Polering för Dummies!!!!!!

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Sorry för sent svar.

Jag kör med en borrmaskin på 750W och som snurrar med 3000rpm.
Saktare än det ska man nog inte köra med 150mm skivor.

Har för mig att den ultimata hastigheten är ca 30m/s (hmm kan det stämma?)

När jag snackade med Jocke på Sthlm Maskinsliperi så sa han att man ska ha biten så varm som möjligt, ju varmare matrialet är desto bättre resultat.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Om man ska ta bort ytskiktet på ramen på min ZX7R, vilket sandpapper ska man köra med där? Det grövsta eller?

Och sen är det bara att fortsätta sandpappra enligt dina instruktioner för att få en fin och blänkande finish?
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
H4 skrev:
Om man ska ta bort ytskiktet på ramen på min ZX7R, vilket sandpapper ska man köra med där? Det grövsta eller?

Och sen är det bara att fortsätta sandpappra enligt dina instruktioner för att få en fin och blänkande finish?


På större prylar, såsom din ram, kör jag först med excenterslip 180 papp.
Eller en TM Skotch Bright avverkningstrissa. Du sparar många timmar på detta.
Att efter detta köra på LÄNGE med 220-240 våt är hemskt viktigt för slutresultatet. Sen är det bara att köra på upp till typ 2000.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Chirre skrev:
På större prylar, såsom din ram, kör jag först med excenterslip 180 papp.
Eller en TM Skotch Bright avverkningstrissa. Du sparar många timmar på detta.
Att efter detta köra på LÄNGE med 220-240 våt är hemskt viktigt för slutresultatet. Sen är det bara att köra på upp till typ 2000.

Tackar tackar. Ska inte gå så långt som Ravetrancer. Ska nog upp till 2000 sen autosol. Det räcker för mig

EDIT: Har en dremel här hemma. Kan man använda den till något? :va
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Alltså.. Det kmåste vara skittrist att linda den där runt en lyktstolpe!?

Jag skulle fan aldrig klara av att offra så måna öltimmar på något som kommer sluta i en sandfålla :huvet !

Hehe.. Jag fortsätter som vanligt, silvertejpstuning rockar :yoparty ...

Men jag lovar att jag kommer va avis om jag ser hojen irl..


Kort sagt!

Word bro´

Ravetrancer skrev:
Polering för Dummies

Vi skall här gå igenom hur man polerar upp sin ram på motorcykeln. Det är en lång och ganska tråkig procedur, men om man ger sig fan på det då blir man också mycket nöjd när man sett resultatet. Eller så blir man sjuk i huvet som mig och blir aldrig nöjd :)
Jag har hittils polerat 2st R1 ramar och svingar och jag kan försäkra er att det är ett rent helvete, men om ni tror att ni kan och vill göra det så kommer här lite tips om hur man går tillväga.

1. Dom flesta motorcyklar har ett ytskikt på ram och sving som är eloxerat (anodiserat). Detta kan avlägsnas på 2 sätt.
Antingen sliter man ihjäl armen i 4 timmar för en bit på 20x15cm eller så gör man på det enkla sättet, man lämnar det till en ytbehandlingsfirma som tar av ytskiktet genom ett bad.
Detta kostar ca 500kr och sparar dig säkert många timmars rent helvete:) Snacka gärna med någon anställd som kan göra det åt er som extra jobb, det blir billigast så.
I priset 500kr så ingår ram och sving. När ytskiktet är borta så kan man påbörja slipningen.

2. Slipning av ram och sving innebär ganska många slippapper. Våtslipa helst, men det är inget måste.
Pappersstorlekar man skall använda är : 240, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1500, 2000. Därefter så skiljer sig många polerares uppfattning om vad som skall göras eller inte.
Många tycker att det dessutom är tillräckligt med endast dessa papper och en polish efter det, men jag anser att det är för grova repor kvar i aluminiumet efter dessa då jag av egen erfarenhet efter min första polering gjorde så här.

3. Visst blir det ok, men det går att få mycket högre finish på aluminiumet än så. Därför använde jag lite mer speciella grejer på min nya motorcykel.
Dessa saker motsvarar enligt han som försett mig med dom grovkornighet 3000, 4000, 5000, 6500, 9000 på ett ungefär.
Menar på att det är här som skillnaden är mellan att stanna vid 2000 papper och att fortsätta.
3000, 4000 pappret är egentligen en duk man har på maskin, som jag dock använt för hand liksom all annan slipning.

4. Vet inte varför men jag tycker att handslipning gett mig ett bättre resultat än att slipa med maskin. Abralon 3000, 4000 MÅSTE våtslipas.
P800, P1000, P1500 kommer från 3M och heter 3M™ Hookit™ II Film Disc 260L. Dessa papper är dryga som få, man kan slipa och slipa och slipa:) Torka av med en trasa och fortsätta slipa:)

5. Då börjar vi: Viktigast är att få bort dom repor som finns i alu efter att ytskiktet är borttaget, man vill gärna tro att det skall vara slätt och fint men det är det inte:(


6. Försök slipa jäms med aluminiumets fibrer, på R1 är det längsgående. Slipa noggrant med 240pappret tills du får en bra yta på aluminiumet, byt därefter till näst kornighet.
VIKTIGT!!! Tvätta alltid rent ytan innan du byter kornighet, jag använder själv glasputs . Får du inte bort skiten innan du byter till näst kornighet så kommer det att finnas korn kvar från föregående papper och du kommer att slipa i onödan.


7. Upprepa denna procedur tills du nått 2000 pappret. Om du vill sluta här så är det ok och du kommer att ha en ok yta som du sen polerar upp med tex. Green Stuff, Autosol eller annat polishmedel. Vill du dock fortsätta så följer nedanför resten.


8. Ta nu fram din Abralon 3000 och VÅTSLIPA ytan noggrant, tvätta rent och byt till Abralon 4000 och gör samma sak.


9. Nu kommer du ha en riktigt mjuk och skön yta:) känns som en nypudrad babyrumpa ungefär:)
Dags att slipa med 3m P800, P1000, P1500.
Samma procedur som innan men TORRSLIPA nu istället. Tänk på att dessa slippapper slipar riktigt hårt man kan alltså slipa för mycket med dom. Dom slipar fint, men samtidigt så slipar dom mycket.


10. Rengör emellan papprena tills du fått en riktigt fin yta. Om du slipat riktigt bra nu så skall du veta att det inte är så långt kvar från här. Det finns en annan skiva som jag använder som också kommer från 3M och heter 3M™ Hookit II™ Trizact™ Foam Disc 443SA P3000.
Denna disc kommer att glänsa upp ytan en del men det är en bit kvar till det slutliga resultatet. Använd denna med mjukt tryck mot ytan då kommer glansen, trycker du för hårt så kommer den att slipa istället.
När den inte hjälper mer alltså inte får upp glans, ta den i handen och applådera med den mellan händerna så allt alustoft försvinner, sen kör du igen.
Denna disc är också mycket dryg och det borde räcka med 2 stycken till ram och sving.
tips: ska man ha aluminiumdamm i luften så se ALLTID till att ha andningsmask, aluminium förs inte bort av vätskan i lungorna och stannar således kvar


11. Nu är det dags att plocka fram 2 st pastor, edit: Har bytt pastorna till RAdiance och A300G Dom finns att handla hos http://www.schmidtspolermedel.se/products.htm Det är också dags för att använda maskin nu såsom borrmaskin eller slipmaskin.
Pastorna appliceras på en lumpskiva, kolla nu här om glansen blir bättre om du polerar lodrätt eller vågrätt.
På R1 är det lodrätt polering som gäller för bästa resultat.


12. Använd först den vita, tryck ej för hårt, du kommer märka vad bra tryck är. När du är klar så måste du göra rent ytan eftersom det kommer att finnas rester kvar från pastan.
Själv använder jag polishmedel utan slipmedel i för detta ändamål. Applicera på en mycket mjuk polertrasa och tryck varsamt mot ytan, för hårt tryck medför repor, alltså var varsam med trycket mot ytan. Torka sen med en ren polertrasa bort polermedlet.


13. Byt lumpskiva till nästa pasta(rosa). Gör samma sak som med föregående pasta. Applicera sen polermedel och jobba med den ett bra tag med en mycket mjuk polertrasa.
Torka rent med ny och torr polertrasa och du kommer se nåt du längtat efter länge:)
Nu bör aluminiumet blänka som en spegel.

14. LYCKA TILL och kom ihåg detta tog mig en stund att skriva, men det kommer ta dig många många timmar att göra. Det går inte att fuska sig till en riktigt blank yta.

Nedan följer lite bilder på resultatet:)


Mvh Ravetrancer

r26.jpg
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Vad händer efter man fått upp den fina ytan? Exoderar inte aluminium? Isåfall hur ofta måste man underhålla ytan?

\Masonit
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Masonit skrev:
Vad händer efter man fått upp den fina ytan? Exoderar inte aluminium? Isåfall hur ofta måste man underhålla ytan?

\Masonit

Gnugga med valfritt polermedel, exempelvis autosol en gång i veckan. Är det snustorrt ute så kan det nog gå längre tid innan aluminiumet blivit mjölkigt. Allt beror på hur mycket du vill gnugga och vilken finish du nöjer dig med. På min gamla hoj med polerad ram gnuggade jag ungefär 1 gång per två veckor. Är det fuktigare ute när man åker så får man nog gnugga oftare.
 
Last edited:

GizmoBlade

Medlem
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Lysekil
Hoj
Honda CB1000RA -09
tjena,, riktigt snyggt det här med polerat.

jag polerade upp en alubit som var borstad alu innan,, tog lång tid och blev inte nöjd med slut finishen, blev inte crom blankt,

varför?


och så undrar jag om man kan klarlacka efter man polerat vissa detaljer ?
håller det eller blir det skit totalt?


mvh jimmie
 
Last edited:

magic_johnson85

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha WR400 Motard Edition
Ravetrancer skrev:
Polering för Dummies
1. Dom flesta motorcyklar har ett ytskikt på ram och sving som är eloxerat (anodiserat). Detta kan avlägsnas på 2 sätt.
Antingen sliter man ihjäl armen i 4 timmar för en bit på 20x15cm eller så gör man på det enkla sättet, man lämnar det till en ytbehandlingsfirma som tar av ytskiktet genom ett bad.
Detta kostar ca 500kr och sparar dig säkert många timmars rent helvete:) Snacka gärna med någon anställd som kan göra det åt er som extra jobb, det blir billigast så.
I priset 500kr så ingår ram och sving. När ytskiktet är borta så kan man påbörja slipningen.

kan man inte få bort det ytskiktet ganska snabbt genom att använda stålborste på en vinkelslip?

/björn
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
John skrev:
2333080 Polera eller kroma?
Varför polera istället för att kroma?

Kolla upp priset på krom först och fundera sen på om du behöver ställa frågan igen....:)
 

Fimax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Ort
Köln
Hoj
Vmax
-shoyo- skrev:
1677311
Hur gör ni för att få svetsfogarna som går kors och tvärs över ramen att bli släta??
.

Slipa ner svetsfogar är inte att rekommendera pga hållfastheten. Man ska vara försiktig i allmänhet med att slipa/polera ramen. Moderna sporthojar har en rätt tunn tjocklek på ramen (pga av vikten). Aluminum är rätt lättbearbetat och det är lätt att man gör lite för mycket slipning/förpolering, vilket kan ha rätt tråkiga följder....

Hur ställer sig besiktningen till polerade ramar? Här i tyskland där jag bor får man inte igenom hojen.

H4 skrev:
1967737 Gnugga med valfritt polermedel, exempelvis autosol en gång i veckan. Ä

Om man polerar en BRA polerad yta med autosol blir det bara mattare, Autosol repar ytan för mycket!
 
Last edited:

linktomayhem

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2007
Ort
insjön
Hoj
honda cbr 1000rr - REPSOL 07
hej på er.. oki melan tumen å pekfingret va kostar det med allt matrial som skulle gå åt att polera up en r1 / r6 ? .... =D
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top