Polis försökte "fixa" sonens mc-kort

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
ha ha...skämtare, polisen skulle alltså ha bra vapenutbildning

du har ju helt klart aldrig sett poliser som gör sitt årliga prov för att få behålla tjänstevapnet

Nej det har jag inte men jag tror ändå de är bättre på att hantera vapen, och framför allt har bättre omdöme, än den genomsnittliga jägaren.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rätt och fel

Jag tror att det är en kombination av flera saker.
För det första är det väl så att det för många 18-åringar är väldigt svårt att erkänna att man blev kuggad därför att man helt enkelt inte var tillräckligt bra på att köra och har för många brister som förare (Ja. vi har alla brister i vår körning) Istället hittar man på fåniga anledningar till att man kuggar så att det istället är en petig och grinig besiktningsman från vägverket som gjorde fel.

Min personliga gissning i det här fallet (OBS!! Gissning) är att grabben kommit hem med gråten i halsen och gett sin far en något vinklad version av hur uppkörningen har gått till och varför han blivit kuggad. Polismannen har då blivit upprörd och valt att åka till VV och ifrågasätta. Här kan jag personligen tycka att det inte är riktigt etiskt att göra detta iförd polisuniform eftersom just den uniformen automatiskt ger dig ett övertag. Detta är antagligen polismannen fullt medveten om också.
Jag skulle tro att det sedan visade sig att VV och grabben inte hade samma version av vad som hänt och polismannen då blivit upprörd och betett sig på ett sätt som tydligen VV-mannen inte tyckte var riktigt förenligt med hans tjänst och därför gjort en polisanmälan.

Det vi i alla fall vet är följande.
Grabben har kuggat sin uppkörning.
Polismannen har åkt iförd uniform till VV och pratat med besiktningsmannen.
Besiktningsmannen har gjort en polisanmälan.
Polismannen är under utredning för ett flertal olika förseelser, brott och tjänstefel.

Jag har personligen mycket svårt att tro att besiktningsmannen skulle gjort en polisanmälan om inte polismannen betett sig uppenbart illa, hotfullt eller om dom ifrågasätter att man i egenskap av representant för polismakten försöker påverka ett körkortsbeslut. (Ja. När man har uniformen på sig är man representant för polismakten och inte privatperson)

Det finns för många "överbeskyddande" pappor som inte inser att deras söta lilla barn kan ha gjort ett misstag. Har ingen av er råkat ut för att någons pappa har kommit och skällt för att du slagit tillbaka när hans son faktiskt var den som slog först, varje gång. Det har jag råkat ut för och dessutom har i några fall både jag och min far blivit hotade.

Det är ju faktiskt värre om poliser beter sig illa än om de flesta andra gör det. Dom bär ju vapen och det är ju meningen att dom ska upprätthålla lagen och vara goda föredömen vad gäller rätt och fel.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hehe jag börjar inse det mer och mer :näsblod

Det där vet du inte. Det är vad Aftonhoran vill antyda, inget annat. Vi VET inte ens vad som sades mellan polismannen och uppkörningsförrättare så med andra ord vet vi egentligen inte ett skit.

Hur många IT-tekniker tror du sitter med gratis bredband hemma? Hur många anställda på resebolag åker på gratissemestrar? Hur många lackerare lackar inte om sina egna fordon med gratislack från verkstaden?
Att folk utnyttjar sina yrken är väl inte direkt ovanligt. Men när en POLIS gör det så blir det nAcKsKoTt diReCkT!!1!1!

Läs gärna den här tråden jag startade för ett tag sen angående arbetsmoral bland anställda. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148980

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Hoj
kawasaki 636
haha... som sagt, visst alla är vi människor. men man får f*n ta o ge sig. tro att man kan komma klädd som polis o tro att man har makt o rätt.

HATAR SÅDANNA MÄNNISKOR, han kunde ju tagit på sig sina civilkläder och åkt.

visst jag kan också skaffa en leksaks bricka som det står: Gunvald Larsson (Beck )och skrika som han o säga att jag är polis med min pistol.

Men nej! så gör man inte. dra alla poliser över en gräns!!! DOM SKA LYDA OCH FÖLJA LAGEN! annars kan man göra som jag vill, skaffa kloner som poliser, militärer.

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Både och, att poliser har bättre träning och att varenda sopa kan köpa sig ett kulgevär efter en kurs på någon klubb för "viltvård".

Ja försök du bara på viltvård, så lär nog få testa på sportskytteföreningen så kan vi se hur bra du skjuter :D :D det blir nog luft picka för dej hehhe testa o skjut på 25 meter 5 skott och 6 minuter Ps du ska träffa tavlan :tummenupp

//Robin

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja försök du bara på viltvård, så lär nog få testa på sportskytteföreningen så kan vi se hur bra du skjuter :D :D det blir nog luft picka för dej hehhe testa o skjut på 25 meter 5 skott och 6 minuter Ps du ska träffa tavlan :tummenupp

//Robin

Jag fattar nästan ingenting av ditt inlägg. :)
5 skott på 6 minuter borde jag klara i alla fall.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Då kan vi väl ta upp en annan del utav detta, var denna TRAFIKpolis med på platsen? Med tanke på hans beteende så kanske det finns några andra sidospår här..

1: Han är en elak jävel och grabben vågar inte erkänna vad som hände utan skyller allt på VV istället för att åka på en massa otrevligheter själv.

2: Dom (både snuten och grabben) har näsan så högt upp i vädret att dom kan lukta gud i arslet när dom är ute och går och tål inte att höra sanningen och därför så är det omöjligt att dom kan göra fel, därför måste VV rättas istället för att grabben ska få göra en andra uppkörning.

3: Dom är snålare än JvA och vägrar betala för en till uppkörning & söker snuten upp denna VV snubbe så ska det vara på arbetstid så han får resan betald, inte slösar på sin egna dyrbara tid samt att han kan komma in med sin auktoritära utstyrsel och peka med hela handen.

Varsågod, välj en...

Det är riktigt. Det KAN vara nån av ovanstående alternativ. Det kan oxå vara något annat. Kanske till och med ett alternativ som vi inte ens ponerat över.

Men det är oxå min poäng, vi VET inte. That's all.
Jag ogillar när press publicerar "nyheter" som är vinklade så att läsaren ska tro det ena eller andra. De ska publicera fakta. Punkt. Jag tycker att dagens press, som t.ex Aftonbladet sviker den stora läsekrets de faktiskt har haft genom att ägna sig åt vinklingar, frosserier och rena uppdiktningar bara för att sälja nummer. Sen att folk officiellt gapar och skriker baserat på denna skitjournalistik är fan ännu värre.

Läs gärna den här tråden jag startade för ett tag sen angående arbetsmoral bland anställda. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=148980

Kikade och tyckte mest att du blev sågad av allt och alla :) Vart vill du komma?

Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Jag fattar nästan ingenting av ditt inlägg. :)
5 skott på 6 minuter borde jag klara i alla fall.

:rolleyes: har du supigt bort hjärncellerna :tungan eller va du på fullmoon party i stan i helgen :D

1 Du laddar magasinet. (med 5 skarpa skott)
2 Du För in det i vapnat.
3 Du fäller fram manteln (ps ej för huden):rolleyes:
4 Du siktad och skjuter.
5 Du kollar att du ej har nogot skott kvar i pistolen ,sätter i plugg (röd) .
6 Inspektören kollar ditt vapen.
7 När alla e klara om det nu finns fler som skjuter så ska en va som som vakt och då får du gå fram till din tavlaoch dit e det 25 Meter men ej klistra för hålen på tavlan, fören inspektören har markerat med krita, ps den får du EJ snorta hihi det kan ju gå ,ja den e vit :näsblod

osv :tummenupp
Lycka till,,,,, hehe
//Robin

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
tror han menar fältskytte och då skall skotten falla inom 6 SEKUNDER?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
En annan sak i den här tråden som är kul är att dubbelmoralens lampa lyser i kraft med en strålkastare när det gäller topic ämnet.
Vi sitter i ena tråden och vill/tycker att poliser som släpper oss efter en kontroll med orden "schysst hoj, en sån skulle jag vilja ha", eller släpper oss utan böter vid en fortkörning med orden "ok grabben men ta det lugnt nu och måste du brassa helvet!1! så gör det utanför stan" etc..
Mao vi berömmer poliserna för att de visar lite medmänsklighet och göra saker utanför deras arbetsuppgift (kikar förbi på stuntkvällar för att ha en dialog t.ex).

Men sen när en polis gör nånting som jag tror VÄLDIGT många farsor skulle vija göra, eller faktiskt gör så då jävlar ska de hängas ut!
Ja, det är direkt olämpligt (kanske till och med olagligt) av polismannen att åka dit iförd uniform och på ett tjänstefordon för att bedriva en privat argumentation, men han kommer ju isf få reprimand för det.
Och vem lider av det? Gör ni det? Gör skattebetalarna det?

Jag är ingen polisälskande brownnoser, men jag tycker att ska de visa överseende med saker ibland så varför ska inte vi?
Nitiska polismän gillar väl ingen?

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Ha ha...Är det din pappa, och du är sonen det gäller eller vad?

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
jag har åxå sett dom utföra sina vapenprov på 8-12 meter. :D :D :D :machinegu !!!!
pinsamt o se vissa ,,, specialutbildning !!
fast det finns dom som vet vad dom håller på med åxå ,,
även om dom inte är direkt överrepresenterade.

vad tror du.....ja

Det beror ju på målets storlek och uppbyggnad samt avstånd ,, men man beräknar en mintid på 1,5sek / skott har jag för mig,längesedan jag byggde fältskjutnings stationer men jag har för mig att det är en tumregel.

tror han menar fältskytte och då skall skotten falla inom 6 SEKUNDER?

Last edited:

erst

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Mmm!
Vilken konstig polis som SKREK på lilla dig för att du uuiilllade och dessutom kör med slicks, som sedan gör en helomvändning och vill vara bästa polare med dig :va kanske det var en :tuttar och du smöra fett för att ligga? Eller en :mad: och du blev skitlam i truten och klarade dig därför? Vad vet jag men vanligt folk klarar sig nog utan dessa utsvävningar. Kanske går det hem på din lokala fritidsgård eller var du brukar hänga. Kan du inte förklara närmre hur du helt enkelt, och ballast undvek lagens långa arm? Och vem skulle tjäna på att det fanns mer såna snutar....nämligen DU!! Och vad är rätt sätt att jobba tycker du då :va . Dubbelmoralen hos vissa outlaws sjunger högt.

De var varken en :tuttar jag smöra för eller en :mad: som jag vart skitlam i käften för utan en mänsklig snut som efter en dialog kanske insåg att jag tog åt mig av vad han sa om han bemötte mig med vänligt och förklarade och inte stog och skrek, vad vet jag... Sen berätta han att han hade själv harvat runt på en husabergare engång i tiden.. Ja det var väl det.

"Vad vet jag men vanligt folk klarar sig nog utan dessa utsvävningar." Har bara ett svar på det hela, jag mår redan mycket bättre när du ens orkade kommentera det hela. Alltid kul att retas lite :D

Förstog du inte vad jag skrev? Rätt sätt enligt mig är väl att försöka om det inte finns skäl för annat är väl att föra en dialog och förklara varför han säger det han säger, istället för att skrika oavbrutet och inte lyssna på motparten de leder knappast till att man lyssnar och tar åt sig.. inte på mig iaf.

Tror förövrigt många skulle tjäna på att de fanns fler sådana snutar, dels de själva när folk lyssnar på dem och givetvis de som lyssnar också eller har jag fel?

Och de där med dubbelmoral förstår jag inte vart du får in..

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
jag har åxå sett dom utföra sina vapenprov på 8-12 meter. :D :D :D :machinegu !!!!
pinsamt o se vissa ,,, specialutbildning !!
fast det finns dom som vet vad dom håller på med åxå ,,
även om dom inte är direkt överrepresenterade.

Det beror ju på målets storlek och uppbyggnad samt avstånd ,, men man beräknar en mintid på 1,5sek / skott har jag för mig,längesedan jag byggde fältskjutnings stationer men jag har för mig att det är en tumregel.

En regel som fortfarande gäller angående polis och militär är att dom som vill vara det, absolut inte skall bli det!
Trots detta finns det många förståndiga och bra personer som sökt sig till dessa jobb och gör ett kanonjobb ur alla aspekter.
Dessa har inte valt yrket för att det är coolt att köra med folk, utan för de förmåner man får genom jobbet.
En entusiastisk pistolskytt kan mycket väl välja polisyrket för förmånen att få övningsskjuta på arbetstid.
Inget fel i det.
Naturligtvis är/blir han en duktig skytt - Men det beror egentligen inte på att han är polis!
Samma sak med MC-snutar och hundförare.
En del är intresserade och därför duktiga.
En del fick högstatustjänsten som tack för trogen tjänst - ofta är dessa för korkade för att befodras.
Inom försvaret är det ofta träningsnarkomaner som är de bästa befälen.
Träningsmöjligheter på betald arbetstid lockar.

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
CBR 929 rr
De var varken en :tuttar jag smöra för eller en :mad: som jag vart skitlam i käften för utan en mänsklig snut som efter en dialog kanske insåg att jag tog åt mig av vad han sa om han bemötte mig med vänligt och förklarade och inte stog och skrek, vad vet jag... Sen berätta han att han hade själv harvat runt på en husabergare engång i tiden.. Ja det var väl det.

"Vad vet jag men vanligt folk klarar sig nog utan dessa utsvävningar." Har bara ett svar på det hela, jag mår redan mycket bättre när du ens orkade kommentera det hela. Alltid kul att retas lite :D

Förstog du inte vad jag skrev? Rätt sätt enligt mig är väl att försöka om det inte finns skäl för annat är väl att föra en dialog och förklara varför han säger det han säger, istället för att skrika oavbrutet och inte lyssna på motparten de leder knappast till att man lyssnar och tar åt sig.. inte på mig iaf.

Tror förövrigt många skulle tjäna på att de fanns fler sådana snutar, dels de själva när folk lyssnar på dem och givetvis de som lyssnar också eller har jag fel?

Och de där med dubbelmoral förstår jag inte vart du får in..

Och jag gillar att reeetas själv:) . Dubbelmoralen har sin enkla förklaring att om man tycker poliserna ska ägna sig åt "rätt" saker och inte sätta dit uuiiilandes sporthojar istället för inbrottstjuvar, bråkmakare etc så behöver man åtminstonde inte skryta om det och sen vara skitlack för att dom inte gör sitt jobb. Ge faan i att uuiila framför snoken på dom så har dom tid att ägna sig åt rätt saker. Trodde för den delen inte att poliser stoppar sporthojar då de vet hur chanslösa de är.
-----
Jag bär min dubbelmoral med heder och när svärmor säger "usch, såna där motorcyklar går jättefort, hur fort har du kört förresten? Jag kör alltid lagligt och försiktigt, bara för att man har sporthoj behöver man inte uuiiila :arsele !!
Detta var bara en hypotes och har ingen verklig substans alls...:gnissla
------
Men att säga en sån sak härinne kanske inte går hem även om en del inbillar sig själva och andra att de inte slangat med en sporthoj. Faan...dom är ju gjorda för det:yoparty

erst

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Hoj
Mmm!
Och jag gillar att reeetas själv:) . Dubbelmoralen har sin enkla förklaring att om man tycker poliserna ska ägna sig åt "rätt" saker och inte sätta dit uuiiilandes sporthojar istället för inbrottstjuvar, bråkmakare etc så behöver man åtminstonde inte skryta om det och sen vara skitlack för att dom inte gör sitt jobb. Ge faan i att uuiila framför snoken på dom så har dom tid att ägna sig åt rätt saker. Trodde för den delen inte att poliser stoppar sporthojar då de vet hur chanslösa de är.
-----
Jag bär min dubbelmoral med heder och när svärmor säger "usch, såna där motorcyklar går jättefort, hur fort har du kört förresten? Jag kör alltid lagligt och försiktigt, bara för att man har sporthoj behöver man inte uuiiila :arsele !!
Detta var bara en hypotes och har ingen verklig substans alls...:gnissla
------
Men att säga en sån sak härinne kanske inte går hem även om en del inbillar sig själva och andra att de inte slangat med en sporthoj. Faan...dom är ju gjorda för det:yoparty

:såjaponken Jag hänger med på ditt resonemang!
Slutet gott, allting gott. :tummenupp

btw.. BACK TO TOPIC!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar