Polaren körde sönder hojen!!!

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Ser inte problemet i detta?

gammal hoj som kan gå sönder när som helst och nu råkade den gå sönder med din polare på. Jag tror inte din polare hade sönder den medvetet.

DU betalar för DIN hoj punkt slut...

ps: ändra din signatur

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Eftersom det inte alls framgår hur det lät kan det mycket väl vara en stake. Men jag gissar på hål i kolven iom att det inte är direkt ovanligt på turbohojar om dom råkar gå lite magert pga slarv/dålig konstruktion/whatever.

Jag gissar på blåst toppackning till följd av låg kylvätskenivå.

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Hoj
Letar
Om jag lånar något och det går sönder när jag använder det så står jag för kostnaden. Så funkar jag i varje fall.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Körde polaren sönder hojen, eller gick hojen sönder när polaren körde den?

Exempel:
Dra ur hojen till varvstopp på varje växel = hojen gick sönder
Växla ner tre växlar och dumpa kopplingen så varvräknaren slår i botten förbi rödmarkeringen = polaren körde sönder hojen

Jämför med att provköra ett fordon man tänkt köpa. Skulle du betala för reparationerna om den aldrig bytta kamremmen väljer att kugga över just när du är ute och kör?

Hade du full koll på när oljan+filtret byttes senast i hojen, vilken olja som användes samt nivå på olja och kylvätska?

Förklara för polaren att shit happens och att han får hänga på och lära sig meka med dig om han är sugen. Du står för ölen. Nästa gång är det kanske ombytta roller :)

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Om jag lånar något och det går sönder när jag använder det så står jag för kostnaden. Så funkar jag i varje fall.

Jag håller med fullständigt med dig, så gör jag också om jag *lånar* nåt, t.ex verktyg, bil, you name it.
Men nu var det väl så att han provkörde?
-Jag skulle kanske också ha provkörd istf mjukkörd med att gå genom alla växlar, en gång till varvstopp för att se att den inte miständer, inga konstiga ljud från motoren eller växlarna, och sen att den vrider helt då man vrider/öppnar fullt på sexan. Antar att han inte låg på varvstopp på sexan, 290 km/h, på en allmän väg? Det låter lite extremt. T.om farligt (och olagligt) på allmänna vägar.
Problemet verkar vara att hojen eller soppan var inte OK att "maxa".
Och att denna provkörningen borde man ha gjort innan man skrev på och betalade.
Mycket beklaglig historia men låt den inte förstöra vänskapen, en bra polare är alltid värt några tusenlappar.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,

Så rätt...

Om inte "lånaren" tänker lika , så får hon/han/den inte låna, Enkelt....

speciellt inte om fordonet är "special" dvs inte standard,,,,

Ni som inte tycker som jag och Buddas, resonerar ni likadant om "lånaren" klotar?

Lånar man nått , verktyg, gräsklippare, hoj , flickvän (!?) ,så lämnar man tebax dem i samma skick som innan... ( i vissa fall även mer tankad ) :fyllisar:fyllisar

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Är väl lite skillnad på om man klotar eller att maskinen rasar under normal körning?

Klotar man eller är uppenbart oaktsam så är det ju självklart att lånaren får stå för kalaset. Men i det är fallet verkar ju hojen lika skör som ett kinderägg...

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Håller med att det är en väsentlig skillnad på att köra sönder under "normal" körning eller att köra av vägen pga för hög hastighet. Nu vet vi ju visserligen inte om polaren blåvarvade i 20 sekunder eller växlade ner från 6 till 1...

Kan även tillägga att det är sedan upp till polaren hur mycket han vill hjälpa till.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag håller med fullständigt med dig, så gör jag också om jag *lånar* nåt, t.ex verktyg, bil, you name it.
Men nu var det väl så att han provkörde?
-Jag skulle kanske också ha provkörd istf mjukkörd med att gå genom alla växlar, en gång till varvstopp för att se att den inte miständer, inga konstiga ljud från motoren eller växlarna, och sen att den vrider helt då man vrider/öppnar fullt på sexan. Antar att han inte låg på varvstopp på sexan, 290 km/h, på en allmän väg? Det låter lite extremt. T.om farligt (och olagligt) på allmänna vägar.
Problemet verkar vara att hojen eller soppan var inte OK att "maxa".
Och att denna provkörningen borde man ha gjort innan man skrev på och betalade.
Mycket beklaglig historia men låt den inte förstöra vänskapen, en bra polare är alltid värt några tusenlappar.

Har du inte läst eller bara inte förstått trådstarten samt det femte inlägget? Det var sannerligen inte många rätt i dina antaganden, åtminstone stämmer de inte ett jota med vad som beskrivits. Det är vad vi har att utgå ifrån även om man kan ifrågasätta sanningshalt och vad berättaren selekterar ut av förloppet. Jag ifrågasätter definitivt hans beskrivning men diskuterar utifrån den då den är vad vi har för handen och den duger som hypotes. Är beredd att ändra mina synpunkter om vi får någon form av fakta att utgå ifrån. Ett alternativ är förstås att, som du, uppfinna ett eget scenario man är nöjd med.

Seså, läs nu på och revidera sen ditt förnumstiga inlägg.

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Popcorn!!!! mera popcorn :) Saknar fortfarande politiska anspelningar, liknelser osv.... Ingen som vågar gå in på en rasistisk runda eller i varje fall en stämning för något.

Köp en platta öl, ta med polarn och riv ner hojen och kolla vad som är trasigt. Snart är det dags att ut och åka med hojen, luddiga vem som är "skyldig" kommer inte att få hojen körbar. Bara stålar och arbete som löser det, är det inte toppackning eller blåst kolv så är det nog enklast att leta upp en ny knota.

PS. Tycker det är en väldig skillnad mellan att det går sönder när jag kör och att jag "kör sönder", det var ju inte heller frågan om att han hade hojen på en tvåveckors semester eller lånade den för en bandag utan han provkörde den. DS.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Köpte ni den tillsammans lr??:rolleyes: (Jag köpte en gixer 750 -97 för ca ett år sedan.
Polaren var med och köpte hojen. )

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Är ni vänner och har vart sedan 16 år tillbaka, så borde han erbjuda sig, att betala alternativt att meka..

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har ni varit vänner i 16 år så borde du föra den här diskussionen med honom och inte med "oss"

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har ni varit vänner i 16 år har han säkert hunnit med att ligga med din flickvän bakom din rygg också. Stryk skulle han ha.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Popcorn!!!! mera popcorn :) Saknar fortfarande politiska anspelningar, liknelser osv.... Ingen som vågar gå in på en rasistisk runda eller i varje fall en stämning för något.

För helv! :mad
Vem som helst fattar väll att det här är invandrarnas, vänsterns samt kvinnors fel.
Invandrarns därför att han inte kan få tillbaka sina pengar för motorn på skatten!
Vänsterns för att de har fula bruna kavajer, och kvinnors för att han inte var mätt, då hans fru inte varit i köket!
:puNCkt

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...