Polis friad för mc-krasch

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Pejo skrev:
Om man kunde få honom fälld i domstol redan under jakten så skulle det väl va ok. Problemet är att man inte kan det, eftersom domstolarna inte jobbar så fort.

Så länge man är misstänkt är man oskyldig, och oskyldiga trafikanter ska väl inte prejjas omkull ? En vacker dag kanske man blir misstänkt för mord för man åker på fel hoj med fel skinnställ, då vill inte jag bli omkullkörd.
Det kan ju faktiskt vara så att polisen SETT honom begå ett rätt så grovt brott av nåt slag innan dom rammade honom.Varför ska man utgå från att han troligtvis bara hade en för liten nrplåt för?Sen angående det där med rättegång på plats,när en polis måste ta till dödligt våld så har han ju faktiskt nästan den sitsen,han måste avgöra på en sekund om han har rätt att dela ut det ultimata straffet.Om man spetsar till en situation lite grann o ponerar att en mc-förare tar upp en pistol o skjuter nåra skott utan att träffa nån,ska polisen inte ramma honom då heller?Han har ju inte skadat nån,men eftersom han är beväpnad kan det ju va en tidsfråga bara.Om föraren vid tillfället i s-holm t.ex var identifierad som en kännd narkoman o hojen dessutom var stulen så kanske man får andra perspektiv på deras handlande.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Jacke - hörsägen. Läs artikeln, där framgår de förhållanden som rådde.

ktmjacke skrev:
Det kan ju faktiskt vara så att polisen SETT honom begå ett rätt så grovt brott av nåt slag innan dom rammade honom.Varför ska man utgå från att han troligtvis bara hade en för liten nrplåt för?

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Pejo skrev:
Jacke - hörsägen. Läs artikeln, där framgår de förhållanden som rådde.
Ja det verkar ju som att det va det enda dom hade på honom faktiskt,my bad.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Nej, det gör jag inte, men det var artikeln som var utgångspunkten för vår diskussion här.

Jag kan också spekulera.... Kanske polisen var en seriemördare som hatar motorcyklister? Näe, vi skiter nog i att spekulera och håller oss till det vi vet, alltså det som stod i DN's artikel.

d1ce skrev:
Hoppas verkligen inte att du tror på allt du läser i våra svenska kvalitetsblaskor.

//@

Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Brottsmål är ju offentliga handlingar,skulle va intressant att få läsa vad som gjorde att poliserna blev friade.För är det som det står i artikeln så är det ju inte bara polisen utan även tingsrätten som begått ett stort fel.Kan ju va så att han körde riktigt jä..la vårdslöst o fort o därför utgjorde en fara för andra.Eller så var inte påkörningen avsiktlig kanske,polisen kanske tappade kontrollen i ett ögonblick.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Det som talar till mcförarens fördel är dock att en åklagare valde att gå vidare till åtal mot polisen.Då måste han ha tyckt att polisen hade lite tunnt på fötterna,annars hade han lagt ner direkt tror jag.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Jag har tänkt samma tanke, att det vore intressant att få läsa domstolsprotokollet... kan ingen som bor i närheten begära ut det och scanna ?

ktmjacke skrev:
Brottsmål är ju offentliga handlingar,skulle va intressant att få läsa vad som gjorde att poliserna blev friade.För är det som det står i artikeln så är det ju inte bara polisen utan även tingsrätten som begått ett stort fel.Kan ju va så att han körde riktigt jä..la vårdslöst o fort o därför utgjorde en fara för andra.Eller så var inte påkörningen avsiktlig kanske,polisen kanske tappade kontrollen i ett ögonblick.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Nykterhetskontroller, självklart, tror jag har fått stanna och blåsa en gång!
Jag och en annan medlem blev stannade av polisen och utskällda i 20 minuter av en helt vansinnig snut. Dom hade inte ens sett oss köra för fort... *pust*

När politikerna kom på att RV-40 var dödens väg så skulle man kolla hastigheten stenhårt på denna. Vid Kallebäcksmotet är det trefiligt och en liten snutt på 70 väg innan det blir 90 och trehundrameter längre fram 110. Där blev jag iaf. av med körkortet, kontaktade trafikjuristen och jag var inte den enda. Dom får ju bra statistik på fortkörare på RV-40 iaf... synd bara att olyckorna inträffar mellan Borås och Jönköping där vägen suger.. Ett jävla pengamjölkande är vad det är.

Sen att polisen får preja folk... och skicka hojen in bland folk låter fullständigt jäkla vansinnigt. Sen när får polisen utdöma ev. dödsstraff?

Själv är jag helt matt på det här rättsamhället. Har inte haft någon som helst jäkla nytta av polisen vid hojstälder, bilstölder, firmainbrott med mera...

/F

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
Felix skrev:
Sen att polisen får preja folk... och skicka hojen in bland folk låter fullständigt jäkla vansinnigt. Sen när får polisen utdöma ev. dödsstraff?
Polisen får inte utöva dödsstraff och det har de heller inte gjort så din fråga är ju inte relevant här.

Och till alla andra som tror att polisen kommer att åka ut och prejja hojar till höger och vänster så undrar jag vad ni har för verklighetsuppfattning?
I fallet som denna tråd handlar om så hade ju mc-föraren bevisligen försökt smita.
Alltså hade HAN gjort ett val. Nämligen att det brott han hade begått var tillräckligt allvarligt för att HAN skulle vara beredd att riskera sitt och andras liv för att komma undan.
Klart att polisen måste kunna stoppa honom då.
Eller vad tycker ni de ska göra?
Hade han stannat så hade ju inget av det här förmodligen hänt.
Jag menar inte att man absolut inte ska dra, jag kanske gör det nån dag jag med.
Men däremot ska man vara medveten om att man själv har dragit igång något mycket större, där insatsen kanske är ditt eller någon annans liv.
Och det är inte polisens fel att allting trappats upp.

/micke

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
MickeN: Draget till sin spets så, om polisen prejar dig, skjuter dig eller skadar dig på valfritt sätt så måste det finnas ett rimligt brott.. att köra med miniskylt och sedan åka och bli prejad för något som ger 400 spänn i böter, det låter inte rimligt helt enkelt.

Även om du snor en dajmglass och kutar när polisen ser dig är det inte helt rimligt att de skjuter dig i benet heller.

Visst att man följer efter tills dess att hojåkaren ger upp (eller kommer undan) men prejning?? Det finns ju skapligt stora risker för att hojåkaren dör eller blir invalid..

/F

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
GSXR1100R skrev:
Det ska vi inte vara så säkra på, det jobb som nu SMC bedriver "rädda sporthojen" slås i spillror om folk fortsätter att smita ifrån polisen.

var kan man läsa om SMC's "jobb". detta har jag missat helt tror jag.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nr:18 skrev:
Tror inte att det behövs så mycket som 90% idioter för att ett totalförbud skulle beslutas. Har du helt missat varje års skräckkampanj i massmedia med "mc-döden slår till"? Tror du den kampanjen blir mindre av att du flänger fram som en raket i trafiken?

När du kommer i 160 km/h och är så jävla skärpt och snabb i huvet, har du då tänkt tanken vad som skulle hända om jag med min 60 tons lastbil skulle byta fil på motorvägen? Jag tittar i spegeln och ser en hoj långt borta, lägger ut blinkers och bytar fil. Därefter känner jag en lätt duns bakifrån och stannar, bara för att se dej och din hoj sitta inklämda i mitt underkörningsskydd. Detta beroende på att jag räknar med att du håller en hyffsat laglig hastighet, inte dubbelt så snabbt som man får köra!

Hastigheten är inte det som dödar, skillnaden i hastighet är det avgörande. Då kan vi skita i hela debatten huruvida polisen använder för mycket våld, våldet som du utövar mot bakändan på min lastbil är tillräckligt för att döda dej. Att du ens blivit så gammal som du är idag är ett mirakel fullt i klass med Jesus födelse, med tanke på din körstil. Hur du kunnat köra så i 10 år utan att lära dej något om trafik är inget annat än ett under.

Så om polisen inte ljuger så börjar du köra som folk och stannar på anmodan? Fat chans.....

Redan i dag finns den nolltoleransen. Ingen får ljuga i rätten, inte ens du. Dock är det inte det som denna tråden handlar om.

angående det där med filbyte med lastbilen. om jag kommer i över 200 och ser två eller fler bilar ligga tätt så släpper jag alltid av till en 160 för att ha marginaler ifall någon går ut plötsligt. ifall jag ser en ensam bil eller du med din lastbil som ligger ensam i högerfilen så håller jag stumt förbi. om du då skulle byta fil helt utan anledning så försöker jag klämma mig förbi dig på vänster sida. om luckan är för liten så kör jag av vägen på vänster sida och blir strimmlad i vägräckena. men den risken tar jag. det är inte så många som gör helt ologiska filbyten tycker jag.

under mina tio år i trafiken har jag lärt mig att det viktigaste som finns när man befinner sig i trafiken är att vara så koncentrerad som möjligt så stor del av tiden som möjligt. jag har två kompisar som kör precis som jag. dom har gjort det i 11 resp. 9 år och ingen av dom har heller orsakat några olyckor. en kompis pendlar 8 mil varje dag till jobbet och han kör runt 200 hela tiden med sin trimmade saab. mina kompisar som kör i mer lagliga hastigheter har alla krockat eller kört av vägen eller annat.

jag kommer självklart inte att sluta köra för fort ifall polisen slutar ljuga i rätten. jag kör ju för fort för att jag älskar att köra fort.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
granted79 skrev:
nej men dom e nog en rätt utsatt yrkeskår att gör en polis fel så får alla amdra poliser ta det också om du förstår vad jag menar?
o sen vet inte jag vad du har haft för upplevelse av polisen att dom ljuger o så jag har aldrig varit med om det ,men e det så att du har upplevt det så är det ju mkt tragiskt att lagens långa arm inte kan tala sanning,då kan jag förstå att man tappar respekt för dom men sen tycker jag inte att man ska dra alla över samma kant! :)

en av mina bästa kompisar åkte dit för fortkörning för att poliserna ljög sig blå i rätten. jag var med i bilen när själva körningen hände. min kompis var skyldig till 100% men poliserna kunde inte bevisa det så dom ljög för att sätta dit han.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
bmwjohan skrev:
en av mina bästa kompisar åkte dit för fortkörning för att poliserna ljög sig blå i rätten. jag var med i bilen när själva körningen hände. min kompis var skyldig till 100% men poliserna kunde inte bevisa det så dom ljög för att sätta dit han.

Du är bättre än TV! I LOVE U! :D

//@

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
bmwjohan måste vara ett skruvat script som Swedie har lagt in. Du kan inte finnas på riktigt...... Din verklighetsuppfattning och ditt resonemang kring hastigheter och trafik är minst sagt intressanta.

nikke

tror ibland inte sina öron :o)
Gick med
5 Dec 2003
Hoj
fd vmax98 160 kusar, nu honda cbr 600f (99a)
bmwjohan skrev:
under mina tio år i trafiken har jag lärt mig att det viktigaste som finns när man befinner sig i trafiken är att vara så koncentrerad som möjligt så stor del av tiden som möjligt. jag har två kompisar som kör precis som jag. dom har gjort det i 11 resp. 9 år och ingen av dom har heller orsakat några olyckor. en kompis pendlar 8 mil varje dag till jobbet och han kör runt 200 hela tiden med sin trimmade saab. mina kompisar som kör i mer lagliga hastigheter har alla krockat eller kört av vägen eller annat.

jag kommer självklart inte att sluta köra för fort ifall polisen slutar ljuga i rätten. jag kör ju för fort för att jag älskar att köra fort.

vad är det som du kommer fram till här egentligen, att de som håller hastigheten krockar och de som kör i ca 200 kör helt enkelt bättre eftersom de är skadefria??? är det din kontenta?
jag tror aldrig jag har hört nått mer korkat, men jag börjar faktiskt tro att du är någon som bara jävlas o inte menar ett ord av vad du skriver utav mer än ute efter en provokation.

// Niklas

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nikke skrev:
vad är det som du kommer fram till här egentligen, att de som håller hastigheten krockar och de som kör i ca 200 kör helt enkelt bättre eftersom de är skadefria??? är det din kontenta?
jag tror aldrig jag har hört nått mer korkat, men jag börjar faktiskt tro att du är någon som bara jävlas o inte menar ett ord av vad du skriver utav mer än ute efter en provokation.

// Niklas

om du provar att gasa lite själv nån gång så kommer du kanske bli förvånad över hur mycket mer du koncentrerar dig på hoj/bil-körningen

jag menar såklart varenda sak jag skriver, allt annat vore väl ett jävla skämt. det jag menar är att höjd hastighet inte alls behöver betyda mer olyckor.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln