så att du köpte en GSX-R för att ligga och fisköra, eller?
Nu har det ju gått nåt år sen du köpte den men hade jag köpt en hoj som gick sönder några dagar efter köpet så hade den säljaren fått ett argt samtal.

brolle

Ny medlem
Gick med
29 May 2009
Hoj
Suzuki TL 1000 R -98, Suzuki GSX-R 750 turbo, Kawasaki z500
Kul att många svarar, alla svar är välkomna! :tummenupp

Detta var inte "normal" körning enligt mig, då han varva ur på 6:an så mycket det gick! Jag tänker att om man lånar någons bil eller liknande, så skulle jag inte maxa eller köra som f-n ifall den skulle paja. Troligtvis skulle hojen paja om jag körde den med, men då finns det bara en att skylla på... och jag tror inte jag skulle maxa en så gammal hoj. Jag har inte gjort det med mina andra hojar.:)

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Lånar man ut och hojen går sönder vid normal körning eller ren olyka så är det inte mycket att säga mer än att det var surt. Däremot om det gick till som du beskriver så hade din vän fått stå för det hela.

När man själv har gjort samma sak har jag också lagt till efter, -Ta det lugnt, If you break it you buy it :hihi då är man alltid helgraderad :tummenupp

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Inte längre...
Hmm... Svår fråga. :confused: Men spelar det någon roll om han drog ur den på just sexan? Är väl samma belastning i motorn om man drar ur den på typ trean, eller ettan (i teorin där man inte slår över)? Isf var det ju bara en tidsfråga för ras, nån gång skulle väl du dragit ur den med... kanske?

Nja... jag lutar nog åt att polaren inte skall behöva stå för särskilt mycket, han krascha ju inte... Och det var väl det du var orolig över med tanke på de dåliga däcken som du nämnde? Klart, de vore ju hyggligt av honom om han ville bidra med något men det är nog inget jag skulle ha krävt iaf.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Vist hade den troligen gått sönder för eller senare om du kört den också men det beror såklart lite vad som var fel. Personligen kör jag väldigt snällt med en nyinköpt hoj\bil innan man lärt känna den.

detta kanske hade kunnat avvejas med att hållit bättre uppsyn på oljan eller en servisgenomgång innan den fått smisk. Lever också under uppfattningen att en motor slits in efter körstil. Är den gubbakörd och någon bombarpilot får tag i den så kan motorn snabbt tacka för sig. Kanske också något som legat löst i luftrenaren som 1cylinder käkade upp.

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu har det ju gått nåt år sen du köpte den men hade jag köpt en hoj som gick sönder några dagar efter köpet så hade den säljaren fått ett argt samtal.

varför då? Är dina haverier planerade och väntade menar du?
Gillar du inte meningen "befintligt skick"?

edit: delarna är du. Ska ni skruva själva ska han som minst langa verktyg, tända gasen, kyla bärs och handla pizza.

Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Kul att många svarar, alla svar är välkomna! :tummenupp

Detta var inte "normal" körning enligt mig, då han varva ur på 6:an så mycket det gick! Jag tänker att om man lånar någons bil eller liknande, så skulle jag inte maxa eller köra som f-n ifall den skulle paja. Troligtvis skulle hojen paja om jag körde den med, men då finns det bara en att skylla på... och jag tror inte jag skulle maxa en så gammal hoj. Jag har inte gjort det med mina andra hojar.:)
Det är inte många originala hojar som varvar ur på sexan, varken min R1 eller Gixxer 1000 gjorde det utan Powercommander, men tillbaka till frågan...
Hade inte samma sak kunnat hända om du själv körde hojen? Ska han behöva betala för att du har köpt en kass hoj?

m sundeborn

Medlem
Gick med
16 Sep 2011
Hoj
-03 Suzuki SV1000s
Har hojen Turbo? (som de står till vänster i din profil) Mil på hojen känns också intressant.:rolleyes:

Gamla hojar går sönder. Jag hade varit sur på honom för att han maxade hojen.
(Men tänk på hur de hade känts om han vurpat på grund av haveriet och skadat sig. hade du inte känt skulld då?)

Jobbig/tråkigt att höra i vilket fall...

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det är inte många originala hojar som varvar ur på sexan

humhum, tittar man under TS nick står det "Hoj: Suzuki TL 1000 R -98, Suzuki GSX-R 750 turbo"

Kan det vara så att TS köpt en respiratorhoj? skulle förklara varför den varvar ur på 6an och säkert även förklara raset. Frågan blir ju snarare då varför TS skulle utelämna en sån viktig detalj :rolleyes:

Gasa fullt med en varmkörd hoj är ju på inget sätt konstigt så nog fan hade den havererat nästa gång du vred på rullen om nu polaren inte gjort det

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Varför har du en turbohoj med dåliga däck, är du galen? :D

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Känns som lite luckor i den storyn. Man undrar ju vad det är för kompisskap om inte bägge parter har vett att ta ansvar för det skedda?

Om jag provkör ett fordon är jag också beredd att ersätta om olyckan skulle vara framme. Reparation eller självrisk samt kompensation för bonusförlust. (Ja, jag har varit tvungen att leva upp till de orden.)

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Är inte gixxer 750 i slutet av 90 talet kända för dåliga vevlager? Jag vet flera som haft ras...
Är väl samma problem med TL1000S 96-99.
Jag menar bara att med en 97a kan allt hända.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Varför frågar du nu när det har gått nästan ett år sedan raset? :va

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...