Polis beslagtar MC

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jaja

Är Ironbutt nått som hör hemma i trafik,,,, skulle kunna anses som en tävling på allmän väg, ingår det i extremt beteende.

Om du anser att det behöver startas en tråd i ämnet så kanske jag svarar där.
Eller inte.

Men jag måste fråga dig, med anledning av denna trådens ämne och rubrik:
"Polis beslagtar MC" - Var det verkligen det enda du kunde vaska fram ur mitt inlägg i ämnet?
En pik grundad på min signatur...?



H
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Om du anser att det behöver startas en tråd i ämnet så kanske jag svarar där.
Eller inte.

Men jag måste fråga dig, med anledning av denna trådens ämne och rubrik:
"Polis beslagtar MC" - Var det verkligen det enda du kunde vaska fram ur mitt inlägg i ämnet?
En pik grundad på min signatur...?H

Vaska fram och vaska fram.......... du, xxxx och några till borde lämna det forumet och för er diskussion med likasinnade för här är majoriteten sporthoj folk och ni gillar ju inte oss så jag säger adjö till dig och dina vänner.

Hoppas nån stänger tråden nu så jag slipper bli frestad att återvända hit.

Nej jag är ingen jurist.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vaska fram och vaska fram.......... du, xxxx och några till borde lämna det forumet och för er diskussion med likasinnade för här är majoriteten sporthoj folk och ni gillar ju inte oss så jag säger adjö till dig och dina vänner.

Hoppas nån stänger tråden nu så jag slipper bli frestad att återvända hit.

Nej jag är ingen jurist.

Forumets mest behärskade debattör......

Det är bevisligen mer än hälften av det här forumets medlemmar som inte kör sporthoj. Vad tror du Egmont skulle tycka om du jagar bort alla som inte kör sporthoj från forumet.....? Moderator som du är? Är DET verkligen rätt tänkt? Framförallt som om ingen av oss faktiskt har någonting emot sporthojar utan mer påpekar att det hyffsat lilla fåtal sporhojåkare som inte sköter sig förstör för alla andra sporthojförare.....

Äh. Jag lägger ner det här. Funkar ju inte ändå. "Det går int´att förklara för de som int´vill begrip´", som Ingemar Stenmark sa till ”Plex” Pettersson......

Jag tror hur som att det i slutänden kommer bli som roffe_s skrev ovan. Får man ingen bukt på det här på något annat sätt så kommer myndigheterna förr eller senare att ta till storsläggan. Och då får nog ALLA hojåkare lida för det...... Även dom sporthojåkare som faktisk kör bra och som respekterar andra trafikanter. Vill vi ha det så? Om Nej så är det nog dags att faktiskt börja samarbeta.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vaska fram och vaska fram.......... du, xxxx och några till borde lämna det forumet och för er diskussion med likasinnade för här är majoriteten sporthoj folk och ni gillar ju inte oss så jag säger adjö till dig och dina vänner.

Hoppas nån stänger tråden nu så jag slipper bli frestad att återvända hit.

Nej jag är ingen jurist.

Mmmmm....
Stänga tråden när den inte går den väg man hade hoppats. Speciellt...
Jag diskuterar ämnet, men jag kan inte säga att jag uppfattar att du gör det samma.
Någon jurist är inte jag heller, men däremot intresserad av trådens ämne och nyfiken på vad som upprört ett fåtal högljudda deltagare på sporthoj.com att reagera så kraftigt. Jag tycker det är angeläget att känna till bakgrund och rättsläge så man inte bara rapar upp någon annans färdigtuggade utsaga eller skriker rakt ut i panik utan att riktigt veta vad det är man larmar om.

...och varför skulle jag tycka illa om sporthojar? Jag har haft massor själv, och det står säkert någon kvar i något uthus. Åtminstone var det en sporthoj när jag ställde in den, nu är det väl en 'klassiker' eller något sådant.
Varför är vissa så angelägna att sätta olika kategorier motorcyklister i konfliktposition gentemot varandra?

Men, det är inte riktigt ämnet idag. Ber om ursäkt för utvikningen.
Där har du verkligen rätt:
Har man inget att tillföra ämnet så är det nog bra att ta en time-out.
Kom bara ihåg att det var just dina påståenden och attityd som fick upp mig i tråden - jag är inte för pigg på att synas här inne annars.

H
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Nu får ni lägga av! Bara för att ni kan förolämpa varandra lite mer sofistikerat än att använda svordomar och könsord betyder inte det att ni kan tuppfäktas i forumet hur länge som helst. Jag är emot att stänga tråden men i nuläget tuchar ni bara ämnet ibland och lägger mest energi på att övertrumfa varandra i antal skrivna ord.
Är ni seriöst intresserade i ämnet så svarar ni inte på onödiga inlägg.

Tråden lever på övertid nu.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Fast den åldersgruppen kommer alltid att ta livet av sig på ett eller annat sätt.

Jag tror helt enkelt inte det är möjligt att nå den gruppen jag antar är det verkliga problemet. Det enda man kommer att uppnå är väl förhoppningsvis lite credd hos några myndigheter.

Jag tycker för övrigt att din definition av "extremt beteende" är mycket bra.

Det är faktiskt ganska enkelt.
Om man definierar att de som kör "påverkade / utan körkort / stulen hoj" så kan man visa att majoriteten av motorcyklisterna i landet sköter sig och därmed inte behöver tvångsåtgärder från regering/polis/transportstyrelsen.

Och kan man då också få polisen att agera hårdare mot dessa förare så att det blir obekvämt för dem att köra hoj så kanske man även kan få ned dödsantalet även i denna svåråtkomliga grupp.

Att man även blandade in hastighet och i ett så alldeles för snävt spann (+30km/h) var något som ändrades ganska snabbt och man jobbar nu på att definiera om just den biten.

Så var skiter SMC i gruppen hojåkare på sporthoj???
Jag själv är sporthojspilot, jag är själv medlem i SMC och kommer så förbli då jag tycker att de går hojåkarnas ärenden till de som bestämmer.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är faktiskt ganska enkelt.
Om man definierar att de som kör "påverkade / utan körkort / stulen hoj" så kan man visa att majoriteten av motorcyklisterna i landet sköter sig och därmed inte behöver tvångsåtgärder från regering/polis/transportstyrelsen.

Och kan man då också få polisen att agera hårdare mot dessa förare så att det blir obekvämt för dem att köra hoj så kanske man även kan få ned dödsantalet även i denna svåråtkomliga grupp.

Att man även blandade in hastighet och i ett så alldeles för snävt spann (+30km/h) var något som ändrades ganska snabbt och man jobbar nu på att definiera om just den biten.

Så var skiter SMC i gruppen hojåkare på sporthoj???
Jag själv är sporthojspilot, jag är själv medlem i SMC och kommer så förbli då jag tycker att de går hojåkarnas ärenden till de som bestämmer.

Nu hävdar jag ju inte att smc skiter i sporthojar någonstans.:confused:

Men vill man distansera sig från kriminella, pundare osv. finns det ingen anledning att blanda in hastighet och bakhjulskörning, om det nu är syftet.

Så nej, så enkelt är det inte, någon annan agenda finns där och jag tror att filmer på youtube spelar in rätt starkt på den.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men vill man distansera sig från kriminella, pundare osv. finns det ingen anledning att blanda in hastighet och bakhjulskörning, om det nu är syftet.

Så nej, så enkelt är det inte, någon annan agenda finns där och jag tror att filmer på youtube spelar in rätt starkt på den.
Agendan är tydlig och inte på något sätt dold - myndigheter och polis har lackat ut på att var tionde förare kör mer än 30 km/h för fort och att 7/10 av de dödade kör för fort, nästan fyra av dessa mycket för fort (mer än 30 km/h för fort men med handen på hjärtat talar vi i de flesta fall om betydligt högre fart än så...).

Frågan är ställd till SMC - kan Ni göra något åt det här, innan vi gör det? SMC har gått med på försöka, genom dialog i st f tvingande lagstiftning.

Då ingen människa med förnuftet i behåll kan försvara vanemässig grovt vårdslös och hänsynslös körning där medtrafikanternas väl och ve sätts på spel hamnar även dessa bland drogfyllon, körkorts- och hjälmlösa.

Något annat har SMC, med hedern i behåll, inte kunnat försvara. Jag kan förstå det.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag vet inte säkert, men jag TROR vad He rik menar är att har man inte koll på trafiken bakåt ska man inte ens påbörja en omkörning från start. Jag betvivlar starkt att han menar att man inte ska flytta sig från vänster till högerfil.

Vilket han givetvis har helt rätt i.

I viss mån sant. Men samtidigt så är det ju så att om man ligger på motorväg strax över lagstadgad hastighet så kommer dom flesta att anta att om man har några hundra meter till närmaste bakomvarande så kommer dom inte att komma ikapp på ganska många sekunder. Om man har ca 200 meter till närmaste bakomvarande och du håller 120 på 110 väg så krävs det att bakomvarande håller 190 för att komma ikapp på 10 sekunder.

Frågan är ju också vad man rimligen kan förvänta sig också. Jag är ganska övertygad om att majoriteten av trafikanterna (mig inräknad) inte utgår ifrån att bakomvarande håller över 190 på 110 vägarna. Snarare att dom som kanske kör fort ligger i 150 och då är hastighetsskillnaden bara 30 km/h vilket betyder att ett avstånd på 200 meter skulle ta över 20 sekunder att ta in. På den tiden hinner man lätt göra en omkörning. Dessutom är det inga problem att klara en hastighetssänkning med 30 km/h på den tiden för den snabbare föraren.

Har man kört så fort att man inte klarar av att sänka farten när man kommer ikapp någon som håller lite över hastighetsgränsen på en motorväg så har man kört åt helvete för fort och är väldigt långt ifrån att anpassa hastigheten efter omständigheterna.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nu hävdar jag ju inte att smc skiter i sporthojar någonstans.:confused:

Men vill man distansera sig från kriminella, pundare osv. finns det ingen anledning att blanda in hastighet och bakhjulskörning, om det nu är syftet.

Så nej, så enkelt är det inte, någon annan agenda finns där och jag tror att filmer på youtube spelar in rätt starkt på den.

Just det var det nog West som skrev... Med att SMC skulle skita i sporthojar.

Och var står det att bakhjulsåkning är Extremt Beteende? Det är inte ens olagligt...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Just det var det nog West som skrev... Med att SMC skulle skita i sporthojar.

Och var står det att bakhjulsåkning är Extremt Beteende? Det är inte ens olagligt...

Hmm, hoppas jag inte skrivit för mycket, skall kolla med det där när jag har några minuter över.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hmm, hoppas jag inte skrivit för mycket, skall kolla med det där när jag har några minuter över.

Det med bakhjulsåkning är att det är så många som skrivit det att man börjar nästan tro på att det är sant.
Men faktum är att bakhjulsåkning är inte olagligt i sig, om du däremot gör det på en tätt trafikerad väg så hamnar det under vårdslöshet i trafik.

I alla fall sist jag kollade.

Och vad gäller Extremt Beteende så är det följande kategorier som hamnar under det.
Drogpåverkad (inkl alkohol)
Stulet fordon
Inget körkort

Sen finns även hastighet med men det är under revision för att ändras till vårdslös hastighet istället för någon specifik gräns.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det med bakhjulsåkning är att det är så många som skrivit det att man börjar nästan tro på att det är sant.
Men faktum är att bakhjulsåkning är inte olagligt i sig, om du däremot gör det på en tätt trafikerad väg så hamnar det under vårdslöshet i trafik.

I alla fall sist jag kollade.

Och vad gäller Extremt Beteende så är det följande kategorier som hamnar under det.
Drogpåverkad (inkl alkohol)
Stulet fordon
Inget körkort

Sen finns även hastighet med men det är under revision för att ändras till vårdslös hastighet istället för någon specifik gräns.

Ja, bakhjulsåkning skall man nog inte kunna åka dit för så länge föraren har kontroll, kan stanna för varje förutsägbart hinder och inte utsätter andra för onödiga risker, exempelvis på en rak landsväg utan trafik eller korsningar, fri sikt och goda väderförhållanden. Sen är det ju upp till polismannens bedömning om han/hon väljer att rapportera någon för vårdslöshet i trafik. Var något rättsfall för några år sedan där en motorcyklist blev friad i tingsrätten just efter att ha kört på bakhjulet, men under goda förhållanden enligt ovan. Även om man rent lagligt kommer undan i tingsrätten kan fortfarande länsstyrelsen återkalla körkortet, då de gör en helt egen bedömning om de anser att man är lämplig som förare.

Vad gäller extremt beteende kopplat till hastighet tycker jag det låter vettigt med en definition som lägger större vikt vid vårdslöshet i trafik. Egentligen skulle man inte behöva säga något om hastighet alls, det är vårdslösheten som är det centrala - sen spelar det ingen roll om man är vårdslös genom att köra på bakhjulet vid helt fel tillfällen, kör extremt fort så man riskerar andras liv eller uppdaterar sin facebookstatus när man kör bil. Jag tror anledningen till att man hängt upp sig på hastigheten är att när man har tittat på statistik har man sett att hög hastighet förekom i många av olyckorna. Det går att visa mycket med statistik, exempelvis att alla (nästan?) MC-förare som råkar ut för en olycka saknar flytväst, men det betyder inte att vi skall lagstifta om obligatorisk flytväst.

Om man skriver definitionen så att ett kriterium för beslagtagande skulle kunna vara att man vid upprepade tillfällen begår brottet vårdslöshet i trafik tror jag det skulle accepteras av de flesta. Det skulle kunna vara ett bra verktyg för att förbättra olycksstatistiken om det användes av polisen istället för att jaga de som kör lite för fort.
 
Last edited by a moderator:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag hittar inte texten just nu - men, bakhjulsåkning är nämnd i texten nånstans.
Jag är överens om att formuleringen inte är bra. Det gruppen var överens var att kilometer långa höga wheelies inte var OK i trafiken - men, att en motard eller sporthoj lyfter framhjul från tid till annan vett alla som kör dessa fordon. Jag har diskuterat även detta med flera av strategi-medlemmen i efterskott och vi ser på saken under revisions arbetat under hösten (och för den som tvekar kör jag själv sporthoj)..

Och det finns inga dold agenda, vad jag erfarer från diverse myndighetsmöten under mina 6 år som anställd på SMC. Det alla vill åt, är att få färre dödsolyckor och svårt skadade. Så pass enkelt är det. Jag kan ha fel - men, jag tror det inte.

Jag var i går på lunchmöte i EU Parlamentet - vart flera viktiga politker, myndighets personer deltog. Mötet var en info från FIM ang. ett studie av MC fortbildning, som visat bra resultat. Dvs regelrätt lobby verksamhet. Självfallet tog nada tid innan frågan kom up om sporthojer och väldigt höga hastigheter och efterföljande problem med olyckor. Den sits vi har i den svenske statistik, är inte bara Sverige - men ett EU problem.

Jag var glad att ku tala om att vi Sverige har vi halverat antal dödade sen SMCs sporthojsprojekt tog fart runt 2007. Detta även om det finns 30.000 flera hojer i trafik. Nu är det inte säkert att detta är hela förklaringen, men sannolikt en del i detta.
Som replik på mitt inlägg kom den för tiden viktigsta politker for EU´s motorcyklister (fordon-körkort-besiktnings frågor), en äldre herre, in i matchen och supplerade mig; "Jag går också på avrostning varje år för att uppfriska min MC hantering, sen tar jag på en ban-kurs på Assen för att få till fart och kurv teknik. Detta har gjort mig mera säker och bekänd med resurserna i min MC, och jag kör inte längre på min Ducce sporthoj, sedan våren är det HP4!

Jag ku inte låta bli att skratta över min egna fördomme...
Kontentan, är att vi sporthojs folk finns överallt..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hittar inte texten just nu - men, bakhjulsåkning är nämnd i texten nånstans.
Jag är överens om att formuleringen inte är bra. Det gruppen var överens var att kilometer långa höga wheelies inte var OK i trafiken - ....

Var rädd för att det såg ut ungefär så.

Så om jag glider några km på bakhjulet i 70 km/h på 90-väg så är jag alltså extremist. Det är ju bra att veta i alla fall...
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Vem i vår kära poliskår klarar av att bedöma om en bakhjulskörning var farlig eller ej.
Jag tror personligen att alla dras över en och samma kam vad gäller den saken, oavsett om bedömaren är en MC-polis sedan 30 år eller bosse batong i radiobilen.
Vi är alla del av det där farliga gänget vid Mc Donalds eller lokala korvmoijen i deras ögon.

Tror knappast Polisen kommer att skickas på fortbildning för att lära sig poängsätta wheelies :)
Så den texten lär bli kvar, oavsett hur den nyanseras eller formuleras är du fortfarande extremist om du åker på bakhjulet, i Polisens ögon....
Förstår inte riktigt vad man ska kunna göra åt den saken genom att revidera texten i höst, antingen ta bort det helt eller låt det vara kvar.

Eller tänker jag helt galet nu?:confused::confused:

(Som vanligt kör inte han som skrev texten på bakhjulet)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hmm, hoppas jag inte skrivit för mycket, skall kolla med det där när jag har några minuter över.

Ja, lite ute och seglade var jag, det var uttrycket vårdslös bakhjulskörning jag tänkte på.

Tur att jag bara ägnar mig åt omdömesfull bakhjulskörning...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vem i vår kära poliskår klarar av att bedöma om en bakhjulskörning var farlig eller ej.
Jag tror personligen att alla dras över en och samma kam vad gäller den saken, oavsett om bedömaren är en MC-polis sedan 30 år eller bosse batong i radiobilen.
Vi är alla del av det där farliga gänget vid Mc Donalds eller lokala korvmoijen i deras ögon.

Tror knappast Polisen kommer att skickas på fortbildning för att lära sig poängsätta wheelies :)
Så den texten lär bli kvar, oavsett hur den nyanseras eller formuleras är du fortfarande extremist om du åker på bakhjulet, i Polisens ögon....
Förstår inte riktigt vad man ska kunna göra åt den saken genom att revidera texten i höst, antingen ta bort det helt eller låt det vara kvar.

Eller tänker jag helt galet nu?:confused::confused:

(Som vanligt kör inte han som skrev texten på bakhjulet)

En wheelie på fel ställe kan förstås leda till att man döms för vårdslöshet i trafik (vårdslöshet innebär att man kört på ett sånt sätt att man orsakat en risk för olycka), men det känns inte rimligt att enbart brottet vårdslöshet i trafik vid ett tillfälle skulle kunna användas som skäl till att beslagta en motorcykel. Det är lika orimligt som att polisen skulle börja plocka bilarna direkt från alla förare som kör trötta, mot rött eller missar att de har väjningsplikt (även om vi skulle önska det ibland) - det är samma brott. Nä, skall beslagtagning komma ifråga bör det nog handla om GROV vårdslöshet i trafik - ett brott med fängelse på straffskalan. Då ligger det mer i linje med intentionerna att få bort de värsta idioterna från vägarna och är också jämförbart med de andra exempel som tas upp med förare som vid upprepade tillfällen kör påverkade, utan körkort osv.

Grov vårdslöshet definieras så här enligt lagtexten:

Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.

Sedan kan man arbeta med attityder hos förare osv. för att försöka komma åt det som "bara" är vårdslöshet, men att beslagta en hoj är inte en åtgärd som står i proportion till det brottet som jag ser det. Det skulle möjligen, möjligen vara ok om man efter visst besvär kan lösa ut den igen efter ett par dagar som i det tyska exemplet, men definitivt inte om man inte får tillbaka hojen igen och därmed har fått ett "straff" som motsvarar hojens värde.
 
Last edited by a moderator:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Agendan är tydlig och inte på något sätt dold - myndigheter och polis har lackat ut på att var tionde förare kör mer än 30 km/h för fort och att 7/10 av de dödade kör för fort, nästan fyra av dessa mycket för fort (mer än 30 km/h för fort men med handen på hjärtat talar vi i de flesta fall om betydligt högre fart än så...).

Frågan är ställd till SMC - kan Ni göra något åt det här, innan vi gör det? SMC har gått med på försöka, genom dialog i st f tvingande lagstiftning.

Då ingen människa med förnuftet i behåll kan försvara vanemässig grovt vårdslös och hänsynslös körning där medtrafikanternas väl och ve sätts på spel hamnar även dessa bland drogfyllon, körkorts- och hjälmlösa.

Något annat har SMC, med hedern i behåll, inte kunnat försvara. Jag kan förstå det.

Personligen hade jag nog hellre sett att ni förklarade att den gruppen inte har med er att göra och inte ligger i ert ansvar, samt att ni och övriga inte på något vis skall förknippas eller behöva lida för den.

Men jag önskar er lycka till med att nå fram till vaneförbrytare, kriminella, missbrukare och gruppen med ungdomligt oförstånd.:tummenupp

Hoppas inte för stora resurser pumpas in i arbetet bara, men all heder till er som försöker.:krama bara inte jag behöver lida i framtiden.

Men ett sett hade varit att införa en skrotningspremie på 25000:- för sporthojar så kanske dom dränks i övriga motorcyklars statistik.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top