Polis friad för mc-krasch

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Nr:18 skrev:
En målsättning måste man ha, noll fel, självklart! Det var det jag försökte visa. Däremot måste man acceptera att mäniskor gör fel, det händer hela tiden. Vi har inga robotpoliser, när dom ska bedömma en situation kommer dom alltid att göra fel då och då. Det är inte ok att dom gör fel, men det kan vi inte påverka. Däremot ska vi heller inte acceptera att hojåkare ställer till en situation med vilje och sedan klandrar polisen för att dom inte löser den händelsen på ett bra sätt. Jämför med din doktorliknelse; om jag säger åt doktorn att han ska kapa högerbenet men inte talar om att jag menar höger från hans håll, kan jag isåfall anklaga doktorn för att ha kapat fel ben?

Då är vi ju ganska överens ändå. Och ingen vill ha robotpoliser, men jag ställer mycket höga krav på polisers uppträdande. :tummenupp

Att försvara fel från polisman med att de skall göra många bedömningar och fatta många beslut på kort tid och under vidriga förhållanden tycker jag inte håller.
Det är ju just detta som poliser skall göra och klara av, bland mycket annat.

Vad gäller läkaren som inte gör en egen bedömning utan kapar ben efter hörsägen. Ja du skall anklaga honom, även om han är stressad, hans fru varit elak mot honom, och hans sjukhus har dålig ekonomi.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag tror ändå att BMWJohan är Mattias livs bästa skämt. Uppfunnen i syfte att förlöjliga smitarna här på SH och ta fram det bästa ur resten.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ugluk skrev:
Jag tror ändå att BMWJohan är Mattias livs bästa skämt. Uppfunnen i syfte att förlöjliga smitarna här på SH och ta fram det bästa ur resten.

Det är en teori jag haft länge. Jag har frågot både mattias och matti... jag menar johan, och bägge påstår att det inte är så...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
bmwjohan skrev:
om du provar att gasa lite själv nån gång så kommer du kanske bli förvånad över hur mycket mer du koncentrerar dig på hoj/bil-körningen

jag menar såklart varenda sak jag skriver, allt annat vore väl ett jävla skämt. det jag menar är att höjd hastighet inte alls behöver betyda mer olyckor.

Inom rimliga nivåer kan det vara sant, här finns en 90-väg som blev 70-väg ett tag och olyckorna minskade inet ett dyft, likså har ju 110 cägar klassats ner till 90 väg och ändå haft fler olyckor.
Givetvis kan det var för att folk ändå kör för fort.
Men alltså att öka till 200 knyck tror jag inte funkar när de andra ligger i halva den hastigheten.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
:corn
Hightuned skrev:
Dom jälva svinen håller varandra om ryggen, dom borde lära sig att dom finns för att tjäna almänheten och inte för att kompensera små könsorgan med maktmissbruk och övervåld? :arsele

:corn

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
CHROLO skrev:

Kännde du dig lite bråksjuk som lyfte den här tråden?

Tro mig, du kan få munhuggas hur mycket som helst med folk om det här.
Personligen har jag inte tänkt ge mig in i diskutionen, men låt oss säga så här, även en MC olycka i låg hastighet kan innebära invalidiserande skador, så det är inte alldelens solklart att polisen får allas sympatier på det här forumet.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
CHROLO skrev:

När du ändå är på tråden, har polisen som körde omkull fel mcbud på sturegatan fått sparken/varning/skrivbordstjänst ännu?
Är dock inte lika hård i munnen som Hightuned, men det finns ju en anledning till varför man undrar om internutredningar och bestraffningar av poliser verkligen följs upp.

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
oFFkeFF skrev:
När du ändå är på tråden, har polisen som körde omkull fel mcbud på sturegatan fått sparken/varning/skrivbordstjänst ännu?
Är dock inte lika hård i munnen som Hightuned, men det finns ju en anledning till varför man undrar om internutredningar och bestraffningar av poliser verkligen följs upp.

Jag vet inte vad som hände i det fallet.
Varning utdelas av länsstyrelsen i körkortsärenden.

Följs upp av vem? Expressen?

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
GuW skrev:
Kännde du dig lite bråksjuk som lyfte den här tråden?

Tro mig, du kan få munhuggas hur mycket som helst med folk om det här.
Personligen har jag inte tänkt ge mig in i diskutionen, men låt oss säga så här, även en MC olycka i låg hastighet kan innebära invalidiserande skador, så det är inte alldelens solklart att polisen får allas sympatier på det här forumet.

Jo, jag tyckte att att blodtrycket sjönk alltför lågt och att att inlägget var alltför onyanserat för att stå oemotsagt.

Last edited:

Coola Ola

Guest
CHROLO skrev:
Jo, jag tyckte att att blodtrycket sjönk alltför lågt och att att inlägget var alltför onyanserat för att stå oemotsagt.

Fast två popcornsmileys är kanske inte heller ett skolexempel på ett nyanserat inlägg? (har i övrigt ingen åsikt i frågan då jag inte läst tråden)

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
BSA 350 -30.
För flera år sedan hade jag en Saab 900 -87:a. Förgasarmembranet gick sönderoch bilen gick som max på 5:ans växel i 45 km/h - och då hade jag pressat i ca 1 kilometer...

Jag blir stannad av poliser i polisbil med blåljus o hela paketet för att jag hade kört för fort på 70-väg. Eftersom jag förts inte fattade varför dom stannade mig så frågade jag innan de hann säga någonting om de stannade mig för att det gick för sakta?
-näe, du låg snarare på lite därborta sa den ena.
-Va?!? sa jag , Skojar du?!? (och förklarade attbilen var paj)
-JA sa polisen, det var inte du, det var en röd 740! Sa polisen, satte sig i bilen och åkte - men inte utan förmaningen -ta det lugnt i trafiken, med myndig röst.

Vad säger man?

Som kontrast kan jag säga att jag har en kompis som är polis och mycket, mycket trevlig och duktig. Lugn och sansad. Fler som honom vore kanon!
(dessutom kör karln 1000cc sporthoj :yoparty )

Last edited:

hjelmfrillan

En otrolig blick för spelet
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
xt660r
wonderwizard skrev:
Dessutom tycker jag att svenska polisen är FÖR snälla..

mer tårgas, vattenkanoner, kummikulor och andra bra vapen mot demonstranter... som t.ex vid upploppen i GBG 2001 när johannes westberg sköts...

hade jag varit hans pappa, så hade jag pryglat min son... BASTA

bra att du inte valde det yrket, du hade sugit :arsele

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
CHROLO skrev:
Jag vet inte vad som hände i det fallet.
Varning utdelas av länsstyrelsen i körkortsärenden.

Följs upp av vem? Expressen?

Personligen anser jag det borde följas upp av polisutredning, tingsrätt och att den polisen borde få sitta av tid i fängelse för försök till dråp, alternativt försök till grov misshandel. Då det enbart var tur att det inte blev större skador på TKS (som för övrigt finns här på forumet).
Om du inte hört talas om det, kan jag dra en kort version av händelsen.
Då det var en jakt av en motorcykel bort på strandvägen(flera personer har hört jakten över polisradion), där de tappar bort motorcykeln.
Sen kommer TKS, helt ovetandes om den här jakten, och kör uppåt på sturegatan, när en civil saab 9000, från andra hållet, svänger in rakt framför honom över heldragen linje, TKS väjer, men blir ändå påkörd.
De personer som hört jakten hör också, samtidigt över radion "NU SKA VI TA den JÄVELN!"
TKS blir dessutom bryskt runtknuffad, och kallad diverse saker, precis de saker man vill höra efter någon försökt köra ihjäl en..
Förklaringn från polismannen efteråt har varit att det var en olyckshändelse, och att de inte alls skulle stoppa TKS, de skulle bara göra en U-sväng över heldragen linje, och såg inte alls TKS..

Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nr:18 skrev:
Jävla skitsnack att man alltid är olaglig när man sitter på en sporthoj....

de enda som är lagliga på sporthojar är posörerna
:7peta

och annars säger jag bara som vanligt. fuck the police

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Det är lätt att hacka på polisen men de kan vara schyssta också.
Blev stoppad under sensommaren för mkt hög hastighet men kom undan med en varning bara och en del gnäll. :ajjabajja

Min inställning till polisen efter det har blivit ganska possitiv. Vissa av dem är faktiskt tom mänskliga. :)

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
oFFkeFF skrev:
Personligen anser jag det borde följas upp av polisutredning, tingsrätt och att den polisen borde få sitta av tid i fängelse för försök till dråp, alternativt försök till grov misshandel. Då det enbart var tur att det inte blev större skador på TKS (som för övrigt finns här på forumet).
Om du inte hört talas om det, kan jag dra en kort version av händelsen.
Då det var en jakt av en motorcykel bort på strandvägen(flera personer har hört jakten över polisradion), där de tappar bort motorcykeln.
Sen kommer TKS, helt ovetandes om den här jakten, och kör uppåt på sturegatan, när en civil saab 9000, från andra hållet, svänger in rakt framför honom över heldragen linje, TKS väjer, men blir ändå påkörd.
De personer som hört jakten hör också, samtidigt över radion "NU SKA VI TA den JÄVELN!"
TKS blir dessutom bryskt runtknuffad, och kallad diverse saker, precis de saker man vill höra efter någon försökt köra ihjäl en..
Förklaringn från polismannen efteråt har varit att det var en olyckshändelse, och att de inte alls skulle stoppa TKS, de skulle bara göra en U-sväng över heldragen linje, och såg inte alls TKS..

Med utgångspunkt från din beskrivning av händelsen så måste det ha blivit en utredning av trafikolyckan som mina kollegor ställde till med.

Det ÄR trist när/om oskyldiga drabbas vid ett ingripande. Naturligtvis tycker jag inget annat. Om det var någon här på forumet som drabbades så vore det intressant att höra hör det hela slutade med tanke på ersättning med mera.

Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Visserligen VM i trådlyftning men....märkligt att jag missade detta. Levde i tron om att den polisen fälldes. Får jaga tag på domen.

To be continued....

/Olzki

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM