Nej just det och han ville inte PM:a mig
Nä, han ville inte det. PM med svordomar redan i rubriken, insinuationer, provokationer, versaler och 13 frågetecken efter varandra är inget man vill skriva. Eller svara på.
Debatt förs bäst där folk kan läsa.
Jag tycker det är underligt med sammanblandningen av "beslag" och "förverkande" bland de som diskuterar ämnet. Har ni juridiken klar för er?
Det är stor skillnad mellan dessa båda steg i processen. "Att ta i beslag" är inget ovanligt, det sker på låg nivå inom polisväsendet och beslaget brukar oftast hävas efter ett tag, och då senast i domstol.
Saker som har stor chans att senare komma att "förverkas" är till exempel inbrottsverktyg eller otillåtna vapen.
Jag hör till dom som vill se mer utav beslagtagna fordon ute på vägarna. På personbilssidan vill jag att notoriska alkohol- och drograttfyllerister skall få sina bilar beslagtagna i större utsträckning än tidigare.
Även bilister som gång på gång ertappas med att köra sina ofta obesiktigade bilar utan körkort tycker jag kan dras med i svepet. Eftersom inget annat synes hjälpa.
Det är ingen mänsklig rättighet att bära sig åt som man vill i trafiken, och somliga synes opåverkade av den normala gången med böter utfärdade på plats eller rapport till åklagare som åtalar någon som ändå inte infinner sig. Det måste till någon annan åtgärd för att inskärpa vad lagen vill ha sagt till sina medborgare.
Jag vill också se betydligt mycket mer beslagtagna lastbilar i Sverige! Vi har en helt kantrad situation där polisen förvisso kan rapportera och bötfälla oegentligheter i trafiken, men det är bara vissa som måste betala: svenska åkare och chaufförer. Utländska åkerier särbehandlas till den grad att vissa poliser inte ens stoppar och kontrollerar dem längre! Man kan inte kommunicera med dem, dom har inga kontanter med sig för betalning av böter på plats och man upplever att man bara spiller tid som kan användas bättre: att stoppa de svenskregistrerade lastbilar som fortfarande har en svenskskattande chaufför bakom ratten med ett personnummer man kan rapportera för brott mot än det ena och än det andra.
I kontinentaleuropa är man inte främmande för att ta en lastbil med brister i beslag. Den körs till en låst parkering eller låsklampas fast på ort och ställe. Den som har intresse för lastbilen, dess last och dess fortsatta färd mot målet för resan får vara så god att höra av sig, och skicka pengar. ...och då inte bara pengar för böter, utan nu har adminstrativa kostander tillkommit som inte sällan är dubbelt så höga som böterna en gång var.
Vi kan väl se på hur det fungerar i Tyskland med motorcyklister som kör åt helvete för fort där man tidigare försökt med andra, mer traditionella åtgärder:
För den som vill ha hjälp med vad som händer:
1:50 "Denna typen av förare anser sig ha råd med böter och kalkyerar med kostnader samt prickar på körkorten. Samtidigt är dom olycksdrabbade långt över snittet"
2:20 Polisen hukar osynlig i skogen. Den som är bortskämd med svensk rättsäkerhet och vet hur svensk polis arbetar med fartmätning höjer ett ögonbryn över de 30 sekunder som motorcyklen är ur sikte mellan mätning och invinkning...
Reportaget kryddas av förares egna idiotfilmer från körningar gone sour som ligger uppe på nätet.
3:45 Fort fort fort bort från vägen för att inte väcka misstankar. "Vad tror du att du kommer att få för det här? Svar: Lite böter och några prickar på körkortet."
Nix! Hojen beslagtas och lämnas tillbaka efter 2 dagar i Polisens förvar. Nu är det inte så roligt längre. Bärgare, hantering och polisens magasineringskostnad skall betalas kontant innan man kan hämta ut hojen.
Men framför allt skapar man
besvär! 2 dagar utan hoj, fixa skjuts, ta sig hem, ta sig till uppställningsplatsen - bök och problem.
4:50 Killen börjar fatta den oväntade konskvensen, givetvis skall det tjafsas.
Därefter, ringa efter skjuts
5:45 Bärgaren drar iväg med ett lass hojar.
6:45 En av de olyckliga får skjuts av bärgaren ner till stan för att sedan ta tåget hem till Dorf Heimat.
Jag gillar greppet. Man kan få både böter och "prickar i Flensburg" utan att speciellt många av polarna eller dom där hemma behöver veta något o det. Man kan kan tillochmed bli av med kortet på plats - men mörka det och minimera sin körning några månader utan att någon annan egentligen behöver veta vad som hänt - men kommer man hem utan hoj så måste man upp med korten på bordet och förklara vad som skett!
Jag tror att detta tillvägagångssätt har en avkylande effekt på tänkande människor. Det är dyrt, bökigt och skämmigt. Tre önskningar på en gång - det går ju inte...? Nä, det gjorde inte det. Freistaat Bayern kom efter några vändor fram till att det saknades tydligt stöd i lagen för detta förfaringssätt, och istället så gick man den enkla vägen: man förbjuder MC-trafik helt och hållet på vissa utvalda sträckor. Ba' så ba'.
Laglig reflexnisse? Verboten! Originalpipor? Interdit! CB 250 N? Nein nein nein!
Det är nämligen lagligt! Att förbjuda trafik med MC helt och hållet! Eller bara vissa dagar, vissa helger, vissa klockslag.
Smaka på det. Skall vissa individer tillåtas bomba sönder särskilda vägsträckor så att
ingen kan köra där, medans tyskstukade gammGolfar kasar vidare på tvären längs samma sträcka...? Förfarandet
har laglig grund.
Jag inbillar mig att beslag är ett bra maktmedel mot en mycket speciell kategori trafikbrottslingar som är hyfsat immuna mot andra medel. Framför allt är det direktsmisk på fingrarna medans dom fortfarande är nere i syltburken och gräver! Ytterst pedagogiskt, och därtill med en viktig touch av allmänpreventiv effekt som slår brett när ryktet kommer ut.
Men, svenska myndigheter ryggar inför detta! Det är en kostsam operation, involverar många olika nivåer av rättsväsendet och suger mycket adminstrativa resurser. Precis det man inte vill!
Ett land som ersatt riktig bevakning av fula trafikbeteenden med stelt stirrande plåtpoliser som endast intresserar sig för hastighethastighethastighet och en stat som dessutom redan på nittotalet kapitulerade och reviderade bedömningen av "vårdslöshet i trafik" för att slippa hålla på att utreda en massa jobbiga grejer vill INTE adminstrera en kommande "beslagtagkampanj" med åtföljande domstolstraggel vad gäller beslut om eventuella förverkanden, överklaganden och självklar anmälan till Europadomstolen.
Dessutom är hela "beslagta/förverka"-grejen en burk mask som myndigheterna verkligen tvekar att öppna.
I farans riktning ligger mer av skenregistreringar, motorcyklar registrerade på målvakter, utredningar av egentliga ägarförhållanden samt ändå mindre miniskyltar
if any, flyende fartfantomer och annan skit som ingen vill ha.
Jag håller med alla er som reagerar över att ett så kraftigt vapen finns i myndigheternas arsenal, men det har faktiskt funnits där hela tiden. Vad SMC säger är: "Använd den!"
Jag är övertygad att det finns en tanke bakom strategin.
Vi har rätt att kräva att myndigheterna gör något åt idioter som dammar runt i bostadsområden på stulna eller oreggade hojar och skapar bad will för oss alla.
Vi har rätt att säga att dom som sätter upp ett racetempo på allmän väg är så hänsynslösa att dom förtjänar att vara utan hoj ett tag. Få den förverkad...?
Nej, jag tycker inte det. Inte på first offence, inte för 31 km/h på motorväg, inte för ett glädjeres mellan tvåan och trean.
Men den som gång på gång på gång rapporteras och döms att ha dubblat alla skyltar han ser, 12 o'clockat på gångbanan bland förskolebarnen eller fortsatt köra på detta viset efter att ha blivit av med kortet skall faktiskt bara ha det.
För hastigheten skall ner! Var så säkra. Det spelar ingen roll hur mycket vi påpekar vikten av uppmärksamhet, körskicklighet, vidareutbildning och yada yada yada. Myndigheterna är inte intresserade. Hastigheterna skall ner!
Undrar hur många det är som högljutt argumenterar mot SMC i frågan som verkligen satt sig ner och läst dokumentet "Ökad säkerhet på motorcykel och moped:
Gemensam strategi version 2.0" ? Återfinns här:
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf
och har redan i ingressen, första stycket, första meningen en anmärkningsvärd strof;
Både motorcyklar och mopeder fyller viktiga transportbehov
för sina användare. De är också i hög grad
livsstilsrelaterade fordon som berikar många människors
fritid. Med ökad trängsel och krav på energieffektiva
transporter kan de fylla en viktig transportfunktion
i samhället.
Jag undrar hur många som förstår hur mycket arbete som ligger bakom en sådan formulering, och vad den betyder. Jag är övertygad att åtskilliga som skrivit under på den formuleringen gjort det emot sin inre övertygelse, och att man bara bidar sin tid. Vi måste komma ihåg att så länge "noll vision" är den klarast lysande stjärnan på himlavalvet så kommer vi på två motoriserade hjul att vara antimaterian som riskerar att rasera chimären. SMC har kämpat för att få motorcyklister och mopedister klassade som "oskyddade trafikanter" och faktiskt lyckats till viss del:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklist-en-oskyddad-trafikant/
Detta innebär att man
måste ta hänsyn till oss i trafikplanering, och om man hårddrar det hela - ett moratorium för hela projektet "noll vision" eftersom vi kommer att fucka upp denna potemkinkuliss genom vår blotta existens som "oskyddade trafikanter" i samma trafikmiljö som caged drivers.
Så, vart går myndigheterna härnäst?
Jag vet, och jag förvånas över att ingen av er står på barrikader och slåss mot detta istället för mot er egen intresseorganisation:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5527895
Det är så det fungerar - man plockar en fordonskategori i taget och sätter elektroniskt strypkoppel på dem.
Singling them out, one by one. Det är enklare så. För, vem kan komma upp med hållbara argument för att skåpbilar skall få köra fortare än 120 km/h...? Dom blir ju så mycket lättare för oss bilister att köra om om dom inte kör så förbannat fort...
Som kuriosa kan sägas att två svenska EU-parlamentariker: Marita Ulvskog ochh Carl Schlyter propagerat för att 100 km/h räcker alldeles utmärkt för lätta lastbilar.
Så, vilket blir nästa fordonsslag till rakning? Några som inte är så många, som inte är så omtyckta i trafiken...?
Just precis! Husvagnarna. Personbil med släp lär komma att strypas elektroniskt till 100 km/h som högsta tekniska hastighet så länge vagn är tillkopplad. Det innebär att bland andra Frankrike som idag har 130 som högsta tillåtna hastighet tvingas sakta ner. Vem kan egentligen arbeta upp några rationella argument emot det?
Och sedan är det vår tur. Den elektronik som vissa omhuldar iform av launch control, anti spinn och annat kul är också det som kommer att kastrera nästa generations hojar. Vem kommer att hjälpa oss i argumentationen att det skall vara upp till oss att bestämma hur fort vi vill köra...? Skåpbilskuskarna? Husvagnsfolket? Knappast.
...och den som tror att detta scenario ligger låångt fram i tiden kan glömma det resonomanget.
Förslaget gällande lätta lastbilar är avsett att träda i kraft redan från årskifter 2014, alltså om 7 månader!
Går detta igenom så ramlar resten på som ett rinnande vatten.
Ut och argumentera nu för varför vi skall ha fri fart på skåpbilar, istället för att slänga skit på SMC som sett tecknen i skyn innan ni ens orkat goggla "ISA."
Hampe