Polis friad för mc-krasch

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
bmwjohan skrev:
alternativet att låta fortköraren komma undan finns faktiskt alltid.
Nej. Faktiskt inte. Tänker du lite längre än utifrån egen vinning inser du det.
 

Wolfskin

Road Rage MC
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fd älskare med en CBR 600 -99
Tycker hela tråden har börjat snöa lite. Å SNÖ gillar ingen hoj åkare.
Man ska inte dra snuten, det är olagligt (får man lära sig på körskolan).
Och polisen får och enligt mig stoppa förövaren även om det innefattar att preja hojen. (så länge inte allmänheten riskeras).
Självklart beror det på situationen, det som hände i sthlm var en befogad prejning OM DET INTE HADE VARIT FOLK RUNT OMKRING.
Mc föraren (enligt vittnen) jävlades med polisen och drog polisen avsikligt.
Men att polisen riskerade den allmäna säkerheten skulle inte gått ostraffat.
Polisen handlade rätt på fel plats.
Bryter du mot lagen ska du fan ta konsekvenserna utan att gnälla som en JÄVLA KÄRRING.
Knäckta ben, ryggrad eller spräckt skalle man får skylla sig själv om man bryter lagen.

Men allt beror ju åxå på, kör man 20-30 över å polisen bara prejar en utan att ge en en changs så e det ju självklart fel. Eller om man blir prejad för att man e lik någon.

Polisen ska alltid låta personen få changs att stanna.
Å gör man inte det så e det ditt eget fel, ditt val.

ALLMÄNHETENS SÄKERHET GÅR FÖRE ALLT!!! :fatta! Över våld :rofl
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag har aldrig rättfärdigat motorcyklistens agerande.Han har inte rätt att bryta mot lagen. Inte jag heller, inte du. Jag hoppas han fick vederbörligt straff i domstol för de förselser han begått. Det är nämligen där det avgörs om man brutit mot lagen. Polisen på plats gör en bedömning... och denna kan vara felaktig, det är därför rättvisan inte bara består av poliser.

Men om vi lämnar honom och hans ansvarfråga därhän, så kan vi gå på kärnpunkten:

Får polisen riskera motorcyklistens och ikringvarandes liv och lem för att få stopp på motorcyklisten, med tanke på att brottet var fortkörning (?) / vårdslöshet i trafik (?) och felaktig reg-plåt (?)

Nej, enligt mig.

Ja enligt domstol.

Vad tycker du ?

Hoppas inte domen blir prejudicerande, då kan vi alltså förvänta oss att bli omkullprejade om vi inte ser/uppmärksammar/smiter från polisen när dom misstänker oss för de ohyggliga brotten felaktig skylt samt fortkörning.

Nej, jag har inget svar på hur man ska få stopp på motorcyklister som smiter från snuten.

Men en sak är säker - skulle jag bli omkullprejad av en snut skulle jag åtala honom för dråp eller mordförsök, för det är precis vad det är. Ingen polis kan garantera en misstänkts hälsa när dom prejar omkull någon.

Nr:18 skrev:
Men hur uppkom situationen från början? Smitning! Vem kunde avstyra situationen innan den uppstod? Mc-föraren! Varför ska man ha rätt att bryta mot lagen bara för att man köpt en snabb hoj? Detta är i min åsikt inte allvarligare än brottet som mcföraren gjorde sej skyldig till. Vad hade du sagt om killen som försökte dra snuten hade prickat en fotgängare vid Sergels torg istället? Har man inget ansvar som förare av sporthoj, bara för att det finns en polis bakom sej? Är det alltid "nån annans" fel att hojåkare råkar i trubbel?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Pejo skrev:
Jag har aldrig rättfärdigat motorcyklistens agerande.Han har inte rätt att bryta mot lagen. Inte jag heller, inte du. Jag hoppas han fick vederbörligt straff i domstol för de förselser han begått. Det är nämligen där det avgörs om man brutit mot lagen. Polisen på plats gör en bedömning... och denna kan vara felaktig, det är därför rättvisan inte bara består av poliser.

Men om vi lämnar honom och hans ansvarfråga därhän, så kan vi gå på kärnpunkten:

Får polisen riskera motorcyklistens och ikringvarandes liv och lem för att få stopp på motorcyklisten, med tanke på att brottet var fortkörning (?) / vårdslöshet i trafik (?) och felaktig reg-plåt (?)

Nej, enligt mig.

Ja enligt domstol.

Vad tycker du ?

Hoppas inte domen blir prejudicerande, då kan vi alltså förvänta oss att bli omkullprejade om vi inte ser/uppmärksammar/smiter från polisen när dom misstänker oss för de ohyggliga brotten felaktig skylt samt fortkörning.

Nej, jag har inget svar på hur man ska få stopp på motorcyklister som smiter från snuten.

Men en sak är säker - skulle jag bli omkullprejad av en snut skulle jag åtala honom för dråp eller mordförsök, för det är precis vad det är. Ingen polis kan garantera en misstänkts hälsa när dom prejar omkull någon.

Det är en hårfin balansakt det där. Så fort polisen börjar jaga en fortkörare som försöker smita så kan man få det till att DE riskerar HANS liv. Kör han omkull och har ihjäl en oskyldig förbipasserande så är det då polisens fel enligt vissa.

Men det är svårt det där, och det skulle vara för mycket begärt av polisen att de alltid gör den korrekta bedömningen.

Givetvis ska inte poliser bara låta folk smita, samtidigt som de givetvis ska försöka stoppa honom på skonsammast möjliga sätt. Och jag tror det är väldigt få poliser som har för avsikt att döda den som de ska stoppa.

Diskussionen kommer inte att leda nånvart, men kontentan av det hela, tycker jag, är inte att polisen ska låta folk löpa, utan att folk ska ge fan i att smita. Då uppkommer aldrig själva problemet.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Ugluk skrev:
Nej. Faktiskt inte. Tänker du lite längre än utifrån egen vinning inser du det.

jag tänker bara på mig själv när jag kör hoj, det kan jag inte säga något emot, men jag tycker att det finns många fall när snutarna borde släppa fortköraren för att det helt enkelt blir för farligt.

jag förstår såklart att dom inte kan börja släppa varenda smitare, då blir det ju anarki, men jag tycker att dom kan väl jaga lite lagom. om dom märker att den här killen ger sig verkligen inte, då kan det bli dags att tänka på att släppa honom.

det bästa vore väl ifall snutarna kunde utveckla nån infångningsgrunka. typ att dom skjuter iväg något som fastnar på hojåkaren och sen har dom någon elastisk lina som fäster i detta så att dom bara kan hiva in han på ett hyfsat kontrollerat sätt.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Citat:
Inskickat av Wolfskin
Bryter du mot lagen ska du fan ta konsekvenserna utan att gnälla som en JÄVLA KÄRRING.

Sug och svälj!



det här kan man diskutera i evighet men jag kan inte förstå hur man kan tycka att det är manligare att stanna och ta straffet som en liten bitch, jämfört att fly som en actionhjälte :D
 

LalleBalle

Guest
Håller med det som skrivit ovan. Jävlas man med Polisen får man ta smällen själv. I dagens samhälle finns det knappt någon respekt för Polisen, eller andra. Det är bara kolla på kravallerna i Göteborg. Polisen skjuter 2 stycken. Det blev ett jävla liv, åtal hit och dit. En kompis till mig var där. Han har även jobbat i Kosovo när det var "hett" där. Han tyckte att det var värre i Göteborg.
En av de som blev skjutna var det rätt åt. På nyheterna ser man bara att han kastar sten men inte på VAD. Det som vi andra missar är att det ligger en polis skadad och har tappat hjälmen. De så kallade "demostranterna" försöker då pricka honom. Då skjuter en polis killen.

Visst gjorde polisen fel som prejade honom mitt i stan. Men någon gång måste man sätta punkt för den här grejen att "polisen kan ändå inget göra"

Den här killen som blev dömd för att ha kört ifrån polisen på bakhjulet. Han ifrån bike trollhättan. Där var det jävligt fel att döma honom. Det var bristande bevis, men som jag sa tidigare så vill säkert polisen sätta punkt och visa att här går gränsen.
En annan sak är att vi medborgare har "nästan" alltid fel när det är medborgare emott staten. När det gäller staten så bakar de upp varandra så mycket de kan/ Alex


Resarverar för eventuella stavfel...
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
bmwjohan skrev:
det här kan man diskutera i evighet men jag kan inte förstå hur man kan tycka att det är manligare att stanna och ta straffet som en liten bitch, jämfört att fly som en actionhjälte :D


Det beror på att du misstolkat begreppet hjälte.

Och manligt.



Vill minnas några flyende små bitchar som lämnade en lekplats när polisen..... jag menar en liten tjej kom på dem! Är det de manliga actionhjältarna du gafflar om?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Nr:18 skrev:
Men hur uppkom situationen från början? Smitning! Vem kunde avstyra situationen innan den uppstod? Mc-föraren! Varför ska man ha rätt att bryta mot lagen bara för att man köpt en snabb hoj? Detta är i min åsikt inte allvarligare än brottet som mcföraren gjorde sej skyldig till. Vad hade du sagt om killen som försökte dra snuten hade prickat en fotgängare vid Sergels torg istället? Har man inget ansvar som förare av sporthoj, bara för att det finns en polis bakom sej? Är det alltid "nån annans" fel att hojåkare råkar i trubbel?
Håller med dig i det hela taget.Men jag tycker att dom valde ett uselt ställe att utföra sin rammning på.Tänk om hojen hade fortsatt rakt upp i en barnvagn t.ex? Då hade rättegången säkert sett annorlunda ut.Väljer man att begå ett brott så är man kriminell,då får man räkna med att farbror blå kan göra både det ena o det andra.Själv låtsades jag dra en puffra mot en sheriff när jag var övermannad o på väg in i en piketbuss när jag var 20 år o trodde snuten var ett gäng polska städerskor.Det slutade med en ganska lång operation o ett GANSKA långt lidande helt i onödan.Kan dock bara konstatera att jag hade gjort exakt likadant som dom i samma situation.Numera skulle jag aldrig göra på det viset,hellre tar jag den månaden med fotboja eller i värsta fall gallret som det kan ge.Tänk att dö o lämna familjen i sticket för en sån skitsak som en fortkörning??????
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
ktmjacke skrev:
Håller med dig i det hela taget.Men jag tycker att dom valde ett uselt ställe att utföra sin rammning på.Tänk om hojen hade fortsatt rakt upp i en barnvagn t.ex? Då hade rättegången säkert sett annorlunda ut.Väljer man att begå ett brott så är man kriminell,då får man räkna med att farbror blå kan göra både det ena o det andra.Själv låtsades jag dra en puffra mot en sheriff när jag var övermannad o på väg in i en piketbuss när jag var 20 år o trodde snuten var ett gäng polska städerskor.Det slutade med en ganska lång operation o ett GANSKA långt lidande helt i onödan.Kan dock bara konstatera att jag hade gjort exakt likadant som dom i samma situation.Numera skulle jag aldrig göra på det viset,hellre tar jag den månaden med fotboja eller i värsta fall gallret som det kan ge.Tänk att dö o lämna familjen i sticket för en sån skitsak som en fortkörning??????
Jag anser inte heller att allt ska vara tillåtet för polisen, men i ditt fall har det uppenbarligen gjort nytta att snuten var tuff :tummenupp
Vet inte hela din story, men som du säger så måste man tänka på konsekvensen när man drar snuten. Är det värt att riskera livet för en fortkörning? Aldrig säger jag! Sen kan man argumentera hur mycket man vill, men man kommer aldrig ifrån det faktum att endast 1 person kunde avstyrt hela grejen redan innan den uppstod. Alltför många har en skev verklighetsuppfattning och anser att det är OK att begå ett brott och sedan gnälla över polisens hårda behandling av brottslingen.
@bmwjohan: actionhjältar flyr inte från problem, dom åtgärdar dom. Skraja killar sticker när det börjar osa hett.
@pejo:
Hoppas inte domen blir prejudicerande, då kan vi alltså förvänta oss att bli omkullprejade om vi inte ser/uppmärksammar/smiter från polisen när dom misstänker oss för de ohyggliga brotten felaktig skylt samt fortkörning.
Varför skulle det vara så hemskt? Skit i att dra snuten så uppstår inte situationen! Dom prejar inte dej det första dom gör, har själv försökt med varianten "inte se" i min ungdom. Dom höjer nivån en aning, och är lite mer förbannade när dom sedan stannar dej bara. Hur ohyggliga brotten i sej är, avgör domstolen. Är man missnöjd kan man ju överklaga. Dessutom, är ett sånt ohyggligt brott som en fortkörning värt att dö för?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Nr:18 skrev:
Jag anser inte heller att allt ska vara tillåtet för polisen, men i ditt fall har det uppenbarligen gjort nytta att snuten var tuff :tummenupp
Vet inte hela din story, men som du säger så måste man tänka på konsekvensen när man drar snuten. Är det värt att riskera livet för en fortkörning? Aldrig säger jag! Sen kan man argumentera hur mycket man vill, men man kommer aldrig ifrån det faktum att endast 1 person kunde avstyrt hela grejen redan innan den uppstod. Alltför många har en skev verklighetsuppfattning och anser att det är OK att begå ett brott och sedan gnälla över polisens hårda behandling av brottslingen.
@bmwjohan: actionhjältar flyr inte från problem, dom åtgärdar dom. Skraja killar sticker när det börjar osa hett.
@pejo:

Varför skulle det vara så hemskt? Skit i att dra snuten så uppstår inte situationen! Dom prejar inte dej det första dom gör, har själv försökt med varianten "inte se" i min ungdom. Dom höjer nivån en aning, och är lite mer förbannade när dom sedan stannar dej bara. Hur ohyggliga brotten i sej är, avgör domstolen. Är man missnöjd kan man ju överklaga. Dessutom, är ett sånt ohyggligt brott som en fortkörning värt att dö för?
Jo ska jag vara ärlig så har nog deras ibland tuffa beteende fått en att överväga vad man höll på med både en o två gånger.Ungefär som när farsan gav en en hurring o man tyckte att han va en sjuk gubbjävel,men när man backar bandet så va det nog till mer nytta än man anade då.Finns väl ingen yrkeskår som är helt befriad från misstag o fel,men det blir ju lite olyckligt när det är en "uppholder of the law" som begår ett error.Skillnaden mellan att va ung o het o tycka att det bara är o gasa på är väl att man blir lite som en schackspelare när man blir äldre.Man börjar tänka på nästa "drag" lite mer,vad som skulle kunna hända.Tycker själv att det är häftigt att se "köra fort filmer" m.m.Men samtidigt tänker man lite på hur tragiskt det hela skulle kunna sluta.Tänk er rubriken"bikerbitch nermejad av ghostrider vid inspelningen av gr44."Då skulle nog ingen tycka det va lika skojjigt med gr-rullarna längre.Men tyvärr så är väl allt som är roligt här i livet förknippat med en dos av fara oxå. En som blivit feg//jacke
 

Wolfskin

Road Rage MC
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fd älskare med en CBR 600 -99
bmwjohan skrev:
Citat:
Inskickat av Wolfskin
Bryter du mot lagen ska du fan ta konsekvenserna utan att gnälla som en JÄVLA KÄRRING.

Sug och svälj!



det här kan man diskutera i evighet men jag kan inte förstå hur man kan tycka att det är manligare att stanna och ta straffet som en liten bitch, jämfört att fly som en actionhjälte :D

Efter som du tycker att det e manligt att bryta lagen och fly, så tycker du väl även att andra lagbrott som tex våldtäkt och barnmisshandel är manliga.

Som jag skrev tidigare lagen är till för följas, den finns där för att skydda oss.
 

Wolfskin

Road Rage MC
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fd älskare med en CBR 600 -99
Tycker att många snackar om hänsyn till förarens hälsa vid ingripande.
Blir man stoppad av snuten så ska man stanna försöker man dra så har man gjort ett val.
Föraren som smiter skiter väl totalt i allmänhetens säkerhet.
Det är väl bättre att lag brytaren far illa ut än någon oskyldig.
Om en prejning kan genomföras utan risk för att oskyldiga drabbas, tryck till så han flyger av.

BÄTTRE EN DÖD SMITARE ÄN EN SKADAD OSKYLDIG!!!!!
 

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Man kan ju förstå snuten lite också, att ständigt få :arsele av herr GR
Dom kommer ju säkert att göra likadant mot honom om dom får chansen...

Han har väl retat upp stockholmssnutarna rejält...
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
bmwjohan skrev:
det här kan man diskutera i evighet men jag kan inte förstå hur man kan tycka att det är manligare att stanna och ta straffet som en liten bitch, jämfört att fly som en actionhjälte :D

Nu missförstog du det! Om du får för dig att försöka smita ska du inte komma efteråt och klaga på polisens åtgärder att försöka stoppa dig. Om man försöker smita får man räkna med att ta en smäll eller två som kan resultera i lite smärta, då får du ta detta utan att grina och tycka att det är maktmissbruk e.d.

//@
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Du menar att om man missar att man blivit invinkad så får man räkna med att snuten skjuter GRG efter en?

d1ce skrev:
Nu missförstog du det! Om du får för dig att försöka smita ska du inte komma efteråt och klaga på polisens åtgärder att försöka stoppa dig. Om man försöker smita får man räkna med att ta en smäll eller två som kan resultera i lite smärta, då får du ta detta utan att grina och tycka att det är maktmissbruk e.d.

//@
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Wolfskin skrev:
Efter som du tycker att det e manligt att bryta lagen och fly, så tycker du väl även att andra lagbrott som tex våldtäkt och barnmisshandel är manliga.

varför skulle jag tycka det?

jag tycker inte att fortkörning är ett brott, fastän att lagen säger det. därför tycker jag att det är helt sjukt när snuten agerar på detta sätt.

ta tex i vissa stater i usa. där finns det skumma lagar. tex får man inte gå med en glass i bakfickan i någon stat. detta kanske man kan tänka sig att man skulle göra i alla fall eftersom att det är en sjuk regel. då skulle man ju bli sur som fan om man fick betala dryga böter för det eftersom att man själv inte tycker att det borde vara straffbart.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top