Nr:18 skrev:En målsättning måste man ha, noll fel, självklart! Det var det jag försökte visa. Däremot måste man acceptera att mäniskor gör fel, det händer hela tiden. Vi har inga robotpoliser, när dom ska bedömma en situation kommer dom alltid att göra fel då och då. Det är inte ok att dom gör fel, men det kan vi inte påverka. Däremot ska vi heller inte acceptera att hojåkare ställer till en situation med vilje och sedan klandrar polisen för att dom inte löser den händelsen på ett bra sätt. Jämför med din doktorliknelse; om jag säger åt doktorn att han ska kapa högerbenet men inte talar om att jag menar höger från hans håll, kan jag isåfall anklaga doktorn för att ha kapat fel ben?
Då är vi ju ganska överens ändå. Och ingen vill ha robotpoliser, men jag ställer mycket höga krav på polisers uppträdande.
Att försvara fel från polisman med att de skall göra många bedömningar och fatta många beslut på kort tid och under vidriga förhållanden tycker jag inte håller.
Det är ju just detta som poliser skall göra och klara av, bland mycket annat.
Vad gäller läkaren som inte gör en egen bedömning utan kapar ben efter hörsägen. Ja du skall anklaga honom, även om han är stressad, hans fru varit elak mot honom, och hans sjukhus har dålig ekonomi.