Polering nedgånget grenrör.

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Någon här som vet en verkstad som polerar upp krom här i Skåne? Kan vara en vanlig verkstad som även polerar behöver inte vara en specialiserad verkstad. Ni vet hur fult grenröret blir och jag har kört med Autosol och Blueaway (Autosols), men här krävs det grövre doningar. Ska plocka av grenröret förstås det är förutsättningen klart. Passar på och lämnar Cobra slipondämparen oxå då. Någon som vet?
IMG_0950.jpeg
 
Hur länge tror du att det håller sig blankt efter en polering då?

Är inte det som att tvätta toaborsten med tandkräm för att få den "Minty-fresh"
 
Förr hade man sk. dubbelmantlade rör för att undvika missfärgning och att man brände sig på dem. Idag är det ofta eftermarknadssystem med tunnare gods som missfärgas, de är lättare. Original har ofta tjockare gods.
 
På tal om toaborste…
Den här toarengöringen är super på att få rent avgasrör från rost.
De här på forumet som är duktiga på kem vet mer än jag vad som är verksamt i just denna sort.
Det går nämligen inte med vanlig WC-Anka, CIF, Mr Muscle, elle andra i svenska butiker.
Googla videos!
Man tvättar bort löst grus etc, och borstar över rören med Harpic, låter det sitta och verka en stund 5-30 minuter beroende på hur rostigt det är.
Gnugga gärna runt det mer med extra Harpic innan du sköljer av.
Repetera vid behov.
Efterpolera gärna med Autosol.
 

Bifogat

  • IMG_0885.png
    IMG_0885.png
    1.2 MB · Visningar: 14
Det låter fantastiskt men det är oftast någon form av fina kulor/grus i alla putsmedel, även Häxan för diskbänken mm. Går med det mesta. Till nedgången billack har man ju sk. Clay alltså lera. Men allt detta repar ska man ha klart för sig.
 
Började med 1000 våtslip sedan stegade upp till 2500. Avslutade med maskin o autosol. Fick hjälp av en vän att göra sista putsen.

Det höll väldigt bra men ett jävla slavarbete ?
 

Bifogat

  • 20211207_162958.jpg
    20211207_162958.jpg
    1.5 MB · Visningar: 44
  • 20211212_112203.jpg
    20211212_112203.jpg
    1.8 MB · Visningar: 44
Tack för alla svaren, får se hur jag gör. Enbart kemiskt tror jag inte på, men ett jä…la gnidande vet jag däremot hjälper. Det behöver nog upprepas varje höst/vinter för att inte förfalla helt.
 
Det är ju en skit gammal hoj som min o det är ett avgassystem. Är ju en himmelens tur att jag bara kör hoj då jag dessutom har ett dyrt helsystem i rostfritt.

Låter som att det blir lika dyrt som värdet på hojen.
 
Det är ju en skit gammal hoj som min o det är ett avgassystem. Är ju en himmelens tur att jag bara kör hoj då jag dessutom har ett dyrt helsystem i rostfritt.

Låter som att det blir lika dyrt som värdet på hojen.
Hur går det med Ace'n?
Alltid gillat dem. Fina kurvor, lite som Busa.

Min har fyllt 20 i år. Köpt 2007 av mig.
 
Jag gjorde en halvknäpp grej för tio år sen, skickade ett grenrör till USA ( RF ) för polering, jag fick frågan 2 mån senare om jag ville kroma ist, vilket blev billigare troligen pga att de inte hade några problem med att låta sina tandlösa Mexicoimmigranter doppa ett gammalt sotigt grenrör i trevärt krom. Arbetet kostade 600 spänn och frakten typ 1800:-

Skickade med ett ljuddämparfäste som jag var tvungen att spara sen, kromet är helt vansinnigt blankt och djupt.

Sånt krom har väl varit förbjudet i vår del av världen i 20+ år
 
Jag gjorde en halvknäpp grej för tio år sen, skickade ett grenrör till USA ( RF ) för polering, jag fick frågan 2 mån senare om jag ville kroma ist, vilket blev billigare troligen pga att de inte hade några problem med att låta sina tandlösa Mexicoimmigranter doppa ett gammalt sotigt grenrör i trevärt krom. Arbetet kostade 600 spänn och frakten typ 1800:-

Skickade med ett ljuddämparfäste som jag var tvungen att spara sen, kromet är helt vansinnigt blankt och djupt.

Sånt krom har väl varit förbjudet i vår del av världen i 20+ år

Polackerna har (haft?) samma inställning till arbetsmiljö, jag känner ett par bilrenoverare som brukade skicka grejor till Polen
 
Jag gjorde använde smärgelduk, scotchbrite och sedan polermaskin men skulle jag göra om det så skulle jag göra som driverinblack. Tar en jädra tid, men tid är ju som bekant gratis, så det är bara att kavla upp ärmarna.
 
Ja sticka nackstödsöverdrag och laga startreäer till gräsklippare men inte krom väl?

Jag vet en som hade en kontakt i Polen som fixade en massa krom delar till gamla raggarbilar han skickade dit mängder med stötfångare/lister/emblem mm detta var för ca 8-10 år sedan
 
Jag vet en som hade en kontakt i Polen som fixade en massa krom delar till gamla raggarbilar han skickade dit mängder med stötfångare/lister/emblem mm detta var för ca 8-10 år sedan
Polacker har ingen egen historia med kromning, de har i decennier saknat det aktiva ämnet kromsalter så de skickar ofta delarna vidare till Slovenien som själva utvinner detta ämne. Det här är givetvis helt hemligt och omöjligt att googla
 
Polacker har ingen egen historia med kromning, de har i decennier saknat det aktiva ämnet kromsalter så de skickar ofta delarna vidare till Slovenien som själva utvinner detta ämne. Det här är givetvis helt hemligt och omöjligt att googla
Det är väll surkopparn som är förbjuden. Det är ju förkoppringen innan nickel läggs på som gör det hållbara o djupa lystern i US crome.
 
Hur går det med Ace'n?
Alltid gillat dem. Fina kurvor, lite som Busa.

Min har fyllt 20 i år. Köpt 2007 av mig.
Jo den har aldrig mått bättre o svängt lättare än just nu, satte ännu en mt10 på plats härom dagen, förbaskat slöa saker dom där mt10, trist att ca 20 år nyare o med insprutning hestar och abs och allt annat vikt höjande skräp gör att en morden1000cc får däng av en 1998 års touring hoj

Jo acen är som sagt bra o man åker vind o regn skyddat, faktisk är det nog värdens bästa hoj??
 
Jo den har aldrig mått bättre o svängt lättare än just nu, satte ännu en mt10 på plats härom dagen, förbaskat slöa saker dom där mt10, trist att ca 20 år nyare o med insprutning hestar och abs och allt annat vikt höjande skräp gör att en morden1000cc får däng av en 1998 års touring hoj

Jo acen är som sagt bra o man åker vind o regn skyddat, faktisk är det nog värdens bästa hoj??
Ja, nyare hojar är inte så roliga som det sägs.
Bara en massa restriktioner, ride by wire, euro 4 och 5, gasspjäll som stängs ner vid fullgas - ja, du hör ju själv.

När det kommer till trim, käppar i hjulet igen.
Det enda som är vettigt är möjligen ABS, Quickshifter, och autoblip

Har en viss dragningskraft till Busa gen 3, men vill man ändra något, massa faktorer igen. Iaf i jämförelse
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top