Polis beslagtar MC

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet vad LOB är. ...Det är ju inte så att du blir av med lappen för att du får sitta i fyllecell någon gång.

Om du tror att man inte kan bli av med körkortet pga någon LOB så vet du nog ändå inte det.

Googla lite så hittar du att är man över 40 och blir lobbad så kan det räcka med en LOB om man har otur.
Tänk det i kombination med att polismannen som LOBar dig kanske är någon du snott flickvännen ifrån förra månaden och inga krav på blåskontroller finns.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men min sambo, 48-årig tvåbarnsmamma och lågstadielärarinna som kör långresor på hoj, livstidsbannas från forumet efter att hon själv fått läsa att tjejer inte har på motorcyklar att göra och en massa annat sexistiskt tjafs.




:D Så det var det som fick henne bannad? Tillämpas sån där logik inom SMC? Jag har lite svårt och tro att SH bannar någon efter vad de läser. Det brukar snarare vara efter vad personerna skriver.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du har säkert rätt där. Dock får du ju självklart ett par obligatoriska "gilla" från andra inom SMC.

Får väl tillägga då att jag själv blev medlem i SMC för 10 år sen sådär, men jag gillar inte allt de gör och denhär tråden handlar om att de lobbat för att polisen ska omhänderta motorcyklar vid trafikbrott, vilket är en riktig jävla björntjänst.

Sen deras eviga ryggdunkande om hur duktiga de är och hur alla hade åkt runt på sparkcyklar med satelitövervakning i hjälmen och nummerplåtar överallt är ju ganska tröttsamt.

Att sen hoppa på en moderator bara för att han är moderator är ju sjukt lågt, de är medlemmar som alla andra här och TILL SKILLNAD från SMC's forum får de tycka precis vafan de vill! Och tycker du de skriver någ som är emot sveriges lag eller forumets regler får du väl rapportera inlägget precis som om vem som helst hade skrivit det.

Till sist har vi ju, om än ganska dåligt fungerande, någon typ av demokrati i dethär landet. Myndigheterna kan ännu inte bara hux flux hitta på vadsomhelst.

Jag tycker inte att det är en björntjänst att man ska kunna beslagta fordon vid upprepade grövre trafikbrott.
Jag vill inte ha fyllon och höga narkomaner ute efter vägarna. Inte heller folk utan vare sig körkort eller trafikvett. Och det hänger mest ihop med att jag är en aning intresserad av att överleva.

Att tro att dom skulle beslagta en hoj efter en enstaka överträdelse med 31 km/h är bara dumt. Dels faller det inte in under upprepade trafikbrott. Dels är det inte att betrakta som särskilt grovt. Det är av den anledningen som det bara är böter på det.
Däremot skulle det förhoppningsvis leda till att dom beslagtar fordonet när någon kommer full som en alika för 5:e gången i en kontroll och det tycker jag bara är bra.

Dels är det rätt mycket administrativt arbete i samband med förverkande av en bil så polisen är garanterat inte så sugna på att dra det om det är för småsaker som enstaka fortkörningar. Dels så saknas lagstöd för det då en enstaka fortkörning är en enstaka förseelse vilket är väldigt långt ifrån upprepade trafikbrott.
Det är ju skillnad på brott och förseelse också.

Det är väl möjligen i scenariot att någon kör mer än 30 för fort och får indraget körkort och sedan haffas några gånger körandes utan körkort som det skulle kunna ses som tveksamt då det ju blir grov olovlig körning. Men jag har svårt att se att det skulle vara ett så stort problem. Dom skulle säkerligen inte förverka hojen för det heller utan bara ta den och så skulle du få hämta ut den senare. För det är som sagt en hel del byråkrati för dom besluten och det vill man nog slippa om man inte får mycket mer folk till polisen.

Vad gäller att hoppa på en moderator just för att han är en moderator så är det inte riktigt så jag såg det.
Han gjorde ett enligt mig ytterst olämpligt uttalande genom att kasta skit på en död person (Pissa på hans grav som någon uttryckte det) som avled efter en olycka där mätningar har visat sig att det var halare både än vinterväg och halkbana och han valde att antyda att det skulle vara för att den personen var en klant som körde på däck av backelit.
Det var lågt och borde modereras bort om du frågar mig. Hur hade du sett det om någon fällt ett sådant uttalande här om någon av dina vänner hade dött i en trafikolycka pga yttre omständigheter?
Nu fick West extra hård kritik för det just för att han är moderator och således är den som borde moderera bort sådana uttalanden. Det är inte mer än rätt anser jag.

Jag anser att hans uttalande var ett djävla påhopp och det borde modereras bort och den som fällde kommentaren borde varnas med att om det upprepas så riskerar han banning. Det inser jag ju inte kommer att hända då West är moderator och således i det fallet står lite över reglerna här på forumet. Att tro att han skulle moderera bort sitt eget inlägg och hota sig själv med banning känns lite långsökt.

Och det handlar inte om att jag älskar glidarhojar. Jag förstår själv inte tjusningen med dom. Däremot anser jag att man ska ha lite respekt för dom döda.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag skulle gärna betala en summa för att slippa din fåniga politiska korrekthet :hihi :hihi :hihi

Då kan du kanske börja hänga på Avpixlat istället då. Tre fördelar. 1. Du slipper betala. 2. Du slipper mig. 3. Du slipper politisk korrekthet.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

I stora drag är vi faktiskt ganska övverens, dock anser jag att det är en björntjänst av SMC att de ska börja beslagta motorcyklar då det bygger på sunt förnuft, vilket SMC av nån anlednign verkar tro att svenska polisen och rättsystemet har. De flesta som haft med dem att göra vet dock att sunt förnuft ibland inte existerar alls, en lag som var tänkt att stoppa folk från att pissa mitt på gatan på fyllan leder till att nån annan får böter för att länsman råkat se dem smyga iväg och pissa i en buske när nöden fallit på.

På samma sätt är det möjligt att dethär eskaleras till att motorcyklar skrotas såfort du stannar i en poliskontroll, vilket kommer leda till att ingen vill stanna vilket i sin tur kommer leda till allvarliga olyckor, kanske inte nu, men om 10-20år är det fullt möjligt att det blir så.

angående West's uttalanden så försvarade jag inte det han sagt även om jag förstod vad han menade, utan hans rätt att säga det, och hans rätt att ibland även uttrycka sig väldigt klumpigt. Precis som vilken medlem som helst, och finner ni det stötande så rapportera inlägget. Tror inte bara det finns en moderator på forumet så säkert nån mer som kikar på det om det rapporteras.
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Är sporthojare verkligen sådana primadonnor? Skall det inte vara dom tuffa killarna? Det är ju rent befängt vad det gnälls och skapas offer för de som bryter mot lagen i trafiken. Ojoj, vad synd det är om sporthojarna som bryter mot lagen. Buhu.

Ja, alla här gillar väl att gasa under mer eller mindre ordnade former, men herregud, då får man väl också vara vuxen och ta de eventuella konsekvenserna som gasande innebär? Som så många andra påpekat, det är ingen mänsklig rättighet att få gasa omkring i vilka farter och under vilka omständigheter som helst. Är det helt enkelt så att många är för bortskämda? Mamma och pappa kanske aldrig satte gränser? Om jag har kört i hastigher 30 kmh över tillåten? Ja absolut, och skulle polisen tycka att det var motiverat att plocka moppen från mig, ja då har jag väl förtjänat det också, men inte fan skulle jag i bästa aftonbladetmanér sitta och gråta ut på SH och tycka synd om mig själv. Vad skulle alternativet vara? En medalj? En high-five?

Jag håller med om att i somliga hänseenden kan den svenska lagstiftningen vara aningen trångsynt och ja, visst kan man tycka att "jag kan visst hantera att köra snabbare än xx-gränsen som råder här", men på det stora hela har vi väl ändå ett sunt rättssystem? Hastighetsgränserna är ju inte direkt satta efter de med högst kapacitet, de finns ju till för att även de med LÄGST kapacitet skall kunna färdas på ett vettigt och säkert sätt i trafiken.

Om man gång på gång bryter mot lagom kommer det ju naturligtvis innebära konsekvenser. Eller anser de personer som så starkt motsätter sig omhändertagande av fordon också att polisen inte heller skulle få beslagta knivar, knogjärn, vapen med mera?

Nej, grabbar kom igen nu, väx upp, ta ert ansvar och ta hand om varandra. :fyllisar
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Nu tog jag mig tid att läsa igen.



Hur skall jag tolka det då jag tydligen läst in fel i vad du skrev?

Jag ger upp, du tycks inte ha någon läsförståelse. Det hela handlar om ett påstående, en ren teoretisk spekulation i en potentiell utveckling av en redan befintlig lag i kombination med en som vi eventuellt får se inom en snar framtid.
I dagsläget kan det tas beslut om indragning av körkort av anledningar som inte är direkt trafikrelaterade. Det mig veterligen vanligaste är upprepat omhändertagande för berusning.
JAG PERSONLIGEN tycker att det är förståeligt att en person som upprepade gånger är så pass berusad att de blir LOB:ade inte anses vara lämpliga att inneha rätten att framföra motorfordon och således blir av med sitt körkort.
OM vi skulle ha en lag som säger att fordon ägda av personer som begår grova trafikförseelser kan förverkas så borde detta även i förlängningen gälla personer som omnämns ovan. Detta är INTE MIN PERSONLIGA ÅSIKT utan det är vad jag ser som den logiska förlängningen av kombinationen av det vi redan har pratat om.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Tråden har spårat ut en aning tycker jag.

Över till fokus på problematiken kring grundproblemet FARLIGT och RISK BETEENDE hos oss motorcyklister.

Jag har följt tråden ett tag nu men inte kunnat se ett konkret bra & hållbart förslag
till att komma till rätta med problemet där med trafikanter som kör drogpåverkade, alkoholpåverkade & på lånade eller stulna motorcyklar.
Även extremt beteende med höga hastigheter & vårdslös körning bland andra trafikanter & fotgängare.

Är det någon som kan komma med ett eller ett par vettiga förlag på lösningar
för att det ska minska?





PS: Jag kör också fort, på bakhjulet med mera men inte i trafiken.
Tips: Man kan gå steg 5 & 6 med SMC. Sedan är det bara att lösa ut sin
licens & köra träning på riktiga banor & HA SKIT KUL !
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag ger upp, du tycks inte ha någon läsförståelse. Det hela handlar om ett påstående, en ren teoretisk spekulation i en potentiell utveckling av en redan befintlig lag i kombination med en som vi eventuellt får se inom en snar framtid.
I dagsläget kan det tas beslut om indragning av körkort av anledningar som inte är direkt trafikrelaterade. Det mig veterligen vanligaste är upprepat omhändertagande för berusning.
JAG PERSONLIGEN tycker att det är förståeligt att en person som upprepade gånger är så pass berusad att de blir LOB:ade inte anses vara lämpliga att inneha rätten att framföra motorfordon och således blir av med sitt körkort.
OM vi skulle ha en lag som säger att fordon ägda av personer som begår grova trafikförseelser kan förverkas så borde detta även i förlängningen gälla personer som omnämns ovan. Detta är INTE MIN PERSONLIGA ÅSIKT utan det är vad jag ser som den logiska förlängningen av kombinationen av det vi redan har pratat om.

Du har uppenbarligen valt att inte läsa på om lob.

Du behöver inte vara berusad för att bli lobbad.

Närhelst en polisman känner för det kan han ta in dig enligt lob, finns inget du kan göra åt det, bara sitta av dina timmar.

Men visst, skulle det vara krav på utandningsprov vid lob kanske, kanske du har en poäng.

Sen kan man se det abstrakta i att bli av med ett körkort för att man varit packad på en krog några gånger, men det är en annan diskussion.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Tråden har spårat ut en aning tycker jag.

Över till fokus på problematiken kring grundproblemet FARLIGT och RISK BETEENDE hos oss motorcyklister.

Jag har följt tråden ett tag nu men inte kunnat se ett konkret bra & hållbart förslag
till att komma till rätta med problemet där med trafikanter som kör drogpåverkade, alkoholpåverkade & på lånade eller stulna motorcyklar.
Även extremt beteende med höga hastigheter & vårdslös körning bland andra trafikanter & fotgängare.

Är det någon som kan komma med ett eller ett par vettiga förlag på lösningar
för att det ska minska?





PS: Jag kör också fort, på bakhjulet med mera men inte i trafiken.
Tips: Man kan gå steg 5 & 6 med SMC. Sedan är det bara att lösa ut sin
licens & köra träning på riktiga banor & HA SKIT KUL !

Har en raka, eller snarare en serie rakor runt mitt hus.

Visst gasas det ibland, sporthojarna likväl som glidare.

Men förbi huset och på dom mindre vägarna ligger bilar bakom och trycker.

Hela den här debatten, om det så kallade extrema beteendet, är begränsat till en ytterst liten klick förare.

Det är sprunget ur huvudet på någon som vill visa att nu minsann skall vi visa att vi skall göra något åt youtubefilmerna.

Det kommer att slå antingen åt fel håll eller förhoppningsvis bara rinna ut i sanden.

Att komma åt de kriminella är inte smc uppgift, deras uppgift borde vara att visa att kriminella inte är samma sak som mcförare.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Om du tror att man inte kan bli av med körkortet pga någon LOB så vet du nog ändå inte det.

Googla lite så hittar du att är man över 40 och blir lobbad så kan det räcka med en LOB om man har otur.
Tänk det i kombination med att polismannen som LOBar dig kanske är någon du snott flickvännen ifrån förra månaden och inga krav på blåskontroller finns.

Sluta nu. Det är inte så att det finns en magisk gräns vid 40 som gör att det "kan räcka med en" LOB för att bli av med körkortet. Men det är ganska logiskt att man gör bedömningen att en 40+ bör ta bättre hand om sig en en 18-åring som precis fått gå på krogen.
Om det görs en bedömning efter en LOB att en person inte längre är lämplig att inneha körkort så utgår jag ifrån att det är en korrekt bedömning. Det är väll också rimligt att tänka att i ett sådant fall är det inte bara LOB:en i sig som ligger till grund för indragningen.

Det sista du nämner uppfattar jag som att du insinuerar att konstapel skulle begå tjänstefel och det tänker jag inte spekulerar i. Men jag förstår vad du menar. Det öppnar upp för en lång rad andra problem som måste lösas.

Jag har aldrig sagt att jag tycker att en LOB ska leda till att polisen kommer och tar din bil och båge. Jag har endast påpekat att det i förlängningen rent logiskt borde finnas utrymme för det med hänsyn till hur lagen ser ut idag vad gäller indragning av körkort. Det finns personer som har utbildning och erfarenhet av detta och därför jobbar de med just lagutredningar. Jag har för det mesta förtroende för dem och ser i ärlighetens namn inte problemet med att ett fordon tillhörande en person som anses var olämplig förverkas.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Sluta nu. Det är inte så att det finns en magisk gräns vid 40 som gör att det "kan räcka med en" LOB för att bli av med körkortet. Men det är ganska logiskt att man gör bedömningen att en 40+ bör ta bättre hand om sig en en 18-åring som precis fått gå på krogen.
Om det görs en bedömning efter en LOB att en person inte längre är lämplig att inneha körkort så utgår jag ifrån att det är en korrekt bedömning. Det är väll också rimligt att tänka att i ett sådant fall är det inte bara LOB:en i sig som ligger till grund för indragningen.

Det sista du nämner uppfattar jag som att du insinuerar att konstapel skulle begå tjänstefel och det tänker jag inte spekulerar i. Men jag förstår vad du menar. Det öppnar upp för en lång rad andra problem som måste lösas.

Jag har aldrig sagt att jag tycker att en LOB ska leda till att polisen kommer och tar din bil och båge. Jag har endast påpekat att det i förlängningen rent logiskt borde finnas utrymme för det med hänsyn till hur lagen ser ut idag vad gäller indragning av körkort. Det finns personer som har utbildning och erfarenhet av detta och därför jobbar de med just lagutredningar. Jag har för det mesta förtroende för dem och ser i ärlighetens namn inte problemet med att ett fordon tillhörande en person som anses var olämplig förverkas.

Oj, du är verkligen blåögd.

Jag önskar jag kunde känna samma tillit över myndigheters utövande.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Tråden har spårat ut en aning tycker jag.

Över till fokus på problematiken kring grundproblemet FARLIGT och RISK BETEENDE hos oss motorcyklister.

Jag har följt tråden ett tag nu men inte kunnat se ett konkret bra & hållbart förslag
till att komma till rätta med problemet där med trafikanter som kör drogpåverkade, alkoholpåverkade & på lånade eller stulna motorcyklar.
Även extremt beteende med höga hastigheter & vårdslös körning bland andra trafikanter & fotgängare.

Är det någon som kan komma med ett eller ett par vettiga förlag på lösningar
för att det ska minska?







PS: Jag kör också fort, på bakhjulet med mera men inte i trafiken.
Tips: Man kan gå steg 5 & 6 med SMC. Sedan är det bara att lösa ut sin
licens & köra träning på riktiga banor & HA SKIT KUL !

Att komma till rätta med drog och alkoholpåverkade i trafiken är ett djupare samhällsproblem som inte övriga trafikanter kan påverka tror jag. Enligt de själva så gör de ju inget fel, så då får man ju gå tillbaka till då missbruket började. Inte SMC´s uppgift!

Stulna cyklar kan väl bara påverkas av att individerna som äger cyklarna säkrar dom från att just bli stulna.

Höga hastigheter och vårdslös körning vete tusan hur man ska få stopp på. Där ligger ansvaret hos varje enskild individ gissar jag på.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Har man råd att skaffa en bil eller hoj så har man råd att ta ett körkort. Du kanske får spara och slita fan men det är ingen ursäkt för att köra utan lapp och utbildning.

Vad är det för fel med att fler ska få råd att ta körkort? :va
Det är väl inte hur mkt pengar man har som avgör hur bra man blir som MC-förare?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vad är det för fel med att fler ska få råd att ta körkort? :va
Det är väl inte hur mkt pengar man har som avgör hur bra man blir som MC-förare?

Det har jag inte sagt något om. Men tycker du att vi ska subventionera mc-kort med skattepengar eller hur tänkte du att det skulle gå till? Jag ifrågasätter att många tycks ha uppfattningen att framförandet av motorfordon är någon form av rättighet. Är det så viktigt för dig att ha ett körkort så får du väll välja fordon/transport på gymnasiet och välja den kursen och sedan sköta dig.

Att ha som argument för olovlig körning att körkort är för dyrt och sedan eventuellt äga ett eller flera fordon är någ det dummaste jag kan komma på så här på stående fot.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top