Polering nedgånget grenrör.

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Någon här som vet en verkstad som polerar upp krom här i Skåne? Kan vara en vanlig verkstad som även polerar behöver inte vara en specialiserad verkstad. Ni vet hur fult grenröret blir och jag har kört med Autosol och Blueaway (Autosols), men här krävs det grövre doningar. Ska plocka av grenröret förstås det är förutsättningen klart. Passar på och lämnar Cobra slipondämparen oxå då. Någon som vet?
IMG_0950.jpeg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur länge tror du att det håller sig blankt efter en polering då?

Är inte det som att tvätta toaborsten med tandkräm för att få den "Minty-fresh"
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Jo, visst blir det likadant igen, det begriper jag. Men ser man det på det viset, så skulle man ju aldrig göra något rent för det blir ju skitigt igen? Ganska cyniskt. Toaborsten brukar jag normalt sett aldrig rengöra utan byta. Hur du gör överlåter jag till dig.
 

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Förr hade man sk. dubbelmantlade rör för att undvika missfärgning och att man brände sig på dem. Idag är det ofta eftermarknadssystem med tunnare gods som missfärgas, de är lättare. Original har ofta tjockare gods.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
På tal om toaborste…
Den här toarengöringen är super på att få rent avgasrör från rost.
De här på forumet som är duktiga på kem vet mer än jag vad som är verksamt i just denna sort.
Det går nämligen inte med vanlig WC-Anka, CIF, Mr Muscle, elle andra i svenska butiker.
Googla videos!
Man tvättar bort löst grus etc, och borstar över rören med Harpic, låter det sitta och verka en stund 5-30 minuter beroende på hur rostigt det är.
Gnugga gärna runt det mer med extra Harpic innan du sköljer av.
Repetera vid behov.
Efterpolera gärna med Autosol.
 

Bifogat

  • IMG_0885.png
    IMG_0885.png
    1.2 MB · Visningar: 14

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Det låter fantastiskt men det är oftast någon form av fina kulor/grus i alla putsmedel, även Häxan för diskbänken mm. Går med det mesta. Till nedgången billack har man ju sk. Clay alltså lera. Men allt detta repar ska man ha klart för sig.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Började med 1000 våtslip sedan stegade upp till 2500. Avslutade med maskin o autosol. Fick hjälp av en vän att göra sista putsen.

Det höll väldigt bra men ett jävla slavarbete ?
 

Bifogat

  • 20211207_162958.jpg
    20211207_162958.jpg
    1.5 MB · Visningar: 44
  • 20211212_112203.jpg
    20211212_112203.jpg
    1.8 MB · Visningar: 44

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Tack för alla svaren, får se hur jag gör. Enbart kemiskt tror jag inte på, men ett jä…la gnidande vet jag däremot hjälper. Det behöver nog upprepas varje höst/vinter för att inte förfalla helt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är ju en skit gammal hoj som min o det är ett avgassystem. Är ju en himmelens tur att jag bara kör hoj då jag dessutom har ett dyrt helsystem i rostfritt.

Låter som att det blir lika dyrt som värdet på hojen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är ju en skit gammal hoj som min o det är ett avgassystem. Är ju en himmelens tur att jag bara kör hoj då jag dessutom har ett dyrt helsystem i rostfritt.

Låter som att det blir lika dyrt som värdet på hojen.
Hur går det med Ace'n?
Alltid gillat dem. Fina kurvor, lite som Busa.

Min har fyllt 20 i år. Köpt 2007 av mig.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag gjorde en halvknäpp grej för tio år sen, skickade ett grenrör till USA ( RF ) för polering, jag fick frågan 2 mån senare om jag ville kroma ist, vilket blev billigare troligen pga att de inte hade några problem med att låta sina tandlösa Mexicoimmigranter doppa ett gammalt sotigt grenrör i trevärt krom. Arbetet kostade 600 spänn och frakten typ 1800:-

Skickade med ett ljuddämparfäste som jag var tvungen att spara sen, kromet är helt vansinnigt blankt och djupt.

Sånt krom har väl varit förbjudet i vår del av världen i 20+ år
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gjorde en halvknäpp grej för tio år sen, skickade ett grenrör till USA ( RF ) för polering, jag fick frågan 2 mån senare om jag ville kroma ist, vilket blev billigare troligen pga att de inte hade några problem med att låta sina tandlösa Mexicoimmigranter doppa ett gammalt sotigt grenrör i trevärt krom. Arbetet kostade 600 spänn och frakten typ 1800:-

Skickade med ett ljuddämparfäste som jag var tvungen att spara sen, kromet är helt vansinnigt blankt och djupt.

Sånt krom har väl varit förbjudet i vår del av världen i 20+ år

Polackerna har (haft?) samma inställning till arbetsmiljö, jag känner ett par bilrenoverare som brukade skicka grejor till Polen
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag gjorde använde smärgelduk, scotchbrite och sedan polermaskin men skulle jag göra om det så skulle jag göra som driverinblack. Tar en jädra tid, men tid är ju som bekant gratis, så det är bara att kavla upp ärmarna.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja sticka nackstödsöverdrag och laga startreäer till gräsklippare men inte krom väl?

Jag vet en som hade en kontakt i Polen som fixade en massa krom delar till gamla raggarbilar han skickade dit mängder med stötfångare/lister/emblem mm detta var för ca 8-10 år sedan
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag vet en som hade en kontakt i Polen som fixade en massa krom delar till gamla raggarbilar han skickade dit mängder med stötfångare/lister/emblem mm detta var för ca 8-10 år sedan
Polacker har ingen egen historia med kromning, de har i decennier saknat det aktiva ämnet kromsalter så de skickar ofta delarna vidare till Slovenien som själva utvinner detta ämne. Det här är givetvis helt hemligt och omöjligt att googla
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Polacker har ingen egen historia med kromning, de har i decennier saknat det aktiva ämnet kromsalter så de skickar ofta delarna vidare till Slovenien som själva utvinner detta ämne. Det här är givetvis helt hemligt och omöjligt att googla
Det är väll surkopparn som är förbjuden. Det är ju förkoppringen innan nickel läggs på som gör det hållbara o djupa lystern i US crome.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur går det med Ace'n?
Alltid gillat dem. Fina kurvor, lite som Busa.

Min har fyllt 20 i år. Köpt 2007 av mig.
Jo den har aldrig mått bättre o svängt lättare än just nu, satte ännu en mt10 på plats härom dagen, förbaskat slöa saker dom där mt10, trist att ca 20 år nyare o med insprutning hestar och abs och allt annat vikt höjande skräp gör att en morden1000cc får däng av en 1998 års touring hoj

Jo acen är som sagt bra o man åker vind o regn skyddat, faktisk är det nog värdens bästa hoj??
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jo den har aldrig mått bättre o svängt lättare än just nu, satte ännu en mt10 på plats härom dagen, förbaskat slöa saker dom där mt10, trist att ca 20 år nyare o med insprutning hestar och abs och allt annat vikt höjande skräp gör att en morden1000cc får däng av en 1998 års touring hoj

Jo acen är som sagt bra o man åker vind o regn skyddat, faktisk är det nog värdens bästa hoj??
Ja, nyare hojar är inte så roliga som det sägs.
Bara en massa restriktioner, ride by wire, euro 4 och 5, gasspjäll som stängs ner vid fullgas - ja, du hör ju själv.

När det kommer till trim, käppar i hjulet igen.
Det enda som är vettigt är möjligen ABS, Quickshifter, och autoblip

Har en viss dragningskraft till Busa gen 3, men vill man ändra något, massa faktorer igen. Iaf i jämförelse
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top