Polis friad för mc-krasch

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholms län
Hoj
ZX10R
Från DN:s hemsida.

Polis friad för mc-krasch

Polismannen gjorde sig inte skyldig till något brott vid krocken med en motorcyklist på Sergels torg i Stockholms city. Det anser Stockholms tingsrätt som friar polismannen.


Det var mycket folk i rörelse i det fina lördagsvädret för nästan exakt ett år sedan. Plötsligt dök en polisbil och en mc-förare upp och körde in i varandra. Föraren ramlade av, motorcykeln fortsatte över trottoarkanten och hamnade slutligen på en parksoffa.

Polismannen som körde åtalades eftersom han ansågs ha utsatt flera människor för fara.

Polisbilen hade följt efter mc-föraren eftersom denne kört fort och hade en felaktig registreringsskylt.

Samme polisman frias också från anklagelsen om övervåld mot en bilist på Fleminggatan i Stockholm ett år tidigare.

Färden gick fort och bilen misstänktes vara stulen. Därför stoppades bilisten. Med draget vapen kommenderade polismannen ut föraren som försågs med handfängsel och blev bland annat upptryckt mot polisbilen.

Tingsrätten anser inte att polismannen använde mer våld än vad som var försvarligt.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Dom jälva svinen håller varandra om ryggen, dom borde lära sig att dom finns för att tjäna almänheten och inte för att kompensera små könsorgan med maktmissbruk och övervåld? :arsele
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
jopp... bitchas lite väl mycket om poliser som gör fel. Missköter man sig så ska ju faktiskt polisen ingripa.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Hightuned skrev:
Dom jälva svinen håller varandra om ryggen, dom borde lära sig att dom finns för att tjäna almänheten och inte för att kompensera små könsorgan med maktmissbruk och övervåld? :arsele

men sluta, dom gör ju bara sitt jobb... jag tror mer på att du är avundsjuk..

själv kan jag erkänna att jag mer än gärna hade valt polis som yrke..
men dock lite sent att tänka på det nu :D
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Dessutom tycker jag att svenska polisen är FÖR snälla..

mer tårgas, vattenkanoner, kummikulor och andra bra vapen mot demonstranter... som t.ex vid upploppen i GBG 2001 när johannes westberg sköts...

hade jag varit hans pappa, så hade jag pryglat min son... BASTA
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
wonderwizard skrev:
men sluta, dom gör ju bara sitt jobb... jag tror mer på att du är avundsjuk..

själv kan jag erkänna att jag mer än gärna hade valt polis som yrke..
men dock lite sent att tänka på det nu :D

Blev skälv prejad förr året och hann precis veja, med du kanske tycker att det är ok att dom får riskera folks liv ever trafikförseelser? Tänk dig t.ex att din son med överkörd eller prejad av vägen av en överambiskös snut för att han körde trimmad moppe, och det hela slutade med att han dog eller blev alvarigt skadad. Skulle vilja se hur pass jävla förstående du var i det läget, sluta va så skenhelig.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Hightuned skrev:
Dom jälva svinen håller varandra om ryggen
Jojo, lugna ner dig lite, om man inte har något att dölja har man inte heller någon anledning att inte stanna.
Om man väljer att sticka får man ta konsekvenserna, eller ska polisen behandla alla motorcyklister med silkesvantar?

/A
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Rundningsmärke skrev:
Jojo, lugna ner dig lite, om man inte har något att dölja har man inte heller någon anledning att inte stanna.
Om man väljer att sticka får man ta konsekvenserna, eller ska polisen behandla alla motorcyklister med silkesvantar?

/A

Men det har man ju alltid, när var sista gången du själv körde lagligt med en sporthoj? :confused:
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är väl lite skillnad ifall man gjort fel från början eller inte. Jag tycker inte det ska vara polisens fel ifall man försöker köra ifrån dem. Däremot så bör inte polisen få prejja ner en.

Polisen skulle gärna få va hårdare ja. Fast hårdare på rätt sätt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hightuned skrev:
Men det har man ju alltid, när var sista gången du själv körde lagligt med en sporthoj? :confused:
Tar det som att du inte kör lagligt.

Sätt dig i polisens situation. Hur ska de få stopp på en kille på en sporthoj som visar inga tydliga tecken på att stanna frivilligt?

Vet inte i ditt fall angående hur det såg ut och ifall prejningen var nödvändig och hur allvarig den var.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Swedie skrev:
Tar det som att du inte kör lagligt.

Sätt dig i polisens situation. Hur ska de få stopp på en kille på en sporthoj som visar inga tydliga tecken på att stanna frivilligt?

Vet inte i ditt fall angående hur det såg ut och ifall prejningen var nödvändig och hur allvarig den var.

Det ska dom inte om man inte stanna frivilligt, det är ju hela tanken men att ha en sporthoj på gatan. Om dom kunde stänga av min hoj elektroniskt som skulle jag köra motard istället och spara en massa stålar?. Håller med om att vårdslöshet ska bestraffas men med tanke på hu slapphänt samhäller i övrigt är mot kriminella så kan jag inte förstå varför som ska ta i med hårdhaskarna mot trfikanter som kaske kör ainingen för aktivt?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
okej, snacka om neråtgående spiral om de gjorde saker o ting på ditt sätt. så pga de är slappa vad gäller en sak, så ska de oxå vara slappa i ett annat område av brottsligheten? nått klingar inte riktigt rätt...

Att bekämpa en sorts brottslighet kan vara "lättare" än att bekämpa en annan.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Swedie skrev:
okej, snacka om neråtgående spiral om de gjorde saker o ting på ditt sätt. så pga de är slappa vad gäller en sak, så ska de oxå vara slappa i ett annat område av brottsligheten? nått klingar inte riktigt rätt...

Att bekämpa en sorts brottslighet kan vara "lättare" än att bekämpa en annan.

Då skulle dom kaske lägga hela sin energi på att ta snattre dom är ju verklien lätta att ta fast? Dom felprioriterar ju resurserna trafikövervaking kan den vanlig polisen göra på sidan av och såleds kan alla detts trafikpoliser sättas in mot riktig brottslighet istället. Om du bor in Nynäshamn så kan du få vänta 5h på en snut om du ringer mitt i natten viket knappast kan vara rätt?
 

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm=Täby
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Jaja summasumarum så ska vi låta dom köra på oss för att vi inte stannar frivilligt :tummenupp "ironi"

//Simon
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
nej, och det är ett problem i sverige. Det är för lite pengar till polisen. De har lagt ner polisen i Katrineholm och Strängnäs. Eskilstuna ger poliser åt flera småstäder runtom. Rätt tragiskt att vid rån så måste polisen köra 4-5 mil innan de kan vara på plats.
Ger ju rånarna rätt lätt att välja sin stad där de ska utföra sitt rån.

Att ta snattare är typ noll chans... iaf medans brottet pågår. Ska de stå i varje godisaffär och titta på 5-10åriga ungar som är nära och sno en godisbit?

Butikkedjor har väktare/securitas o allmäna vakter som ska vara redo vid snatteri av större varor, t.ex kläder / inredning eller vadsomhelst.

Polisen kommer ifall brottet som begåtts ska anmälas.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Polisen måste följa lagen.
Bovar är bovar när dom fällts i domstol, tills dess är dom vanliga Svenssons som är misstänkta.
Poliser får inte utdela straff, även fast dom tror nån är bov. Det är domstolar som utdelar straff.


Kan det verkligen vara så svårt och fatta ovanstående ?

Exemplet med killen som vart nerprejad i stockholm: Tänk om det inte var fel på regplåten? Tänk om han inte kört för fort (för det avgör domstolen ju, polisen gör "bedömningar") ?

Killen utsattes för livsfara, och då var han bara misstänkt... vilken polis som helst kan misstänka vad som helst... helt godtyckligt.
 
Last edited:

Nicke Lindgren

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Hayabusa 2008.
Har man rent framför sin egen dörr brukar man tycka att polisen gör ett bra arbete..

Det finns lika mycket rötägg inom poliskåren som idioter bakom styret på en MC.

Tänk på det.
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Var det där om han som de blandade ihop med en annan kille med mc av samma färg? Han som blev ramad framifrån av mötande polis? eller var det en annan incident?
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Pejo skrev:
Polisen måste följa lagen.
Bovar är bovar när dom fällts i domstol, tills dess är dom vanliga Svenssons som är misstänkta.
Poliser får inte utdela straff, även fast dom tror nån är bov. Det är domstolar som utdelar straff.


Kan det verkligen vara så svårt och fatta ovanstående ?

Exemplet med killen som vart nerprejad i stockholm: Tänk om det inte var fel på regplåten? Tänk om han inte kört för fort (för det avgör domstolen ju, polisen gör "bedömningar") ?

Killen utsattes för livsfara, och då var han bara misstänkt... vilken polis som helst kan misstänka vad som helst... helt godtyckligt.

Mycket klokt sagt! :tummenupp
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Tycker man borde sattsa mer pengar på grova brottsligheter såsom misshandel och våldteckter m.m. istället...

Om man håller 90 på en öde 70 väg med god sikt, ska man då bli nerprejjad och riskera att skada sig rejält ifall man får för sig för att smita? tycker jag låter dumt... Om man kör med olaglig eller ingen nummerplåt alls, blir man en sämmre och farligare person i trafiken då? :va Ska man bli nerprejjad om man sticker då med?

Nä, lägg pengar och tid på skadegörelse och misshandel, mord, osv istället... Ge dom större straff...

Hur många gillar trafikpolisen? Inte många, visst, det skulle inte funka lika bra utan dom, men ibland hör man att dom hängt upp sig på småsaker, fortkörning i lugn trafik är inte lika alvarligt som om det hade varit tung trafik tex... Kolla mer på hur situvationen såg ut...
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top