Polis beslagtar MC

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag dubbelkollar alltid innan jag byter fil. På så sätt kan jag se om fordonet bakom har närmat sig ovanligt fort.
Trodde alla fick lära sig det i körskolan?

Suck.... Om du tror att jag INTE både kollar backspeglar OCH använder blinkersen när jag byter fil efter omkörning så tror du fel. Problemet uppstår när något jävla pucko på en sporthoj bestämmer sig för att sick-sacka sig förbi på insidan trots detta. Extremt beteende....? Beslagta hojen för idioten?


----------
Tapatalk via mobilen
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Frågan är vad som är den bästa överlevnadsstrategin - att köra på ett sätt som utgår från att alla andra kör perfekt enligt körskolan hela tiden... eller att utgå från att folk gör misstag ibland och anpassa sin egen körning till det så att andras misstag inte får för stora konsekvenser?
Det sistnämnda men det utesluter inte att människor bör veta hur man ska uppföra sig i trafiken.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
ETT av dom problem som uppstår när någon kör mycket över hastighetsbegränsningen är att det är väldigt svårt att bedöma andras hastighet i backspegeln. En sak som hände härom dagen på E4:an var att vi kört om en bil och sen skulle gå tillbaka in i högerfilen igen. Han som körde såg att det kom en hoj bakifrån men hojen körde på tok för fort, tog sig förbi bilen vi kört om sekunder innan och snabbt svängde in i högerfilen för att sick-sacka sig förbi oss. Vilket nära nog fick den konsekvensen att vi vart på väg att preja in honom i räcket då vi redan var på väg in i högerfilen när han försökte köra om oss på insidan. Vilket är förbjudet. Vi körde några kilometer över tillåten hastighet men inte mycket. 3 - 5 över ca. Han måste nog ha kört 30 över vår hastighet om jag får gissa. Den snubben skapade en farlig situation och inte bara att han körde på tog för fort, han körde även om i innerfil. Vilket är förbjudet.

Det enda jag ser här är det vanliga när det (nästan)händer något, syndabocksletande.

"jag gjorde minsann vad jag skulle, det var den andras fel!"

Om man håller den koll man ska på omgivande trafik blir inte ett fordon i backspegeln något problem om det så håller en 50 över ens egen hastighet, man har sett det i tid och noterat att det närmar sig snabbt/långsamt och kan agera utifrån detta.

Slänger man slenterianmässigt en blick i spegeln och ser ett ljus som inte är farligt nära så är det väldigt nära till hands att man bedömer dess hastighet utifrån sin egen situation och sitt vanliga sätt att köra på, håller man konstant koll även bakåt så blir man inte överraskad av annat än de som faktiskt kör extremt fort.
Då talar jag inte om 30 bara, snarare en 80-150 beroende på typ av väg om man ska bli överraskad.

Det man då gjort är att skuldbelägga den bakifrån då det egentligen är delat ansvar och med en skyldig så behöver man ju inte förändra sig själv..........

Kör du passivt, lägg dig i kön och ta in vad som händer runt dig innan du byter fil för en omkörning eller svänger vänster, kör du aktivt vet du redan vad som händer runt dig och agerar förhoppningsvis därefter.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
@He rik
Vet inte ens var jag ska börja kommentera på ditt inlägg.

Men kontentan är; Der går inte att köra perfekt när det finns faktorer som ligger utom din kontroll. Så stig av din häst, tack.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Det enda jag ser här är det vanliga när det (nästan)händer något, syndabocksletande.

"jag gjorde minsann vad jag skulle, det var den andras fel!"

Om man håller den koll man ska på omgivande trafik blir inte ett fordon i backspegeln något problem om det så håller en 50 över ens egen hastighet, man har sett det i tid och noterat att det närmar sig snabbt/långsamt och kan agera utifrån detta.

Slänger man slenterianmässigt en blick i spegeln och ser ett ljus som inte är farligt nära så är det väldigt nära till hands att man bedömer dess hastighet utifrån sin egen situation och sitt vanliga sätt att köra på, håller man konstant koll även bakåt så blir man inte överraskad av annat än de som faktiskt kör extremt fort.
Då talar jag inte om 30 bara, snarare en 80-150 beroende på typ av väg om man ska bli överraskad.

Det man då gjort är att skuldbelägga den bakifrån då det egentligen är delat ansvar och med en skyldig så behöver man ju inte förändra sig själv..........

Kör du passivt, lägg dig i kön och ta in vad som händer runt dig innan du byter fil för en omkörning eller svänger vänster, kör du aktivt vet du redan vad som händer runt dig och agerar förhoppningsvis därefter.

Om man som hojåkare på E4an väljer att köra om en bil på höger sida som nyss gjort en
omkörning av en bil i högerfilen då har man inte direkt ökat sina marginaler i trafiken,
ganska troligt att bilen går tillbaka in i högerfilen igen efter omkörningen.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Ja. Cleaner och powerglide har väl redan sagts det som behöver sägas gällande Hen rik´s inlägg. Det Hen rik försöker med här är egentligen att ge ett större ansvar till den som försöker följa dom trafikregler som finns än till den som brutit dom. Är det delat ansvar? Snedfördelat, skulle jag säga.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
För att plocka tillbaka tråden till vad jag tror det ska handla om så är väl om 30 km/h över gällande hastighetsgräns på landsväg den stora frågan, och några blandar ihop idioti med hög hasigheten, jag då blir det nog ett extremt beteende, KANSKE, men om man kör 30 för fort och följer regler i övrigt så är det knappast ett extremt beteende och fog för att beslagta en motorcykel.
Och att XXXX hela tiden påstår att sporthojen alltid är den som stora syndaren i de här situationerna ger ett löjans skimmer över hans inlägg, tycker man så illa om sporthojar så finns det ju andra forum att tillgå.
Om ni vill åt oss sporthoj älskare kan ni vill bilda en egen grupp och smida era planer.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bristande uppmärksamhet ursäktas enligt mig Inte av vad puckon runt om en själv håller på med, att bli överraskad av någon på motorväg/motortrafikled som inte håller bortåt en 100 över sin egen hastighet är inte att ha koll. Man kan bli överraskad av vad han gör men inte av hans hastighet. Samma som när någon svänger vänster och får en hoj i sidan"han kom så fort". Nej,
inte hastigeten som är problemet, utan den egna uppmärksamheten där med.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Bristande uppmärksamhet ursäktas enligt mig Inte av vad puckon runt om en själv håller på med, att bli överraskad av någon på motorväg/motortrafikled som inte håller bortåt en 100 över sin egen hastighet är inte att ha koll. Man kan bli överraskad av vad han gör men inte av hans hastighet. Samma som när någon svänger vänster och får en hoj i sidan"han kom så fort". Nej,
inte hastigeten som är problemet, utan den egna uppmärksamheten där med.

Självklart skall man ha uppmärksamhet i trafiken - att sitta och syssla med annat än att köra sitt fordon kan aldrig vara ok. Det hade varit önskvärt om mer fokus kunde läggas på just ouppmärksamhet som ett problem i trafiken att försöka få bukt med, hellre än att lägga all energi på hastighetsöverträdelse. Om detta kan man debattera på forum som detta, men ännu hellre genom att försöka påverka de som stiftar våra lagar och skall se till att de efterlevs.

Men, när man sitter där på hojen och beblandar sig med en massa andra fordon som uppenbarligen inte klarar av det där med uppmärksamhet, vad har man då för valmöjligheter? Som jag ser det är det enda man kan göra att anpassa sin körning utifrån de misstag andra allt som oftast gör. Vi ser ju bevisligen att våra medtrafikanter brister i uppmärksamhet ibland. Ett sätt att anpassa sig kan ju exempelvis vara att ge andra lite bättre chans att hinna upptäcka en - de kanske glömmer kolla en extra gång i backspegeln innan de kör om bilen framför och hinner därför inte upptäcka hojen som närmar sig snabbt bakom dem. Det gör inte att deras bristande uppmärksamhet är mer ok, men det hjälper oss förhoppningsvis att överleva i längden.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Ja, det är ju skitlätt att avgöra att det där enkellyset man ser i backspegeln är en MC som kommer i dubbla tillåtna hastigheten. Ingen kan väl bli förvånad av det???
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Bristande uppmärksamhet ursäktas enligt mig Inte av vad puckon runt om en själv håller på med, att bli överraskad av någon på motorväg/motortrafikled som inte håller bortåt en 100 över sin egen hastighet är inte att ha koll. Man kan bli överraskad av vad han gör men inte av hans hastighet. Samma som när någon svänger vänster och får en hoj i sidan"han kom så fort". Nej,
inte hastigeten som är problemet, utan den egna uppmärksamheten där med.

Kan bara hålla med, antingen kör man eller blir körd.

Spelar ingen roll om jag håller lagstadgad hastighet eller kör för fort, folk beter sig som klantarslen i sina bilar oavsett.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ja, det är ju skitlätt att avgöra att det där enkellyset man ser i backspegeln är en MC som kommer i dubbla tillåtna hastigheten. Ingen kan väl bli förvånad av det???

Håller helt med dig, lika enkelt som att förutse som den där stressade strebermamman som dundrar in i rondellen SMS:andes och bara ser förvånad ur när du lägger klacken på framskärmen.....

Tom lilla jag förstår ju grunden till " extrembeteendefrågan" men den är så mcfokuserad så det blir löjligt, man viftar tex bort en lag som förbjuder att prata i mobilen när man kör med att det ändå inte skulle ge någon verkan för att så många skulle strunta i en sån lag..... Vad är det för djävla trams???

Skall det beslagtas så skall det fan beslagtas för allt som är upprepad vårdslöshet oavsett om man har SMC eller Motormännen som intresseorganisation i ryggen.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är ju faktiskt redan förbjudet att hålla på med nåt som tar uppmärksamheten från körningen.
Om man skall detaljstyra med förbud så blir det många förbud... telefon, dator, gps, ipad, osv, osv...
Därför är jag mot såna förbud men tycker nog att polisen kunde beivra nån då och då som fipplar med telefonen när de borde koncentrera sig på körningen. Vårdslöshet i trafik heter det väl.
Det viktiga när man råkar ut för nån som inte är uppmärksam är ju att man inte kör fortare än att man hinner få upp klacken på backspegeln.... kör man fortare kan det ju gå illa. Oftast är det motorcyklisten det går illa för dessutom.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, det är ju skitlätt att avgöra att det där enkellyset man ser i backspegeln är en MC som kommer i dubbla tillåtna hastigheten. Ingen kan väl bli förvånad av det???

Tycker det är enkelt, kan du inte bedöma hur fort fordonet bakom, i mötet, när du ska ut på vägen närmar sig så väntar du. Ska du bara titta och se att det finns annan trafik på vägen så kan du lika gärna låta bli att kolla alls. Att man måste "tänka åt alla andra" är bara ett resultat av att folk inte är uppmärksamma, att sen hacka på mig för jag har den åsikten tycker jag är lite märkligt. . . . kan väl aldrig vara ok att chansa i trafiken? Tycker absolut inte en omkörning på höger är ok i det läge som beskrivs innan men inte heller att byta fil utan att veta hur snabbt fordonet bakom närmar sig.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Jag menade faktiskt inte att hacka på dig men jag tycker ändå resonemanget är fel.

Det kan aldrig vara ok att chansa i trafiken, näe det tycker inte jag heller.
Men att köra mycket för fort är inte att chansa?
Att inte ge sina medtrafikanter utrymme för lite misstag, är inte det att chansa?
Vill vi att alla andra skall följa alla regler så att vi riskfritt kan stå på för fullt
utan att riskera att nån annan svänger över vägen när vi kommer?
Vad tycker då de andra?
Vad tänker Agda när hon blir överraskad av en hoj i warp-speed tror du?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag menade faktiskt inte att hacka på dig men jag tycker ändå resonemanget är fel.

Det kan aldrig vara ok att chansa i trafiken, näe det tycker inte jag heller.
Men att köra mycket för fort är inte att chansa?
Att inte ge sina medtrafikanter utrymme för lite misstag, är inte det att chansa?
Vill vi att alla andra skall följa alla regler så att vi riskfritt kan stå på för fullt
utan att riskera att nån annan svänger över vägen när vi kommer?
Vad tycker då de andra?
Vad tänker Agda när hon blir överraskad av en hoj i warp-speed tror du?

Vad Agda och jag själv tänker och tycker är orelevant, det jag fann märkligt med inlägget Hell gjorde var hans fullkomligt självklara inställning att hojen som kom bakifrån var den enda som felat när situationen aldrig hade inträffat om dom hade bemödat sig att bedöma läget och inte bara konstatera att det fanns något i backspegeln och börjat svänga.

Självklart minskar jag marginalerna om jag kör fort men som utredningar visat vid vänstersvängande och utfart på större väg så är inte ens laglig hastighet något som hindrar de olyckorna att inträffa, detta enkom för föraren endast tittar och ser ett fordon utan att ens försöka bedöma om man hinner eller ska vänta utan kör bara det inte är något ivägen.


Det du gör nu är precis samma som de inblandade i olyckor säger, "det gick så fort", Agda kanske ska pröva att ha lite koll på omgivande trafik hon med så kommer inte passeringen kännas som "warpspeed"......


Roade mig att kolla lite igår och det var nog minst 500m fri sikt på e18, kör någon 50km/h snabbare än dig måste du släppa speglarna mer än 30sek för att missa någon som kommer bakifrån, tittar du alltså i spegeln och konstaterar "jo, det var ett fordon där men jag får ju plats" och svänger ut?


Detta handlar inte om att jag ska ha rätten att "blåsa fullt" och kunna räkna med att de andra bara gör rätt, detta handlar om att det anses OK(till och med här på SH.....)att skylla på motparten när en incident inträffar, i synnerhet när man tror/tycker han/hon kört för fort trots att det oftast är den egna uppmärksamheten som brustit.

Har SH blivit en plantskola för den där gubben i hatt som slickar mittlinjen och tycker alla andra är idioter för "jag kör minsann efter trafikreglerna"


Inget börjar med att lära "de andra" köra, Allt börjar med att Du är medveten om vad du gör.....
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Folk (bilister) kör som idioter där ute. :dummer
Taskig koll i speglar, på omgivning och på lagar. :3freak
Det kan vi aldrig göra något åt hur mycket vi än vill. :(

Det man kan göra något åt är endast sin egen körning.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Folk (bilister) kör som idioter där ute.

_ALLA_ kör som idioter där ute :)

Senast morse på väg till jobbet hamnade en CBR954(?) med uppenbart dysfunktionell blinkers framför mig, tvärade över två filer nån meter framför en bil som bromsade, körde om nästa bil, tvärade in framför den, den fick bromsa, körde om på höger sida, tvärade in i vänsterfilen med en meter tillgodo etc etc... Farten var väl 80-90 på 70-sträcka så det fanns ingen uppenbar köbildning att skylla på heller. Jag tror inte man skall begränsa sig till att kalla bilister för idioter, jag tror man måste generalisera :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tycker det är enkelt, kan du inte bedöma hur fort fordonet bakom, i mötet, när du ska ut på vägen närmar sig så väntar du. Ska du bara titta och se att det finns annan trafik på vägen så kan du lika gärna låta bli att kolla alls. Att man måste "tänka åt alla andra" är bara ett resultat av att folk inte är uppmärksamma, att sen hacka på mig för jag har den åsikten tycker jag är lite märkligt. . . . kan väl aldrig vara ok att chansa i trafiken? Tycker absolut inte en omkörning på höger är ok i det läge som beskrivs innan men inte heller att byta fil utan att veta hur snabbt fordonet bakom närmar sig.

Men kliv ner nu för guds skull.
Det är väl just om någon kommer i hög hastighet bakom som man ska skynda sig att flytta sig åt höger för att lämna plats så att denne kan komma förbi.....Eller. Det är väl på vänster sida som omkörningar ska ske.
Jag flyttar mig i alla fall åt höger när någon kommer bakom. Detta oavsett om fordonet bakom kommer i hög hastighet. Det gör jag eftersom lagen säger att omkörning sker på vänster sida och jag som trafikant har skyldighet att inte i onödan försvåra omkörning.

Väljer du då att skyndsamt smita in på min högersida så är risken rätt stor att du hamnar i kläm. Det är inte svårare än så.

Annars får du gärna förklara för mig i vilken del av mitt resonemang jag har fel av följande punkter.

1. Lagen säger att omkörning skall ske till vänster.
2. Lagen säger att man bör underlätta omkörning.
3. Lagen säger att omkörning på höger sida är otillåten.

Det vill säga. Motorcyklisten i resonemanget har bara gjort fel och bilisten har gjort rätt.
Alldeles oavsett vem som gjorde rätt och fel så hade det varit motorcyklisten som fått sota för det genom att bli en siffra i statistiken.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad Agda och jag själv tänker och tycker är orelevant, det jag fann märkligt med inlägget Hell gjorde var hans fullkomligt självklara inställning att hojen som kom bakifrån var den enda som felat när situationen aldrig hade inträffat om dom hade bemödat sig att bedöma läget och inte bara konstatera att det fanns något i backspegeln och börjat svänga.

Självklart minskar jag marginalerna om jag kör fort men som utredningar visat vid vänstersvängande och utfart på större väg så är inte ens laglig hastighet något som hindrar de olyckorna att inträffa, detta enkom för föraren endast tittar och ser ett fordon utan att ens försöka bedöma om man hinner eller ska vänta utan kör bara det inte är något ivägen.


Det du gör nu är precis samma som de inblandade i olyckor säger, "det gick så fort", Agda kanske ska pröva att ha lite koll på omgivande trafik hon med så kommer inte passeringen kännas som "warpspeed"......


Roade mig att kolla lite igår och det var nog minst 500m fri sikt på e18, kör någon 50km/h snabbare än dig måste du släppa speglarna mer än 30sek för att missa någon som kommer bakifrån, tittar du alltså i spegeln och konstaterar "jo, det var ett fordon där men jag får ju plats" och svänger ut?


Detta handlar inte om att jag ska ha rätten att "blåsa fullt" och kunna räkna med att de andra bara gör rätt, detta handlar om att det anses OK(till och med här på SH.....)att skylla på motparten när en incident inträffar, i synnerhet när man tror/tycker han/hon kört för fort trots att det oftast är den egna uppmärksamheten som brustit.

Har SH blivit en plantskola för den där gubben i hatt som slickar mittlinjen och tycker alla andra är idioter för "jag kör minsann efter trafikreglerna"


Inget börjar med att lära "de andra" köra, Allt börjar med att Du är medveten om vad du gör.....

Jovisst. Det kanske var 500 m fri sikt på E18 igår men det är irrelevant.

Eller du kanske menar att det bara är sikten som är problemet?
Mängden trafik påverkar också. Det är inte säkert att man ser en motorcykel i backspegeln om den är dold bakom andra bilar medan den sicksackar sig fram.
Likaså finns det faktiskt fler vägar än E18. Det är till och med så att dom flesta vägarna som vi har i Sverige inte är Europavägar överhuvudtaget. Många av dom vägarna är såpass kurviga och kuperade att 500 meter fri sikt är omöjligt. På många av dom kanske man har 100 meter fri sikt när man ska köra ut.

100 km/h motsvarar lite knappt 30 m/s. Det betyder att med 100 meter fri sikt så har du drygt 3 sekunder på dig att komma ut och komma upp i fart även om ingen syns till. Hur många miljöklassade miljöbilar är så snabba i accelerationen att dom hinner upp i 100 från en korsning på 3 sekunder. Mig veterligen är det inte särskilt många som gör det på 3 gånger den tiden. Det betyder att om du ligger 30 över på en 70 väg så är det rätt sannolikt att någon förr eller senare kommer att vara ivägen för dig just för att du dyker upp såpass fort.

Väljer du istället att köra i 160 (vilket det finns en del som gör) så motsvarar det 50 m/s och det betyder att det tar 2 sekunder från du inte syns till du sitter i sidan på bilen. Då har man inte en sportmössa att hinna undan med en familjekombi.

Hade farten istället varit 70 vilket är 20m/s så hade tiden varit 5 sekunder vilket ger betydligt högre odds för att dom ska hinna undan och du ska hinna bromsa om dom inte gör det.

Så kom inte och säg att hastigheten inte har någon betydelse.

Jag håller med om att det finns tillfällen och ställen där det är mindre farligt att dra på lite. Men det är inte vid korsningar och det är inte runt trafik. Och om man tror att det är vettigt att klämma sig in och göra en omkörning på höger sida om någon som just gjort en omkörning då är man mer än lovligt korkad.
Att i det läget försöka skylla på bilisten är otroligt obegåvat då denne bara gjort det som förväntas av en trafikant i Sverige.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top