Polaren körde sönder hojen!!!

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Ursäkta, men vad säger din polare om det som inträffat?
Känns som en helt poänglös diskussion innan man vet mer om förutsättningarna.

Står ju ingenting om att han antingen direkt säger att det är "hans bad" och att han vill hjälpa till samt betala, eller om han gör en Fuck you burnis när han får tillbaka sin egen hoj och lämnar dig stående vid vägkanten.
Denna tråd verkar handla mest om att rättfärdiga skuldefrågan

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Hoj
Dajtåna trackbike
Jag mekkade sönder polarens hoj en gång. Vi delade 50/50 för en riktig meck... blev riktigt dyrt bara för man skulle vara lite hygglig och hjälpa till :huvet

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Detta var inte "normal" körning enligt mig, då han varva ur på 6:an så mycket det gick!

Och vad tror du kommer att hända första gången du själv varvar ur den...?

För mig är detta fall solklart - om du och din polare inte råkade ha någon form av kontrakt som reglerade lånet, då ska du stå för alla kostnader själv. Om du inte kan eller vill stå för alla kostnader själv så lånar du helt enkelt inte ut hojen. Det finns alltid en viss sannolikhet att hojar går sönder. Sannolikheten att en begagnad hoj går sönder är inte mindre. Och sannolikheten att en turbohoj i tveksamt skick går sönder behöver vi inte nämna...

Nu går jag och värmer på lite popcorn och väntar på din polares tråd - min polare försökte döda mig genom att låna ut en hoj han visste skulle rasa...!

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Det faktum att du startat tråden tycker jag antyder att ni inte är så värst bra polare.
Hade detta vart min hoj hade jag inte krävt nån kompensation, den ska tåla att maxas.
Hade jag kört sönder hojen hade jag nog fått dåligt samvete och bidragit i viss mån. Antingen med lite pengar eller kanske troligare med mekhjälp

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Brolle betalar och mekar. :fakta
Det går ju inte att komma efteråt och vara snål. Polaren körde ju inte ikull eller krockade, motorn hade rasat nån dag senare iallafall.
Skulle hellre tjatat med säljaren av hojen och lämnat kompisen utanför debatten om jag ville ha kompisen kvar. Bra vänskap håller längre än hojjar..

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
En hoj kan rasa precis närsomhelst. Kunde lika gärna varit du som satt på.

Om min hoj rasar när jag själv, frivilligt, lånat ut den till en polare så skulle jag stå för reparationen själv.

Skulle han/hon däremot krascha den så skulle polaren få stå för alla kostnader, alternativt en ny hoj. (därför lånar jag bara ut min hoj till folk som jag vet har råd att köpa en likadan åt mig om det vill sig illa).

Visst, om polaren skulle ställa sig och göra nåt idiotiskt, som att stå och torrgasa och låta den smattra på varvstoppet så skulle jag förmodligen avkräva någon sorts ersättning.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Befintligt skick är inget som existerar i handel med bilar och mc idag. Det skyddet togs bort för många år sen. Däremot existerar uttrycket "dolda fel" ganska flitigt i köplagen. Nu verkar det ju inte spela nån större roll här om det skulle röra sig om en turbohoj då man köper en byggsats i princip.

varför då? Är dina haverier planerade och väntade menar du?
Gillar du inte meningen "befintligt skick"?

edit: delarna är du. Ska ni skruva själva ska han som minst langa verktyg, tända gasen, kyla bärs och handla pizza.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Befintligt skick är inget som existerar i handel med bilar och mc idag. Det skyddet togs bort för många år sen. Däremot existerar uttrycket "dolda fel" ganska flitigt i köplagen. Nu verkar det ju inte spela nån större roll här om det skulle röra sig om en turbohoj då man köper en byggsats i princip.

Spelar ingen större roll överhuvudtaget om man handlar av privatperson. Du måste i princip kunna bevisa att säljaren dels känt till bristerna och dessutom försvårat för dig att hitta dem.

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Finns inget bra svar på det där egentligen. Jag har varit igenom det själv, o det blir dyrt både ekonomiskt o gällande vänskap, för i stort sett alla involverade.

I nuläget så lånar jag inte ut fordon. Punkt. Om någon gnäller o frågar, säger att det gått åt helvete förr, och jag vill inte gå igenom det igen.

Samma sak om någon vill låna pengar.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
En hoj som inte tål att dras till varvstopp är ingen frisk hoj.

Din polare kunde inte förhindra raset och inte heller du.
Är han schysst ställer han upp o mekar och du står för bärs,delar och är huvudmek!!

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Ehh, du köpte hojen 1 år sedan, och skadan skedde då (eller nu par dagar sedan, efter ett års stillastående)?
Man kan tro att det var en turbohoj, och gissa att "han" lyckades bränna ett hål i en kolv då han maxade på sexan. Som i övrigt, en hoj i fabriks-skick ska tolerer väl.
Men sen kommer vi till eventuella orsaker (om nu skadan var så) t.ex tankade du bensin med tillräckligt högt oktantal, eller om bensinen var ett år gammalt (alla tillsatsämnena bortdunstrade). Eller om hojen var "tuned" så att det inte får maxas (vilket skulle inte vara klokt).

Jag tycker att om du inte explicit sade "maxa inte motorn (därför att..)", det är du som ska stå för kalaset.
Jag t.om tycker att han gjorde stort sätt allt rätt, jag skulle kanske ha provkört liknande på en fin raka.
Ledsen att säga och tänka så. :rodnar

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Säg att det var tvärtom, att det var du som som lånade polarns hoj och den gick sönder. Hur hade du ställt dig till det?

Visst är det surt men jag håller med dom flesta i tråden, du tar huvudansvaret och är ni schyssta polare hjälper kompisen till med mekhjälp och/eller ekonomiskt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är ingen mänsklig rättighet att köra skiten ur polares nyförvärv man inte vet skicket på.

Varför inte bara visa lite respekt för annans egendom?

Tragisk mentalitet hos många här.

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Om kommentarerna ovan syftar till mitt inlägg:
-sporthojarna är väl tänkta att köras så (alltså att kunna maxa kort).
Och nu troligen skadan "whatever it is/was" skulle kommit oavsett vem som körde.
Nu är t.om så att vi kan bara gissa skadan.. Som också kunde ha kommit pga eget "fel".

Om det var jag, och om det var min någorlunda polare, skulle det faktiskt inte finnas på kartan att försöka göra honom skyldig, att kräva kompensation, osv. (Om han nu inte presis gjorde tvärtom vad jag sade).

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras