Polis beslagtar MC

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Forumets mest behärskade debattör......

Det är bevisligen mer än hälften av det här forumets medlemmar som inte kör sporthoj. Vad tror du Egmont skulle tycka om du jagar bort alla som inte kör sporthoj från forumet.....? Moderator som du är? Är DET verkligen rätt tänkt? Framförallt som om ingen av oss faktiskt har någonting emot sporthojar utan mer påpekar att det hyffsat lilla fåtal sporhojåkare som inte sköter sig förstör för alla andra sporthojförare.....

Äh. Jag lägger ner det här. Funkar ju inte ändå. "Det går int´att förklara för de som int´vill begrip´", som Ingemar Stenmark sa till ”Plex” Pettersson......

Jag tror hur som att det i slutänden kommer bli som roffe_s skrev ovan. Får man ingen bukt på det här på något annat sätt så kommer myndigheterna förr eller senare att ta till storsläggan. Och då får nog ALLA hojåkare lida för det...... Även dom sporthojåkare som faktisk kör bra och som respekterar andra trafikanter. Vill vi ha det så? Om Nej så är det nog dags att faktiskt börja samarbeta.

Bara så du vet, det var inte så Stenmark sa och det du vill ha fram var inte hans andemening heller.

jag säger som han egentligen sa "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip"

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, jag tror det är precis vad SMC försöker göra - isolera en grupp som är svårt olycksdrabbad och orsakar mycket elände för allmänheten från oss vanliga motorcyklister. Dessa kan inte SMC eller någon annan del av mc-kollektivet ta ansvar för, de måste hanteras av samhället.

Fast de med ungdomlig oförstånd brukat fortfarande gå att nå och resonera med, så de tycker jag vi exkluderar från Din uppställning :)

Personligen hade jag nog hellre sett att ni förklarade att den gruppen inte har med er att göra och inte ligger i ert ansvar, samt att ni och övriga inte på något vis skall förknippas eller behöva lida för den...

Men jag önskar er lycka till med att nå fram till vaneförbrytare, kriminella, missbrukare och gruppen med ungdomligt oförstånd.:tummenupp ...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Mmm, jag tror det är precis vad SMC försöker göra - isolera en grupp som är svårt olycksdrabbad och orsakar mycket elände för allmänheten från oss vanliga motorcyklister. Dessa kan inte SMC eller någon annan del av mc-kollektivet ta ansvar för, de måste hanteras av samhället.

Fast de med ungdomlig oförstånd brukat fortfarande gå att nå och resonera med, så de tycker jag vi exkluderar från Din uppställning :)

Ja, du har rätt, den gruppen är inte förlorad men kommer nog tyvärr fortfarande ha ihjäl sig på de mest elaborerade sätt.

Men några kommer nog sannolikt att kunna räddas, och numera kanske det finns en och annan på smc som inte fnyser föraktfullt vid blotta åsynen av ostyriga ungdomar.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mjo, jag delar Din förhoppning om det första och kan nästan garantera det sista! Alla vill vi se fler yngre, levnadsglada och skickliga mc-förare i trafiken, som överlever och kör så länge som möjligt. Det SMC kan erbjuda är utbildningar, stöd och support. Det "di unge" behöver är att vilja - vilja överleva, utvecklas och anamma ett sunt "frihet-under-eget ansvar"-tänk. Då plockar vi ammunitionen av de som ivrigast pekar finger och rynkar näsan åt unga sporthojsintresserade förare :)
...Men några kommer nog sannolikt att kunna räddas, och numera kanske det finns en och annan på smc som inte fnyser föraktfullt vid blotta åsynen av ostyriga ungdomar.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
....

Men några kommer nog sannolikt att kunna räddas, och numera kanske det finns en och annan på smc som inte fnyser föraktfullt vid blotta åsynen av ostyriga ungdomar.

Jag tror vi kommer mycket längre än vad diskussionen här går på mht att "rädda" - men, det finns massor som inga nånsin kan nå - dom enda som kan ha en teoretisk möjlighet att komma fram är polisen!
En representant från denna grupp, som inte kan nåes, men, som släpps ut i trafikken trots fängelses dom - har det ju skrivits flittigt om i andra trådar.. det kanske är så enkelt att sådan person, i en period av livet inte bör äga ett fordon! Och det är denna grupp, som Extremt Beteende primärt syftar på.

Tack - nu känns det motiverat att jobba igen - jag hoppas jag är en av dom på SMC du nämner ovan - vi är en del som har sporthojer som hjärtat i MC intresset..

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag tror vi kommer mycket längre än vad diskussionen här går på mht att "rädda" - men, det finns massor som inga nånsin kan nå - dom enda som kan ha en teoretisk möjlighet att komma fram är polisen!
En representant från denna grupp, som inte kan nåes, men, som släpps ut i trafikken trots fängelses dom - har det ju skrivits flittigt om i andra trådar.. det kanske är så enkelt att sådan person, i en period av livet inte bör äga ett fordon! Och det är denna grupp, som Extremt Beteende primärt syftar på.

Tack - nu känns det motiverat att jobba igen - jag hoppas jag är en av dom på SMC du nämner ovan - vi är en del som har sporthojer som hjärtat i MC intresset..

Så här i efterhand, vore det inte bättre att syftet framgick tydligare när ni väljer att gå ut med informationen.

För utifrån ser det ut som att det innefattar ganska mycket fler än bara dessa individer.

Tror inte det är många som inte håller med om att dessa bör ta en paus från trafik och ges möjlighet att lugna ned sig.

Oron att detta skall bli en öppning för nya tolkningar inom rättsväsendet, med smc goda anseende i ryggen, är förhoppningsvis bara en oro. Men när en organisation ställer sig bakom något är det inte långt kvar tills en fap skrivs om och rätten väljer ju mer som regel än undantag att blint förlita sig på polisens kompetens.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
mycket text
Så, vart går myndigheterna härnäst?
Jag vet, och jag förvånas över att ingen av er står på barrikader och slåss mot detta istället för mot er egen intresseorganisation:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5527895

Det är så det fungerar - man plockar en fordonskategori i taget och sätter elektroniskt strypkoppel på dem.
Singling them out, one by one. Det är enklare så. För, vem kan komma upp med hållbara argument för att skåpbilar skall få köra fortare än 120 km/h...? Dom blir ju så mycket lättare för oss bilister att köra om om dom inte kör så förbannat fort...
Som kuriosa kan sägas att två svenska EU-parlamentariker: Marita Ulvskog ochh Carl Schlyter propagerat för att 100 km/h räcker alldeles utmärkt för lätta lastbilar.

Så, vilket blir nästa fordonsslag till rakning? Några som inte är så många, som inte är så omtyckta i trafiken...?

Just precis! Husvagnarna. Personbil med släp lär komma att strypas elektroniskt till 100 km/h som högsta tekniska hastighet så länge vagn är tillkopplad. Det innebär att bland andra Frankrike som idag har 130 som högsta tillåtna hastighet tvingas sakta ner. Vem kan egentligen arbeta upp några rationella argument emot det?

Och sedan är det vår tur. Den elektronik som vissa omhuldar iform av launch control, anti spinn och annat kul är också det som kommer att kastrera nästa generations hojar. Vem kommer att hjälpa oss i argumentationen att det skall vara upp till oss att bestämma hur fort vi vill köra...? Skåpbilskuskarna? Husvagnsfolket? Knappast.

...och den som tror att detta scenario ligger låångt fram i tiden kan glömma det resonomanget.
Förslaget gällande lätta lastbilar är avsett att träda i kraft redan från årskifter 2014, alltså om 7 månader!
Går detta igenom så ramlar resten på som ett rinnande vatten.
Ut och argumentera nu för varför vi skall ha fri fart på skåpbilar, istället för att slänga skit på SMC som sett tecknen i skyn innan ni ens orkat goggla "ISA."

Hampe

Jag gillar, och håller med om det mesta du skriver men om detta stämmer vad får denna sida för intryck hos våra "förmyndare" http://www.ironbutt.se/strackor.html

Världen är vår lekplats och längre ner även EXTREME!
(Det kan vara avlutningen, och det tycker jag också är extremt!:D)

Får vi leka i trafiken? Det ska gå långsamt ifall det händer en olycka... (Föraren kan ju inte påverka)

OM det du säger kommer att hända kan långkörarna vara nästa steg. En trött förare är som en alkoholpåverkad, därför får lastbilschauförrer inte köra hur länge som helst.

Svårt att kolla än så länge på hojåkare, men här finns det namn och bevis på hojåkare som kört långt och länge, varför skulle dessa undantas?:rolleyes:

Nu gillar jag att köra långt och länge, jag kör också ibland över gällande hastighetsgräns i Sverige, (men sällan för fort!) men försäker att göra det utan att andra ser och störs och det vill jag fortsätta med så jag vill att vi alla tar eget ansvar. Men det kan bli slut på det och om vi hojåkare inte håller ihop så är det ännu lättare att förstöra för oss...:(

Nu går jag inte in på Äventysrhoj.com och klagar på folk som kör med tvåhjulssladd på grusvägar och näsvist kommenterar att det inte är en majoritet äventyrshojar på forumet så jag med sporthoj har lika stor rätt att säga att det är FEL med grusvägskörning med sladd...:tungan

(Nu gillar jag tvåhjulssladd, det är som att gå in i en ny dimension, men en plastgris är inte det bästa på grus...:gnissla Men härligt att ligga först i en klunga och fortsätta i asfaltshastighet fastän vägen övergått i grus!!!! Med plastgris!:tungan)

Med våra förmyndare som vet vårt bästa och vet vad rättssäkerhet är så ska vi naturligtvis vara lugna, INGEN som inte är EXTREM behöver oroa sig för att få sin hoj beslagtagen...:D

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!