Polis friad för mc-krasch

izznix

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Daytona 650
Pejo skrev:
Polisen måste följa lagen.
Bovar är bovar när dom fällts i domstol, tills dess är dom vanliga Svenssons som är misstänkta.
Poliser får inte utdela straff, även fast dom tror nån är bov. Det är domstolar som utdelar straff.

Kan det verkligen vara så svårt och fatta ovanstående ?

Exemplet med killen som vart nerprejad i stockholm: Tänk om det inte var fel på regplåten? Tänk om han inte kört för fort (för det avgör domstolen ju, polisen gör "bedömningar") ?

Killen utsattes för livsfara, och då var han bara misstänkt... vilken polis som helst kan misstänka vad som helst... helt godtyckligt.

Men hur jävla svårt är det å stanna då???? Om polisen gör signaler för att stanna så är du ju skyldig att göra det!!! Och i ditt påstående om han inte gjort något fel behöver han ju inte ha något att oroa sig för.... bara till å stanna... hur svårt kan det va??? :kocko

Däremot har kanske inte polisen har rätt och utsätta andra för fara, men det borde ju även motocyklisten tänka på i så fall lika mycket!

/ola

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
anja skrev:
att polisen gjorde såhär för att stoppa en motorcykel med felaktig regplåt är väl inte konstigt. det har jag förståelse för.

Men vafan!!!

Ponera:

Ni är ute o åker med skylten monterad på populärt ställe(framför bakhjulet, underskärmennivetvadjagmenar) o ligger kanske 30-40 över, tycker ni då att det är okej att bli rammade av en polisbil!?!

Tänk efter vad ni säger/skriver, eller är ni ögontjänare o tror att länsman läser era inlägg :kocko det stod väl att den var felskyltad inte falskskyltad o en hastighetsöverträdelse är väl ingen ursäkt för att köra på någon med i värsta fall dödlig utgång. :huvet

Last edited:

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
nosense skrev:
anja skrev:
att polisen gjorde såhär för att stoppa en motorcykel med felaktig regplåt är väl inte konstigt. det har jag förståelse för.

Men vafan!!!

Ponera:

Ni är ute o åker med skylten monterad på populärt ställe(framför bakhjulet, underskärmennivetvadjagmenar) o ligger kanske 30-40 över, tycker ni då att det är okej att bli rammade av en polisbil!?!

Tänk efter vad ni säger/skriver, eller är ni ögontjänare o tror att länsman läser era inlägg :kocko det stod väl att den var felskyltad inte falskskyltad o en hastighetsöverträdelse är väl ingen ursäkt för att köra på någon med i värsta fall dödlig utgång. :huvet
Hm, var det inte frågan om prejning i låga hastigheter här? Håller de på att köra på folk i full fart, så är det verkligen anmärkningsvärt :skrämd

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
Matin skrev:
Hm, var det inte frågan om prejning i låga hastigheter här? Håller de på att köra på folk i full fart, så är det verkligen anmärkningsvärt :skrämd

Hastigheten har väl ingen betydelse, kompisen stod nästan still o välte=benbrott.(jävla otur iofs)
Jag ser det som ett övergrepp mot enskild person/misshandel/framkallande av fara/allmänfarlig vårdlöshet/mordförsök osv(finns säkert bättre formuleringar) ni förstår min åsikt hoppas jag........ :huvet

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Varför är det så svårt att se att mc-föraren kunde undvikit situationen helt? Alternativet att stanna hade gett resultatet lite böter, alternativet dra snuten gav skador på hojen och honom själv. Vilket alternativ ska man välja om polisen försöker stoppa en själv? Förmodligen har killen gjort övervägandet att bötesrisken var värd att chansa för. Då får han ta smällen utan mina sympatier. Körkortet är inte värt att dö för! Tar man en chans får man acceptera att det kan gå åt helvete.Nåt att fundera på för er som tycker att det är coolt att dra snuten!

Perra

SRH
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 525EXC-07
Nr:18 skrev:
Varför är det så svårt att se att mc-föraren kunde undvikit situationen helt? Alternativet att stanna hade gett resultatet lite böter, alternativet dra snuten gav skador på hojen och honom själv. Vilket alternativ ska man välja om polisen försöker stoppa en själv? Förmodligen har killen gjort övervägandet att bötesrisken var värd att chansa för. Då får han ta smällen utan mina sympatier. Körkortet är inte värt att dö för! Tar man en chans får man acceptera att det kan gå åt helvete.Nåt att fundera på för er som tycker att det är coolt att dra snuten!

Hade du tyckt att polisen gjorde rätt ifall dina barn satt på den parkbänken som hojen åkte in i också eller?

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Perra skrev:
Hade du tyckt att polisen gjorde rätt ifall dina barn satt på den parkbänken som hojen åkte in i också eller?

Ja, självklart är det rätt!! Ett par barn gör väl ingen skillnad... Polisen har ju alltid rätt!!!

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
nosense skrev:
anja skrev:

Men vafan!!!

Ponera:

jag har en bra lösning: sätt inte skylten så då, fucko.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
anja skrev:

men polisjäveln som körde över tks förra året då? det som hände honom visar solklart på att polisen använder övervåld för att stoppa motorcyklister som är helt oskyldiga.

Om jag minns den historian rätt så trodde den polisen att tks var någon annan som hade smitit. Det borde isåfall ge honom rätt att ramma honom om polisen som rammade personen vid plattan har laglig rätt att göra det. Personligen så tycker jag att polisen borde ha lite mer omdömme än att man skickar iväg en 200kg bensax mot folk som är ute på stan. Det är inte rätt att smita, men polisen ska väl ändå kunna göra en vettig bedömmning av läget, vad var personen misstänkt för, bankrån eller för att ha en konstig skylt? Tycker inte att det är klädsamt med poliser som agerar bödlar.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
NSR_Martin skrev:
Om man håller 90 på en öde 70 väg med god sikt, ska man då bli nerprejjad och riskera att skada sig rejält ifall man får för sig för att smita? tycker jag låter dumt... Om man kör med olaglig eller ingen nummerplåt alls, blir man en sämmre och farligare person i trafiken då? :va Ska man bli nerprejjad om man sticker då med?

Sluta nu, är du så macho att du försöker smita får du väl ta konsekvenserna av ditt agerande.

//@

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Här är en artickeln http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=119265&previousRenderType=2

Och här ett par citat från personer som säger att de är ögonvittnen (från zatzy):

*"Jag såg när han kom uppe vid Klarabergsviadukten.
Han bromsade där, väntade in polisen, i knapp styrfart vänder han sig om & bara tittar på polisen. Sen accar han järnet & upp på bakhjulet & polisen accar efter. Detta var det jag såg, fast jag önskar jag såg det som hände i slutet på rakan istället"

*"Jag såg det. Var nån meter från att få hojen på mig...

Hojen slängs omkull och kommer farande som en projektil rakt mot oss som står på den rätt stora refugen mellan de olika körbanorna. Den kraschar rakt in i en parkbänk och 2 tjejer i lägre tonåren hinner precis undan. Ingen skadad av hojen alltså."

_ _ _

Om den första av utsagorna stämmer verkar han kanske ha gjort sig förtjänt av en "dutt". Stället var dock olyckligt. Känns lite som om "ger man sig in i leken får man leken tåla" skulle passa.

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
APAPAP.

Det var väl snarare så att alternativet dra snuten gav till följd att polisen gjorde ett efterföljande, där dom bedömde att de var tvungna att riskera material och personskador på den misstänkte och omkringvarande för att få stopp på honom.

Polisen är inte tvungna att ge folk skador, right ?

Polisen gör inte alltid rätt, nr 18.

Hela incidenten luktar "ge igen" från polisens sida, nåt dom ska ge faen i. Det är domstolar som 'ger igen'.

....alternativet dra snuten gav skador på hojen och honom själv...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ännu en hopplös debatt utan vinnare, bägge parter gör fel.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Pejo skrev:
APAPAP.

Det var väl snarare så att alternativet dra snuten gav till följd att polisen gjorde ett efterföljande, där dom bedömde att de var tvungna att riskera material och personskador på den misstänkte och omkringvarande för att få stopp på honom.

Polisen är inte tvungna att ge folk skador, right ?

Polisen gör inte alltid rätt, nr 18.

Hela incidenten luktar "ge igen" från polisens sida, nåt dom ska ge faen i. Det är domstolar som 'ger igen'.
Men hojförare gör alltid rätt?
Provocera fram en situation och sedan tycka att snuten är den som gör fel? Coolt!

Hypotetiska frågor för ingen debatt framåt. Jag hade nog varit förbannad på hojåkaren som orsakade incidenten. Han behövde ju inte dra snuten, eller hur?

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Den där domen kommer att medföra våldsammare poliser i framtiden - nu har dom ju fått grönt kort för att använda övervåld när de ska stoppa motorcyklister i framtiden...

Jag hoppas att den drabbade överklagar. (fast det kanske han inte kan)

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
UltraMarine skrev:
Den där domen kommer att medföra våldsammare poliser i framtiden - nu har dom ju fått grönt kort för att använda övervåld när de ska stoppa motorcyklister i framtiden...

Och vem är du att avgöra/dömma huruvida detta var övervåld eller inte?

//@

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
1; Nej. Men vi är inte tjänstemän under tjänsteutövning, och då ställs det mycket mindre krav på oss. Vi får klanta till det, inte polisen.
När man gör fel, oavsett om man är polis eller kreti o pleti så kan det prövas i domstol. Då ska också bedömingen vara rättvis.

2; Tycker du det? Jag håller inte med om att det är så coolt. Men det får stå för dig.

1: Men hojförare gör alltid rätt?
2: Provocera fram en situation och sedan tycka att snuten är den som gör fel? Coolt!

GSXR1100R - Precis helt rätt. Jag tror alla sidor har fått komma till tals i debatten, inget nytt framkommer här... debatten borde avslutas innan diskussionen sjunker för lågt.

GSXR1100R skrev:
Ännu en hopplös debatt utan vinnare, bägge parter gör fel.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
UltraMarine skrev:

Polisen kanske gjorde fel, det har jag ingen uppfattning om då jag inte såg det. Men det är MC-föraren som ytterst orsakade att allting hände. Poliser ska ha omdöme och veta hur de ska gripa in och när de ska göra det. Men vuxna människor på hoj ska fanimej också kunna tänka lite.

Att försöka köra ifrån polisen inne i stan sätter inte bara ditt eget liv på spel, utan andras också.

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
ZX7R 97:a
Nånstans känner jag att när poliser gör fel eller tom bryter mot lagen blir det inga påföljder... Varför... Detta gör mig grymt förbannad... :mad: Dra tjänstevapnen ifrån dem... Låt dem aldrig bli poliser igen, och in i finkan med dem...

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
Hightuned skrev:
Det ska dom inte om man inte stanna frivilligt, det är ju hela tanken men att ha en sporthoj på gatan. Om dom kunde stänga av min hoj elektroniskt som skulle jag köra motard istället och spara en massa stålar?. Håller med om att vårdslöshet ska bestraffas men med tanke på hu slapphänt samhäller i övrigt är mot kriminella så kan jag inte förstå varför som ska ta i med hårdhaskarna mot trfikanter som kaske kör ainingen för aktivt?

Så du har snabb hoj bara för att kunna dra ifrån polisen?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln