Polis beslagtar MC

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Nu ligger SMC:s site nere under flytten till deras nya lokaler i helgen. Men på måndag kan du läsa här hur extremt beteende definierades i det ursprungliga publika dokumentet.

Ökad säkerhet på motorcykel och moped. Gemensam strategi version 2.0 för åren 2012-2020.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf





Så som synes ingår körning med hastighet över 30 km/h för mkt i gruppen extremt beteende vilket definierats av SMC.

Sedan har SMC efter denna publicering klart tagit ställning för att överträdelser i kategorin överskriden hastighet inte ska innebära beslagtagen motorcykel. Men skadan är redan gjord iom att definitionen redan är spridd.

Tack,,, det gör ju att man blir lite bestört, jag kör mycket bana och tycker att ett skapligt nerlägg i 170 inte är särskilt extremt och inte 280 rakt fram heller. Lite synd att de som bestämmer aldrig test på några fart alls igentligen. Så för mig är 30 upp ingenting inte ens på landsväg, samhällen ska respekteras.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu ligger SMC:s site nere under flytten till deras nya lokaler i helgen. Men på måndag kan du läsa här hur extremt beteende definierades i det ursprungliga publika dokumentet.

Ökad säkerhet på motorcykel och moped. Gemensam strategi version 2.0 för åren 2012-2020...

...Så som synes ingår körning med hastighet över 30 km/h för mkt i gruppen extremt beteende vilket definierats av SMC.

Sedan har SMC efter denna publicering klart tagit ställning för att överträdelser i kategorin överskriden hastighet inte ska innebära beslagtagen motorcykel. Men skadan är redan gjord iom att definitionen redan är spridd.
Bra länk. Vi ska komma ihåg att när beteendet definierades söktes definitionen utifrån den i strategin tillgängliga statistiken över omkomna. Merparten kommer om jag förstått rätt från STRADA, och hastigheten var där definierad som 0-30 km/h för fort respektive mer än 30 km/h för fort. Vid djupstudier av de senare olyckorna visar det sig att flertalet omkomna inte kört 30+, mer vanligt är dubbla skyltade hastigeten, i vissa fall ännu fortare...

De övriga parametrarna i definitionen - körkort, hjälm och drogfylla - är mer av karaktären 1-0 frågor och enklare att avgöra.

Vad några gjorde - och som tydligen aldrig var avsett - var att koppla definitionen extremt beteende till omedelbart beslagtagande. I pkt 3 i sista stycket i Ditt första citat används benämningen "grova hastighetsöverträdelser" vilket är en hänvisning till lagen om vissa trafikbrott: https://lagen.nu/1951:649

Där hittar Du befintlig lagstiftning för tre av handlingarna som ingår i definitionen - grov oaktsamhet (1§), körkortskrav (3§), alkohol (4, 4a§) - och beslag regleras i 7§. Värt att notera är att körning utan hjälm (som ingår i definitionen) inte utgör grund för beslag samt att strategin endast behandlar tillämpning av befintlig lagstiftning, inte någon ny sådan.

Vad SMC förtydligat är att ett beslag baserat på hastighetsöverträdelser måste följa denna lag, d v s upprepade grova överträdelser (§1) inom en begränsad tid. Dessutom vill inte medlemmar som dömts för fortkörning 30+ när omständigheterna i övrigt varit gynnsamma (t ex bra väder och lågtrafikerad motorväg) buntas ihop med drogfyllor, körkortslösa eller hjälmlösa. Detta har SMC tagit till sig och GD lovat arbeta för att förändra när strategin ska upp till behandling nästa gång.

Och där står vi idag. SMC har tagit till sig av berättigad kritik och nu hoppas jag att vi kan dra vårt strå till stacken och kraftigt reducera antalet olyckor där motorcyklisten hållit löjeväckande hög hastighet.

Ha en underbar sommar :)
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu ligger SMC:s site nere under flytten till deras nya lokaler i helgen. Men på måndag kan du läsa här hur extremt beteende definierades i det ursprungliga publika dokumentet.

Ökad säkerhet på motorcykel och moped. Gemensam strategi version 2.0 för åren 2012-2020.
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Mc och moped strategi 2_2012 www.pdf





Så som synes ingår körning med hastighet över 30 km/h för mkt i gruppen extremt beteende vilket definierats av SMC.

Sedan har SMC efter denna publicering klart tagit ställning för att överträdelser i kategorin överskriden hastighet inte ska innebära beslagtagen motorcykel. Men skadan är redan gjord iom att definitionen redan är spridd.

Så, då var det inte bara jag som inte fick komma in.

Men då är det väl extremt beteende att hålla +30km/h.:va

Vill eller vill inte smc att fordonet skall kunna tas i beslag vid extremt beteende?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
1. Men då är det väl extremt beteende att hålla +30km/h.:va

2. Vill eller vill inte smc att fordonet skall kunna tas i beslag vid extremt beteende?

1. Definitionen av hastighet v. extremt beteende/ET, i MC & Moped Strategien sir att hastighet över körkortsgränsen är ET. Det framgår också att definitionen ska ses över. SMC (bl. a. jag), har under våren talat om för Strategi parterna (plus minister, statliga vers chefer, rikspolisstyrelse, mf) att SMC, som är hoj åkerna, vill ändra definitionen under revisions arbetat som börjar till hösten. Definitionen blev fel, ganska enkelt, enligt SMCs medlem. Hastighets frågan bör kopplas till vårdslöshet i trafik! Och därmed befintlig lagstiftning.
ET är som begrepp bra, det har gett oss (hojåkarna) ett bättra nivå av trovärdighet hos myndigheterna, excaKt som "Steffo" skrev.
Vi har tillsvidare sluppet eller mera rätt, fördröjd ISA (ex. Elektronisk gaskontroll, mm.) processen - och tro mig den kommer om vi fortsätter panga vilt på allmän väg.
Det som vi alla vill åt är kroniska trafik kriminelle som i rakettfart farer runt i eller på stulna fordon och skapar olyckor och är till fara för dom som är i närheten. Men, enstaka får ganska enkelt ta det aningen mera piano också!

2. SMC vill självfallet inte att varken din eller min MC ska förverkas, om vi råkar vara över körkortsgränsen, vid några tillfällen.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Tycker det är en sund strategi SMC använder. Foliehatten får sitta ganska hårt om man skall tro att 30+ på en ödslig landsväg någonsin skulle leda till förverkat fordon.

Jag tror dessutom att fick vi bara bort direkt olämpliga förare från vägarna utan körtkort eller hjälm, på stulen hoj under inverkan av droger eller alkohol skulle det nog hyfsa till olycksstatistiken ganska ordentligt. Vilket rimligtvis torde leda till att vi andra, hyfsat laglydiga förare kanske lämnas ifred?

Fundamentalt är det väl ändå så att korkskallarna vill vi ha bort från vägarna, dels för deras egen skull iom att de ju tenderar att köra ihäl sig och dels för våran skull iom att deras beteende skvätter rätt rejält med skit på oss samt drar en massa oönskad uppmärksamhet till oss. För egentligen vill väl vi hyfsat omdömesfulla människor bara bli lämnade ifred inte sant?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Tack,,, det gör ju att man blir lite bestört, jag kör mycket bana och tycker att ett skapligt nerlägg i 170 inte är särskilt extremt och inte 280 rakt fram heller. Lite synd att de som bestämmer aldrig test på några fart alls igentligen. Så för mig är 30 upp ingenting inte ens på landsväg, samhällen ska respekteras.

ETT av dom problem som uppstår när någon kör mycket över hastighetsbegränsningen är att det är väldigt svårt att bedöma andras hastighet i backspegeln. En sak som hände härom dagen på E4:an var att vi kört om en bil och sen skulle gå tillbaka in i högerfilen igen. Han som körde såg att det kom en hoj bakifrån men hojen körde på tok för fort, tog sig förbi bilen vi kört om sekunder innan och snabbt svängde in i högerfilen för att sick-sacka sig förbi oss. Vilket nära nog fick den konsekvensen att vi vart på väg att preja in honom i räcket då vi redan var på väg in i högerfilen när han försökte köra om oss på insidan. Vilket är förbjudet. Vi körde några kilometer över tillåten hastighet men inte mycket. 3 - 5 över ca. Han måste nog ha kört 30 över vår hastighet om jag får gissa. Den snubben skapade en farlig situation och inte bara att han körde på tog för fort, han körde även om i innerfil. Vilket är förbjudet.

Vart på en motorväg i Serbien för några år sedan med hojen när det var mörkt. Två-filigt åt vart håll. Kom ifatt en lastbil och kollade backspegeln innan. Såg en bil LÅNGT bort så jag drog om. När jag kom jämsides med förarhytten ungefär sa det bara swooossshhhh!! sen susade bilen som jag sett i backspegeln strax innan förbi med vänster hjulpar utanför vägen och högersidan ett par decimeter ifrån mig. Han trängde sig förbi i min fil mer eller mindre och han kan inte ha haft speciellt långt till mitträcket. Den snubben körde INTE + 30 över gällande hastighetsbegränsning. Han måste kört dubbelt så fort. Han var ifatt på nolltid trots att han knappt syntes i backspegeln när jag påbörjade omkörningen. Och jag är en av dom som INTE tvekar på gasen när jag ska köra om. Jag vill om så fort det går.

Jag kan ge många fler exempel på när upphinnande fordon kört för fort då det skapat problem. Det är svårt att hastighetsuppfatta upphinnande fordon i backspegeln och om det är en 110-väg så . Så helt plötsligt hamnar man helt i händerna på fortköraren och om han gör ett felaktigt beslut så kan det sluta illa. Jag har inga problem med dom som kör för fort när dom är hyffsat ensamma på vägarna. Men ta det för helvete lugnt vid omkörningar och i närheten av andra fordon. Så länge det finns dom som INTE gör det kan du skrika dig blå över din egen kompetens och din egen körskicklighet. Tills alla hojåkare uppför sig bättre i trafiken kommer man att titta snett även på dom som sköter sig. Det spelar ingen roll hur bra DU kör så länge det finns andra som kör utan att använda huvudet. Det är nog den sorgeliga sanningen. Och att det någonsin kommer skapas individuella regler i trafiken beroende på hur bra man kör är nog bara att glömma. Det tror jag ALDRIG kommer hända.
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Det som vi alla vill åt är kroniska trafik kriminelle som i rakettfart farer runt i eller på stulna fordon och skapar olyckor och är till fara för dom som är i närheten.
Detta ställer sig nog alla bakom.
Men vad har förverkande av fordon med detta att göra?
Min åsikt är att vid rattfylla så kan fordonet tas i beslag och inte återlämnas förrän böterna är betalda. Får för mig att missbrukarna aldrig betalar sina böter och därför skulle vi minska antalet rostiga Mondeo som vinglar runt på vägarna på detta sätt?
 

Raderad medlem 51742

Guest
ETT av dom problem som uppstår när någon kör mycket över hastighetsbegränsningen är att det är väldigt svårt att bedöma andras hastighet i backspegeln. En sak som hände härom dagen på E4:an var att vi kört om en bil och sen skulle gå tillbaka in i högerfilen igen. Han som körde såg att det kom en hoj bakifrån men hojen körde på tok för fort, tog sig förbi bilen vi kört om sekunder innan och snabbt svängde in i högerfilen för att sick-sacka sig förbi oss. Vilket nära nog fick den konsekvensen att vi vart på väg att preja in honom i räcket då vi redan var på väg in i högerfilen när han försökte köra om oss på insidan. Vilket är förbjudet. Vi körde några kilometer över tillåten hastighet men inte mycket. 3 - 5 över ca. Han måste nog ha kört 30 över vår hastighet om jag får gissa. Den snubben skapade en farlig situation och inte bara att han körde på tog för fort, han körde även om i innerfil. Vilket är förbjudet.

Vart på en motorväg i Serbien för några år sedan med hojen när det var mörkt. Två-filigt åt vart håll. Kom ifatt en lastbil och kollade backspegeln innan. Såg en bil LÅNGT bort så jag drog om. När jag kom jämsides med förarhytten ungefär sa det bara swooossshhhh!! sen susade bilen som jag sett i backspegeln strax innan förbi med vänster hjulpar utanför vägen och högersidan ett par decimeter ifrån mig. Han trängde sig förbi i min fil mer eller mindre och han kan inte ha haft speciellt långt till mitträcket. Den snubben körde INTE + 30 över gällande hastighetsbegränsning. Han måste kört dubbelt så fort. Han var ifatt på nolltid trots att han knappt syntes i backspegeln när jag påbörjade omkörningen. Och jag är en av dom som INTE tvekar på gasen när jag ska köra om. Jag vill om så fort det går.

Jag kan ge många fler exempel på när upphinnande fordon kört för fort då det skapat problem. Det är svårt att hastighetsuppfatta upphinnande fordon i backspegeln och om det är en 110-väg så . Så helt plötsligt hamnar man helt i händerna på fortköraren och om han gör ett felaktigt beslut så kan det sluta illa. Jag har inga problem med dom som kör för fort när dom är hyffsat ensamma på vägarna. Men ta det för helvete lugnt vid omkörningar och i närheten av andra fordon. Så länge det finns dom som INTE gör det kan du skrika dig blå över din egen kompetens och din egen körskicklighet. Tills alla hojåkare uppför sig bättre i trafiken kommer man att titta snett även på dom som sköter sig. Det spelar ingen roll hur bra DU kör så länge det finns andra som kör utan att använda huvudet. Det är nog den sorgeliga sanningen. Och att det någonsin kommer skapas individuella regler i trafiken beroende på hur bra man kör är nog bara att glömma. Det tror jag ALDRIG kommer hända.

Om jag tolkar dig rätt är det nog just vad många som kör MC tycker, dvs hastighet i sig är inte främsta problemet utan när det sker i kombination med dåligt omdöme och vårdslös körning i övrigt. När man håller en så pass mycket högre hastighet än andra att de inte har chans att upptäcka en, kryddat med att man bryter andra regler (köra om på insidan till exempel), vilket gör att man blir väldigt oförutsägbar. Det är då riskerna stiger rejält i och med att man helt plötsligt minskar andra trafikanters (och sitt eget) handlingsutrymme och blir beroende av att alla i övrigt agerar rätt (vilket de inte alltid gör).

Att köra fort, men göra det på "rätt ställen", innebär fortfarande att man tar en medveten risk. Oväntade saker (djur m.m.) kan dyka upp där man minst anar det och risken är högre att man kör över sin förmåga och tappar kontrollen i en kurva - det förstår nog alla. Men... om nu rättsväsendet skulle börja beslagta hojar för att man råkar ligga mer än 30 över hastighetsgränsen på den kurviga favoritvägen, men i övrigt kör med omdöme (drar ner tempot betydligt där det finns faror och i övrigt visar hänsyn till andra) skulle det enligt mig vara rent vansinne och sådana åtgärder står inte i närheten av rimliga proportioner till de riskerna man vill förhindra. Som många varit inne på är inte detta avsikten. Låt oss hoppas att det inte heller blir så. Därför är det bra att SMC förtydligat att det man menar med extremt beteende inte är 30+ över hastighetsgränsen i sig, utan att beslagtagning av MC endast skall kunna ske vid upprepade grova hastighetsöverträdelser i samband med brottet vårdslöshet i trafik.

Det jag tror många oroar sig för är risken för godtycklighet och att myndigheter vid stiftande av nya lagar och tillämpning av dessa får en ändamålsglidning där man inte bara ser till sakliga argument kring riskerna med hög hastighet och vilka åtgärder som står i proportion till de riskerna, utan att man även väger in mer moraliserande värderingar när det gäller synen på motorcyklister - vi är en liten grupp och det finns många som nog inte skulle ha något emot om vi försvann från vägarna.

Hade jag själv fått bestämma hade jag velat se hårdare fokus från bl.a. polis mot vårdslöshet i trafik (innefattar idiotiskt beteende från hojåkare såväl som SMS:ande bilister), men sätta hastighetsöverträdelser mer i relation till i vilket sammanhang de sker. Många av hastighetsgränserna på våra svenska vägar är för övrigt alldeles för lågt satta.
 
Last edited by a moderator:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Nu räknar Hell upp några situationer som handlar om felbedömningar och det är nått helt annat en att köra 30 för fort. Det är klantigheter som inte har med varandra att göra för även om man åker lagligt eller 30 för fort så måste man ju var med på att i trafiken händer konstiga saker väldigt fort så därför om jag åker hoj så ser jag till att inte ligga i t,ex dödavinkeln eller inträngd bland en massa fordon.
Min hoj och i princip alla hojar som inte är ombyggda t,ex chopper, bobber eller liknande har sådan väghållning och bromsar så att kalla det extremt att åka 30 för fort är ren okunnighet som byråkrater skapat.
Jag tror att bland annat poliser blir så förbannad när de ser en fortåkare och kan de inte sätt dit hen så blir de ännu mer förbannade.

En öppen fråga: Om man på brottskalan skulle jämför ett annat brott med 30 för fort vad skulle vi prata för brott då?
 

Raderad medlem 51742

Guest
En öppen fråga: Om man på brottskalan skulle jämför ett annat brott med 30 för fort vad skulle vi prata för brott då?

Fortkörning räknas väl inte som ett brott, utan som en förseelse, vilket är den "mildare" definitionen och där hårdaste straffet är böter. Det gör ju i sig att det ligger lägre på skalan än allt som klassas som "brott". Däremot finns det ju en del saker som räknas som brott i trafiken - dit hör väl exempelvis (grov?) vårdslöshet i trafik som har fängelse med på straffskalan.

Skulle tro att de flesta förseelser finns inom trafikområdet, så jag vet inte riktigt vad som är jämförbart förutom andra trafikförseelser - nedskräpning på återvinningsstation kanske ;-)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Fortkörning räknas väl inte som ett brott, utan som en förseelse, vilket är den "mildare" definitionen och där hårdaste straffet är böter. Det gör ju i sig att det ligger lägre på skalan än allt som klassas som "brott". Däremot finns det ju en del saker som räknas som brott i trafiken - dit hör väl exempelvis (grov?) vårdslöshet i trafik som har fängelse med på straffskalan.

Skulle tro att de flesta förseelser finns inom trafikområdet, så jag vet inte riktigt vad som är jämförbart förutom andra trafikförseelser - nedskräpning på återvinningsstation kanske ;-)
Där ser ni folk,,, detta är vad jag kallar extremt beteende... :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
På denna sida går det att hitta lite olika exempel på förseelser (inklusive de i trafiken). Se de olika lagarna i vänstermenyn: http://trafikjuristen.se/boter/polisboter/polisbot_ovrigt/boter_ovrigt_start.htm

Där kan man hitta bland annat:

Förargelseväckande beteende genom offentlig urinering 800:-

Förseelse mot förbud i kommunal föreskrift att på allmän plats (motsvarande)
A förtära alkoholdryck 500:-
B uppsätta affischer/banderoller o dyl 1000:-
C bedriva ambulerande försäljning 1800:-

Otillåten rökning (enbart inom trafikföretags område inomhus/under jord och på annat färdmedel än som ingår i taxitrafik) 600:-

Om man i en busskur säljer öl, dricker upp densamma, röker, sätter upp plakat med karikatyrbilder på stadens politiker och sen pissar på alltihop borde man således komma upp i ungefär samma bötesbelopp/straffvärde som att köra 30 km/h för fort.
 
Last edited by a moderator:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En sak jag skulle vilja kom fram är att i t.ex. Tyskland är det 100 som är gränsen på vägar som vi hojåkare gillar. Att hålla hastigheten går mestadels inte utan det är anpassning efter omständigheterna som gäller. 101 är inte direkt olagligt där men extremt på en likadan väg i Sverige.

Nu har ju våra tyska vänner som bombar vägarna fått till 70-gräns och t.o.m. hojförbud på vissa vägar. Och beslagta hojar kan polisen göra också men vi som bara är extrema i Sverige och inte kör alldeles för mycket över 100 på krokiga vägar, det finns ju Autobahn för det, lär inte ha några problem.

Noll Vision kräver sänkta hastigheter, för konsekvenserna ökar med hastigheten. Och du vill väl inte att människor ska dö?

Men En Bättre Vision skulle kunna vara att människor försökte tänka själva och anpassa hastigheten efter omständigheterna. Svårt i ett land där vi lärt oss att andra, särskilt myndigheter, vet bättre.

Därför kan vi hålla hastigheten och vara laglig trots att vi pratar i telefon med massor av trafik runt oss...
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Den snubben skapade en farlig situation och inte bara att han körde på tog för fort, han körde även om i innerfil.

Ett tydligt exempel på hur hastighetstalibaner brukar argumentera mot höga hastigheter - genom att blanda äpplen och päron. Den farliga situationen uppkom INTE för att han höll hög hastighet utan genom att han tog det dåliga beslutet att köra om i högerfil vilket både är olagligt och skitkorkat. Jag kan själv ge massor av exempel på farliga situationer i låga farter som blivit farliga därför att bilföraren ex svängt in till kanten för att svara i telefon utan att använda blinkers och lika plötsligt svängt ut igen.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
En sak jag skulle vilja kom fram är att i t.ex. Tyskland är det 100 som är gränsen på vägar som vi hojåkare gillar. Att hålla hastigheten går mestadels inte utan det är anpassning efter omständigheterna som gäller. 101 är inte direkt olagligt där men extremt på en likadan väg i Sverige.

Nu har ju våra tyska vänner som bombar vägarna fått till 70-gräns och t.o.m. hojförbud på vissa vägar. Och beslagta hojar kan polisen göra också men vi som bara är extrema i Sverige och inte kör alldeles för mycket över 100 på krokiga vägar, det finns ju Autobahn för det, lär inte ha några problem.

Noll Vision kräver sänkta hastigheter, för konsekvenserna ökar med hastigheten. Och du vill väl inte att människor ska dö?

Men En Bättre Vision skulle kunna vara att människor försökte tänka själva och anpassa hastigheten efter omständigheterna. Svårt i ett land där vi lärt oss att andra, särskilt myndigheter, vet bättre.

Därför kan vi hålla hastigheten och vara laglig trots att vi pratar i telefon med massor av trafik runt oss...

Fast det är inte så vanligt med 70/80 på enfiliga landsvägar tycker jag, inte här nere i södra Tyskland i alla fall. Där är det 100 på de flesta. Det var en av de saker jag reagerade på när jag körde här i början; det går faktiskt inte att köra så fort som hastighetsbegränsningen tillåter på många småvägar här. Som svensk är jag van att vi bygger kanonbra vägar och sedan skyltar 70 på de.

Jag vet iofs inte hur olycksstatistiken ser ut på de vägarna jämfört med Sverige men det flyter ju betydligt bättre när man kan köra 100 där det är god sikt och rakt och sedan själv sänka hastigheten där det är sämre sikt ich krokigt.

Jag känner bara till en väg i närheten av München där det är hojförbud och där är det bara på helgdagar men den sträckan är allmänt känd som racerbana, även folk som kör bil och inte är intresserade av hojar eller bilar vet att det var dit hojåkarna åkte på helgerna för att bomba helvette.

Nuförtiden åker alla coola sporthojsåkare till Sudelfeld-passet på helgerna men polisen brukar ha en eller ett par komtroller där hela dagarna numera så det blir mindre och mindre populärt också.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Helt klart är ju att polisen vill kunna beslagta hojar där föraren åkt lite bakhjul och annat helt normalt bus

OGILLA:huvet
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
1. Definitionen av hastighet v. extremt beteende/ET, i MC & Moped Strategien sir att hastighet över körkortsgränsen är ET. Det framgår också att definitionen ska ses över. SMC (bl. a. jag), har under våren talat om för Strategi parterna (plus minister, statliga vers chefer, rikspolisstyrelse, mf) att SMC, som är hoj åkerna, vill ändra definitionen under revisions arbetat som börjar till hösten. Definitionen blev fel, ganska enkelt, enligt SMCs medlem. Hastighets frågan bör kopplas till vårdslöshet i trafik! Och därmed befintlig lagstiftning.
ET är som begrepp bra, det har gett oss (hojåkarna) ett bättra nivå av trovärdighet hos myndigheterna, excaKt som "Steffo" skrev.
Vi har tillsvidare sluppet eller mera rätt, fördröjd ISA (ex. Elektronisk gaskontroll, mm.) processen - och tro mig den kommer om vi fortsätter panga vilt på allmän väg.
Det som vi alla vill åt är kroniska trafik kriminelle som i rakettfart farer runt i eller på stulna fordon och skapar olyckor och är till fara för dom som är i närheten. Men, enstaka får ganska enkelt ta det aningen mera piano också!

2. SMC vill självfallet inte att varken din eller min MC ska förverkas, om vi råkar vara över körkortsgränsen, vid några tillfällen.

Gott, då får vi se fram imot en reviderad lista på vad smc anser vara extremt beteende.

Men snart kommer ett domslut där just uttrycket extremt beteende kommer att användas i samband med överträdelser av en motorcyklist.

Nåväl, uttrycket värsting blev ju som det blev...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
ETT av dom problem som uppstår när någon kör mycket över hastighetsbegränsningen är att det är väldigt svårt att bedöma andras hastighet i backspegeln. En sak som hände härom dagen på E4:an var att vi kört om en bil och sen skulle gå tillbaka in i högerfilen igen. Han som körde såg att det kom en hoj bakifrån men hojen körde på tok för fort, tog sig förbi bilen vi kört om sekunder innan och snabbt svängde in i högerfilen för att sick-sacka sig förbi oss. Vilket nära nog fick den konsekvensen att vi vart på väg att preja in honom i räcket då vi redan var på väg in i högerfilen när han försökte köra om oss på insidan. Vilket är förbjudet. Vi körde några kilometer över tillåten hastighet men inte mycket. 3 - 5 över ca. Han måste nog ha kört 30 över vår hastighet om jag får gissa. Den snubben skapade en farlig situation och inte bara att han körde på tog för fort, han körde även om i innerfil. Vilket är förbjudet.

Vart på en motorväg i Serbien för några år sedan med hojen när det var mörkt. Två-filigt åt vart håll. Kom ifatt en lastbil och kollade backspegeln innan. Såg en bil LÅNGT bort så jag drog om. När jag kom jämsides med förarhytten ungefär sa det bara swooossshhhh!! sen susade bilen som jag sett i backspegeln strax innan förbi med vänster hjulpar utanför vägen och högersidan ett par decimeter ifrån mig. Han trängde sig förbi i min fil mer eller mindre och han kan inte ha haft speciellt långt till mitträcket. Den snubben körde INTE + 30 över gällande hastighetsbegränsning. Han måste kört dubbelt så fort. Han var ifatt på nolltid trots att han knappt syntes i backspegeln när jag påbörjade omkörningen. Och jag är en av dom som INTE tvekar på gasen när jag ska köra om. Jag vill om så fort det går.

Jag kan ge många fler exempel på när upphinnande fordon kört för fort då det skapat problem. Det är svårt att hastighetsuppfatta upphinnande fordon i backspegeln och om det är en 110-väg så . Så helt plötsligt hamnar man helt i händerna på fortköraren och om han gör ett felaktigt beslut så kan det sluta illa. Jag har inga problem med dom som kör för fort när dom är hyffsat ensamma på vägarna. Men ta det för helvete lugnt vid omkörningar och i närheten av andra fordon. Så länge det finns dom som INTE gör det kan du skrika dig blå över din egen kompetens och din egen körskicklighet. Tills alla hojåkare uppför sig bättre i trafiken kommer man att titta snett även på dom som sköter sig. Det spelar ingen roll hur bra DU kör så länge det finns andra som kör utan att använda huvudet. Det är nog den sorgeliga sanningen. Och att det någonsin kommer skapas individuella regler i trafiken beroende på hur bra man kör är nog bara att glömma. Det tror jag ALDRIG kommer hända.

Jag dubbelkollar alltid innan jag byter fil. På så sätt kan jag se om fordonet bakom har närmat sig ovanligt fort.
Trodde alla fick lära sig det i körskolan?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag dubbelkollar alltid innan jag byter fil. På så sätt kan jag se om fordonet bakom har närmat sig ovanligt fort.
Trodde alla fick lära sig det i körskolan?

Frågan är vad som är den bästa överlevnadsstrategin - att köra på ett sätt som utgår från att alla andra kör perfekt enligt körskolan hela tiden... eller att utgå från att folk gör misstag ibland och anpassa sin egen körning till det så att andras misstag inte får för stora konsekvenser?
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top