Gott, har du möjlighet att visa dokument som begränsar extremt beteende till ovanstående?
Vet du, jag orkar faktiskt inte leta upp länkarna en gång till, har redan gjort det ett par ggr i den här tråden.
Gott, har du möjlighet att visa dokument som begränsar extremt beteende till ovanstående?
Nu blir man väl påhoppad då alkohol och droger är supertabu i sverige men tycker sveriges alkohollagar också är grymmt överdrivna, 0.2 promille är inte ens märkbart och då åker du för grov rattfylla.
Säg då att du också kört lite för fort och blåser 0.21 så blir det grov rattfylla och fortkörning, blir säkert vårdslöshet i trafik också och vipps så blir du av med hojen för du glömde av att du tog en folköl till maten.
Sen är inte grejen alls att vi sitter och lipar och inte vågar ta konsekvenserna av ett brott, saken var ju i grunden att SMC som är våran organisation som ska skydda oss och våra intressen, som vi betalar våran medlemsavgift till, plötligt påpekar för polisen att de bör belagta lite fler motorcyklar.
För att ta nån jämförelse, i princip alla träningscyklister cyklar olagligt, man får inte cykla på vägbanan om cykelbana finns, på cykelbanan får man cykla max 25km/h, man ska ha ljus fram och bak etc etc. Tänk då om cykelförbundet skulle gå ut och tycka att polisen ska beslagta cyklar och dra in körkort för alla som cyklar snabbare än 25km/h på cykelbana. De hade nog inte blivit så jättepopulärt.
Finns det någon hastighetsbegränsning på cykelbana för en cyklist?
Svar: Nej, de hastighetsbegränsningar som gäller för bilar gäller också cyklar. När man cyklar får man inte cykla fortare än att man kan stanna om det finns ett hinder längre fram. Det är speciellt viktigt vid t ex övergångsställen och där sikten är skymd. Man ska ha kontroll över cykeln.
För att ta nån jämförelse, i princip alla träningscyklister cyklar olagligt, man får inte cykla på vägbanan om cykelbana finns, på cykelbanan får man cykla max 25km/h, man ska ha ljus fram och bak etc etc. Tänk då om cykelförbundet skulle gå ut och tycka att polisen ska beslagta cyklar och dra in körkort för alla som cyklar snabbare än 25km/h på cykelbana. De hade nog inte blivit så jättepopulärt.
VBK, jag tror Du kan droppa det där nu - kom in i matchen och ge i varje fall Carnivore ett erkännande för ett gediget arbete att presentera material, ännu har jag inte sett ett enda citat från Din sida.Kan du visa någonting annat än 30 km?
Jag kan visa 30 km iaf.
Men SMC har ju lovat att driva ett ev pilotfall där man beslagtar på 30 gränsen så det måste ju tom i SMC finnas en oro för att det kan finnas möjlighet för övernitiska poliser/åklagare.
Nu blir man väl påhoppad då alkohol och droger är supertabu i sverige men tycker sveriges alkohollagar också är grymmt överdrivna, 0.2 promille är inte ens märkbart och då åker du för grov rattfylla.
Säg då att du också kört lite för fort och blåser 0.21 så blir det grov rattfylla och fortkörning, blir säkert vårdslöshet i trafik också och vipps så blir du av med hojen för du glömde av att du tog en folköl till maten.
.
Direktiv för fortsatt dialog; svara med fakta, undvik svordomar, ironi, synism och personangrepp. Tycker ni någons inlägg är så dumma att det inte är värt att fortsätta - skriv då inget tillbaka. Så, nu kan ni fortsätta. Peace and love som de sa på 60-talet!
Haha, någon gnäller eller?
..."om cykelbana finns skall den användas" fast med tilläget på ena sidan "Du får dock cykla och köra tvåhjulig moped klass II på körbanan, även om det finns en cykelbana, när det är lämpligare med tanke på färdmålet."...
Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.
Direktiv för fortsatt dialog; svara med fakta, undvik svordomar, ironi, synism och personangrepp. Tycker ni någons inlägg är så dumma att det inte är värt att fortsätta - skriv då inget tillbaka. Så, nu kan ni fortsätta. Peace and love som de sa på 60-talet!
I stora drag är vi faktiskt ganska övverens, dock anser jag att det är en björntjänst av SMC att de ska börja beslagta motorcyklar då det bygger på sunt förnuft, vilket SMC av nån anlednign verkar tro att svenska polisen och rättsystemet har. De flesta som haft med dem att göra vet dock att sunt förnuft ibland inte existerar alls, en lag som var tänkt att stoppa folk från att pissa mitt på gatan på fyllan leder till att nån annan får böter för att länsman råkat se dem smyga iväg och pissa i en buske när nöden fallit på.
På samma sätt är det möjligt att dethär eskaleras till att motorcyklar skrotas såfort du stannar i en poliskontroll, vilket kommer leda till att ingen vill stanna vilket i sin tur kommer leda till allvarliga olyckor, kanske inte nu, men om 10-20år är det fullt möjligt att det blir så.
angående West's uttalanden så försvarade jag inte det han sagt även om jag förstod vad han menade, utan hans rätt att säga det, och hans rätt att ibland även uttrycka sig väldigt klumpigt. Precis som vilken medlem som helst, och finner ni det stötande så rapportera inlägget. Tror inte bara det finns en moderator på forumet så säkert nån mer som kikar på det om det rapporteras.
[Broken record]
[/Broken Record]
Ibland bör man inte skriva överhuvudtaget.
Vi är faktiskt några stycken som försöker få folk att inse att när det handlar om beslagtagnade av fordon (trådens ämne) så är det inte särskilt mycket farten det handlar om utan om fylla, droger och vårdslös i trafik vid upprepande tillfällen.
Tror du det?
Som fler här efterfrågar: Tala om hur det ligger till då med extrembeteendet, vad är kriterierna?
Sidan 12-13 skrev:Minska extremt beteende på motorcykel
Majoriteten av motorcyklisterna är trafiksäkerhetsmedvetna trafikanter. Det finns dock några faktorer som återkommer gång på gång i dödsolyckor bland motorcyklister. Vi kallar faktorerna extremt beteende, och de har förekommit i 50–70 procent av dödsolyckorna de senaste fem åren. Det handlar om en grupp som är svår att nå och påverka med traditionella trafiksäkerhetsåtgärder. Extremt beteende har i detta sammanhang definierats som: förare som klart överskrider hastighetsgränsen, kör utan körkort eller med alkohol eller andra droger i kroppen eller kör aggressivt.
Exempel på åtgärder som genomförs inom området:
• SMC har definierat extremt beteende.
• Trafikverket har tagit fram inledande olycksfakta på området.
• SMC har gått ut med debattartiklar, pressmeddelanden och lyft frågan i olika forum där den diskuteras livligt.
• Försäkringsbolagen. Vid grov vårdslöshet kan trafikskadeersättningen jämkas (minskas). Även skador på motorcykeln (vagnskadeförsäkringen) kan minskas eller helt utgå vid extremt beteende som hög hastighet eller att föraren inte var nykter.
• Polisen utför kontroller.
Så går vi vidare:
• Detta är en grupp som på många sätt väljer att ställa sig vid sidan av lagen. Problematiken med extremt beteende handlar om attityder och normer hos en eller flera undergrupper av motorcyklister. De behöver kartläggas och beskrivas för att man senare ska kunna formulera tänkbara åtgärdsstrategier.
• Fakta om extremt beteende och konsekvenser för mc-försäkringen behöver synliggöras, både bland motorcyklister och anhöriga. Anhöriga är oftare ägare till motorcykeln i olyckorna med extremt beteende, (9 % jämfört med 3 % för övriga).
• Bestämmelserna om beslag av fordon bör tillämpas på samma sätt vid rapportering av vårdslöshet i trafik (tex grova hastighetsöverträdelser) som vid olovlig körning och rattfylleri, denna möjlighet nyttjas inte så ofta idag. RPS avser att sprida information kring möjligheten att beslagta motorcyklar till polis och åklagare.
Sidan 24 skrev:Exteremt [sic] beteende förekommer i 50-70% i dödsolyckorna med motorcyklarna.
1. Olovlig körning: Föraren har ingen behörighet för att köra motorcykel. Förare har antingen aldrig genomgått körkortsutbildning och har därför inte den kunskap som krävs för att köra motorcykel, eller så är körkortet återkallat. Inom den här gruppen är de andra tre extrema beteendena överrepresenterade. Gruppens andel är 25 procent av alla omkomna 2005–2010.
2. Körning i påverkat tillstånd: Föraren är påverkad av alkohol, narkotika och läkemedel som påverkar körningen negativt. Gruppens andel är 26 procent av alla omkomna 2005–2010. Gruppen korrelerar starkt med olovlig körning, eftersom 60 procent av de omkomna som saknade A-behörighet var påverkade.
3. Aggressiv körning: Föraren kör på ett aggressivt sätt i förhållande till andra trafikanter. Det handlar till exempel om bakhjulskörning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är 2–3 procent av alla omkomna men korrelerar starkt med gruppen med mycket hög hastighet.
4. Mycket hög hastighet: Föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/tim eller mer för fort. Gruppens andel är 37 procent av alla omkomna 2009–2011.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |