Polis friad för mc-krasch

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Nicke, nu lät du riktigt präktig.

Näe, man kan tycka poliser gör felbedömningar och felprioriteringar ändå.

I ovanstående fall så riskerade man en misstänkts liv, utan att den misstänkte riskerade allmänhetens säkerhet nämnvärt, av det som framgår av artikeln. Trots det frias polismannen.

Bra eller anus ?

Nicke Lindgren skrev:
Har man rent framför sin egen dörr brukar man tycka att polisen gör ett bra arbete..

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Dom körde ikapp honom o rännde in snett bakifrån i honom i rondellen vid glasskulpturen,vittnen,som det var massor av tyckte det såg groteskt ut.Men vad som inte framgår e ju vad dom jagade honom för,med tanke på att det begicks mycket rån med mc som flyktfordon vid den tidpunkten o denna hoj va felskyltad,så kan man ju kanske tänka sig att dom trodde det va förberedelse till rån eller nåt.Men jag tycker själv att det verkar som att dom använde bilen som ett vapen,o vad jag vet så får väl polisen inte ens genomföra fordonsjakt i hög fart bland en massa folk på sommarshopping i en stadskärna.Oftast e det befogat när en polis ingriper o jag tycker dom flesta gör ett hyfsat bra jobb,men i detta fall tycker jag nog det luktar lite tingsrättsponsring,han borde köpa en trisslott tycker jag.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
ktmjacke skrev:
..... Men vad som inte framgår e ju vad dom jagade honom för,med tanke på att det begicks mycket rån med mc som flyktfordon vid den tidpunkten o denna hoj va felskyltad,så kan man ju kanske tänka sig att dom trodde det va förberedelse till rån eller nåt.......

Så om det begås rån med flykt på MC nånstans så är det helt förlåtet om polisen prejar ner en oskyldig motorcyklist? :va :4skrika

:rolleyes:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
NSR_Martin skrev:
Så om det begås rån med flykt på MC nånstans så är det helt förlåtet om polisen prejar ner en oskyldig motorcyklist? :va :4skrika

:rolleyes:
LÄS vad jag skriver,HELA TEXTEN.Framgår ganska så tydligt att jag INTE tycker det.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Rundningsmärke skrev:
Jojo, lugna ner dig lite, om man inte har något att dölja har man inte heller någon anledning att inte stanna.
Om man väljer att sticka får man ta konsekvenserna, eller ska polisen behandla alla motorcyklister med silkesvantar?

/A

att polisen gjorde såhär för att stoppa en motorcykel med felaktig regplåt är väl inte konstigt. det har jag förståelse för.

men polisjäveln som körde över tks förra året då? det som hände honom visar solklart på att polisen använder övervåld för att stoppa motorcyklister som är helt oskyldiga.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Dessutom undrar jag vad du har för fakta i frågan om hans "oskyldighet".Hade det varit en helt oskyldig svenne som va ute o puttrade utan att ha gjort nånting så tycker jag att det e väldigt konstigt att han inte har gått ut i massmedia.Det hade iaf jag gjort.Lite fisklukt kan man allt ana om man har lite erfarenhet av hur saker o ting funkar.

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
anja skrev:
men polisjäveln som körde över tks förra året då? det som hände honom visar solklart på att polisen använder övervåld för att stoppa motorcyklister som är helt oskyldiga.
Inga invändningar där, om de inte försökt stoppa honom på "normalt" vis innan är det förstås helt orimligt.

/A

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
ktmjacke skrev:
LÄS vad jag skriver,HELA TEXTEN.Framgår ganska så tydligt att jag INTE tycker det.

Just därför jag la en :rolleyes: smile efter, lite otydligt, men jag förstår...

Vad jag menar är att man hör ofta att folk säger att man får förstå polisen för att det kunde varit den som gjort det där rånet eller så, vilket jag tycker är helt sjukt, dom ska väll inte sätta nåns liv på spel för att det KAN va han, du tycker lika dant förmodligen... :tummenupp

Va inte menat till dig... :gnissla

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
NSR_Martin skrev:
Just därför jag la en :rolleyes: smile efter, lite otydligt, men jag förstår...

Vad jag menar är att man hör ofta att folk säger att man får förstå polisen för att det kunde varit den som gjort det där rånet eller så, vilket jag tycker är helt sjukt, dom ska väll inte sätta nåns liv på spel för att det KAN va han, du tycker lika dant förmodligen... :tummenupp

Va inte menat till dig... :gnissla
Alldeles riktigt,men man måste oxå skillja på spekulation o fakta.I detta fallet verkar det ju inte va nån som har några egentliga fakta,då är det ju bara spekulationsvarianten kvar.Att då använda ord som skyldig o oskyldig blir ju ganska chansartat.Tror inte att kling o klang satt i sin fina radiobil o hade det tråkigt när klang kom på att "hörru kling,kan vi inte ta o klippa en knutte eller nåt annat skojigt"Troligtvis hade dom fått ett anrop om att denna mc skulle stoppas av en eller annan anledning.Tycker INTE att dom gjorde det på ett korrekt sätt.Detta säger jag dock utan att ha några som helst fakta bakom det jag skriver,alltså ren spekulation. mvh//jacke

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag tycker att det är förjävligt att polisen inte får en prick för detta.
jag irriterar mig så mycket på att domstolen/länsrätten eller vad det heter alltid kör "polisens ord väger tyngst". det är liksom bara fritt fram för snutarna att bre på hur mycket dom vill och ljuga så klarar dom sig ALLTID.

Hightuned... du har PM

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
bmwjohan skrev:
jag tycker att det är förjävligt att polisen inte får en prick för detta.
jag irriterar mig så mycket på att domstolen/länsrätten eller vad det heter alltid kör "polisens ord väger tyngst". det är liksom bara fritt fram för snutarna att bre på hur mycket dom vill och ljuga så klarar dom sig ALLTID.

Hightuned... du har PM
Ja oftast krävs det att nån dör innan en polis blir fälld.Kolla bara fallet med snubben som sprang ifrån 2 snutar i ett trapphus för nåt år sen.Ena snuten sköt ett "varningsskott" i ryggen på honom så att han mula mitt framför sin egen bror.Men inte ens då va det ett solklart fall eftersom snuten sa att han kännt sig hotad,sjukt.Han skulle utvisas,så han va inte ens kriminell,snacka om permanent utvisning.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Swedie skrev:
nej, och det är ett problem i sverige. Det är för lite pengar till polisen. De har lagt ner polisen i Katrineholm och Strängnäs. Eskilstuna ger poliser åt flera småstäder runtom. Rätt tragiskt att vid rån så måste polisen köra 4-5 mil innan de kan vara på plats.
Ger ju rånarna rätt lätt att välja sin stad där de ska utföra sitt rån.

har ett fiint exempel på det, är från värmland och banken i sysebäck rånades och den ligger mittemot polisstationen.
Det finns polis på polisstationen men eftersom han är själv vågar han inte ingripa, inte heller kommer de poliser som 5 mil från platsen har trafikkontroll IN mot byn. Rånarna väntar 3 timmar på tidslåset utan att polis kommer till plats o åker i lugn o ro därifrån.

Där snackar vi fet polisinsats :D

//håkan

myztify

Honda hela dagen, Hynda hela natten.....
Gick med
21 Jan 2004
Hoj
Gul
:angel

Jag vet inte hur det ser ut på platsen eller vad som egentligen hände, men tänk på att polisen skall göra allt detta på väldigt kort tid; iaktaga, bedömma sittuationen och handla, det är ju inte annat än människor i dessa kläder, tänk på hur många ingripande de gör på ett år, det måste bli ett och annat misstag, eller???

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
håkan skrev:
har ett fiint exempel på det, är från värmland och banken i sysebäck rånades och den ligger mittemot polisstationen.
Det finns polis på polisstationen men eftersom han är själv vågar han inte ingripa, inte heller kommer de poliser som 5 mil från platsen har trafikkontroll IN mot byn. Rånarna väntar 3 timmar på tidslåset utan att polis kommer till plats o åker i lugn o ro därifrån.

Där snackar vi fet polisinsats :D

//håkan
Han gjorde helt rätt tycker jag,nu fick ju gangsterbarnen finfina julklappar ju. :rofl

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Du menar att dom inte alltid kan sköta sitt jobb ?
Men ok, det är (väl) därför deras handlande ibland ska prövas i domstol, som i fallet ovan.

Men tydligen var det inget fel alls begånget, eftersom domstolen friade. Luktar illa...

myztify skrev:
:angel

Jag vet inte hur det ser ut på platsen eller vad som egentligen hände, men tänk på att polisen skall göra allt detta på väldigt kort tid; iaktaga, bedömma sittuationen och handla, det är ju inte annat än människor i dessa kläder, tänk på hur många ingripande de gör på ett år, det måste bli ett och annat misstag, eller???

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
wonderwizard skrev:
Dessutom tycker jag att svenska polisen är FÖR snälla..

mer tårgas, vattenkanoner, kummikulor och andra bra vapen mot demonstranter... som t.ex vid upploppen i GBG 2001 när johannes westberg sköts...

hade jag varit hans pappa, så hade jag pryglat min son... BASTA

Gummikulor är inget bra vapen mot demonstranter, det är ett vapen som vållar ganska onödigt lidande, händer lite då och då att israelisk militär skjuter ihjäl folk med gummikulor. Fast tårgas och vattenkanoner borde införas i kravallpolisens utrustning.

Allt är dock bättre än den hålspetsammunition som de använder nu.

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Först av allt..vad är det för lirare som först försöker köra ifrån en polisbil med en sporthoj och sen låter bilen komma nära honom? När han kan bränna på så att polisbilen är en prick i horisonten?! :D

Förvisso tycker jag att det är bra att polisen någongån gör exempel att dom faktist är till för att upprätt hålla lagen! Sedan kanske det var ett lite brutalt sätt att stoppa mcföraren..men hur ska dom göra då egentligen? placera ut spikmattor och få dom att kracha iaf? Köra in i hojen kanske var ända sättet att få stop på "boven", eftersom jag tvivlar att han hade tänkt att stanna friviligt!

Jag hävdar inte att det var rätt att köra in i mcföraren...Men man måste oxå tänka på polismannen! Skulle han låtit mcföraren sluppit undan bara för att han inte får stoppa honom på något sätt? :va

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Nivån på poliserna brukar stämma överrens ganska så bra med hur samhället i övrigt ser ut. Känns som vi fått ett brutalare samhälle och även poliserna som får ta hand om detta påverkas.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln