Wizzard
Village Idiots MC
Det börja låta som Hassans gamla "Det kommer flytta 100.000 tyska läderbögar till Sverige om vi går med i EU" om denna diskussion
Ska jag behöva länka till originaltexten igen för vad som är definitionen för extremt beteende?
30+ ingår, även om SMC försöker säga att "Nej, så menade vi inte".
Är det Ferspeedboy?!
Och du VBK, det här är faktiskt humor på hög nivå om du frågar mig.
Bengt Svensson skrev:- Vad gäller var gränsen för beslagtagning av MC går, borde SMC inte ställa den frågan. Jag vill inte svara. Det är inte de medlemmar som vill veta det, som ni bör värna om. De medlemmar som vill veta var den gränsen går borde inte SMC befatta sig med. De är ändå inga riktiga hojåkare.*
Hur kom SMC in i detta?
TBL7§.. praxis efter utlåtande i HD är att förverka fordonet vid tredje rapporterade körningen med detsamma, oavsett ägare. Lagförslag finns på att förverka fordon redan vid första rapporterad körning, helt rätt enligt mig.. ska det ha en avskräckande effekt så ska det vara från ruta ett, har du inte körkort så riskerar du att bli av med ditt fordon vid första körningen..
Kan du visa någonting annat än 30 km?
Jag kan visa 30 km iaf.
Men SMC har ju lovat att driva ett ev pilotfall där man beslagtar på 30 gränsen så det måste ju tom i SMC finnas en oro för att det kan finnas möjlighet för övernitiska poliser/åklagare.
Jag tror det spelar mindre roll vad SMC tycker. Det som är intressant i frågan om beslagtagande och förverkande är vad våra lagstiftare och de som ska tolka lagen tycker. Om vi har en lag som säger att upprepade trafikförbrytare och olämpliga förares fordon kan beslagtas och förverkas så borde det rimligen betyda att ett fordon tillhörande en upprepad trafikförbrytare kan förverkas. Det borde även i förlängningen innebära att du kan bli av med dina fordon till följd av andra brott, exempelvis att du upprepade gånger bli omhändertagen på grund av fylleri.
Min fråga är således. Är detta orimligt? För att utveckla och tydliggöra min tanke; är det orimligt att vi som kollektiv (staten, demokrati, folkvalda och hela den där biten som många här inne inte tyck begripa sambandet hos.) skulle ta beslutet att vissa personer har förbrukat rätten att äga ett fordon, som de dessutom inte har behörigheten att framföra, för att förhindra upprepade brott och risken att skada någon annan?
Jag tycker inte att det är konstigare än att vi fängslar brottslingar för att hindra dem ifrån att begå fler brott. Detta kanske blir skillnaden mellan ett kortare fängelsestraff och en villkorlig dom för upprepade, grova trafikförseelser.
Du borde läsa på vad en lob är, och vad som krävs för att polisen skall kunna omhänderta dig utefter den.
Sen kom tillbaka och se om du är villig att låta staten förverka ditt fordon på dess grunder.
Tycker snarare du själv skall läsa på grunderna för förverkande av fordon.
Här är senaste förslaget för förändring som lades i november förra året.
http://www.regeringen.se/sb/d/15628/a/203068
Det är faktiskt inte, hur mycket vissa vill få det att verka som det, ett samhälle där Judge Dredd håller ordning.
Och här är lagen som den ser ut idag.
http://www.aklagare.se/PageFiles/37...§ trafikbrottslagen (uppdaterad jan 2007).pdf
7 § trafikbrottslagen (1951:649)
Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat,
om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande
inte är oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts
som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.
Första stycket gäller även i fråga om egendom som varit avsedd att användas
som hjälpmedel vid brott enligt denna lag, om brottet har fullbordats.
Bestämmelser om tillfälligt omhändertagande av egendom i syfte att förhindra
rattfylleribrott finns i 24 a – 24 d §§ polislagen (1984:387).
(Lag 1993:1463, 2005:285)
Jämför man med LOB och hur LOB ibland används av polismän så inser man verkligen att förverkande av fordon på lika godtycklig basis inte är ett verktyg man vill sätta i händerna på lättkränkta polismän.
Är man nykter och bara lite oartig så kan man i princip bli LOBad av en polisman som bara hävdar att det är lämpligt. Inga utandningsprov eller andra bevismaterial krävs utöver polismannens personliga godtycke.
Precis och därför så står det överallt att förverkande av fordon skall beslutas av åklagare och inte av polis.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|