Polis beslagtar MC

clipper

Falling down
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1SA
Vad gäller vid omkörningar till höger citat transportstyrelsen

Omkörning till höger är, förutom i situationen Stig tar upp i frågan, dessutom tillåten på vägar med flera markerade körfält i färdriktningen om hastighetsbegränsningen inte är högre än 70 km/tim.

Den regeln har tillkommit för att man i tätort eller på vägar nära tätort inte ska byta körfält i onödan utan välja det körfält som passar bäst för den fortsatta färdvägen och behålla detta. Om man då uppmärksammar att någon vill köra om behöver man inte byta körfält åt höger utan omkörningen kan lika gärna äga rum till höger.

Är hastighetsbegränsningen högre än 70 km/tim ska omkörningar ske till vänster. Dessa regler gäller på samma sätt på motorvägar som på andra vägar med flera körfält i färdriktningen.

Dessutom finns det några situationer då det inte anses som omkörning när ett fordon förs förbi ett annat fordon:

» Om det är tät köbildning i alla körfält får köerna passera varandra utan att det räknas som omkörning och passagen kan alltså ske både till höger och vänster även om man skulle köra på en motorväg med 90 i hastighetsbegränsning. Likaså om ett körfält har ett annat vägvisningsmål än de övriga körfälten.

Är det kö på vägen kan exempelvis trafiken i ett körfält som enbart leder till en avfart passera till höger om övriga körfält utan att det anses som omkörning.

» När trafiken delats in i körfält framför en korsning anses det inte heller som omkörning när dessa filer passerar varandra och inte heller när fordon som kör i reserverade körfält (kollektivkörfält) kör om eller blir omkörda.

Dock ställer lagstiftaren hårda krav på att förare som korsar övergångsställe eller cykelöverfart i dessa situationer kör så sakta att de kan stanna omedelbart om oskyddade trafikanter är ute på övergångsstället eller cykelöverfarten.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Utöver vad som gäller sas är vi inte lika skapta. Jag har på nära håll ett exempel med bilkörkort som aldrig krockat med någon annan.
Men vederbörande har absolut ingen koll överhuvudtaget på var bilen slutar och var annat tar vid.

Har stått och sett då detta geni kört igenom en stengärdsgård och bara gått ur bilen utan att reagera, kört rätt in en vägg och rejält skadat baken på bilen utan att reagera. Alltså inte ens ett litet lyftande på ögonlocket om vad hände nu???

Denna person har fortfarande körkort...:huvet Även dessa exempel är därute. Att tala om tex avståndsbedömning, eller bedömning överhuvudtaget, i detta fallet är en utopi helt enkelt.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vad Agda och jag själv tänker och tycker är orelevant, det jag fann märkligt med inlägget Hell gjorde var hans fullkomligt självklara inställning att hojen som kom bakifrån var den enda som felat när situationen aldrig hade inträffat om dom hade bemödat sig att bedöma läget och inte bara konstatera att det fanns något i backspegeln och börjat svänga.

Och hur ofta finns det INTE något i backspegeln på svenska vägar, och framförallt runt Stockholm, om jag får fråga? Avståndet bakåt var definitivt så stort att hojåkaren inte hade haft några som helst problem att sakta ner och göra en laglig omkörning på rätt sida. Men nu körde han rejält för fort och valde att köra om på insidan istället. Där vi var nära att preja in honom i räcket. För övrigt så hade vi börjat blinka rejält långt innan hen ens var i närheten. Vi hade redan kört om, blinkat och påbörjat filbytet. Det gick fort. Och vi körde några kilometer för fort så det var INTE så att vi låg och såsade. Men det var en skåpbil och man slänger inte runt den som man slänger runt en hoj. Hojåkaren bestämde sig bevisligen för att inte ens försöka sakta ner utan istället försöka hinna runt på insidan.....

Det ÄR inte alltid lätt att se hur fort bakomvarande fordon kommer. Och om någon kommer och kör FÖR fort så kan du väl för helvete inte skuldbelägga den som faktiskt inte gjort något fel? HELT besynnerligt beteende. Det är inte helt lätt att fartbedöma någon framifrån heller. Det är säkert därför en del gångtrafikanter blir påkörde efter att ha klivit ut på ett övergångsställe där någon kommer i för hög hastighet. Men det är väl OCKSÅ gångtrafikantens fel då, va? Det är ALDRIG fartdårens fel, eller....?

Vad det gäller hastighet, sporthojar och försäkringspremier så är det väl hyffsat klart bevisat att sporthojåkare är mer riskbenägna än andra hojåkare. Vilket väl är det som visar sig på försökringspremierna.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Omkörning till höger är, förutom i situationen Stig tar upp i frågan, dessutom tillåten på vägar med flera markerade körfält i färdriktningen om hastighetsbegränsningen inte är högre än 70 km/tim.

Den regeln har tillkommit för att man i tätort eller på vägar nära tätort inte ska byta körfält i onödan utan välja det körfält som passar bäst för den fortsatta färdvägen och behålla detta. Om man då uppmärksammar att någon vill köra om behöver man inte byta körfält åt höger utan omkörningen kan lika gärna äga rum till höger.

Är hastighetsbegränsningen högre än 70 km/tim ska omkörningar ske till vänster. Dessa regler gäller på samma sätt på motorvägar som på andra vägar med flera körfält i färdriktningen.

Dessutom finns det några situationer då det inte anses som omkörning när ett fordon förs förbi ett annat fordon:

» Om det är tät köbildning i alla körfält får köerna passera varandra utan att det räknas som omkörning och passagen kan alltså ske både till höger och vänster även om man skulle köra på en motorväg med 90 i hastighetsbegränsning. Likaså om ett körfält har ett annat vägvisningsmål än de övriga körfälten.

Är det kö på vägen kan exempelvis trafiken i ett körfält som enbart leder till en avfart passera till höger om övriga körfält utan att det anses som omkörning.

» När trafiken delats in i körfält framför en korsning anses det inte heller som omkörning när dessa filer passerar varandra och inte heller när fordon som kör i reserverade körfält (kollektivkörfält) kör om eller blir omkörda.

Dock ställer lagstiftaren hårda krav på att förare som korsar övergångsställe eller cykelöverfart i dessa situationer kör så sakta att de kan stanna omedelbart om oskyddade trafikanter är ute på övergångsstället eller cykelöverfarten.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

På vägar som är skyltade upp till 70 är filkörning tillåten och vid filkörning räknas det som sagt inte som omkörning. Likaså vid köbildning på motorvägar men så fort köerna släppt så får man INTE köra om till höger längre då det inte räknas som filkörning längre. Det där är fullständigt självklart för dom flesta som tagit körkort. För alla förutom Hen rik och några till, vill säga.....
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Men det är väl OCKSÅ gångtrafikantens fel då, va? Det är ALDRIG fartdårens fel, eller....?
Måste du verkligen ha en syndabock vars totala fel det är?
Ta det tidigare exemplet med högeromkörningen. Visst smäller det i ett sånt skede är det omköraren som bär det största ansvaret, man får helt enkelt räkna med att framförande kommer byta fil tbx. Men o andra sidan tycker jag det är ouppmärksamt att inte notera att ett fordon kommer i högre fart bakom.
Du vet man kan påpeka en liten brist i en viss situation utan att hålla personen ifråga ansvarig.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Men stäng den här jäkla tråden nu

Det är ju bara massa trams som inte på nått sätt hör till rubriken:huvet
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Måste du verkligen ha en syndabock vars totala fel det är?
Ta det tidigare exemplet med högeromkörningen. Visst smäller det i ett sånt skede är det omköraren som bär det största ansvaret, man får helt enkelt räkna med att framförande kommer byta fil tbx. Men o andra sidan tycker jag det är ouppmärksamt att inte notera att ett fordon kommer i högre fart bakom.
Du vet man kan påpeka en liten brist i en viss situation utan att hålla personen ifråga ansvarig.

Nu var ju inte det svaret riktat till dig över huvudet taget utan ett svar till Hen rik efter att han helt verkar skuldbelägga alla andra förutom fartdåren i fråga. OCH för oss som bor i Stockholm där det ALLTID är en massa skit i backspeglarna så skulle man ALDRIG kunna köra om för det är väldigt svårt att se fartdårarna ibland. Och för att svara på din fråga, jo jag tycker nog i sådana situationer att man kan och bör hålla fartdåren till 100 % ansvarig. Åtminstone så länge vi har hastighetsbegränsningar och lagar om att det är förbjudet att köra om till höger på den typen av vägar här i landet. Och jag PERSONLIGEN tycker nog att polisen bör beslagta den personens motorcykel i det läget. Åtminstone om han haffats för samma sak tidigare. Jag ser det som ett extremt beteende, nämligen. Frågor på det?


----------
Tapatalk via mobilen
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om man skall lyfta blicken lite kan jag tycka att en diskussion som denna är lite underhållande eftersom den pekar på något som jag uppfattar som typiskt svenskt i trafiken - det här med att lägga så mycket energi på (och styra sina handlingar) utifrån hur vi tycker det andra gör stämmer med lagboken (eller snarare vår egen tolkning av de kapitel vi föredrar) där vi gärna hittar syndabockar bland andra innan vi funderar på vad vi själv kan göra. Samma typ av resonemang som gubben som ligger och slickar mittlinjen i 60 på 70-väg och vägrar underlätta för fordon som vill köra om: "jag har minsann min fulla rätt att köra i 60 och den där fartdåren som vill om kommer garanterat bryta hastighetsbegränsningen så då är det bäst att jag hindrar honom".

Man får ju inte glömma bort att de trafikregler vi har visserligen har skapats med syftet att underlätta samspelet mellan fordon och därmed minska risken för olyckor, men de är ingen garanti för det. För det första kan regler aldrig täcka in alla situationer och för det andra så är vi ju trots allt inte datorer utan människor som gör misstag ibland.

Vem skapar störst risker i trafiken...

Den som tänjer på reglerna ibland, men som är riskmedveten, uppmärksam och alltid anpassar sin körning till rådande förutsättningar (inklusive att ibland underlätta för någon eller kompensera för deras misstag så det inte händer en olycka, trots att de gjort fel)?

...eller den som alltid följer reglerna men som inte är uppmärksam och anpassar sig till omgivningen, utan tycker det viktigaste är att hålla på sin rätt och gärna försöka tillrättavisa andra som man inte tycker följer reglerna?

Vad som är rätt eller fel och vem som har skulden i förhållande till lagen kan man diskutera i domstol, men i trafiken handlar det om att överleva.
 
Last edited by a moderator:

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Nu var ju inte det svaret riktat till dig över huvudet taget utan ett svar till Hen rik efter att han helt verkar skuldbelägga alla andra förutom fartdåren i fråga. OCH för oss som bor i Stockholm där det ALLTID är en massa skit i backspeglarna så skulle man ALDRIG kunna köra om för det är väldigt svårt att se fartdårarna ibland. Och för att svara på din fråga, jo jag tycker nog i sådana situationer att man kan och bör hålla fartdåren till 100 % ansvarig. Åtminstone så länge vi har hastighetsbegränsningar och lagar om att det är förbjudet att köra om till höger på den typen av vägar här i landet. Och jag PERSONLIGEN tycker nog att polisen bör beslagta den personens motorcykel i det läget. Åtminstone om han haffats för samma sak tidigare. Jag ser det som ett extremt beteende, nämligen. Frågor på det?
Bara en reflektion av ert skrivande. Men fine, jag ser din syn på det hela, även om jag inte delar den.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Bara en reflektion av ert skrivande. Men fine, jag ser din syn på det hela, även om jag inte delar den.

Du behöver inte dela min syn på det hela. Det spelar egentligen mycket lite roll vad folk tycker i den här tråden. Det är nämligen inte vi som bestämmer. Det gör EU och politikerna i stort. Och Polisen är någon form av förlängd arm från dom som bestämmer som är satt att övervaka hur folk agerar utifrån vad lagen säger. SMC och några andra krafter kan påverka till en viss grad. Men enskilda hojåkare har NOLL att säga till om.


----------
Tapatalk via mobilen
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu var ju inte det svaret riktat till dig över huvudet taget utan ett svar till Hen rik efter att han helt verkar skuldbelägga alla andra förutom fartdåren i fråga. OCH för oss som bor i Stockholm där det ALLTID är en massa skit i backspeglarna så skulle man ALDRIG kunna köra om för det är väldigt svårt att se fartdårarna ibland. Och för att svara på din fråga, jo jag tycker nog i sådana situationer att man kan och bör hålla fartdåren till 100 % ansvarig. Åtminstone så länge vi har hastighetsbegränsningar och lagar om att det är förbjudet att köra om till höger på den typen av vägar här i landet. Och jag PERSONLIGEN tycker nog att polisen bör beslagta den personens motorcykel i det läget. Åtminstone om han haffats för samma sak tidigare. Jag ser det som ett extremt beteende, nämligen. Frågor på det?


----------
Tapatalk via mobilen

Ja, jag har en fråga.

Väljer du att inte förstå vad han syftar på, eller är du så låst i dina tankebanor att det inte når fram?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du behöver inte dela min syn på det hela. Det spelar egentligen mycket lite roll vad folk tycker i den här tråden. Det är nämligen inte vi som bestämmer. Det gör EU och politikerna i stort. Och Polisen är någon form av förlängd arm från dom som bestämmer som är satt att övervaka hur folk agerar utifrån vad lagen säger. SMC och några andra krafter kan påverka till en viss grad. Men enskilda hojåkare har NOLL att säga till om.


----------
Tapatalk via mobilen

Nu får du faktiskt ge dig, det är väl självklart att alla som har hoj kan påverka om man har en åsikt.

Inte mycket men sprattlar man ingenting så flyter man bara förbi som en jasägare...

Jag tex sprattlar oförsiktigt denna fråga och även om jag har fel i bland så tror jag att jag med många andra här på SH och andra forum faktiskt gjort att SMC gör ett omtag i tex hastigheten i "extrembeteendet.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ja, jag har en fråga.

Väljer du att inte förstå vad han syftar på, eller är du så låst i dina tankebanor att det inte når fram?

Jag råkar se på det hela på ungefär samma sätt som lagstiftarna, vilket bevisligen inte han gör. Att i allt försvara fartdårarna påvisar en bristande förståelse för dom som INTE gasar fullt i alla lägen. Men annars har jag tidigare sagt vad jag tyckt om detta. Är ingen i närheten, gasa loss och gör vafaan som helst men ta risken att åka dit om polisen skulle råka ertappa en. Om det är annan trafik i krokarna? Nix. Kör enligt vad lagen säger.


----------
Tapatalk via mobilen
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Skenheliga människor är obehagliga. Inte syftat på någon speciell utan bara ett konstaterande.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nu får du faktiskt ge dig, det är väl självklart att alla som har hoj kan påverka om man har en åsikt.

Inte mycket men sprattlar man ingenting så flyter man bara förbi som en jasägare...

Jag tex sprattlar oförsiktigt denna fråga och även om jag har fel i bland så tror jag att jag med många andra här på SH och andra forum faktiskt gjort att SMC gör ett omtag i tex hastigheten i "extrembeteendet.

Som enskilda hojåkare har man inte ett SKIT att säga till om vad det gäller lagstiftarna. Via organisationer som SMC, absolut. Det intressanta är att många fartdårar verkar ha någon form av aversion mot SMC. Är det på något sätt man faktiskt kan påverka så är det genom dom. Men många här verkar inte ens vilja ta till sig vad SMC säger utan vrålar: "Varg!" så fort dom får tillfälle och sen går ur organisationen....

Ge dig själv, förresten. ;)


----------
Tapatalk via mobilen
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Som enskilda hojåkare har man inte ett SKIT att säga till om vad det gäller lagstiftarna. Via organisationer som SMC, absolut. Det intressanta är att många fartdårar verkar ha någon form av aversion mot SMC. Är det på något sätt man faktiskt kan påverka så är det genom dom. Men många här verkar inte ens vilja ta till sig vad SMC säger utan vrålar: "Varg!" så fort dom får tillfälle och sen går ur organisationen....

Ge dig själv, förresten. ;)


----------
Tapatalk via mobilen

Den här vargen är otäck och kan slå där man inte anar,om man klipper upp fånget utan att kolla vilka får han valt att slå, så kan det bli så att man står där med en jävla röra.

En fråga, har du varit på en tingsrättsförhandling någon gång?

Jag gett mig förövrigt..

Men jag är ärligt livrädd för sånna som dig som har insikten att vi inte har nått att komma med när det gäller att skrika högt.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Men kliv ner nu för guds skull.
Det är väl just om någon kommer i hög hastighet bakom som man ska skynda sig att flytta sig åt höger för att lämna plats så att denne kan komma förbi.....Eller. Det är väl på vänster sida som omkörningar ska ske.
Jag flyttar mig i alla fall åt höger när någon kommer bakom. Detta oavsett om fordonet bakom kommer i hög hastighet. Det gör jag eftersom lagen säger att omkörning sker på vänster sida och jag som trafikant har skyldighet att inte i onödan försvåra omkörning.

Väljer du då att skyndsamt smita in på min högersida så är risken rätt stor att du hamnar i kläm. Det är inte svårare än så.

Annars får du gärna förklara för mig i vilken del av mitt resonemang jag har fel av följande punkter.

1. Lagen säger att omkörning skall ske till vänster.
2. Lagen säger att man bör underlätta omkörning.
3. Lagen säger att omkörning på höger sida är otillåten.

Det vill säga. Motorcyklisten i resonemanget har bara gjort fel och bilisten har gjort rätt.
Alldeles oavsett vem som gjorde rätt och fel så hade det varit motorcyklisten som fått sota för det genom att bli en siffra i statistiken.

Jag vet inte säkert, men jag TROR vad He rik menar är att har man inte koll på trafiken bakåt ska man inte ens påbörja en omkörning från start. Jag betvivlar starkt att han menar att man inte ska flytta sig från vänster till högerfil.

Vilket han givetvis har helt rätt i.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej just det och han ville inte PM:a mig

Nä, han ville inte det. PM med svordomar redan i rubriken, insinuationer, provokationer, versaler och 13 frågetecken efter varandra är inget man vill skriva. Eller svara på.
Debatt förs bäst där folk kan läsa.


Jag tycker det är underligt med sammanblandningen av "beslag" och "förverkande" bland de som diskuterar ämnet. Har ni juridiken klar för er?

Det är stor skillnad mellan dessa båda steg i processen. "Att ta i beslag" är inget ovanligt, det sker på låg nivå inom polisväsendet och beslaget brukar oftast hävas efter ett tag, och då senast i domstol.
Saker som har stor chans att senare komma att "förverkas" är till exempel inbrottsverktyg eller otillåtna vapen.

Jag hör till dom som vill se mer utav beslagtagna fordon ute på vägarna. På personbilssidan vill jag att notoriska alkohol- och drograttfyllerister skall få sina bilar beslagtagna i större utsträckning än tidigare.
Även bilister som gång på gång ertappas med att köra sina ofta obesiktigade bilar utan körkort tycker jag kan dras med i svepet. Eftersom inget annat synes hjälpa.
Det är ingen mänsklig rättighet att bära sig åt som man vill i trafiken, och somliga synes opåverkade av den normala gången med böter utfärdade på plats eller rapport till åklagare som åtalar någon som ändå inte infinner sig. Det måste till någon annan åtgärd för att inskärpa vad lagen vill ha sagt till sina medborgare.

Jag vill också se betydligt mycket mer beslagtagna lastbilar i Sverige! Vi har en helt kantrad situation där polisen förvisso kan rapportera och bötfälla oegentligheter i trafiken, men det är bara vissa som måste betala: svenska åkare och chaufförer. Utländska åkerier särbehandlas till den grad att vissa poliser inte ens stoppar och kontrollerar dem längre! Man kan inte kommunicera med dem, dom har inga kontanter med sig för betalning av böter på plats och man upplever att man bara spiller tid som kan användas bättre: att stoppa de svenskregistrerade lastbilar som fortfarande har en svenskskattande chaufför bakom ratten med ett personnummer man kan rapportera för brott mot än det ena och än det andra.

I kontinentaleuropa är man inte främmande för att ta en lastbil med brister i beslag. Den körs till en låst parkering eller låsklampas fast på ort och ställe. Den som har intresse för lastbilen, dess last och dess fortsatta färd mot målet för resan får vara så god att höra av sig, och skicka pengar. ...och då inte bara pengar för böter, utan nu har adminstrativa kostander tillkommit som inte sällan är dubbelt så höga som böterna en gång var.

Vi kan väl se på hur det fungerar i Tyskland med motorcyklister som kör åt helvete för fort där man tidigare försökt med andra, mer traditionella åtgärder:




För den som vill ha hjälp med vad som händer:


1:50 "Denna typen av förare anser sig ha råd med böter och kalkyerar med kostnader samt prickar på körkorten. Samtidigt är dom olycksdrabbade långt över snittet"


2:20 Polisen hukar osynlig i skogen. Den som är bortskämd med svensk rättsäkerhet och vet hur svensk polis arbetar med fartmätning höjer ett ögonbryn över de 30 sekunder som motorcyklen är ur sikte mellan mätning och invinkning...

Reportaget kryddas av förares egna idiotfilmer från körningar gone sour som ligger uppe på nätet.

3:45 Fort fort fort bort från vägen för att inte väcka misstankar. "Vad tror du att du kommer att få för det här? Svar: Lite böter och några prickar på körkortet."

Nix! Hojen beslagtas och lämnas tillbaka efter 2 dagar i Polisens förvar. Nu är det inte så roligt längre. Bärgare, hantering och polisens magasineringskostnad skall betalas kontant innan man kan hämta ut hojen.
Men framför allt skapar man besvär! 2 dagar utan hoj, fixa skjuts, ta sig hem, ta sig till uppställningsplatsen - bök och problem.

4:50 Killen börjar fatta den oväntade konskvensen, givetvis skall det tjafsas.

Därefter, ringa efter skjuts

5:45 Bärgaren drar iväg med ett lass hojar.

6:45 En av de olyckliga får skjuts av bärgaren ner till stan för att sedan ta tåget hem till Dorf Heimat.


Jag gillar greppet. Man kan få både böter och "prickar i Flensburg" utan att speciellt många av polarna eller dom där hemma behöver veta något o det. Man kan kan tillochmed bli av med kortet på plats - men mörka det och minimera sin körning några månader utan att någon annan egentligen behöver veta vad som hänt - men kommer man hem utan hoj så måste man upp med korten på bordet och förklara vad som skett!

Jag tror att detta tillvägagångssätt har en avkylande effekt på tänkande människor. Det är dyrt, bökigt och skämmigt. Tre önskningar på en gång - det går ju inte...? Nä, det gjorde inte det. Freistaat Bayern kom efter några vändor fram till att det saknades tydligt stöd i lagen för detta förfaringssätt, och istället så gick man den enkla vägen: man förbjuder MC-trafik helt och hållet på vissa utvalda sträckor. Ba' så ba'.

Laglig reflexnisse? Verboten! Originalpipor? Interdit! CB 250 N? Nein nein nein!

Det är nämligen lagligt! Att förbjuda trafik med MC helt och hållet! Eller bara vissa dagar, vissa helger, vissa klockslag.

Smaka på det. Skall vissa individer tillåtas bomba sönder särskilda vägsträckor så att ingen kan köra där, medans tyskstukade gammGolfar kasar vidare på tvären längs samma sträcka...? Förfarandet har laglig grund.

Jag inbillar mig att beslag är ett bra maktmedel mot en mycket speciell kategori trafikbrottslingar som är hyfsat immuna mot andra medel. Framför allt är det direktsmisk på fingrarna medans dom fortfarande är nere i syltburken och gräver! Ytterst pedagogiskt, och därtill med en viktig touch av allmänpreventiv effekt som slår brett när ryktet kommer ut.

Men, svenska myndigheter ryggar inför detta! Det är en kostsam operation, involverar många olika nivåer av rättsväsendet och suger mycket adminstrativa resurser. Precis det man inte vill!

Ett land som ersatt riktig bevakning av fula trafikbeteenden med stelt stirrande plåtpoliser som endast intresserar sig för hastighethastighethastighet och en stat som dessutom redan på nittotalet kapitulerade och reviderade bedömningen av "vårdslöshet i trafik" för att slippa hålla på att utreda en massa jobbiga grejer vill INTE adminstrera en kommande "beslagtagkampanj" med åtföljande domstolstraggel vad gäller beslut om eventuella förverkanden, överklaganden och självklar anmälan till Europadomstolen.

Dessutom är hela "beslagta/förverka"-grejen en burk mask som myndigheterna verkligen tvekar att öppna.
I farans riktning ligger mer av skenregistreringar, motorcyklar registrerade på målvakter, utredningar av egentliga ägarförhållanden samt ändå mindre miniskyltar if any, flyende fartfantomer och annan skit som ingen vill ha.

Jag håller med alla er som reagerar över att ett så kraftigt vapen finns i myndigheternas arsenal, men det har faktiskt funnits där hela tiden. Vad SMC säger är: "Använd den!"
Jag är övertygad att det finns en tanke bakom strategin.
Vi har rätt att kräva att myndigheterna gör något åt idioter som dammar runt i bostadsområden på stulna eller oreggade hojar och skapar bad will för oss alla.
Vi har rätt att säga att dom som sätter upp ett racetempo på allmän väg är så hänsynslösa att dom förtjänar att vara utan hoj ett tag. Få den förverkad...?

Nej, jag tycker inte det. Inte på first offence, inte för 31 km/h på motorväg, inte för ett glädjeres mellan tvåan och trean.

Men den som gång på gång på gång rapporteras och döms att ha dubblat alla skyltar han ser, 12 o'clockat på gångbanan bland förskolebarnen eller fortsatt köra på detta viset efter att ha blivit av med kortet skall faktiskt bara ha det.

För hastigheten skall ner! Var så säkra. Det spelar ingen roll hur mycket vi påpekar vikten av uppmärksamhet, körskicklighet, vidareutbildning och yada yada yada. Myndigheterna är inte intresserade. Hastigheterna skall ner!

Undrar hur många det är som högljutt argumenterar mot SMC i frågan som verkligen satt sig ner och läst dokumentet "Ökad säkerhet på motorcykel och moped:
Gemensam strategi version 2.0" ? Återfinns här: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf

och har redan i ingressen, första stycket, första meningen en anmärkningsvärd strof;

Både motorcyklar och mopeder fyller viktiga transportbehov
för sina användare. De är också i hög grad
livsstilsrelaterade fordon som berikar många människors
fritid. Med ökad trängsel och krav på energieffektiva
transporter kan de fylla en viktig transportfunktion
i samhället.

Jag undrar hur många som förstår hur mycket arbete som ligger bakom en sådan formulering, och vad den betyder. Jag är övertygad att åtskilliga som skrivit under på den formuleringen gjort det emot sin inre övertygelse, och att man bara bidar sin tid. Vi måste komma ihåg att så länge "noll vision" är den klarast lysande stjärnan på himlavalvet så kommer vi på två motoriserade hjul att vara antimaterian som riskerar att rasera chimären. SMC har kämpat för att få motorcyklister och mopedister klassade som "oskyddade trafikanter" och faktiskt lyckats till viss del: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Motorcyklist-en-oskyddad-trafikant/

Detta innebär att man måste ta hänsyn till oss i trafikplanering, och om man hårddrar det hela - ett moratorium för hela projektet "noll vision" eftersom vi kommer att fucka upp denna potemkinkuliss genom vår blotta existens som "oskyddade trafikanter" i samma trafikmiljö som caged drivers.

Så, vart går myndigheterna härnäst?
Jag vet, och jag förvånas över att ingen av er står på barrikader och slåss mot detta istället för mot er egen intresseorganisation:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5527895

Det är så det fungerar - man plockar en fordonskategori i taget och sätter elektroniskt strypkoppel på dem.
Singling them out, one by one. Det är enklare så. För, vem kan komma upp med hållbara argument för att skåpbilar skall få köra fortare än 120 km/h...? Dom blir ju så mycket lättare för oss bilister att köra om om dom inte kör så förbannat fort...
Som kuriosa kan sägas att två svenska EU-parlamentariker: Marita Ulvskog ochh Carl Schlyter propagerat för att 100 km/h räcker alldeles utmärkt för lätta lastbilar.

Så, vilket blir nästa fordonsslag till rakning? Några som inte är så många, som inte är så omtyckta i trafiken...?

Just precis! Husvagnarna. Personbil med släp lär komma att strypas elektroniskt till 100 km/h som högsta tekniska hastighet så länge vagn är tillkopplad. Det innebär att bland andra Frankrike som idag har 130 som högsta tillåtna hastighet tvingas sakta ner. Vem kan egentligen arbeta upp några rationella argument emot det?

Och sedan är det vår tur. Den elektronik som vissa omhuldar iform av launch control, anti spinn och annat kul är också det som kommer att kastrera nästa generations hojar. Vem kommer att hjälpa oss i argumentationen att det skall vara upp till oss att bestämma hur fort vi vill köra...? Skåpbilskuskarna? Husvagnsfolket? Knappast.

...och den som tror att detta scenario ligger låångt fram i tiden kan glömma det resonomanget.
Förslaget gällande lätta lastbilar är avsett att träda i kraft redan från årskifter 2014, alltså om 7 månader!
Går detta igenom så ramlar resten på som ett rinnande vatten.
Ut och argumentera nu för varför vi skall ha fri fart på skåpbilar, istället för att slänga skit på SMC som sett tecknen i skyn innan ni ens orkat goggla "ISA."



Hampe
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det Du pratar så klokt om är väl vad kör skolorna definierar som defensiv körning. Och - det kan vi som motorcyklister ha mycket glädje av når vi någon gång gör ett misstag. Ett defensivt körsätt är oerhört lätt att kräva av andra men kanske är det si och så med vårt eget när vi sitter på cykeln? Hur defensivt kan det egentligen bli, när vi väljer att lägga oss i två eller tre ggr skyltad hastighet på mindre landsvägar? Visst sjutton låter det oerhört dumt att lägga liv och lem i vågskålen och förlita sig på att Agda, Hell och alla övriga medtrafikanter är så defensiva i sin körning att jag kan rädda livhanken? Den tilltron hyser i alla fall jag inte till omgivningen...

Många tycker att avrostningar är fånigt, att risktvåan bara fördyrat körkortet men att köra bana för att bli snabbare är okej. Jag skulle önska att alla som kör gata provade följande vid något lämpligt tank - och pisstopp nästa körning:

1 - utse en av Er som testförare. Gärna en ABS-hoj
2 - Bestäm en bromspunkt.
3 - gissa var hojen kommer att stanna vid bromsning från 70 km/h och ställ er där, precis vid vägkanten
4 - låt polaren göra bromsningen från 70. Flytta Er dit han stannade, vid vägkanten.
5 - gissa var kompisen kommer att stanna vid nästa bromsning från 100 km/h, men stå kvar där Ni stod
6 - låt polaren göra bromsningen, denna gång från 100 km/h
7 - de flesta av Er vet eller anar kanske hur mycket bromssträckan ökade. Men hur fort gick det för polaren när han passerade Er där Ni stod?

Fundera sedan på vad det skulle ha inneburit för Er kompis om Ni i stället hade varit en bil på väg att svänga ut på vägen.

Att domstolen sällan dömer en bakifrån påkörd som medansvarig blir nog därefter mer en akademisk fråga när det är jag som blir invalidiserad eller dör om något skulle hända i de farterna.

Resonemanget i tråden är kanske gravt off topic men uppenbarligen finns ett behov av att snacka kring dessa frågor. Intressant.

...'den som är riskmedveten, uppmärksam och alltid anpassar sin körning till rådande förutsättningar (inklusive att ibland underlätta för någon eller kompensera för deras misstag så det inte händer en olycka, trots att de gjort fel)?...

...Vad som är rätt eller fel och vem som har skulden i förhållande till lagen kan man diskutera i domstol, men i trafiken handlar det om att överleva.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top