Mr. Burton
Trasig
Bakhjulskörning :O
Nu ligger SMC:s site nere under flytten till deras nya lokaler i helgen. Men på måndag kan du läsa här hur extremt beteende definierades i det ursprungliga publika dokumentet.
Ökad säkerhet på motorcykel och moped. Gemensam strategi version 2.0 för åren 2012-2020.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf
Så som synes ingår körning med hastighet över 30 km/h för mkt i gruppen extremt beteende vilket definierats av SMC.
Sedan har SMC efter denna publicering klart tagit ställning för att överträdelser i kategorin överskriden hastighet inte ska innebära beslagtagen motorcykel. Men skadan är redan gjord iom att definitionen redan är spridd.
Bra länk. Vi ska komma ihåg att när beteendet definierades söktes definitionen utifrån den i strategin tillgängliga statistiken över omkomna. Merparten kommer om jag förstått rätt från STRADA, och hastigheten var där definierad som 0-30 km/h för fort respektive mer än 30 km/h för fort. Vid djupstudier av de senare olyckorna visar det sig att flertalet omkomna inte kört 30+, mer vanligt är dubbla skyltade hastigeten, i vissa fall ännu fortare...Nu ligger SMC:s site nere under flytten till deras nya lokaler i helgen. Men på måndag kan du läsa här hur extremt beteende definierades i det ursprungliga publika dokumentet.
Ökad säkerhet på motorcykel och moped. Gemensam strategi version 2.0 för åren 2012-2020...
...Så som synes ingår körning med hastighet över 30 km/h för mkt i gruppen extremt beteende vilket definierats av SMC.
Sedan har SMC efter denna publicering klart tagit ställning för att överträdelser i kategorin överskriden hastighet inte ska innebära beslagtagen motorcykel. Men skadan är redan gjord iom att definitionen redan är spridd.
Nu ligger SMC:s site nere under flytten till deras nya lokaler i helgen. Men på måndag kan du läsa här hur extremt beteende definierades i det ursprungliga publika dokumentet.
Ökad säkerhet på motorcykel och moped. Gemensam strategi version 2.0 för åren 2012-2020.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf
Så som synes ingår körning med hastighet över 30 km/h för mkt i gruppen extremt beteende vilket definierats av SMC.
Sedan har SMC efter denna publicering klart tagit ställning för att överträdelser i kategorin överskriden hastighet inte ska innebära beslagtagen motorcykel. Men skadan är redan gjord iom att definitionen redan är spridd.
1. Men då är det väl extremt beteende att hålla +30km/h.
2. Vill eller vill inte smc att fordonet skall kunna tas i beslag vid extremt beteende?
Tack,,, det gör ju att man blir lite bestört, jag kör mycket bana och tycker att ett skapligt nerlägg i 170 inte är särskilt extremt och inte 280 rakt fram heller. Lite synd att de som bestämmer aldrig test på några fart alls igentligen. Så för mig är 30 upp ingenting inte ens på landsväg, samhällen ska respekteras.
Detta ställer sig nog alla bakom.Det som vi alla vill åt är kroniska trafik kriminelle som i rakettfart farer runt i eller på stulna fordon och skapar olyckor och är till fara för dom som är i närheten.
ETT av dom problem som uppstår när någon kör mycket över hastighetsbegränsningen är att det är väldigt svårt att bedöma andras hastighet i backspegeln. En sak som hände härom dagen på E4:an var att vi kört om en bil och sen skulle gå tillbaka in i högerfilen igen. Han som körde såg att det kom en hoj bakifrån men hojen körde på tok för fort, tog sig förbi bilen vi kört om sekunder innan och snabbt svängde in i högerfilen för att sick-sacka sig förbi oss. Vilket nära nog fick den konsekvensen att vi vart på väg att preja in honom i räcket då vi redan var på väg in i högerfilen när han försökte köra om oss på insidan. Vilket är förbjudet. Vi körde några kilometer över tillåten hastighet men inte mycket. 3 - 5 över ca. Han måste nog ha kört 30 över vår hastighet om jag får gissa. Den snubben skapade en farlig situation och inte bara att han körde på tog för fort, han körde även om i innerfil. Vilket är förbjudet.
Vart på en motorväg i Serbien för några år sedan med hojen när det var mörkt. Två-filigt åt vart håll. Kom ifatt en lastbil och kollade backspegeln innan. Såg en bil LÅNGT bort så jag drog om. När jag kom jämsides med förarhytten ungefär sa det bara swooossshhhh!! sen susade bilen som jag sett i backspegeln strax innan förbi med vänster hjulpar utanför vägen och högersidan ett par decimeter ifrån mig. Han trängde sig förbi i min fil mer eller mindre och han kan inte ha haft speciellt långt till mitträcket. Den snubben körde INTE + 30 över gällande hastighetsbegränsning. Han måste kört dubbelt så fort. Han var ifatt på nolltid trots att han knappt syntes i backspegeln när jag påbörjade omkörningen. Och jag är en av dom som INTE tvekar på gasen när jag ska köra om. Jag vill om så fort det går.
Jag kan ge många fler exempel på när upphinnande fordon kört för fort då det skapat problem. Det är svårt att hastighetsuppfatta upphinnande fordon i backspegeln och om det är en 110-väg så . Så helt plötsligt hamnar man helt i händerna på fortköraren och om han gör ett felaktigt beslut så kan det sluta illa. Jag har inga problem med dom som kör för fort när dom är hyffsat ensamma på vägarna. Men ta det för helvete lugnt vid omkörningar och i närheten av andra fordon. Så länge det finns dom som INTE gör det kan du skrika dig blå över din egen kompetens och din egen körskicklighet. Tills alla hojåkare uppför sig bättre i trafiken kommer man att titta snett även på dom som sköter sig. Det spelar ingen roll hur bra DU kör så länge det finns andra som kör utan att använda huvudet. Det är nog den sorgeliga sanningen. Och att det någonsin kommer skapas individuella regler i trafiken beroende på hur bra man kör är nog bara att glömma. Det tror jag ALDRIG kommer hända.
En öppen fråga: Om man på brottskalan skulle jämför ett annat brott med 30 för fort vad skulle vi prata för brott då?
Där ser ni folk,,, detta är vad jag kallar extremt beteende...Fortkörning räknas väl inte som ett brott, utan som en förseelse, vilket är den "mildare" definitionen och där hårdaste straffet är böter. Det gör ju i sig att det ligger lägre på skalan än allt som klassas som "brott". Däremot finns det ju en del saker som räknas som brott i trafiken - dit hör väl exempelvis (grov?) vårdslöshet i trafik som har fängelse med på straffskalan.
Skulle tro att de flesta förseelser finns inom trafikområdet, så jag vet inte riktigt vad som är jämförbart förutom andra trafikförseelser - nedskräpning på återvinningsstation kanske ;-)
Förargelseväckande beteende genom offentlig urinering 800:-
Förseelse mot förbud i kommunal föreskrift att på allmän plats (motsvarande)
A förtära alkoholdryck 500:-
B uppsätta affischer/banderoller o dyl 1000:-
C bedriva ambulerande försäljning 1800:-
Otillåten rökning (enbart inom trafikföretags område inomhus/under jord och på annat färdmedel än som ingår i taxitrafik) 600:-
Den snubben skapade en farlig situation och inte bara att han körde på tog för fort, han körde även om i innerfil.
En sak jag skulle vilja kom fram är att i t.ex. Tyskland är det 100 som är gränsen på vägar som vi hojåkare gillar. Att hålla hastigheten går mestadels inte utan det är anpassning efter omständigheterna som gäller. 101 är inte direkt olagligt där men extremt på en likadan väg i Sverige.
Nu har ju våra tyska vänner som bombar vägarna fått till 70-gräns och t.o.m. hojförbud på vissa vägar. Och beslagta hojar kan polisen göra också men vi som bara är extrema i Sverige och inte kör alldeles för mycket över 100 på krokiga vägar, det finns ju Autobahn för det, lär inte ha några problem.
Noll Vision kräver sänkta hastigheter, för konsekvenserna ökar med hastigheten. Och du vill väl inte att människor ska dö?
Men En Bättre Vision skulle kunna vara att människor försökte tänka själva och anpassa hastigheten efter omständigheterna. Svårt i ett land där vi lärt oss att andra, särskilt myndigheter, vet bättre.
Därför kan vi hålla hastigheten och vara laglig trots att vi pratar i telefon med massor av trafik runt oss...
1. Definitionen av hastighet v. extremt beteende/ET, i MC & Moped Strategien sir att hastighet över körkortsgränsen är ET. Det framgår också att definitionen ska ses över. SMC (bl. a. jag), har under våren talat om för Strategi parterna (plus minister, statliga vers chefer, rikspolisstyrelse, mf) att SMC, som är hoj åkerna, vill ändra definitionen under revisions arbetat som börjar till hösten. Definitionen blev fel, ganska enkelt, enligt SMCs medlem. Hastighets frågan bör kopplas till vårdslöshet i trafik! Och därmed befintlig lagstiftning.
ET är som begrepp bra, det har gett oss (hojåkarna) ett bättra nivå av trovärdighet hos myndigheterna, excaKt som "Steffo" skrev.
Vi har tillsvidare sluppet eller mera rätt, fördröjd ISA (ex. Elektronisk gaskontroll, mm.) processen - och tro mig den kommer om vi fortsätter panga vilt på allmän väg.
Det som vi alla vill åt är kroniska trafik kriminelle som i rakettfart farer runt i eller på stulna fordon och skapar olyckor och är till fara för dom som är i närheten. Men, enstaka får ganska enkelt ta det aningen mera piano också!
2. SMC vill självfallet inte att varken din eller min MC ska förverkas, om vi råkar vara över körkortsgränsen, vid några tillfällen.
ETT av dom problem som uppstår när någon kör mycket över hastighetsbegränsningen är att det är väldigt svårt att bedöma andras hastighet i backspegeln. En sak som hände härom dagen på E4:an var att vi kört om en bil och sen skulle gå tillbaka in i högerfilen igen. Han som körde såg att det kom en hoj bakifrån men hojen körde på tok för fort, tog sig förbi bilen vi kört om sekunder innan och snabbt svängde in i högerfilen för att sick-sacka sig förbi oss. Vilket nära nog fick den konsekvensen att vi vart på väg att preja in honom i räcket då vi redan var på väg in i högerfilen när han försökte köra om oss på insidan. Vilket är förbjudet. Vi körde några kilometer över tillåten hastighet men inte mycket. 3 - 5 över ca. Han måste nog ha kört 30 över vår hastighet om jag får gissa. Den snubben skapade en farlig situation och inte bara att han körde på tog för fort, han körde även om i innerfil. Vilket är förbjudet.
Vart på en motorväg i Serbien för några år sedan med hojen när det var mörkt. Två-filigt åt vart håll. Kom ifatt en lastbil och kollade backspegeln innan. Såg en bil LÅNGT bort så jag drog om. När jag kom jämsides med förarhytten ungefär sa det bara swooossshhhh!! sen susade bilen som jag sett i backspegeln strax innan förbi med vänster hjulpar utanför vägen och högersidan ett par decimeter ifrån mig. Han trängde sig förbi i min fil mer eller mindre och han kan inte ha haft speciellt långt till mitträcket. Den snubben körde INTE + 30 över gällande hastighetsbegränsning. Han måste kört dubbelt så fort. Han var ifatt på nolltid trots att han knappt syntes i backspegeln när jag påbörjade omkörningen. Och jag är en av dom som INTE tvekar på gasen när jag ska köra om. Jag vill om så fort det går.
Jag kan ge många fler exempel på när upphinnande fordon kört för fort då det skapat problem. Det är svårt att hastighetsuppfatta upphinnande fordon i backspegeln och om det är en 110-väg så . Så helt plötsligt hamnar man helt i händerna på fortköraren och om han gör ett felaktigt beslut så kan det sluta illa. Jag har inga problem med dom som kör för fort när dom är hyffsat ensamma på vägarna. Men ta det för helvete lugnt vid omkörningar och i närheten av andra fordon. Så länge det finns dom som INTE gör det kan du skrika dig blå över din egen kompetens och din egen körskicklighet. Tills alla hojåkare uppför sig bättre i trafiken kommer man att titta snett även på dom som sköter sig. Det spelar ingen roll hur bra DU kör så länge det finns andra som kör utan att använda huvudet. Det är nog den sorgeliga sanningen. Och att det någonsin kommer skapas individuella regler i trafiken beroende på hur bra man kör är nog bara att glömma. Det tror jag ALDRIG kommer hända.
Jag dubbelkollar alltid innan jag byter fil. På så sätt kan jag se om fordonet bakom har närmat sig ovanligt fort.
Trodde alla fick lära sig det i körskolan?
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |