Polis beslagtar MC

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Se brevet till RPS, för det är vad SMC har ställt som fråga dit.
Men du kanske kan ta kontakt med Maria på kansliet och förklara hur det ligger till...

Edit: Så det inte blir några missförstånd om vilket brev jag menar så kommer länken en gång till. http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Remissvar/2013/Brev%20till%20RPS.pdf

kan du sluta hänvisa och svara på vad man klassat som vårdslös hastighet.

Och brevet som Maria skickat tror jag faktiskt vi som skrikit från dag 1 faktiskt har en del att göra med.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Och brevet som Maria skickat tror jag faktiskt vi som skrikit från dag 1 faktiskt har en del att göra med.

Trodde det framgick vad jag ville få fram... att man (RPS) inte har klassat någon specifik gräns som vårdslös hastighet.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kan du visa någonting annat än 30 km?

Jag kan visa 30 km iaf.

Men SMC har ju lovat att driva ett ev pilotfall där man beslagtar på 30 gränsen så det måste ju tom i SMC finnas en oro för att det kan finnas möjlighet för övernitiska poliser/åklagare.

Raderad medlem 51742

Guest
I senaste MC-folket finns ett helt uppslag som tar upp hastighet i relation till begreppet Extremt Beteende och där SMC förtydligar sin ståndpunkt i frågan. Där finns bland annat följande att läsa:

- Sedan strategin för ökad MC-säkerhet publicerades har SMC fått mycket kritik för vår definition av extremt beteende. Alla motorcyklister ställer sig bakom att olovlig körning, körning påverkad av alkohol och/eller droger och aggressiv körning inte är acceptabelt i trafiken. Däremot har många ifrågasatt att SMC sagt att gränsen 30 kilometer i timmen över hastighetsgräns är extremt. Alla som har körkort vet att detta är en magisk gräns som kan leda till att körkortet dras in en tid. Men, att buntas ihop med gruppen narkotika- och alkoholpåverkade körkortslösa som kör en motorcykel de inte äger för att man en solig sommarkväll kör om en bil på en motorväg och råkar köra 31 kilometer i timmen för fort, är inte acceptabelt bland motorcyklister. Det är inte heller SMC:s syn och vi har inte varit tillräckligt tydliga med detta förklarar Maria.

SMC:s generalsekreterare, Jesper Christensen, håller med.
- Det har aldrig varit SMC:s avsikt att jämställa fortkörare med körkortslösa pundare som kör motorcykel, säger Jesper Christensen och fortsätter, SMC har därför begärt en översyn av begreppet "extremt beteende" i höst. Strategin för ökad MC-säkerhet är ett levande dokument som ska uppdateras utifrån verkligheten. SMC menar att mycket hög hastighet ska klassas som extremt beteende endast i kombination med vårdslöshet i trafik.

Sen har de intervjuat Bengt Svensson vid Rikspolisstyrelsen som svarar så här på frågan om var gränsen går för beslagtagning av MC:

- Vad gäller var gränsen för beslagtagning av MC går, borde SMC inte ställa den frågan. Jag vill inte svara. Det är inte de medlemmar som vill veta det, som ni bör värna om. De medlemmar som vill veta var den gränsen går borde inte SMC befatta sig med. De är ändå inga riktiga hojåkare. Gränsen går vid farligt beteende, och det är alltid en individuell bedömning där många faktorer spelar in.

- Det finns inga förmildrande omständigheter när någon kör ihjäl sig på grund av hög hastighet. Det är inte underligt om bilarna inte ser oss i tid om vi kör 140 kilometer i timmen på 70-väg avslutar Bengt Svensson

Står förstås en massa annat i artikeln också - rekommenderar er som har tidningen att läsa den för att få hela bilden.

Last edited by a moderator:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
De vill uppenbart att dagens människor ska leva till 85års ålder innan vi får gå i pension, Och fan ta oss om vi dör en dag innan des.

Människor har i sin natur att göra galna saker. Det är lixom det som gör att vi ständigt utvecklas och vågar ta risker. Tyvärr verka dagens samhälle mer o mer låsa in oss. Hade de kunnat skulle vi kört runt i pansarbilar med en toppfart på 30km/h

Nä sätt fokus på tung kriminalitet istället!!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nope.
Det som SMC gick ut med var att de önskar att polisen tog stöd av möjligheten till att förverka fordonen vid upprepade grova brott i trafiken... sen gick vanliga forum-drevet igång och gjorde sin egen tolkning.

SMC är positiv till att fordon kan förverkas för att förebygga trafikbrottslighet i form av upprepad lovlig körning och rattfylleri. Varje förverkande ska föregås av en rättslig prövning. Det måste självklart handla om upprepade överträdelser under en begränsad tid. Det är viktigt att frågan behandlas lika över hela landet vilket inte är fallet enligt de svar som lämnats av polis och åklagare.

Källa: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Remissvar/2013/Remissvar förverkade fordon.pdf

Upprepad lovlig körning, surt.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Trodde det framgick vad jag ville få fram... att man (RPS) inte har klassat någon specifik gräns som vårdslös hastighet.

Ja jag har läst det SMC via Maria skrivit och min tolkning av hanne synpunkter blir iaf jag nöjd över, frågan är ju hur man kunnat godkänna ursprungsalternativet utan att ha satt sig in i vad som kommer att klassas som vårdslös hastighet, att det krävs några trådar på SH för att få SMC att vakna är ju bra, då är man iaf lyhörd.

Men i ursprungsdokumentet som SMC ratificerat så är 30 km den kanske tunna linjen mellan böter eller böter, indraget kort och en hoj smidd till plog.

Så det du säger att detta inte är något SMC varit med att ta fram?

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sen har de intervjuat Bengt Svensson vid Rikspolisstyrelsen som svarar så här på frågan om var gränsen går för beslagtagning av MC:

- Vad gäller var gränsen för beslagtagning av MC går, borde SMC inte ställa den frågan. Jag vill inte svara. Det är inte de medlemmar som vill veta det, som ni bör värna om. De medlemmar som vill veta var den gränsen går borde inte SMC befatta sig med. De är ändå inga riktiga hojåkare.

Det där är humor, vill se Bengans definition av hojåkare, frans?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nope.
Det som SMC gick ut med var att de önskar att polisen tog stöd av möjligheten till att förverka fordonen vid upprepade grova brott i trafiken... sen gick vanliga forum-drevet igång och gjorde sin egen tolkning.

Källa: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Remissvar/2013/Remissvar förverkade fordon.pdf

Ska jag behöva länka till originaltexten igen för vad som är definitionen för extremt beteende?

30+ ingår, även om SMC försöker säga att "Nej, så menade vi inte".

jp.pettson

Är man trött så är man...
Gick med
27 Mar 2012
Hoj
CBR 600RR -03. Mina ex, R6 -02, Gsxr 750 -02, Gsxr 600 -04, R1 -00
De vill uppenbart att dagens människor ska leva till 85års ålder innan vi får gå i pension, Och fan ta oss om vi dör en dag innan des.

Människor har i sin natur att göra galna saker. Det är lixom det som gör att vi ständigt utvecklas och vågar ta risker. Tyvärr verka dagens samhälle mer o mer låsa in oss. Hade de kunnat skulle vi kört runt i pansarbilar med en toppfart på 30km/h

Nä sätt fokus på tung kriminalitet istället!!

Till viss del håller jag med dig, det finns värre saker än enstaka fortkörningar, som våldtäkter, kidnappning, tung kriminalitet osv, som man bör lägga mest fokus på.
Dock gör det inte det rätt att vid flertalet gånger framföra en motorcykel utan körkort, vilket detta handlade om. Om föraren till fordonet nu hävdar att han/hon kan köra och är en säker person i trafik för andra trafikanter, rekommenderar jag att ta körkort, kan man köra hoj är det en enkelt sak att också visa det behörig trafikledare.
Att det sedan hjälper människan att utvecklas att göra galna saker, innebär inte att man måste göra idiotiska saker....det finns, även om jag tycker de är lite få, inhägnade område som kallas racerbanor där vi kan satsa på att utveckla oss, där man inte riskera andra människor som nöjer sig med den utveckling vi nått.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Ja jag har läst det SMC via Maria skrivit och min tolkning av hanne synpunkter blir iaf jag nöjd över, frågan är ju hur man kunnat godkänna ursprungsalternativet utan att ha satt sig in i vad som kommer att klassas som vårdslös hastighet, att det krävs några trådar på SH för att få SMC att vakna är ju bra, då är man iaf lyhörd.

Men i ursprungsdokumentet som SMC ratificerat så är 30 km den kanske tunna linjen mellan böter eller böter, indraget kort och en hoj smidd till plog.

Så det du säger att detta inte är något SMC varit med att ta fram?

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/

Ska jag behöva länka till originaltexten igen för vad som är definitionen för extremt beteende?

30+ ingår, även om SMC försöker säga att "Nej, så menade vi inte".

Det är NI som säger att hojar skall förverkas vid första minsta överträdelse som kan tillskrivas extremt beteende, det är inte vad varken SMC eller RPS säger.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
En sak skall du ha klart för dig...

Finns det skrivet så är det fakta, finns det inte skrivet så är det osant.

Visa gärna vad som är oskrivet så visar jag dig vad som är skrivet......

Och du VBK, det här är faktiskt humor på hög nivå om du frågar mig. :fakta

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Försök att håll isär på hojåkare som kör för fort och kriminella personer som själ och kör utan körkort... Polisen, NTF, SMC hur svårt kan det vara att hålla isär på sakerna, ni är ju totalt förblindade av att vissa åker för fort samtidigt finns det folk med körkort som inte kan backa sin bil, ha kolla på väjningsplikt, trafikrytm m,m.

SMC har jag gått ur, NTF hoppas jag inte får del av mina skattpengar, Polisen ja då måste väl göra sitt jobb.

En fråga till folket: Hur många miljoner får hastighetsövervakningen kosta? Vad är det som är så farligt om någon gasar på lite extra? Det blev 2 frågor till folket.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Varför fortsätta måla upp denna "lag" som en nyhet? Den fanns redan för 7-8år sen vad jag vet om, troligtvis mycket längre... Samt används även om väldigt sällan.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vi har för få pundande körkortslösa hojåkare, annars skulle fokus vara tydligare mot just den gruppen och inte diffusa definitioner på extremt beteende.

Finns ingen med lite förstånd som inte inser att det kommer ske förändringar och anpassningar så fort en tillämpning får fäste.

Tror ni det kommer att vara förändringar som gynnar den genomsnittlige sporthojspiloten?

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Varför fortsätta måla upp denna "lag" som en nyhet? Den fanns redan för 7-8år sen vad jag vet om, troligtvis mycket längre... Samt används även om väldigt sällan.

Det är nog inte lagen som sådan utan -

SMC + 31km/h + länsman = 200kg foliepaket

som upprör...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...