Polis beslagtar MC

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Nu blir man väl påhoppad då alkohol och droger är supertabu i sverige men tycker sveriges alkohollagar också är grymmt överdrivna, 0.2 promille är inte ens märkbart och då åker du för grov rattfylla.

Säg då att du också kört lite för fort och blåser 0.21 så blir det grov rattfylla och fortkörning, blir säkert vårdslöshet i trafik också och vipps så blir du av med hojen för du glömde av att du tog en folköl till maten.

Sen är inte grejen alls att vi sitter och lipar och inte vågar ta konsekvenserna av ett brott, saken var ju i grunden att SMC som är våran organisation som ska skydda oss och våra intressen, som vi betalar våran medlemsavgift till, plötligt påpekar för polisen att de bör belagta lite fler motorcyklar.

För att ta nån jämförelse, i princip alla träningscyklister cyklar olagligt, man får inte cykla på vägbanan om cykelbana finns, på cykelbanan får man cykla max 25km/h, man ska ha ljus fram och bak etc etc. Tänk då om cykelförbundet skulle gå ut och tycka att polisen ska beslagta cyklar och dra in körkort för alla som cyklar snabbare än 25km/h på cykelbana. De hade nog inte blivit så jättepopulärt.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nu blir man väl påhoppad då alkohol och droger är supertabu i sverige men tycker sveriges alkohollagar också är grymmt överdrivna, 0.2 promille är inte ens märkbart och då åker du för grov rattfylla.

Säg då att du också kört lite för fort och blåser 0.21 så blir det grov rattfylla och fortkörning, blir säkert vårdslöshet i trafik också och vipps så blir du av med hojen för du glömde av att du tog en folköl till maten.

Sen är inte grejen alls att vi sitter och lipar och inte vågar ta konsekvenserna av ett brott, saken var ju i grunden att SMC som är våran organisation som ska skydda oss och våra intressen, som vi betalar våran medlemsavgift till, plötligt påpekar för polisen att de bör belagta lite fler motorcyklar.

För att ta nån jämförelse, i princip alla träningscyklister cyklar olagligt, man får inte cykla på vägbanan om cykelbana finns, på cykelbanan får man cykla max 25km/h, man ska ha ljus fram och bak etc etc. Tänk då om cykelförbundet skulle gå ut och tycka att polisen ska beslagta cyklar och dra in körkort för alla som cyklar snabbare än 25km/h på cykelbana. De hade nog inte blivit så jättepopulärt.

Ok. Några faktafel i det där inlägget. Gränsen för rattfylleri går vid 0,2 promille. Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0 promille. Så, nej, man åker inte dit på grov rattfylla om man har 0,21 i blodet. Och mig veterligen så får man visst cykla på vägbanan om cyklisten är extra försiktig även när det finns cykelbanor. På motorvägar får man dock inte cykla. Cykelbanorna är till för att skydda cyklisterna. En bil får inte ens stanna på en cykelbana. Men enligt av vad jag vet så finns det faktiskt inget förbud emot att cykla på vägbanan även om det finns en cykelbana. Polisen har rätt att köra på en cykelbana i max 30 km/t.

Sen finns det ingen generell hastighetsbegränsning för cyklar på en cykelbana. Vägverket säger följande:

Finns det någon hastighetsbegränsning på cykelbana för en cyklist?

Svar: Nej, de hastighetsbegränsningar som gäller för bilar gäller också cyklar. När man cyklar får man inte cykla fortare än att man kan stanna om det finns ett hinder längre fram. Det är speciellt viktigt vid t ex övergångsställen och där sikten är skymd. Man ska ha kontroll över cykeln.

Det blir liksom inte så trovärdigt om nära nog 100 % av det man skriver faktiskt inte stämmer med verkligheten.
 
Last edited:

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
För att ta nån jämförelse, i princip alla träningscyklister cyklar olagligt, man får inte cykla på vägbanan om cykelbana finns, på cykelbanan får man cykla max 25km/h, man ska ha ljus fram och bak etc etc. Tänk då om cykelförbundet skulle gå ut och tycka att polisen ska beslagta cyklar och dra in körkort för alla som cyklar snabbare än 25km/h på cykelbana. De hade nog inte blivit så jättepopulärt.

och förutom redan noterade felaktigheter behöver man inte ha lyse på cykeln när det är ljust.

/Anders
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan du visa någonting annat än 30 km?

Jag kan visa 30 km iaf.

Men SMC har ju lovat att driva ett ev pilotfall där man beslagtar på 30 gränsen så det måste ju tom i SMC finnas en oro för att det kan finnas möjlighet för övernitiska poliser/åklagare.
VBK, jag tror Du kan droppa det där nu - kom in i matchen och ge i varje fall Carnivore ett erkännande för ett gediget arbete att presentera material, ännu har jag inte sett ett enda citat från Din sida.

SMC har inte, och kommer aldrig att ges möjlighet att definiera gränsen för grova överträdelser, den rättigheten ligger hos lagstiftaren och domstolarna. Vad vi kan konstatera är att SMC samtycker till att upprepade förbrytelser mot lagen om särskilda trafikbrott inom en begränsad tid ska kunna medge beslagtagande för samtliga däri specificerade brott och samtliga fordonstyper (beslagtagande regleras i en paragraf i den lagen). Dansken har sagt att SMC vill se en omarbetning av formuleringen inför nästa version av strategin.

Detta är inte nog för vissa (bland annat Dig, på den tiden Du var medlem) så därför har kansliet även indikerat att en medlem som ansöker om medel ur rättsfonden för att få ett beslagtagande upphävt, trots att denne inte vid upprepade tillfällen under kort tid förbrutit sig mot lagen om särskilda trafikbrott, har en god möjlighet att erhålla bidrag för att få sin sak prövad i högre instans. Det är inte alls samma sak som att kansliet skulle vara "oroligt".

Glöm inte bort att 70% av de omkomna under de år som omfattas av statistiken körde för fort, mer än var tredje >30 km/h för fort. SMC har fått tillgång till djupstudierna och sanningen är att flertalet inom den gruppen körde långt mycket fortare än så, vi pratar dubbla skyltade hastigheten. Då spelar det mindre roll vad som orsakat själva smällen, en del av skulden hamnar på oss som uppenbarligen kört fortare än vår förmåga och inte givit medtrafikanterna tillräcklig tid att upptäcka oss.

Så länge vi presenterar oss på detta sätt i olycksstatistik och hastighetsmätningar, så länge kommer myndigheterna att behålla fokus på oss som grupp. Det är den nakna sanningen och något vi bör hålla i minnet under sommarens glassätarturer. Oavsett åsikt eller meningsskiljaktigheter i beslagtagandefrågor. Så snälla VBK, håll Dig vid liv även denna säsong så att vi kan fortsätta bråka om formuleringar kommande vintersäsonger... :krama :)

I det fall som TS återger förefaller ju beslaget fullt befogat, i min värld vill jag inte se sådana filurer ute i trafiken oavsett antal hjul på motorfordonet
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Suck.... Har ju förstått att läsförståelse inte är eran starka sida, men där måste ni verkligen ansträngt er för att återigen missa poängen, och dessutom står det i båda länkarna ni skickade (även om transportstyrelsen ibland har dålig koll på lagar) "om cykelbana finns skall den användas" fast med tilläget på ena sidan "Du får dock cykla och köra tvåhjulig moped klass II på körbanan, även om det finns en cykelbana, när det är lämpligare med tanke på färdmålet."

möjligt att jag har fel om hastigheten dock men mopeder och elcyklar får iaf max köra 25km/h, men spelar egentligen ingen roll i samanhanget.

orkar inte skriva mer nu när fas3'are ska sitta hemma hela dagarna och leta sätt att kunna misstolka allting
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Direktiv för fortsatt dialog; svara med fakta, undvik svordomar, ironi, synism och personangrepp. Tycker ni någons inlägg är så dumma att det inte är värt att fortsätta - skriv då inget tillbaka. Så, nu kan ni fortsätta. Peace and love som de sa på 60-talet! :)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Nu blir man väl påhoppad då alkohol och droger är supertabu i sverige men tycker sveriges alkohollagar också är grymmt överdrivna, 0.2 promille är inte ens märkbart och då åker du för grov rattfylla.

Säg då att du också kört lite för fort och blåser 0.21 så blir det grov rattfylla och fortkörning, blir säkert vårdslöshet i trafik också och vipps så blir du av med hojen för du glömde av att du tog en folköl till maten.
.

För hög hastighet är ju en typ av vårdslöshet....

Grov rattfylla går vid 1,0 promille btw. :fakta

Med vänlig hälsning
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Direktiv för fortsatt dialog; svara med fakta, undvik svordomar, ironi, synism och personangrepp. Tycker ni någons inlägg är så dumma att det inte är värt att fortsätta - skriv då inget tillbaka. Så, nu kan ni fortsätta. Peace and love som de sa på 60-talet! :)

Haha, någon gnäller eller?:rofl
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
..."om cykelbana finns skall den användas" fast med tilläget på ena sidan "Du får dock cykla och köra tvåhjulig moped klass II på körbanan, även om det finns en cykelbana, när det är lämpligare med tanke på färdmålet."...

Nä.

Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

(behöver 5 tkn)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Direktiv för fortsatt dialog; svara med fakta, undvik svordomar, ironi, synism och personangrepp. Tycker ni någons inlägg är så dumma att det inte är värt att fortsätta - skriv då inget tillbaka. Så, nu kan ni fortsätta. Peace and love som de sa på 60-talet! :)

Jo, jag kommer ihåg lite av det.Kennedy hotade ju bla Ryssland med med något som garanterat lett till världskrig i samband med missilerna på Kuba.Allt höll ju på att spåra ur totalt när den Amerikanska flottan bokstavligt höll på att segla på den Ryska flottan utanför detta Kuba och omvärlden höll andan och bad en still bön.Den gången var det nära.Men som tur var så bidde det ju inget.

Peace, Love and Understanding. LOL. :crash
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I stora drag är vi faktiskt ganska övverens, dock anser jag att det är en björntjänst av SMC att de ska börja beslagta motorcyklar då det bygger på sunt förnuft, vilket SMC av nån anlednign verkar tro att svenska polisen och rättsystemet har. De flesta som haft med dem att göra vet dock att sunt förnuft ibland inte existerar alls, en lag som var tänkt att stoppa folk från att pissa mitt på gatan på fyllan leder till att nån annan får böter för att länsman råkat se dem smyga iväg och pissa i en buske när nöden fallit på.

På samma sätt är det möjligt att dethär eskaleras till att motorcyklar skrotas såfort du stannar i en poliskontroll, vilket kommer leda till att ingen vill stanna vilket i sin tur kommer leda till allvarliga olyckor, kanske inte nu, men om 10-20år är det fullt möjligt att det blir så.

angående West's uttalanden så försvarade jag inte det han sagt även om jag förstod vad han menade, utan hans rätt att säga det, och hans rätt att ibland även uttrycka sig väldigt klumpigt. Precis som vilken medlem som helst, och finner ni det stötande så rapportera inlägget. Tror inte bara det finns en moderator på forumet så säkert nån mer som kikar på det om det rapporteras.

Skulle det barka åt det hållet att man beslagtar motorcyklar efter enstaka fortkörningar i framtiden så skulle vi nog hamna där oavsett vad SMC säger i frågan.

Däremot så finns kanske en liten sannolikhet för att om man genom beslag får bort en del körkortslösa och påverkade och liknande från trafiken så att olycksstatistiken går ner ännu lite för hojar (Dom grupperna är ju kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken) så kanske man i framtiden inte hamnar i situationen att man känner att man måste ta i med storsläggan. Eller man kanske i alla fall minskar risken för att det ska bli så.

Dessutom tror jag faktiskt att i det långa loppet så får SMC en del trovärdighet gentemot våra lagstiftare när man är positiv till lösningar för att få bort påverkade personer, personer utan körkort och minska grova brott i trafiken så att man kanske får en större sannolikhet att lagstiftarna lyssnar på åsikterna om det är frågan om att man vill införa något riktigt dumt i framtiden.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vi är faktiskt några stycken som försöker få folk att inse att när det handlar om beslagtagnade av fordon (trådens ämne) så är det inte särskilt mycket farten det handlar om utan om fylla, droger och vårdslös i trafik vid upprepande tillfällen.

Som fler här efterfrågar: Tala om hur det ligger till då med extrembeteendet, vad är kriterierna?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Som fler här efterfrågar: Tala om hur det ligger till då med extrembeteendet, vad är kriterierna?

Nu ligger SMC:s site nere under flytten till deras nya lokaler i helgen. Men på måndag kan du läsa här hur extremt beteende definierades i det ursprungliga publika dokumentet.

Ökad säkerhet på motorcykel och moped. Gemensam strategi version 2.0 för åren 2012-2020.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf

Sidan 12-13 skrev:
Minska extremt beteende på motorcykel
Majoriteten av motorcyklisterna är trafiksäkerhetsmedvetna trafikanter. Det finns dock några faktorer som återkommer gång på gång i dödsolyckor bland motorcyklister. Vi kallar faktorerna extremt beteende, och de har förekommit i 50–70 procent av dödsolyckorna de senaste fem åren. Det handlar om en grupp som är svår att nå och påverka med traditionella trafiksäkerhetsåtgärder. Extremt beteende har i detta sammanhang definierats som: förare som klart överskrider hastighetsgränsen, kör utan körkort eller med alkohol eller andra droger i kroppen eller kör aggressivt.

Exempel på åtgärder som genomförs inom området:
• SMC har definierat extremt beteende.
• Trafikverket har tagit fram inledande olycksfakta på området.
• SMC har gått ut med debattartiklar, pressmeddelanden och lyft frågan i olika forum där den diskuteras livligt.
• Försäkringsbolagen. Vid grov vårdslöshet kan trafikskadeersättningen jämkas (minskas). Även skador på motorcykeln (vagnskadeförsäkringen) kan minskas eller helt utgå vid extremt beteende som hög hastighet eller att föraren inte var nykter.
• Polisen utför kontroller.

Så går vi vidare:
• Detta är en grupp som på många sätt väljer att ställa sig vid sidan av lagen. Problematiken med extremt beteende handlar om attityder och normer hos en eller flera undergrupper av motorcyklister. De behöver kartläggas och beskrivas för att man senare ska kunna formulera tänkbara åtgärdsstrategier.

• Fakta om extremt beteende och konsekvenser för mc-försäkringen behöver synliggöras, både bland motorcyklister och anhöriga. Anhöriga är oftare ägare till motorcykeln i olyckorna med extremt beteende, (9 % jämfört med 3 % för övriga).

• Bestämmelserna om beslag av fordon bör tillämpas på samma sätt vid rapportering av vårdslöshet i trafik (tex grova hastighetsöverträdelser) som vid olovlig körning och rattfylleri, denna möjlighet nyttjas inte så ofta idag. RPS avser att sprida information kring möjligheten att beslagta motorcyklar till polis och åklagare.

Sidan 24 skrev:
Exteremt [sic] beteende förekommer i 50-70% i dödsolyckorna med motorcyklarna.

1. Olovlig körning: Föraren har ingen behörighet för att köra motorcykel. Förare har antingen aldrig genomgått körkortsutbildning och har därför inte den kunskap som krävs för att köra motorcykel, eller så är körkortet återkallat. Inom den här gruppen är de andra tre extrema beteendena överrepresenterade. Gruppens andel är 25 procent av alla omkomna 2005–2010.

2. Körning i påverkat tillstånd: Föraren är påverkad av alkohol, narkotika och läkemedel som påverkar körningen negativt. Gruppens andel är 26 procent av alla omkomna 2005–2010. Gruppen korrelerar starkt med olovlig körning, eftersom 60 procent av de omkomna som saknade A-behörighet var påverkade.

3. Aggressiv körning: Föraren kör på ett aggressivt sätt i förhållande till andra trafikanter. Det handlar till exempel om bakhjulskörning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är 2–3 procent av alla omkomna men korrelerar starkt med gruppen med mycket hög hastighet.

4. Mycket hög hastighet: Föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/tim eller mer för fort. Gruppens andel är 37 procent av alla omkomna 2009–2011.

Så som synes ingår körning med hastighet över 30 km/h för mkt i gruppen extremt beteende vilket definierats av SMC.

Sedan har SMC efter denna publicering klart tagit ställning för att överträdelser i kategorin överskriden hastighet inte ska innebära beslagtagen motorcykel. Men skadan är redan gjord iom att definitionen redan är spridd.
 
Last edited:

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jaha, då var man en extrem mc förare med andra ord enligt den listan med 30 km/h för fort.Hmm, undrar hur många sporthojsåkare som ALDRIG har varit extrema i det fallet.Dom har ju åtminstone humor på SMC. :crash
 

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Ort
Varberg
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Känns som ett Ett stort jävla skämt det här här med att man "är" extremåkare vid 30km/h över gällande hastighet. Borde ju klassas som extremförare om mman kör EXTREMT mycket fortare......
Man ligger ju förfan alltid och kör i bra takt även när man sitter i bilen, och där är det ofta man ligger 30+ men där snackas det inte om extremförare.. mc åkare bör sluta ses som ligister!!!
Tycker snarare att hastighetsgränserna på vissa vägar är ett jävla skämt, patetiskt! Vem sätter gränserna??? Oftast är det snarare dom som håller lite under som är dom farliga i trafiken, folk som inte håller rytmen, dom framkallar ofta farliga och ogenomtänkta omkörningar som görs av andra bilister osv! Har ni testat att hålla exakt hastighetsgräns ett längre tag? Det är fan så man blir mörkrädd...

Nä jag tycker snarare att hastigheterna bör höjas på dom flesta svenska vägarna. Och definitionen "extremförare" bör omdefineras!
Detta är vad jag tror på och jag tror att sänka farterna i framtiden inte är sättet man ska gå för nollvisionen utan detta är snarare att man ska börja ta körkort från folk som inte ska ha det!! Tex. Missbrukare som gör upprepade fyllekörningar, inte låta dom köra fulla 43ggr innan man börjar agera mot dom. Och för gamla människor som ser/hör dåligt osv och inte har i trafiken att göra! Och säkert många andra människor! Nåja mina tankar och funderingar, väl mött!:)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top