Polering för Dummies!!!!!!

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
kaktus produkter (tror dom kom från Stockholm) hade på mässan bra priser på slippapper och ända ner till 2500.. Kolla på Eniro och ring dem. Kan nog löna sig att vänta någon dag..Annar har du en kille som heter the polish man.. han har ner till 3000 men dyrare.. sök på google efter the polish man...
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Stephen skrev:
kaktus produkter (tror dom kom från Stockholm) hade på mässan bra priser på slippapper och ända ner till 2500.. Kolla på Eniro och ring dem. Kan nog löna sig att vänta någon dag..Annar har du en kille som heter the polish man.. han har ner till 3000 men dyrare.. sök på google efter the polish man...


Han lallar i Uppl. Väsby - Stockholm. Men han kan säkert skicka


Ett annat tips är o knalla in till nån lackerare och höra om du kan byta fikabröd mot slippapper. Har nog bara till 2000 men jag får ett klart godkänt resultat av det. Och sen autosol
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ujujuj
ska lacka och fixa Hannez hoj här strax, försöker tvinga honom att polera hela fälgarna också.
Ramen och fälgbanorna är redan polerade, svingen ska vi ta.
Vad jag fattat av denna tråd så är just ekrarna det värsta man kan ge sig på, några tips?
Vi har fått tag i men ännu inte provat ett superduper medel att ta bort färgen med, ett alternativ är väl att blästra..
Man måste väl slipa ekrarna släta innan man börjar polera? har högst troligen en rätt skrovlig yta under färgen? eller ska man be dom köra på lite extra med blästringen kanske...
 

kungko

HAN MED KLYVD TUNGA...
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Mantorp
Hoj
CRF 250R -07
phuu...

för en del är vintern lång det märks ju..;) GALENSKAPER...men toksnyggt...
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
R2 skrev:
ujujuj
ska lacka och fixa Hannez hoj här strax, försöker tvinga honom att polera hela fälgarna också.
Ramen och fälgbanorna är redan polerade, svingen ska vi ta.
Vad jag fattat av denna tråd så är just ekrarna det värsta man kan ge sig på, några tips?
Vi har fått tag i men ännu inte provat ett superduper medel att ta bort färgen med, ett alternativ är väl att blästra..
Man måste väl slipa ekrarna släta innan man börjar polera? har högst troligen en rätt skrovlig yta under färgen? eller ska man be dom köra på lite extra med blästringen kanske...
det bästa du kan göra är att inte röra ekrarna alls. Det blir massa jobb och inte minst att hålla efter det är värst, man kommer inte åt så värst bra utan måste plocka av skivor o drev o skit för att få putsa upp det sen, inte värt jobbet tycker jag iaf....

Mvh
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Finns inga genvägar till den perfekta glannsen :)
Då innebör det att man ska underhålla det efteråt också*pust*
 

Bifogat

  • 14.jpg
    14.jpg
    90.4 KB · Visningar: 727
Last edited:

radical_plus

Sötis
Gick med
3 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
DUCATI st2
säger bara en sak... JÄVLAR va snyggt, håller nämligen själv på med å polerar min MONSTER eller de kopor som finns på den i alu, å ska fixa till den så att den sticker ut lite. :tomten

har en fråga: Var får man tag på de grejor som du använt? har nämligen försökt hitta det där i järnaffärer, men inget vidare, de flesta säljer papper bara upp till 1000... :va

Vore grymt snällt om du tar dig tid å svarar!
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
red_ninja skrev:
Sjysst finish, är det glänsvax du använt??? mvh //p
Vad menar du med glansvax??
kan bara tippsa om att.. desto nogrannare du är i börgan med slipningen..desto finare resultat får du i slutet..
just för svingen användes exenterslip..80p,120p,180p,240p.sen våtslip..300,500,800,1000.
efter det..lumpskivor med vax..smärgelvax på "osyd" skiva,sen helsyd skiva med förpoleringsvax ( finns olika fina, på hur hårt material som skall poleras), sen efter det..på med osyg skiva & glansvax..de var väll inte så svårt ;) :D
länken..vad som behövs..
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=76346
 

Bifogat

  • vax.jpg
    vax.jpg
    25.8 KB · Visningar: 277

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
E22 skrev:
Vad menar du med glansvax??
kan bara tippsa om att.. desto nogrannare du är i börgan med slipningen..desto finare resultat får du i slutet..
just för svingen användes exenterslip..80p,120p,180p,240p.sen våtslip..300,500,800,1000.
efter det..lumpskivor med vax..smärgelvax på "osyd" skiva,sen helsyd skiva med förpoleringsvax ( finns olika fina, på hur hårt material som skall poleras), sen efter det..på med osyg skiva & glansvax..de var väll inte så svårt ;) :D
länken..vad som behövs..
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=76346


men du vännen.... jag fattar det liksom, kolla mina bilder så förstår du, vad ja undrade var ju om du använt nåt glänsvax i slutet, Det är först då man får upp den där riktiga spegelglansen //p
 
Last edited:

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
red_ninja skrev:
men du vännen.... jag fattar det liksom, kolla mina bilder så förstår du, vad ja undrade var ju om du använt nåt glänsvax i slutet, Det är först då man får upp den där riktiga spegelglansen //p
http://ninjaz.kicks-ass.net/red_ninja/
är det dessa foto du menar??i så fall fattar inte jag..påstår du att man inte får upp spegelglansen annars?? vad är det jag har fått då?
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
E22 skrev:
http://ninjaz.kicks-ass.net/red_ninja/
är det dessa foto du menar??i så fall fattar inte jag..påstår du att man inte får upp spegelglansen annars?? vad är det jag har fått då?

nope, du har ingen glans om du jämför med te x den här bilden

(du kollar på rätt gamla prylar)
 

Bifogat

  • blingbling.jpg
    blingbling.jpg
    30.2 KB · Visningar: 704

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
red_ninja skrev:
nope, du har ingen glans om du jämför med te x den här bilden

(du kollar på rätt gamla prylar)

Vad använder du för prylar till din polering och var köper du dem? Har gjort ett tafatt försök att polera fälgarna till att börja med men resultatet är väl sådär med tanke på hur många timmar man lagt ner... :huvet Tycker det är lite svårt att hitta ställen som har något utbud och kunskap om hur man polerar....
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Snake skrev:
Vad använder du för prylar till din polering och var köper du dem? Har gjort ett tafatt försök att polera fälgarna till att börja med men resultatet är väl sådär med tanke på hur många timmar man lagt ner... :huvet Tycker det är lite svårt att hitta ställen som har något utbud och kunskap om hur man polerar....

Det svåra är inte att få upp glansen, utan att få den att bestå en längre tid.
Du får räkna med att det tar lite tid att få upp glansen.

Först autosol på en trasa för hand ett par vändor, sedan använder jag grejer ifrån "panprodukter" glänsvax ge300 te x men det använder jag maskin till!
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
red_ninja skrev:
Det svåra är inte att få upp glansen, utan att få den att bestå en längre tid.
Du får räkna med att det tar lite tid att få upp glansen.

Först autosol på en trasa för hand ett par vändor, sedan använder jag grejer ifrån "panprodukter" glänsvax ge300 te x men det använder jag maskin till!

Och var hittar man panprodukter? T.ex. glänsvax ge300? Har kört med autosol men tycker att den lämnar en "mjölkig hinna" efter sig..
Bifogar en bild på fälghelvetet också. Polerat men inte lackat...
 

Bifogat

  • Kopia av IMGP5129.JPG
    Kopia av IMGP5129.JPG
    88.5 KB · Visningar: 411
  • Kopia av IMGP5130.JPG
    Kopia av IMGP5130.JPG
    60.2 KB · Visningar: 455

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Snake skrev:
Och var hittar man panprodukter? T.ex. glänsvax ge300? Har kört med autosol men tycker att den lämnar en "mjölkig hinna" efter sig..
Bifogar en bild på fälghelvetet också. Polerat men inte lackat...

Bara autosol hjälper inte, då blir det halvmatt, Dom har ingen hemsida, bara mail och telenr0494/50080, jag fick kanonhjälp av snubben, jepp polera först, lacka sen //p
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top