Polis beslagtar MC

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vill inte bajsa på er glödjetårta, men det där kan vara er hoj nästa gång ni kör mer än 30 över skyltat.

Nu vet jag att jag ju våra blå änglar har bättre omdöme än så men så är det skrivet, och sanktionerat.

Det är ju inte särskilt troligt. Polisen kommer inte att beslagta hojen efter att du fastnat i en fartkontroll en gång.
Du jämför fortkörning med upprepad olovlig körning. Det är inte riktigt samma sak. Det ena är en förseelse och den andra är ett trafikbrott.
Idag så utnyttjar man i stort sett aldrig möjligheten att beslagta ett fordon. Det är till och med väldigt ovanligt även om det är upprepade rattfyllor.
Man är ute efter att i högre grad beslagta fordon efter upprepade grövre trafikbrott för att förhindra ytterligare brott. Inte att beslagta fordon för enstaka fortkörningar.
Möjligen kan tänkas att det blir aktuellt efter ett flertal väldigt grova hastighetsöverträdelser. Men då lär det vara så grova överträdelser att man får det till vårdslöshet. Dessutom lär det vara inom sådana intervall att du måste ha kört flertalet gånger med indraget körkort och då är det ju grov olovlig körning.

Allt är inte konspirationer.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag är ju överkritisk i denna frågan.

Men du är ju oklädsamt blåögd, vad tror du en åklagare lyssnar på?

Jag må verka oklädsamt blåögd samtidigt som jag kan tycka att du verkar oklädsamt konspiratorisk.

Men en viktig sak i frågan är att inte lägga ord i mun på andra, och att påstå att SMC är för att förverka fordon vid hastighetsöverträdelse är DEFINITIVT att lägga ord i mun på SMC och det är det jag stör mig på.

Det är ju inte särskilt troligt. Polisen kommer inte att beslagta hojen efter att du fastnat i en fartkontroll en gång.
Du jämför fortkörning med upprepad olovlig körning. Det är inte riktigt samma sak. Det ena är en förseelse och den andra är ett trafikbrott.
Idag så utnyttjar man i stort sett aldrig möjligheten att beslagta ett fordon. Det är till och med väldigt ovanligt även om det är upprepade rattfyllor.
Man är ute efter att i högre grad beslagta fordon efter upprepade grövre trafikbrott för att förhindra ytterligare brott. Inte att beslagta fordon för enstaka fortkörningar.
Möjligen kan tänkas att det blir aktuellt efter ett flertal väldigt grova hastighetsöverträdelser. Men då lär det vara så grova överträdelser att man får det till vårdslöshet. Dessutom lär det vara inom sådana intervall att du måste ha kört flertalet gånger med indraget körkort och då är det ju grov olovlig körning.

Allt är inte konspirationer.

Precis, det man vill uppmuntra är att få bort dessa återfallsförbrytare från vägarna, blir det att deras fordon som de använder förverkas så kommer andra mindre ansvarstagande inte heller låna ut sina fordon till dessa individer.
Det viktiga i hela debatten om förverkan av fordon är att syftet är att få bort folk som kör påverkade i trafiken gång på gång på gång.
Den dag det ändras till att även gälla de som har körkort, kör nyktra men som kör för fort... ja då kommer även jag ändra inställning till det hela. Men det går inte att pissa på förslagen för att man "ser vad som komma skall".
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Är till 100% för möjligheten att förverka fordon och jag anser inte att det ens skall behöva vara upprepade brott. Vid vissa tillfällen bör det ta mig fan ske på stående fot, exempelvis om en berusad eller narkotikapåverkad person så mycket som försöker köra iväg nånstans med något större än en trehjuling och tyngre än en trampbil.
Komplettera det med ett åtal för överlagt mordförsök eller resande av livsfarligt vapen. Jag kan inte se att det finns en enda ursäkt som håller...

Med tanke på kostnader och administration vid förverkande av fordon tror jag inte att risken är speciellt stor att Farbror Blå gör det till slentrian i alla trafikkontroller. Men kommer du blåsande för fjärde gången i +60 förbi ett dagis så ser jag gärna att de tar både hoj och bil ifrån dig oavsett vilket av fordonen du framförde för tillfället.

Yes, jag är färgad av både ålder och bitterhet och min hoj är så tung och slö att jag inte ens hinner upp i olagliga hastigheter innan nästa hastighetsskylt så kom gärna med ett bra motargument, alltid öppen för förslag! :)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag må verka oklädsamt blåögd samtidigt som jag kan tycka att du verkar oklädsamt konspiratorisk.

Men en viktig sak i frågan är att inte lägga ord i mun på andra, och att påstå att SMC är för att förverka fordon vid hastighetsöverträdelse är DEFINITIVT att lägga ord i mun på SMC och det är det jag stör mig på.



Precis, det man vill uppmuntra är att få bort dessa återfallsförbrytare från vägarna, blir det att deras fordon som de använder förverkas så kommer andra mindre ansvarstagande inte heller låna ut sina fordon till dessa individer.
Det viktiga i hela debatten om förverkan av fordon är att syftet är att få bort folk som kör påverkade i trafiken gång på gång på gång.
Den dag det ändras till att även gälla de som har körkort, kör nyktra men som kör för fort... ja då kommer även jag ändra inställning till det hela. Men det går inte att pissa på förslagen för att man "ser vad som komma skall".

Polismyndigheten är resultatstyrd, vad händer när dom horder av pundande, körkortslösa hojåkarna börjar tryta?

När den dagen kommer är det redan för sent att ändra inställning, tyvärr.

Inte för att jag är mot att omhänderta fordon från pundare, för det sker redan, och det har för övrigt ingen effekt överhuvudtaget på pundarnas fordonspark.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Polismyndigheten är resultatstyrd, vad händer när dom horder av pundande, körkortslösa hojåkarna börjar tryta?

När den dagen kommer är det redan för sent att ändra inställning, tyvärr.

Inte för att jag är mot att omhänderta fordon från pundare, för det sker redan, och det har för övrigt ingen effekt överhuvudtaget på pundarnas fordonspark.

Mig veterligen är de resultatstyrda på antalet kontroller (t.ex. hastighetskontroller och utandningsprov) men inte på fällande domar.

Och ja, omhändertagande av fordon sker redan idag men långt ifrån den utsträckning som skulle behövas och det är den ändringen man vill få till, det är alldeles för många fyllon som får fortsätta köra sina bilar.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
SMC har gjort mycket för alla motorcyklister som älskar att köra mc.
-Älskar du att kör mc?
Visste du att det är ingen självklarhet att du får eller kan köra motorcykel i trafiken?
Här är ett par punkter som SMC stoppade som hade på verkat det.

1. 1976 den punkt som kallades rapport 13 där man ville stoppa & förbjuda alla motorcyklar över 250 cc.
Tack vara SMC så lyckades man stoppa detta lagförslag.

2. Vill du köra hoj fortare än 70Km/h ? Tack vare SMC så får du det i dag.
1971 försökte våra förtroendevalda i dåvarande regering förbjuda alla motorcyklar att framföras snabbare än 70 Km/h.

3. Ett återkommande inslag varje år är att vi som motorcyklister ska ha nummerplåt fram på våra motorcyklar.
Tack vare SMC så stoppas det varje år, då SMC med gediget arbete & forskningsresultat kan påvisa att det inte är förbättrande av olycksstatistiken.

Det är tur att vi har Maria & Jesper som även håller ställningarna utan för vårt land.
Visste du att i EU, i Tyskland närmare bestämt är förbjudet att kör motorcykel på vissa vägar?
Vad händer om vi inte bevakar detta ?
Tänk när våra förtroendevalda politiker börjar tänka i de banorna ......

Då har v ett problem till.


Så Tänk om
Tänk rätt !

Man behöver inte älska att SMC står för men älskar man att köra mc så
är valet inte svårt.

Nytt som SMC har kämpat för är det nya formatet på en mindre skyllt på Mc från & med 2014.
Det är nu klart & mera finns att läsa på www.svmc.se om detta.




PS: Jag älskar också att köra fort ! Jag gör även detta !
Men på rätt ställe!
Vi har många fina motorbanor i landet !
Kommer ni dit , så syns vi där !


KÖR FÖRSIKTIGT !
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Mig veterligen är de resultatstyrda på antalet kontroller (t.ex. hastighetskontroller och utandningsprov) men inte på fällande domar.

Och ja, omhändertagande av fordon sker redan idag men långt ifrån den utsträckning som skulle behövas och det är den ändringen man vill få till, det är alldeles för många fyllon som får fortsätta köra sina bilar.

Ställ dig istället frågan varför man väljer att inte göra det oftare.

Kan det vara så att det inte funkar på kriminella?

Det vet vi redan att det inte gör, kriminella behöver bara skaffa en ny då dom är just kriminella och kvar är laglydiga (borträknat trafiklagen:hihi) och där funkar det.

Jag förstår att smc försöker köpa sig lite kredd genom arbetet, jag tycker dock att det är ett ytterst dåligt sätt som kommer att slå tillbaka sinom tid.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ställ dig istället frågan varför man väljer att inte göra det oftare.

Kan det vara så att det inte funkar på kriminella?

Det vet vi redan att det inte gör, kriminella behöver bara skaffa en ny då dom är just kriminella och kvar är laglydiga (borträknat trafiklagen:hihi) och där funkar det.

Jag förstår att smc försöker köpa sig lite kredd genom arbetet, jag tycker dock att det är ett ytterst dåligt sätt som kommer att slå tillbaka sinom tid.

Det finns uppgifter som visar på att de kriminella får låna fordon av andra och dylikt, om fordonet då förverkas så lär nog de mindre nogräknade välja att inte låna ut fordonet.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det finns uppgifter som visar på att de kriminella får låna fordon av andra och dylikt, om fordonet då förverkas så lär nog de mindre nogräknade välja att inte låna ut fordonet.

Men, där sker ju redan omhändertagande, borde dom inte sluta köra påverkade då:confused:

När benny kofot knackar conny crack på axeln och behöver en bil till sitt nästa intjack, sker det inte i form av en fråga.

Dags att inse att en lag fungerar på laglydiga, inte kriminella, vill du komma åt kriminella krävs andra åtgärder.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Men, där sker ju redan omhändertagande, borde dom inte sluta köra påverkade då:confused:

När benny kofot knackar conny crack på axeln och behöver en bil till sitt nästa intjack, sker det inte i form av en fråga.

Dags att inse att en lag fungerar på laglydiga, inte kriminella, vill du komma åt kriminella krävs andra åtgärder.

Det är ju det som det _inte_ gör... det sker väldigt få förverkande av fordon i dagsläget vilket man vill komma åt och uppmana till att man skall tillämpa det i större grad.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Nu är det ju inte så att alla körkortslösa i trafiken är alkoholister och pundare mm. Känner ett par stycken utan lapp som kör både bil och hoj som kör bättre än många andra. Dom vill liksom inte dra på sig uppmärksamhet i trafiken. Och skulle alla dagar i veckan hellre möta en sån lirare i trafiken än någon nybliven med lapp som blåser förbi i 250.

Men absolut så har inga påverkade människor i trafiken att göra oavsett om de har körkort eller inte, och om det sker så har de mitt fulla stöd att ta fordonen i beslag direckt!!
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Gör den organisationen någon nytta eller är det bara ett gäng gnälliga fjollor med för mycket fritid?
Utan SMC så hade bl.a. alla hojar varit tvungna att ha regskylt fram. Vajerräcken hade funnits överallt och begreppet sporthoj på allmän väg inte funnits.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Pajkasta på så kommer ni kanske på nått bra. Jaja SMC har gjort bra saker men allt är inte tack vare SMC, genom att diskussionen alltid handlar om hastigheten så landar all skit på oss som gillar sporthojar och det är inte bra för våra försäkringspremier. Har ni några synpunkter på att många glidarhojar åker runt med samma däck år ut och år in utan att funder på om det är ett bra däck som sitter på hojen, jag tänker på den olyckan på E4:an där en hoj helt plötsligt tappar väggreppet för att vägen var blöt.
Jag vet ju att många som åker glidarhojar tycker förbannat illa om oss sporthojare när vi kommer och susar förbi när ni ligger sicksack med typ 20 hojar,,,, hur ska man komma förbi om man inte mosar på eller tränger sig in i mellan er.

SMC är lite för mycket i knä på NTF m,fl.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Pajkasta på så kommer ni kanske på nått bra. Jaja SMC har gjort bra saker men allt är inte tack vare SMC, genom att diskussionen alltid handlar om hastigheten så landar all skit på oss som gillar sporthojar och det är inte bra för våra försäkringspremier. Har ni några synpunkter på att många glidarhojar åker runt med samma däck år ut och år in utan att funder på om det är ett bra däck som sitter på hojen, jag tänker på den olyckan på E4:an där en hoj helt plötsligt tappar väggreppet för att vägen var blöt.
Jag vet ju att många som åker glidarhojar tycker förbannat illa om oss sporthojare när vi kommer och susar förbi när ni ligger sicksack med typ 20 hojar,,,, hur ska man komma förbi om man inte mosar på eller tränger sig in i mellan er.

SMC är lite för mycket i knä på NTF m,fl.

Ursäkta men tänker du på olyckan neråt Vagnhärad så är du antingen opåläst eller något värre som jag inte tänker skriva ut här.

http://www.motorrad.se/?nid=828

Vittnen uppgav att vägbanan var mycket hal. Till och med räddningstjänst som kom till olycksplatsen fick sladd på sitt fordon.

Det var nog mer tur än någonting annat att inte fler slog i backen där och då. Var det denna olycka du syftade på? Om så är fallet är du HELT ute och cyklar. Fortsätt du med ditt hat mot SMC, mr Moderator, så blir det nog bra med det.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
I jämförelse med att SMC hatar vissa grupper ur sitt eget kollektiv så må det väl ändå vara ganska harmlöst att lite enskilda individer är hatiska mot SMC?

SMC gör väl hyffsat mycket mer gott för räserfolket än ont, tycker nog dom flesta. Kurser, banåka och annat. Men att över huvudet taget vägra att se hur myndigheter och allmänheten ser på folk som blåser förbi i 180 oavsett hur kompetent föraren i fråga är känns väl lite sådär..... Att inte fatta att folk blir sura när man "mosar på eller tränger sig in i mellan" känns naivt. Och det är långt ifrån första gången WEST uttrycker sig så här.

"Genom att diskussionen alltid handlar om hastigheten så landar all skit på oss som gillar sporthojar och det är inte bra för våra försäkringspremier".

Ska det finnas specialregler för sporthojåkare? Känns DET genomtänkt?

Sen var det framförallt det där med olyckan på E4:an som fick mig att tända. Att ta just DEN som argument för sin sak känns.....hjärtlöst och otroligt oseriöst. Hade det kommit en sporthoj med slicks så är det nog hyffsat troligt att det varit den som suttit i räcket istället. Och då hade det varit en sporthojåkare som SMC kämpat för.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
SMC gör väl hyffsat mycket mer gott för räserfolket än ont, tycker nog dom flesta. Kurser, banåka och annat. Men att över huvudet taget vägra att se hur myndigheter och allmänheten ser på folk som blåser förbi i 180 oavsett hur kompetent föraren i fråga är känns väl lite sådär..... Att inte fatta att folk blir sura när man "mosar på eller tränger sig in i mellan" känns naivt. Och det är långt ifrån första gången WEST uttrycker sig så här.

Ingen inom SMC kan neka till att gruppen förare som vill åka fortare än SMC Steg 4 Snabb grupp-tempo är en grupp som dom inte vill ha att göra med. Det märks ganska tydligt på kursutbud och inställningen på kurserna samt i MC-folket. Den gruppen ses ofta som ett nödvändigt ont och det kastas gärna skit i artiklar och krönikor.

Jag säger absolut inte att SMC inte gör gott. Jag är medlem och stödjer mycket som SMC gör för oss hojåkare och har haft stor nytta av SMCs arbete. Men det fråntar inte det faktum att SMC helst vill associera sig med mellanmjölks-gruppen som inte gör stort väsen av sig på gata, bana, träffar m.m. Även om dessa betalar precis lika stor medlemsavgift som övriga medlemmar.

Här kanske SMC ska tänka om. Nu kastade man ut en "Extremt Beteende"-artikel i vintras som var halvkasst skriven och trampade halva MC-sverige på tårna med svävande uttryck och pajkastning. Att man sedan får reaktioner på detta borde alla ha förstått.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
För att minska dom körkortslösa i trafiken så borde priserna för körkort minskas ordentligt då jag tror många inte har råd att ta körkort. Sen kan smc, klubbar och andra ordna fler kurser till trafikanter för att höja riskmedvetenheten hos förarna, och ge en bra grund för de nya och de gamla körkortsinnehavarna att stå på.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ingen inom SMC kan neka till att gruppen förare som vill åka fortare än SMC Steg 4 Snabb grupp-tempo är en grupp som dom inte vill ha att göra med. Det märks ganska tydligt på kursutbud och inställningen på kurserna samt i MC-folket.

...för vilka tror du man skapat steg 5/6? :)
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top