Polis beslagtar MC

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Oj, du är verkligen blåögd.

Jag önskar jag kunde känna samma tillit över myndigheters utövande.

Eller så kanske det är så att jag personligen har goda erfarenheter och kan ta ansvar för mitt eget agerande? Inte fan bölar jag över att jag fick böter när jag blev haffad för trimmad moppe, jag gjorde ju något olagligt och fick ta mitt straff.

Jag har nästan uteslutande gott förtroende för vår rättsstat och polisen. Sen att vi alla kan begå misstag, handla fel etc är bara ett resultat av vår mänsklighet. Detta verkar vara något många förbiser.

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Eller så kanske det är så att jag personligen har goda erfarenheter och kan ta ansvar för mitt eget agerande? Inte fan bölar jag över att jag fick böter när jag blev haffad för trimmad moppe, jag gjorde ju något olagligt och fick ta mitt straff.

Jag har nästan uteslutande gott förtroende för vår rättsstat och polisen. Sen att vi alla kan begå misstag, handla fel etc är bara ett resultat av vår mänsklighet. Detta verkar vara något många förbiser.

Ja trimmad moppe räknas ju faktiskt som mc. :fakta Och att äga en sådan utan körkort är ju det dummaste du kan komma på!

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Men tycker du att vi ska subventionera mc-kort med skattepengar eller hur tänkte du att det skulle gå till?
Olovlig körning är aldrig ok.
Men jag kan se hur en del varianter uppfattas som en gråzon.

Natirligtvis ska inget subventioneras. Men varför ska man tvingas "ta om kortet" när man går upp några klasser?
Från lätt till tung förstår jag att det är en väsentlig skillnad.

Nu har ju EU tvingat på oss alla möjliga A-kategorier vilket gör det oerhört dyrt för ngn att ta kortet "hela vägen".

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag ser att mitt inlägg väcker känslor och i för någon räcker det med att jag skriver över huvud taget.:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Varför tror vissa att SMC:s körningar skulle vara lösningen på allt, själv anser jag att det finns fler alternativ som har minst lika bra Trafikövningar med många duktiga instruktörer och den aktören som nu är på gång på Gotland-Ring har också mycket kompetent folk för Action-(pics) på bana..

SMC gör bra saker,, men i deras position sitter man lite i knä på de som bestämmer och det är inget konstigt med det, ska man komma någon vart så får man ge och ta. En sak fattar jag inte riktigt,, ni dunkar rygg åt varandra vad som en skrivs, har ni ingen självkritik..
För mig som åker sporthoj så är SMC inte till någon stor nytta och dessutom blir det mest åka bana och ta Husabergarn ut i skogen så jag skiter ganska högaktningsfullt i om det blir fler jantelagar kring mc-åkandet.

Eller vad man nu ska säga... :gnissla

Last edited:

shiven

SHBlåbär
Gick med
26 Jul 2011
Hoj
Suzuki GSXR 750 SRAD
Såna här diskussioner får man ju cancer av:gnissla Bara jag som tycker rättsväsendet inte ska behöva sätta någon gräns? Det borde ju vara precis som citerats ovan, att alla fall är individuella? Men det är ju bara min åsikt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skapligt med tjat om att gråta ut/böla över böter. :va
Det är väl inte det det handlar om? :7peta
Snarare om (det eventuella) straffet motsvarar brottet.
Och där får väl alla ha åsikter i en demokrati lr?

Jag kommer nog sura en del om jag får hojjen beslagtagen för en 121-körning på 90-väg. :(
Men det får väl framtiden utvisa om det kommer hända.
Dessutom har ju SMC lovat hjälpa till och där är jag är fortfarande medlem.

Här kommer jag dock inte "gråta ut" nu när jag vet vilka hårda "jag tar straffet killar" det finns här. :rolleyes:

Tycker nog annars att SMC verkar se på saken precis som jag.
Den där Pålisen i artikeln verkar ju ha ett personligt agg till alla MC-piloter.
Antagligen lämnade hans fru honom för en HD-tuffing.
Den pålisen litar jag inte ett smack på. :arsele

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Att misstänkliggöra en död människa - en MC-kollega, för att vinna poäng på ett MC-forum är jävligt lågt.
Hampe

Är du så djävla korkad så du tror att jag misstänkliggör en död människa,,,, skicka ett pm till mig så kan vi pratas vid där om du ska skriva såna skit...

Ja det finns moderatorer för moderatorer.

Hoppas du inte har mer sån skit att skriva här, sen kolla rubriken på tråden.

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada

Jag kommer nog sura en del om jag får hojjen beslagtagen för en 121-körning på 90-väg. :(

Här kommer jag dock inte "gråta ut" nu när jag vet vilka hårda "jag tar straffet killar" det finns här. :rolleyes:

Den där Pålisen i artikeln verkar ju ha ett personligt agg till alla MC-piloter.

Du har helt rätt i att sakfrågan i sig inte handlar om huruvida man skall gråta ut på SH eller inte, frågan handlar om rättsväsendet bör har rätt att beslagta ett fordon från någon som upprepade gånger brutit mot lagen (för du tror väl inte på allvar att pålisen plockar moppen direCt för att du kör +31 kmh?). Att det sen blir mycket gråtande på SH är bara en olycklig konsekvens av att många verkar vara bortskämda och ovilliga att stå för sitt agerande :).

Men det är ju positivt att bilden av "en hård kille" är en sådan som tar ansvar för sina handligar, bra förebild! :tummenupp

Sen skall man ju inte sticka under stol med att det finns rötägg på alla sidor om lagen. Det är ju klart att det kan finnas någon nitisk polizei (någon som minns Hamrén? :rofl) som tycker det ena eller det andra, men det är ju inte ett systemfel per se, utan bör väl snarare klassificeras som personlig rubbning, och dom kan vi nog dessvärre inte lagstifta varken till eller från.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är du så djävla korkad så du tror att jag misstänkliggör en död människa,,,, skicka ett pm till mig så kan vi pratas vid där om du ska skriva såna skit...

Jag måste hålla med Notrightrider. Din formulering

...Har ni några synpunkter på att många glidarhojar åker runt med samma däck år ut och år in utan att funder på om det är ett bra däck som sitter på hojen, jag tänker på den olyckan på E4:an där en hoj helt plötsligt tappar väggreppet för att vägen var blöt...

Kan då inte jag heller tolka på annat sätt än som att du vill göra gällande att den omkomne i denna väldokumenterat beläggningsrelaterade olycka, i själva verket dog självförvållat pga av bristande tillsyn av sina däck. För mig är det liksom inte mycket att orda om tyvärr.

Ibland kollar man fakta dåligt och exemplifierar fel.
Det händer mig också. Bara att erkänna att man hade fel, inget mer med det.

Tycker jag.

J

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Såna här diskussioner får man ju cancer av:gnissla Bara jag som tycker rättsväsendet inte ska behöva sätta någon gräns? Det borde ju vara precis som citerats ovan, att alla fall är individuella? Men det är ju bara min åsikt.

Förstår jag det hela rätt att du tycker att det ska göras bedömningar i varje enkilt fall vid buskörning/fortkörning eller andra typer av trafiköverseelser? Att det ska göras en individuell bedömning baserad på förarens ålder, erfarenhet och kompetens? Vem ska göra den bedömningen i så fall? Hur ska man kunna garantera att den bedömningen inte blir godtycklig om det helt plötsligt finns flytande gränser?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Du är så obalanserad i ditt sätt att skriva och så dåligt påläst i det här fallet att det är tragiskt. Att du ens tar upp dödsolyckan på E4:an som ett exempel och samtidigt skriver om gamla däck och annat trams du drog till med är, helt ärligt, otroligt dålig stil. Om det är någon här som är "jävla korkad" så är det du. Skäms!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Många inlägg i den här tråden är så trist att läsa, osakliga inlägg och nu personangrepp och vässande åt båda håll.
Det är riktigt skönt att inte vara moderator i denna forumdel.
Usch
/J

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Jag måste hålla med Notrightrider. Din formulering

Kan då inte jag heller tolka på annat sätt än som att du vill göra gällande att den omkomne i denna väldokumenterat beläggningsrelaterade olycka, i själva verket dog självförvållat pga av bristande tillsyn av sina däck. För mig är det liksom inte mycket att orda om tyvärr.

Ibland kollar man fakta dåligt och exemplifierar fel.
Det händer mig också. Bara att erkänna att man hade fel, inget mer med det.

Tycker jag.

J

Ja det kan vara ett dåligt exempel,,,,,,,,,,, men det är ändock så att däcken är väldigt viktigt på en hoj och många åker på gamla träiga däck. Det var ju inte den olyckan det handlade om utan däckkvalitet och det kan man också läsa ut ur mitt inlägg om man vill men Notrightrider och en till här vill inte det.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja det kan vara ett dåligt exempel,,,,,,,,,,, men det är ändock så att däcken är väldigt viktigt på en hoj och många åker på gamla träiga däck. Det var ju inte den olyckan det handlade om utan däckkvalitet och det kan man också läsa ut ur mitt inlägg om man vill men Notrightrider och en till här vill inte det.

Bra att du förtydligade det, det var just den grammatiska syftning mellan slitna däck och den tragiska olyckan som jag tror att många regerade på.

Att man inte ska köra på dåliga däck tror jag att vi alla är överens om. Helt enig där.

/J

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Att man inte ska köra på dåliga däck tror jag att vi alla är överens om. Helt enig där.

/J

Jo men grejen är ju att det snackas bara hastighet när man ska bättra på olycksstatestiken och det blir en låg nivå på på diskussionerna när det är farten som är roten till allt ont, det finns fler parametrar att räkna in vid en olycka. Den här besservisser mentaliteten som infinner säg ihop med vissa personer retar folk och där är jag i högsta grad inräknad.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Skall försöka skriva ett icke provocerande inlägg med mina ärliga åsikter i detta, hoppas ingen tar illa vid sig.

Att ta upp bankörning i denna fråga kan vi skriva av direkt, det är inte bankörning denna fråga rör.
Bankörning är bra men för många, mig inräknad så är hoj bara så mycket mer än kanske 15 körningar/år Mao en bråkdel av min hobby och mitt hojliv.

Varför bråkar jag så mycket i detta då, och är jag en buse?
Vi börjar bakifrån, nej jag är inte busigare än dom flesta här på SH men jag har suttit i tingsrätten ett antal gånger som vittne och åhörare och sett stofilerna till nämndemän och det blinda förtroendet dom har till tjänstemän, väktare/poliser så min uppfattning om att den/dom som kommer att sitta där med risken att få sin hoj för kanske 100k beslagtagen utöver böter och indraget KK på vaga subjektiva bedömningar faktiskt inte är det minsta långsökt.

SMC då! tycker jag dom bara är skit? Givetvis inte, men denna fråga fick mig att välja bort dom detta året.

Tror jag min hoj blir förverkad när jag blir tagen i 160 på motorvägen, nja det tror jag nog inte men tillsammans med ett par fortkörningsböter inom en 3 års period så tror jag att en anal åklagare mycket väl skulle försöka för att få en fjäder i hatten och faktiskt lyckas.

skulle jag få tillbaka hojen? Ja det tror jag men vägen genom överklagandena är dryg och tidskrävande så ett par säsonger skulle nog bli med buss.

Återigen jag tycker det fetsuger, inte för att pundare och annat drägg behöver komma bort från vägarna utan för att bristen på råmärken och risken för subjektivitet är för stor i ett så kraftfullt verktyg som just belag är.

Och helt från hjärtat så har jag hellre nummerplåt fram än risken att bli rövknullad med ett otilbörligt beslag, har inget att dölja så varför inte.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

[Broken record]
Det har trots allt aldrig handlat om att beslagta hojen för någon som kör 121 på 90-väg.
[/Broken Record]

Ibland bör man inte skriva överhuvudtaget.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jo men grejen är ju att det snackas bara hastighet när man ska bättra på olycksstatestiken och det blir en låg nivå på på diskussionerna när det är farten som är roten till allt ont, det finns fler parametrar att räkna in vid en olycka. Den här besservisser mentaliteten som infinner säg ihop med vissa personer retar folk och där är jag i högsta grad inräknad.

Vi är faktiskt några stycken som försöker få folk att inse att när det handlar om beslagtagnade av fordon (trådens ämne) så är det inte särskilt mycket farten det handlar om utan om fylla, droger och vårdslös i trafik vid upprepande tillfällen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vi är faktiskt några stycken som försöker få folk att inse att när det handlar om beslagtagnade av fordon (trådens ämne) så är det inte särskilt mycket farten det handlar om utan om fylla, droger och vårdslös i trafik vid upprepande tillfällen.

Gott, har du möjlighet att visa dokument som begränsar extremt beteende till ovanstående?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!