Polis försökte "fixa" sonens mc-kort

Alfonzo

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2003
Hoj
YAMAHA FZR1000
Allright

Problemet är att det ni verkar tro har inte heller nämnts i pressen.
Jag påstår inte att jag är politiskt korrekt, faktiskt, jag om nån är politiskt inkorrekt. Det enda jag stör mig på är att folk blir lurade av sensationsjournalistik och sen skriker högt om det.

Men förlåt som fan att jag har en annan åsikt än er. Ska jag skjuta mig själv i nakCen nu?

Summerat är detta frågorna jag ställer:
1. Vet vi vad som har sagt mellan de här två myndighetspersonerna? Kan det vara så att journalisten späder på storyn lite för att få den mer intressant? Kan det vara så att uppkörningsförrättaren mycket riktigt anmälda polismannen för att han kom dit under arbetstid i uniform (vilket är rätt att göra). Det betyder ju inte att polismannen egentligen gjorde det med avsikt att med hjälp av polismakten ändra beslutet. Han kanske helt enkelt trodde att när uppkörningsförrättaren ser uniformen så kanske han kan vara lite "hygglig" mot en "kollega".

2. Även om det är så som journalisten antyder, att polismannen försökt övertala uppkörningsförrättaren att ändra sitt beslut (som jag TROR har gjort en skum bedömning, eftersom TRAFIKpolisen reagerar så starkt), är det så konstigt? Är inte polismannen en människa? Skulle inte vem som helst av oss gjort samma sak om det är som jag tror? Jag säger inte att det är RÄTT att han gör det, men att det är förståeligt.

Men det är klart, ni tuffa oUtLaWs tycker ju att poliser ska avrättas på plats för de är inte människor, utan snarare nåt jävla hinder i samhället.

Men om man diskuterar en händelse utifrån en artikel så måste man väl anse att det finns någon form av substans i texten, och utifrån det bilda sig en åsikt om rätt eller fel. Att man inte tror på det som står i texten är liksom svårt att möta med argument.
"Skulle inte vem som helst av oss gjort samma sak?"
Nej det tror jag inte.
Men jag håller helt och hållet med om att man inte bara har rätt att ifrågasätta allt man läser eller hör utan kanske till och med skyldighet.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Men om man diskuterar en händelse utifrån en artikel så måste man väl anse att det finns någon form av substans i texten, och utifrån det bilda sig en åsikt om rätt eller fel. Att man inte tror på det som står i texten är liksom svårt att möta med argument.
"Skulle inte vem som helst av oss gjort samma sak?"
Nej det tror jag inte.
Men jag håller helt och hållet med om att man inte bara har rätt att ifrågasätta allt man läser eller hör utan kanske till och med skyldighet.

Jo.
Jag tänker iaf tolka det som att polismannen gjorde nånting klumpigt, men stod upp för grabben sin, vilket det behövs mer av i det här samhället. Sen att uppkörningsförrättaren anmälde honom, därför att det är hans skyldighet är oxå bra.

Summan av kontentan är att det skrivs för mycket spekulationer och antydningar i dagens press, istället för ovinklade fakta.
Är det några i det här landet som utövar maktmissbruk så är det kvällspressen.

erst

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Mmm!
Har bara slöläst tråden så kanske är det sagt redan, men en sak som är lite lustig är ju att denne "trafikpolis" inte bara är trafikpolis utan ett av de högsta hönsen när det gäller Trafik i Polismyndigheten Dalarna.. En snubbe i en sådan sitts borde väl förfan tänka efter innan han gör något liknande..? SOPA :D

Knappast rätt sätta att jobba... men träffade däremot en utav hans mc-kollegor(såg aldrig att han låg bakom) i fredags eftermiddag, som hade följt mig en bra bit och när jag såg några polare stå vid sina hojar inne i stan så stanna jag och såg att de svängde in en mc 1m bakom mig.. en vanlig hoj, men anade oråd när jag såg patrullnummret på framskärmen och den vita "flippupp"-hjälmen... han drog av sig sin röda träningsoveralljacka och visa POLIStexten.. han skrek en stund men vart sen väldigt trevlig och berömde mig för mina uuuiiiliies men tyckte jag skulle byta mina slicks inom snar framtid sen satt han sig på hojen och önska oss en trevlig helg och drog igen, de mina damer och herrar är väl mer rätt sätt att jobba. Nog tog jag åt mig lite av vad han sa nu när han va så trevlig iaf.. MER SÅNNA SNUTAR ÅT FOLKET :D

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Påstod att det inte behövdes emedan polisen var de enda som hade riktig vapenträning och egentligen var det vansinne att ge licens till "vilken idiot som helst med jägarexamen".

Vilket förvisso är helt sant men det var ganska osmidigt uttryckt.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
"stod upp för sonen":va

Om uppkörningsläraren i egenskap av ämbetsman anser att pojken inte klarat provet.......vari ligger då problemet?
Finns det någon annan bättre lämpad att bedöma sakfrågan än just nämna ämbetsman?

Att "stå upp" för någon/något är i min lilla värld när man har rätt...och håller på den, inte när man med maktfullkomlighet eller i form av statsstjänteman försöker att påverka ett redan taget och protokollfört beslut....

Om han tror att han blir Terminator när han får på sig uniformen kanske han skulle ta lite semester...eller hade han bara otur när han tänkte?
:fakta

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
En polis här i inlandet bötfällde sin egen fru för att hon körde utan skattemärke, till posten för att hämta ut skattemärket (man gjorde så förr).

Hon borde ha anat misstanke redan tidigare, han gifte sig nämligen iförd polisuniform "eftersom det är dom ståtligase kläder en man kan bära" :D

Liknande historia finns här nere i Halmstad. Här nere påstås en välkänd mcpolis ha bötfällt sin fru, frågan är hur mycket sanning det ligger bakom detta påstående då han även påstås ha sparkat ner mopedister och beslagtagit hundar... :D

haha jag hoppas att du har ironi i blicken när du skriver såhär...
(I annat fall : väx upp fjolla! och sluta vara så förbannat trångsynt)

En bra polis är en som får fram sin mening utan att vara maktfullkomlig.
Han/hon inser att resultat inte bara kommer av böter allena.
Du vet: allt i livet är inte bara svart eller vitt.

Just den här polisen gav mig en chans att spara 1500 kr samtidigt som han ju faktiskt fick fram sina synpunkter, och ja, jag har satt skylten rätt nu.
Alltså vann både han och jag på hur saken löstes :D

Om jag sen hade varit moppefucko med endast a kort hade nog (teoretiskt) inte spelat roll i sammanhanget.

Det är inte "Vi mot dom", polisen har en otroligt viktig roll i samhället och jag respekterar en som kan lösa problemen utan att skapa fördomar eller vara paragrafryttare och slaviskt topprida det vanliga folket....

Nog om detta?

Bosse

Jag råkade faktiskt igår (22.00) på en trevlig trafikpolis på Heberg i min lastbil.
Lampan började lysa på motorvägen om att jag skulle in för kontroll och jag stannar fullt medveten om att jag kommer få dyyyra böter då jag glömt min ryggsäck hemma. I ryggsäcken har jag nämligen mina färdskrivarblad som man är tvungen att ha med sig.

För att göra en lång historia kort. Jag slapp undan med blotta förskräckelsen om att jag var nära att få nästan 6000:- i böter. Men polisen förstod min situation när jag erbjöd mig att ringa min sambo och be henne komma upp med ryggsäcken så att han fick titta på bladen.

Det var en trevlig polis som dock retade mig lite för resultaten i hbk - blåvitt (1-3) :mad:

Last edited:

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3130389 Jo.
Jag tänker iaf tolka det som att polismannen gjorde nånting klumpigt, men stod upp för grabben sin, vilket det behövs mer av i det här samhället. Sen att uppkörningsförrättaren anmälde honom, därför att det är hans skyldighet är oxå bra.

Var det inte ifjol en pappa högg ner en annan pappa på en lekplats för att deras ungar hade bråkat... Och du vill se MER av sånt i samhället? :va

Han kanske skulle ha tagit och gjort det på rätt sätt och lärt sin son lite vett på en gång och sen farit ut och övningskört med grabben så han skulle klarat nästa prov istället för att stapla in på VV och yttra sina åsikter.

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
CBR 929 rr
Har bara slöläst tråden så kanske är det sagt redan, men en sak som är lite lustig är ju att denne "trafikpolis" inte bara är trafikpolis utan ett av de högsta hönsen när det gäller Trafik i Polismyndigheten Dalarna.. En snubbe i en sådan sitts borde väl förfan tänka efter innan han gör något liknande..? SOPA :D

Knappast rätt sätta att jobba... men träffade däremot en utav hans mc-kollegor(såg aldrig att han låg bakom) i fredags eftermiddag, som hade följt mig en bra bit och när jag såg några polare stå vid sina hojar inne i stan så stanna jag och såg att de svängde in en mc 1m bakom mig.. en vanlig hoj, men anade oråd när jag såg patrullnummret på framskärmen och den vita "flippupp"-hjälmen... han drog av sig sin röda träningsoveralljacka och visa POLIStexten.. han skrek en stund men vart sen väldigt trevlig och berömde mig för mina uuuiiiliies men tyckte jag skulle byta mina slicks inom snar framtid sen satt han sig på hojen och önska oss en trevlig helg och drog igen, de mina damer och herrar är väl mer rätt sätt att jobba. Nog tog jag åt mig lite av vad han sa nu när han va så trevlig iaf.. MER SÅNNA SNUTAR ÅT FOLKET :D

Vilken konstig polis som SKREK på lilla dig för att du uuiilllade och dessutom kör med slicks, som sedan gör en helomvändning och vill vara bästa polare med dig :va kanske det var en :tuttar och du smöra fett för att ligga? Eller en :mad: och du blev skitlam i truten och klarade dig därför? Vad vet jag men vanligt folk klarar sig nog utan dessa utsvävningar. Kanske går det hem på din lokala fritidsgård eller var du brukar hänga. Kan du inte förklara närmre hur du helt enkelt, och ballast undvek lagens långa arm? Och vem skulle tjäna på att det fanns mer såna snutar....nämligen DU!! Och vad är rätt sätt att jobba tycker du då :va . Dubbelmoralen hos vissa outlaws sjunger högt.

totte_kott

Ser inget vidare ut.......genom fönstren
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
DR350S -91, XT1200Z -11
Både och, att poliser har bättre träning och att varenda sopa kan köpa sig ett kulgevär efter en kurs på någon klubb för "viltvård".

ha ha...skämtare, polisen skulle alltså ha bra vapenutbildning

du har ju helt klart aldrig sett poliser som gör sitt årliga prov för att få behålla tjänstevapnet

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Var det inte ifjol en pappa högg ner en annan pappa på en lekplats för att deras ungar hade bråkat... Och du vill se MER av sånt i samhället? :va

Han kanske skulle ha tagit och gjort det på rätt sätt och lärt sin son lite vett på en gång och sen farit ut och övningskört med grabben så han skulle klarat nästa prov istället för att stapla in på VV och yttra sina åsikter.

Du e inte lite extrem nu va?
Om du läser mina tidigare inlägg så förutsatte jag att Uppkörningsförrättaren hade gjort ett uppenbart fel. T.ex kuggat grabben för att inte ha lämnat företräde i en högerregels korsning där bilen kom från vänster t.ex.
Jag antog att efter som snuten var en TRAFIKpolis så kanske han hade lite koll och därför ville diskutera situationen med uppkörningsförrättaren. Låter väl inte helt orimligt va?
Men visst, vill du jämställa det med mord så fine...

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3138482 Du e inte lite extrem nu va?
Om du läser mina tidigare inlägg så förutsatte jag att Uppkörningsförrättaren hade gjort ett uppenbart fel. T.ex kuggat grabben för att inte ha lämnat företräde i en högerregels korsning där bilen kom från vänster t.ex.
Jag antog att efter som snuten var en TRAFIKpolis så kanske han hade lite koll och därför ville diskutera situationen med uppkörningsförrättaren. Låter väl inte helt orimligt va?
Men visst, vill du jämställa det med mord så fine...
Då kan vi väl ta upp en annan del utav detta, var denna TRAFIKpolis med på platsen? Med tanke på hans beteende så kanske det finns några andra sidospår här..

1: Han är en elak jävel och grabben vågar inte erkänna vad som hände utan skyller allt på VV istället för att åka på en massa otrevligheter själv.

2: Dom (både snuten och grabben) har näsan så högt upp i vädret att dom kan lukta gud i arslet när dom är ute och går och tål inte att höra sanningen och därför så är det omöjligt att dom kan göra fel, därför måste VV rättas istället för att grabben ska få göra en andra uppkörning.

3: Dom är snålare än JvA och vägrar betala för en till uppkörning & söker snuten upp denna VV snubbe så ska det vara på arbetstid så han får resan betald, inte slösar på sin egna dyrbara tid samt att han kan komma in med sin auktoritära utstyrsel och peka med hela handen.

Varsågod, välj en...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...