Polis beslagtar MC

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Det börja låta som Hassans gamla "Det kommer flytta 100.000 tyska läderbögar till Sverige om vi går med i EU" om denna diskussion :banana
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
Är det A*:et på körkortet som gör en till hojåkare?

Om en då kör för fort med plåtlådan och blir av med körkortet. Är en då ingen hojåkare längre?

:va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bengt Svensson skrev:
- Vad gäller var gränsen för beslagtagning av MC går, borde SMC inte ställa den frågan. Jag vill inte svara. Det är inte de medlemmar som vill veta det, som ni bör värna om. De medlemmar som vill veta var den gränsen går borde inte SMC befatta sig med. De är ändå inga riktiga hojåkare.*

Nä, naturligtvis får man inte fråga om lagar, gränser och förordringar.
Man ska gissa istället.
Glada nyheter för alla som tar körkort, vi ska avskaffa teoriprovet för alla dem som undrar över lagarna planerar brott. :3freak
Sicket rikspucko. :dummer
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag tror det spelar mindre roll vad SMC tycker. Det som är intressant i frågan om beslagtagande och förverkande är vad våra lagstiftare och de som ska tolka lagen tycker. Om vi har en lag som säger att upprepade trafikförbrytare och olämpliga förares fordon kan beslagtas och förverkas så borde det rimligen betyda att ett fordon tillhörande en upprepad trafikförbrytare kan förverkas. Det borde även i förlängningen innebära att du kan bli av med dina fordon till följd av andra brott, exempelvis att du upprepade gånger bli omhändertagen på grund av fylleri.

Min fråga är således. Är detta orimligt? För att utveckla och tydliggöra min tanke; är det orimligt att vi som kollektiv (staten, demokrati, folkvalda och hela den där biten som många här inne inte tyck begripa sambandet hos.) skulle ta beslutet att vissa personer har förbrukat rätten att äga ett fordon, som de dessutom inte har behörigheten att framföra, för att förhindra upprepade brott och risken att skada någon annan?
Jag tycker inte att det är konstigare än att vi fängslar brottslingar för att hindra dem ifrån att begå fler brott. Detta kanske blir skillnaden mellan ett kortare fängelsestraff och en villkorlig dom för upprepade, grova trafikförseelser.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Är det inte rätt stört att Rikspolisstyrelsen har synpunkter på vilka medlemmar som borde tillåtas gå med i en förening?

De medlemmar som vill veta var den gränsen går borde inte SMC befatta sig med. De är ändå inga riktiga hojåkare säger Bengt Svensson vid Rikspolisstyrelsen.

Att SMC blivit/håller på att bli lite mer nyanserad i definitionen av extremt beteende är solklart för alla som kan läsa. Bara slå upp senaste MC Folket ju. Var Polisen står i frågan är mer öppet för tolkning men Bengt Svensson erkänner ju själv att det krävs en subjektiv bedömning av polisen på plats - det finns ingen tydlig gräns eller tydliga direktiv för fria eller fälla.

"Gränsen går vid farligt beteende och det är alltid en individuell bedömning där många faktorer spelar in."

Vi får väl veta när första domen mot en "riktig hojåkare" faller. Det skulle ju vara fruktansvärt provocerande om en nykter körkortsinnehavare blir av med sin egen försäkrade sporthoj bara för att ha varvat ur tvåan.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Hur kom SMC in i detta?

TBL7§.. praxis efter utlåtande i HD är att förverka fordonet vid tredje rapporterade körningen med detsamma, oavsett ägare. Lagförslag finns på att förverka fordon redan vid första rapporterad körning, helt rätt enligt mig.. ska det ha en avskräckande effekt så ska det vara från ruta ett, har du inte körkort så riskerar du att bli av med ditt fordon vid första körningen..
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Hur kom SMC in i detta?

TBL7§.. praxis efter utlåtande i HD är att förverka fordonet vid tredje rapporterade körningen med detsamma, oavsett ägare. Lagförslag finns på att förverka fordon redan vid första rapporterad körning, helt rätt enligt mig.. ska det ha en avskräckande effekt så ska det vara från ruta ett, har du inte körkort så riskerar du att bli av med ditt fordon vid första körningen..

Underförstått: tredje körningen utan körkort..
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Är väl inte så konstigt att killen blev av med hojen efter upprepade körningar utan körkort. Mer avancerat är att fråga hur tusan han lyckades stanna för polisen när han saknade körkort och körde hoj. :va
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Kan du visa någonting annat än 30 km?

Jag kan visa 30 km iaf.

Men SMC har ju lovat att driva ett ev pilotfall där man beslagtar på 30 gränsen så det måste ju tom i SMC finnas en oro för att det kan finnas möjlighet för övernitiska poliser/åklagare.

Gör den organisationen någon nytta eller är det bara ett gäng gnälliga fjollor med för mycket fritid?
Svider det att folk kör för fort så dom känner att en hårdare övervakning med metoder från forna Soviet är det enda raka?

Att köra utan körkort kan ju vara illa men det finns ju en del som har krängt bana i många år som fattas kortet och ändå håller till på vägen.

Jag kan tänka själv och fatta egna beslut så för mig känns det som en totalt överflödig organisation.
Få stopp på tonårsmensen eller lägg ner skiten bums.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Med tanke på hur underbyggt och logiskt många i den här tråden argumenterar hoppas jag innerligt att ingen av dessa kommer att företräda någon annan än sig själv i kommunikation med organisationer eller myndigheter, det begränsar förhoppningsvis skadan.........
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag tror det spelar mindre roll vad SMC tycker. Det som är intressant i frågan om beslagtagande och förverkande är vad våra lagstiftare och de som ska tolka lagen tycker. Om vi har en lag som säger att upprepade trafikförbrytare och olämpliga förares fordon kan beslagtas och förverkas så borde det rimligen betyda att ett fordon tillhörande en upprepad trafikförbrytare kan förverkas. Det borde även i förlängningen innebära att du kan bli av med dina fordon till följd av andra brott, exempelvis att du upprepade gånger bli omhändertagen på grund av fylleri.

Min fråga är således. Är detta orimligt? För att utveckla och tydliggöra min tanke; är det orimligt att vi som kollektiv (staten, demokrati, folkvalda och hela den där biten som många här inne inte tyck begripa sambandet hos.) skulle ta beslutet att vissa personer har förbrukat rätten att äga ett fordon, som de dessutom inte har behörigheten att framföra, för att förhindra upprepade brott och risken att skada någon annan?
Jag tycker inte att det är konstigare än att vi fängslar brottslingar för att hindra dem ifrån att begå fler brott. Detta kanske blir skillnaden mellan ett kortare fängelsestraff och en villkorlig dom för upprepade, grova trafikförseelser.

Du borde läsa på vad en lob är, och vad som krävs för att polisen skall kunna omhänderta dig utefter den.

Sen kom tillbaka och se om du är villig att låta staten förverka ditt fordon på dess grunder.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Du borde läsa på vad en lob är, och vad som krävs för att polisen skall kunna omhänderta dig utefter den.

Sen kom tillbaka och se om du är villig att låta staten förverka ditt fordon på dess grunder.

Tycker snarare du själv skall läsa på grunderna för förverkande av fordon.

Här är senaste förslaget för förändring som lades i november förra året.
http://www.regeringen.se/sb/d/15628/a/203068

Det är faktiskt inte, hur mycket vissa vill få det att verka som det, ett samhälle där Judge Dredd håller ordning.

Och här är lagen som den ser ut idag.
http://www.aklagare.se/PageFiles/37...§ trafikbrottslagen (uppdaterad jan 2007).pdf
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tycker snarare du själv skall läsa på grunderna för förverkande av fordon.

Här är senaste förslaget för förändring som lades i november förra året.
http://www.regeringen.se/sb/d/15628/a/203068

Det är faktiskt inte, hur mycket vissa vill få det att verka som det, ett samhälle där Judge Dredd håller ordning.

Och här är lagen som den ser ut idag.
http://www.aklagare.se/PageFiles/37...§ trafikbrottslagen (uppdaterad jan 2007).pdf

Nu var mitt svar till rallyfisken och hans tankegång på hur lagen skulle kunna användas i framtiden.

Att du länkar till nuvarande tillämpning förstår jag inte syftet med.:va

Grunden är för övrigt

7 § trafikbrottslagen (1951:649)
Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat,
om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande
inte är oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts
som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.
Första stycket gäller även i fråga om egendom som varit avsedd att användas
som hjälpmedel vid brott enligt denna lag, om brottet har fullbordats.
Bestämmelser om tillfälligt omhändertagande av egendom i syfte att förhindra
rattfylleribrott finns i 24 a – 24 d §§ polislagen (1984:387).
(Lag 1993:1463, 2005:285)

Hur detta skall tolkas och sedermera användas är en tillämpning, detta är vad som förändras över tid.

Apropå Judge Dredd, där har du ju redan lob som jag reagerade på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jämför man med LOB och hur LOB ibland används av polismän så inser man verkligen att förverkande av fordon på lika godtycklig basis inte är ett verktyg man vill sätta i händerna på lättkränkta polismän.

Är man nykter och bara lite oartig så kan man i princip bli LOBad av en polisman som bara hävdar att det är lämpligt. Inga utandningsprov eller andra bevismaterial krävs utöver polismannens personliga godtycke.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jämför man med LOB och hur LOB ibland används av polismän så inser man verkligen att förverkande av fordon på lika godtycklig basis inte är ett verktyg man vill sätta i händerna på lättkränkta polismän.

Är man nykter och bara lite oartig så kan man i princip bli LOBad av en polisman som bara hävdar att det är lämpligt. Inga utandningsprov eller andra bevismaterial krävs utöver polismannens personliga godtycke.

Precis och därför så står det överallt att förverkande av fordon skall beslutas av åklagare och inte av polis.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top