Polis beslagtar MC

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vet inte om länken funkar för alla, men här kommer bildtexten:

Beslagtagen MC

Igår togs denna motorcykel i beslag enligt TBL 7§. Motorcykeln tillhörde en förare som saknade körkort. Eftersom föraren är en återfallsförbrytare (olovliga körningar) så togs beslut av förundersökningsledare att beslagta motorcykeln. Det är sedan upp till åklagare att besluta om den skall åter ägaren eller om den skall förverkas.

Att beslagta fordonen för förare som kör under påverkan av alkohol/narkotika eller utan körkort är en kännbar åtgärd. Även om de i många fall får tillbaka sin egendom så har vi i alla fall för stunden hindrat fortsatt färd på fordonet.

Bara här i Söderort rapporteras ett antal förare per dag för att ha kört antingen utan körkort eller under påverkan av alkohol och/eller narkotika. Vi jobbar hårt för att stoppa de vi kan!

Bra initiativ tycker jag, de där typerna ska bort från vägarna.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Borde gälla bilar också.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Och här kommer bilden till det inlägget:

polis.JPG

Med lite tur så tar dom hojen ifrån killen permanent och så kanske vi i slutänden slipper ytterligare en sporthojsolycka med tillhörande krigsrubriker och höjda premier. :tummenupp

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Och här kommer bilden till det inlägget:

View attachment 385712

Med lite tur så tar dom hojen ifrån killen permanent och så kanske vi i slutänden slipper ytterligare en sporthojsolycka med tillhörande krigsrubriker och höjda premier. :tummenupp

Ohh, sicken tur att det inte var en civilperson som satt på hojen. Hade blivit böter direkt för avsaknad av hjälm.:smasha

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vill inte bajsa på er glödjetårta, men det där kan vara er hoj nästa gång ni kör mer än 30 över skyltat.

Nu vet jag att jag ju våra blå änglar har bättre omdöme än så men så är det skrivet, och sanktionerat.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vill inte bajsa på er glödjetårta, men det där kan vara er hoj nästa gång ni kör mer än 30 över skyltat.

Nu vet jag att jag ju våra blå änglar har bättre omdöme än så men så är det skrivet, och sanktionerat.

Men snälla VBK, läs på lite bland allt som skrivits kring det här... >30km/h för fort gör inte att de förverkar hojen för en och det är ingen som påstått det heller.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Men snälla VBK, läs på lite bland allt som skrivits kring det här... >30km/h för fort gör inte att de förverkar hojen för en och det är ingen som påstått det heller.

En sak skall du ha klart för dig...

Finns det skrivet så är det fakta, finns det inte skrivet så är det osant.

Visa gärna vad som är oskrivet så visar jag dig vad som är skrivet......

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Med stöd av den organisation som ska jobba för oss. Tack för det SMC! :näsblod

Nope.
Det som SMC gick ut med var att de önskar att polisen tog stöd av möjligheten till att förverka fordonen vid upprepade grova brott i trafiken... sen gick vanliga forum-drevet igång och gjorde sin egen tolkning.

SMC är positiv till att fordon kan förverkas för att förebygga trafikbrottslighet i form av upprepad lovlig körning och rattfylleri. Varje förverkande ska föregås av en rättslig prövning. Det måste självklart handla om upprepade överträdelser under en begränsad tid. Det är viktigt att frågan behandlas lika över hela landet vilket inte är fallet enligt de svar som lämnats av polis och åklagare.

Källa: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Remissvar/2013/Remissvar förverkade fordon.pdf

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nope.
Det som SMC gick ut med var att de önskar att polisen tog stöd av möjligheten till att förverka fordonen vid upprepade grova brott i trafiken... sen gick vanliga forum-drevet igång och gjorde sin egen tolkning.

Källa: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Remissvar/2013/Remissvar förverkade fordon.pdf

Jag har iaf inte st något på SMC:s sida som bekräftar det du säger förutom att man stödjer extrembeteendet, här på SH har man gjort tafatta försök.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har iaf inte st något på SMC:s sida som bekräftar det du säger förutom att man stödjer extrembeteendet, här på SH har man gjort tafatta försök.

Skojar du nu, du menar alltså att trots 3 länkar till SMC´s sida angående ämnet så vägrar du svälja stoltheten och erkänna att det som står där är SMC´s ståndpunkt??? :va

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!