Polis friad för mc-krasch

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
CHROLO skrev:
Med utgångspunkt från din beskrivning av händelsen så måste det ha blivit en utredning av trafikolyckan som mina kollegor ställde till med.

Det ÄR trist när/om oskyldiga drabbas vid ett ingripande. Naturligtvis tycker jag inget annat. Om det var någon här på forumet som drabbades så vore det intressant att höra hör det hela slutade med tanke på ersättning med mera.

"Trafikolyckan"? Är det en trafikolycka när man med berått mod kör på en oskyddad trafikant? Tycker uppsåtet är ganska uppenbart.
Låt säga att jag precis blivit rånad och skjuten i benet av en rånare, likförbaskat hoppar jag in i bilen och jagar efter, tappar bort rånaren, sen ser jag någon som liknar honom på trottoaren, och mejar ner fel person. Kan jag som civilperson ens i det fallet komma undan med "trafikolycka"?
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Funatic skrev:
För flera år sedan hade jag en Saab 900 -87:a. Förgasarmembranet gick sönderoch bilen gick som max på 5:ans växel i 45 km/h - och då hade jag pressat i ca 1 kilometer...

Jag blir stannad av poliser i polisbil med blåljus o hela paketet för att jag hade kört för fort på 70-väg. Eftersom jag förts inte fattade varför dom stannade mig så frågade jag innan de hann säga någonting om de stannade mig för att det gick för sakta?
-näe, du låg snarare på lite därborta sa den ena.
-Va?!? sa jag , Skojar du?!? (och förklarade attbilen var paj)
-JA sa polisen, det var inte du, det var en röd 740! Sa polisen, satte sig i bilen och åkte - men inte utan förmaningen -ta det lugnt i trafiken, med myndig röst.

Vad säger man?


Som kontrast kan jag säga att jag har en kompis som är polis och mycket, mycket trevlig och duktig. Lugn och sansad. Fler som honom vore kanon!
(dessutom kör karln 1000cc sporthoj :yoparty )


Hahahahaha! inte nog med att jag gillade din historia, jag har varit med om exakt samma sak med min gamla saab900gl att membranet stack...fyfan va illa den gick!
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
oFFkeFF skrev:
"Trafikolyckan"? Är det en trafikolycka när man med berått mod kör på en oskyddad trafikant? Tycker uppsåtet är ganska uppenbart.
Låt säga att jag precis blivit rånad och skjuten i benet av en rånare, likförbaskat hoppar jag in i bilen och jagar efter, tappar bort rånaren, sen ser jag någon som liknar honom på trottoaren, och mejar ner fel person. Kan jag som civilperson ens i det fallet komma undan med "trafikolycka"?

Vilket uppsåt menar du? Det uppsåt du förutsätter att mina kollegor haft när de klev ur sängen denna morgon och hade för avsikt att köra på en oskyldig trafikant. :mad:
Menar du det uppsåtet att göra det jobb samhället satt dem att göra. Som civilperson får du endast gripa någon på bar gärning eller flyende fot och det scenario du målar upp här handlar knappast om det. Vill du däremot ha laglig rätt att preja fordon så rekommenderar jag polisyrket.
:fakta

Jag känner inte till omständigheterna i detta specifika fall och varken kan eller vill försvara kollegarnas agerande.
I det här fallet verkar det som att det gick åt skogen och det med musik.

Metoden att preja fordon som en tjänsteåtgärd har alltid och kommer alltid diskuteras. Personligen skulle jag dra mig för att preja en knutte, men omständigheterna får avgöra.....
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
en av mina kompisar är polis och han säger så här om att preja tvåhjuliga fordon. (detta gäller mopeder i och för sig)

om dom ser en trimmad moped som kör för fort eller en moped som kanske bryter mot nån trafikregel lite här och där får dom inte göra något annat än att följa efter på så pass långt avstånd att mopedföraren inte blir stressad. dom får inte på något sätt provocera fram en värre situation helt enkelt.

om mopedföraren tex har snattat något eller rånat någon eller nått sånt så sa han att dom bara prejar mopederna med sin snutbil så att mopedförarna flyger som käglor. han sa att han själv har gjort det flera gånger. pang rakt på bara. låter lite farligt tycker jag...
 

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
NSR_Martin skrev:
Tycker man borde sattsa mer pengar på grova brottsligheter såsom misshandel och våldteckter m.m. istället...

Om man håller 90 på en öde 70 väg med god sikt, ska man då bli nerprejjad och riskera att skada sig rejält ifall man får för sig för att smita? tycker jag låter dumt... Om man kör med olaglig eller ingen nummerplåt alls, blir man en sämmre och farligare person i trafiken då? :va Ska man bli nerprejjad om man sticker då med?

Nä, lägg pengar och tid på skadegörelse och misshandel, mord, osv istället... Ge dom större straff...

Hur många gillar trafikpolisen? Inte många, visst, det skulle inte funka lika bra utan dom, men ibland hör man att dom hängt upp sig på småsaker, fortkörning i lugn trafik är inte lika alvarligt som om det hade varit tung trafik tex... Kolla mer på hur situvationen såg ut...
Vad jag kommer ihåg av denna händelse var att hojen var stulen och föraren saknade körkort, har jag rätt eller?
 

Åberg

www.luleaguiden.com
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja
Swedie skrev:
nej, och det är ett problem i sverige. Det är för lite pengar till polisen. De har lagt ner polisen i Katrineholm och Strängnäs. Eskilstuna ger poliser åt flera småstäder runtom. Rätt tragiskt att vid rån så måste polisen köra 4-5 mil innan de kan vara på plats.
Ger ju rånarna rätt lätt att välja sin stad där de ska utföra sitt rån.

Att ta snattare är typ noll chans... iaf medans brottet pågår. Ska de stå i varje godisaffär och titta på 5-10åriga ungar som är nära och sno en godisbit?

Butikkedjor har väktare/securitas o allmäna vakter som ska vara redo vid snatteri av större varor, t.ex kläder / inredning eller vadsomhelst.

Polisen kommer ifall brottet som begåtts ska anmälas.

Uj, uj...hela fyra mil säger du. Kolla ytan som Kirunapolisen övervakar. Dryga 50 mils radie från Kiruna stad, ibland tar det en halv dag innan dom kommer till en utryckning, inga asfalterade breda vägar precis till mindre orterna *skakar på huvudet* Men, det går ju inte att lösa på annat sätt. Inte ens i Luleå (73 000 inv) är det ju speciellt "polistätt"

Ute på vägarna klagar man ju inte förstås :D *drömmer sig iväg till när E4:an tinar upp och tolvan mullrar mellan benen*
 
Last edited:

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Gult ljudmonster!
wonderwizard skrev:
Dessutom tycker jag att svenska polisen är FÖR snälla..

mer tårgas, vattenkanoner, kummikulor och andra bra vapen mot demonstranter... som t.ex vid upploppen i GBG 2001 när johannes westberg sköts...

hade jag varit hans pappa, så hade jag pryglat min son... BASTA

:fakta Helst ska dem skjuta med riktiga vapen! Rigga upp en stor fet helikopterkulspruta så jävlar ska vi få se på demonstranter som skingras!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
damv skrev:
Vad jag kommer ihåg av denna händelse var att hojen var stulen och föraren saknade körkort, har jag rätt eller?

Dom uppgifterna läste jag också i dagspressen, men jag har för mig att här på forumet sas det att hojen INTE var stulen eller falskskyltad, utan den var försedd med en (IOFS olaglig) miniskylt...

Hand upp alla som har olagliga miniskyltar, om ni samlas efter sveavägen kan poliserna leka bowling med XC70'n
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
GuW skrev:
Hand upp alla som har olagliga miniskyltar, om ni samlas efter sveavägen kan poliserna leka bowling med XC70'n
Polisen prejade ju knappast killen för att han hade miniskylt utan på grund av att han valde att smita, eller hur?
Varför då göra kopplingen att polisen prejar alla som har miniskylt?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
wonderwizard skrev:
Dessutom tycker jag att svenska polisen är FÖR snälla..

mer tårgas, vattenkanoner, kummikulor och andra bra vapen mot demonstranter... som t.ex vid upploppen i GBG 2001 när johannes westberg sköts...

hade jag varit hans pappa, så hade jag pryglat min son... BASTA

Jag tror att det hade varit tillräckligt med tre traktorer och svämtunnor med grispiss!
Ingen hade velat stanna kvar och kasta sten...

Hmmm...... grispiss i vattenkanonerna kanske...... :va
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Micke N skrev:
Polisen prejade ju knappast killen för att han hade miniskylt utan på grund av att han valde att smita, eller hur?
Varför då göra kopplingen att polisen prejar alla som har miniskylt?


...samtidigt som polisen övervägde att åtala en smitare som prejade ned 2 (3?) polismotorcyklister för mordförsök.

Så, när polisen gör det, så är det tjänsteutövning, men när en bov gör det, så är det mordförsök?

Samma handling - samma åtal, tack.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Pejo skrev:
...samtidigt som polisen övervägde att åtala en smitare som prejade ned 2 (3?) polismotorcyklister för mordförsök.

Så, när polisen gör det, så är det tjänsteutövning, men när en bov gör det, så är det mordförsök?

Samma handling - samma åtal, tack.


"Rånare sköt mot poliser" = Mordförsök
"Poliser sköt mot rånare" = Mordförsök
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Tysken skrev:
"Rånare sköt mot poliser" = Mordförsök
"Poliser sköt mot rånare" = Mordförsök
lägg ner de där va!

Svenska polisen har det svårt nog som det är att utöva sitt yrke med alla regler!
Menar inte i fallet med Mc-kraschen utan i allmänhet!

Skjuter en svensk polis gör han det för att skydda allmänheten, inget man kan säga om en rånare direkt...
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
Pejo skrev:
...samtidigt som polisen övervägde att åtala en smitare som prejade ned 2 (3?) polismotorcyklister för mordförsök.

Så, när polisen gör det, så är det tjänsteutövning, men när en bov gör det, så är det mordförsök?

Samma handling - samma åtal, tack.
Varför skulle det vara samma åtal? Poliser är faktiskt anställda för att upprätthålla Sveriges lagar.
Menar du på fullt allvar att ingen ska få ingripa när någon begår ett brott, eller med riskt för att bli åtalad för frihetsberövande eller misshandel?
Att polisen inte ska ha större befogenheter än allmänheten? Vilket fint samhälle jag ser framför mig.

Ser du verkligen ingen skillnad i ditt exempel ovan?

Om en person väljer att strunta i Sveriges lagar och samtidigt prejar 2 (3?) polishojar så ska han väl självklart straffas för det? Eller har du en annan åsikt där?
Om en polis, som är anställd att för att upprätthålla lagar, märker att en person väljer att fly när polisen vill stoppa honom så måste han ju på något sätt få stopp på killen. Eller ska alla som kör mc få löpa fritt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Micke N skrev:
Polisen prejade ju knappast killen för att han hade miniskylt utan på grund av att han valde att smita, eller hur?
Varför då göra kopplingen att polisen prejar alla som har miniskylt?

Näe, mitt inlägg var bara ett försök att ironisera över alla som hojtade om att MC'n var oregad/stulen/falskskyltad, när den i själva verket hade en miniskylt.
(vilket tydligen halva det här forumet har)

Samtidigt som det var en liten känga till dom som kör med miniskylt, att dom drar polisens uppmärksamhet till sig och genast misstänks för att åka falskskyltat.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top