Jag menade faktiskt inte att hacka på dig men jag tycker ändå resonemanget är fel.
Det kan aldrig vara ok att chansa i trafiken, näe det tycker inte jag heller.
Men att köra mycket för fort är inte att chansa?
Att inte ge sina medtrafikanter utrymme för lite misstag, är inte det att chansa?
Vill vi att alla andra skall följa alla regler så att vi riskfritt kan stå på för fullt
utan att riskera att nån annan svänger över vägen när vi kommer?
Vad tycker då de andra?
Vad tänker Agda när hon blir överraskad av en hoj i warp-speed tror du?
Vad Agda och jag själv tänker och tycker är orelevant, det jag fann märkligt med inlägget Hell gjorde var hans fullkomligt självklara inställning att hojen som kom bakifrån var den enda som felat när situationen aldrig hade inträffat om dom hade bemödat sig att bedöma läget och inte bara konstatera att det fanns något i backspegeln och börjat svänga.
Självklart minskar jag marginalerna om jag kör fort men som utredningar visat vid vänstersvängande och utfart på större väg så är inte ens laglig hastighet något som hindrar de olyckorna att inträffa, detta enkom för föraren endast tittar och ser ett fordon utan att ens försöka bedöma om man hinner eller ska vänta utan kör bara det inte är något ivägen.
Det du gör nu är precis samma som de inblandade i olyckor säger, "det gick så fort", Agda kanske ska pröva att ha lite koll på omgivande trafik hon med så kommer inte passeringen kännas som "warpspeed"......
Roade mig att kolla lite igår och det var nog minst 500m fri sikt på e18, kör någon 50km/h snabbare än dig måste du släppa speglarna mer än 30sek för att missa någon som kommer bakifrån, tittar du alltså i spegeln och konstaterar "jo, det var ett fordon där men jag får ju plats" och svänger ut?
Detta handlar inte om att jag ska ha rätten att "blåsa fullt" och kunna räkna med att de andra bara gör rätt, detta handlar om att det anses OK(till och med här på SH.....)att skylla på motparten när en incident inträffar, i synnerhet när man tror/tycker han/hon kört för fort trots att det oftast är den egna uppmärksamheten som brustit.
Har SH blivit en plantskola för den där gubben i hatt som slickar mittlinjen och tycker alla andra är idioter för "jag kör minsann efter trafikreglerna"
Inget börjar med att lära "de andra" köra, Allt börjar med att Du är medveten om vad du gör.....