Polis friad för mc-krasch

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Pejo skrev:
Du menar att om man missar att man blivit invinkad så får man räkna med att snuten skjuter GRG efter en?

Om du på allvar tolkar "smitning" som "missar att man blivit invinkad" bör du läsa igen och fundera. Och har du sett en polis med GRG någongång? Trodde vi hade en seriös diskussion här.

//@
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
d1ce skrev:
Nu missförstog du det! Om du får för dig att försöka smita ska du inte komma efteråt och klaga på polisens åtgärder att försöka stoppa dig. Om man försöker smita får man räkna med att ta en smäll eller två som kan resultera i lite smärta, då får du ta detta utan att grina och tycka att det är maktmissbruk e.d.

//@

jo men polisen agerande måste stå i relation till brottets grovhetsgrad tycker jag. att preja fortkörare på hoj är idiotiskt. det kanske är 0,000001% chans att smitaren skadar någon annan än sig själv, men om polisen prejar fotköraren så är det väl ca 99,9% chans att dom skadar han.
 

Wolfskin

Road Rage MC
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fd älskare med en CBR 600 -99
bmwjohan skrev:
varför skulle jag tycka det?

jag tycker inte att fortkörning är ett brott, fastän att lagen säger det. därför tycker jag att det är helt sjukt när snuten agerar på detta sätt.

ta tex i vissa stater i usa. där finns det skumma lagar. tex får man inte gå med en glass i bakfickan i någon stat. detta kanske man kan tänka sig att man skulle göra i alla fall eftersom att det är en sjuk regel. då skulle man ju bli sur som fan om man fick betala dryga böter för det eftersom att man själv inte tycker att det borde vara straffbart.

Jo det finns väl regler som e helt sjuka, men fort körning e ingen sjuk regel (även om dom flesta bryter den)(Å jag e inget helgon kör nog alltid för fort).
Men blir jag stoppad så stannar jag för jag vet att jag gjort fel.
Böter e liksom smällen man får ta om man med vilje bryter mot lagen.
Men att klaga på snuten för prejning när man smittit :huvet
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
bmwjohan skrev:
jo men polisen agerande måste stå i relation till brottets grovhetsgrad tycker jag. att preja fortkörare på hoj är idiotiskt. det kanske är 0,000001% chans att smitaren skadar någon annan än sig själv, men om polisen prejar fotköraren så är det väl ca 99,9% chans att dom skadar han.

Men en fortkörare som försöker smita är inte längre enbart en fortkörare! När fortköraren givit sig i akt med att smita tror jag att själva fortkörningen är av mindre betydelse. Är du inte beredd att ta konsekvenserna ska du inte ge dig i akt med att försöka.

//@

edit: fel fel fel stavning :)
 
Last edited:

Wolfskin

Road Rage MC
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fd älskare med en CBR 600 -99
d1ce skrev:
Men en fortkörare som försöker smita är inte längre enbart en fortkörare! När fortköraren givit sig i akt med att smita tror jag att själva fortköraren är av mindre betydelse. Är du inte beredd att ta konsekvenserna ska du inte ge dig i akt med att försöka.

//@

:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Wolfskin

Road Rage MC
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Fd älskare med en CBR 600 -99
Men det som det som hände i sthlm var fel med tanke på risk för allmänheten.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag tolkar det, på allvar, inte så. Men jag kan inte *garantera* att poliser gör samma tolkning i 100 % av fallen.

Jag har inte sett en polis med GRG någon gång. Klart som fan vi har en seriös diskussion. Men en del samband blir tydligare att se om man spetsar till förhållandena lite.

Jag har sett folk som *missat* att dom blivit invinkade, senast på vägen mellan uppsala och enköping i mellandagarna. Bilen (som var framför mig på vägen )kan inte ha sett polisen, eftersom polisen klev ur bilen och började vinka precis framför mig och framförvarande. När polisen såg att framförvarande inte uppmärksammade honom vinkande han med båda händerna, upp och ned, och gick närmare vägkanten och följde bilen med blicken tills han passerat. Det är tekniskt sett en smitining, eller hur?

Men min fråga till dig är: Exakt hur mycket våld tycker du att polisen får använda för att stanna misstänkta fortkörare/smitare ?
Nämn gärna vilka redskap, tillhyggen och metoder som *du* tycker är motiverbara.

Kamma till dig och svara nu på vad du menar med "räkna med att ta en smäll eller två som kan resultera i lite smärta"

d1ce skrev:
Om du på allvar tolkar "smitning" som "missar att man blivit invinkad" bör du läsa igen och fundera. Och har du sett en polis med GRG någongång? Trodde vi hade en seriös diskussion här.

//@
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Pejo skrev:
Jag tolkar det, på allvar, inte så. Men jag kan inte *garantera* att poliser gör samma tolkning i 100 % av fallen.

Jag har inte sett en polis med GRG någon gång. Klart som fan vi har en seriös diskussion. Men en del samband blir tydligare att se om man spetsar till förhållandena lite.

Jag har sett folk som *missat* att dom blivit invinkade, senast på vägen mellan uppsala och enköping i mellandagarna. Bilen (som var framför mig på vägen )kan inte ha sett polisen, eftersom polisen klev ur bilen och började vinka precis framför mig och framförvarande. När polisen såg att framförvarande inte uppmärksammade honom vinkande han med båda händerna, upp och ned, och gick närmare vägkanten och följde bilen med blicken tills han passerat. Det är tekniskt sett en smitining, eller hur?

Men min fråga till dig är: Exakt hur mycket våld tycker du att polisen får använda för att stanna misstänkta fortkörare/smitare ?
Nämn gärna vilka redskap, tillhyggen och metoder som *du* tycker är motiverbara.

Kamma till dig och svara nu på vad du menar med "räkna med att ta en smäll eller två som kan resultera i lite smärta"
Om nån kör förbi en poliskontroll utan att ens se den, är det dags att ta kortet ändå! Så blind kan man inte vara och fortsätta köra bil.
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
Det allvarliga brottet i det här fallet är inte hastighet och skylt utan smitning! När polisen påkallat uppmärksamheten och bett nån stanna och denne smiter så är det en helt ny spelplan enligt mig. Att dra i det läget är ju att peka finger åt hela rättssystemet vilket borde kunna anses alllvarligt. Det var smitningen (tror jag) som fick polisen att ta till grövre våld.

Har mycket liten sympati med mcföraren i detta fall då jag tror han var fullt medveten om vad han höll på med.

Däremot är ju frågan om det är lämpligt på just den här platsen att polisen prejar folk, men det är ju en separat fråga. En fråga som helt handlar om allmänhetens säkerhet och bästa, inte mcförarens.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Wolfskin skrev:
Jo det finns väl regler som e helt sjuka, men fort körning e ingen sjuk regel (även om dom flesta bryter den)(Å jag e inget helgon kör nog alltid för fort).
Men blir jag stoppad så stannar jag för jag vet att jag gjort fel.
Böter e liksom smällen man får ta om man med vilje bryter mot lagen.
Men att klaga på snuten för prejning när man smittit :huvet

jag uttryckte mig lite väl starkt. jag tycker väl att fortkörning kan va ett brott ifall det sker på fel ställ eller ifall man kör utan helvete för fort. men tex om man kör i 150 på 110 väg så tycker jag att det är skrattretande att man ska förlora både körkort och 2000kr på det brottet. om man kör i 150 istället för 110 på en motorväg så kanske man ökar chanserna för en krock med 0,0000000000000000000001% eller nått sånt.

sen håller jag såklart med om att det blir mycket grövre när man smiter ifrån snuten, men som jag ser det så har man liksom inget val om man gillar att köra fort. om man inte är beredd att smita från snuten tycker jag att det är helt meninglslöst att äga en sporthoj(förutom om man kör väldigt mycket på bana). om man inte är beredd att smita så kan man aldrig köra nå fort. att ligga inom 30 för fort gränsen med en R1 är skrattretande. om man bestämmer sig för att stanna och ta sitt straff och helt enkelt bara fräser på så fort man vill så kommer man att vara körkortslös varenda sommar. det går liksom inte att ligga och löda utan att få snutproblem hela tiden.
ja nu spårade jag ur lite grann, men jag tycker inte heller att en smitning är ens i närheten av så grovt brott så att polisen får försöka mörda en för det.
 

magnusw

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
636 -05
Dessa situationer kan undvikas så lätt.
. Ha backspeglar monterade.
.Snegla i dom ibland när du kör
. Om du hör sirener eller ser nått blått blixra i ovan nämda instrument Sakta ner & titta runt om det kan vara dig som vill prata med, är du osäker gå till nästa punkt.
. STANNA om det var någon annan ordningsmakten ville tala med så kör dom nog vidare.

Mycket enkelt! Gör man inte det så tycker jag att det är DU som är vållande till fara för allmänheten inte den polisman som prejar dig av vägen.

Jag är inget helgon när det gäller fart men jag stannar ALLTID och tar konsekvenserna av mitt handlande (4 fortkörningsböter & ett indraget körkort).

Sen kan man bitcha om felprioriteringar hit och dit men det hjälper inte,,,Rösta på annat sätt i nästa val eller bli politiker själv.
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
bmwjohan skrev:
jag uttryckte mig lite väl starkt. jag tycker väl att fortkörning kan va ett brott ifall det sker på fel ställ eller ifall man kör utan helvete för fort. men tex om man kör i 150 på 110 väg så tycker jag att det är skrattretande att man ska förlora både körkort och 2000kr på det brottet. om man kör i 150 istället för 110 på en motorväg så kanske man ökar chanserna för en krock med 0,0000000000000000000001% eller nått sånt.

sen håller jag såklart med om att det blir mycket grövre när man smiter ifrån snuten, men som jag ser det så har man liksom inget val om man gillar att köra fort. om man inte är beredd att smita från snuten tycker jag att det är helt meninglslöst att äga en sporthoj(förutom om man kör väldigt mycket på bana). om man inte är beredd att smita så kan man aldrig köra nå fort. att ligga inom 30 för fort gränsen med en R1 är skrattretande. om man bestämmer sig för att stanna och ta sitt straff och helt enkelt bara fräser på så fort man vill så kommer man att vara körkortslös varenda sommar. det går liksom inte att ligga och löda utan att få snutproblem hela tiden.
ja nu spårade jag ur lite grann, men jag tycker inte heller att en smitning är ens i närheten av så grovt brott så att polisen får försöka mörda en för det.

Men nu vet du ju att du kan pli prejad om du smiter. Lev med det, ta risken för liv och lem, eller stanna och bli av med körkortet ett tag.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Dea skrev:
Men nu vet du ju att du kan pli prejad om du smiter. Lev med det, ta risken för liv och lem, eller stanna och bli av med körkortet ett tag.

jo det är ju bra att veta. snutarna måste väl ända ha lite vett så att dom inte prejar en i allt för hög fart så ifall man bara håller farten rejält uppe hela tiden så borde det va lungt.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Där är vi överens. Däremot kan jag förstå att bilisten i mitt exempel ovan missade kontrollen, eftersom kontrollen startade/kom till 500 meter framför oss båda.

Dessutom tror jag inte du heller är fullkomlig, och kan, i ett svagt ögonblick, göra ett likadant misstag.

Nr:18 skrev:
Om nån kör förbi en poliskontroll utan att ens se den, är det dags att ta kortet ändå! Så blind kan man inte vara och fortsätta köra bil.
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
bmwjohan skrev:
jo det är ju bra att veta. snutarna måste väl ända ha lite vett så att dom inte prejar en i allt för hög fart så ifall man bara håller farten rejält uppe hela tiden så borde det va lungt.

Lungt vet jag väl inte. Jag tycker inte det är värt att riskera liv och hälsa för några månaders körkortslöshet.
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
bmwjohan skrev:
jo det är ju bra att veta. snutarna måste väl ända ha lite vett så att dom inte prejar en i allt för hög fart så ifall man bara håller farten rejält uppe hela tiden så borde det va lungt.
Du kan vara lugn för att du skapar massor av badwill för andra mc-åkare också, men det spelar kanske ingen roll då många bara verkar ha sitt eget bästa i tankarna.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Pejo skrev:
Jag tolkar det, på allvar, inte så. Men jag kan inte *garantera* att poliser gör samma tolkning i 100 % av fallen.

Jag har inte sett en polis med GRG någon gång. Klart som fan vi har en seriös diskussion. Men en del samband blir tydligare att se om man spetsar till förhållandena lite.

Jag har sett folk som *missat* att dom blivit invinkade, senast på vägen mellan uppsala och enköping i mellandagarna. Bilen (som var framför mig på vägen )kan inte ha sett polisen, eftersom polisen klev ur bilen och började vinka precis framför mig och framförvarande. När polisen såg att framförvarande inte uppmärksammade honom vinkande han med båda händerna, upp och ned, och gick närmare vägkanten och följde bilen med blicken tills han passerat. Det är tekniskt sett en smitining, eller hur?

Jag skulle inte låta den händelsen gå under smitning, en smitning skulle jag deifniera som ett uppenbart ignorerande av polisens stopptecken/inkallelse. Om du pga att polisen vinkar in dig för sent missar hans/hennes tecken, som i ditt fall, är det ju uppenbart att han var sent ute och att föraren kan missa situationen pga det. Men om man missar ett tecken som polisen gör i god tid är det som Nr:18 säger kanske inte en smitning men ändå dags att återkalla kortet. Man måste vara uppmärksam!

Pejo skrev:
Men min fråga till dig är: Exakt hur mycket våld tycker du att polisen får använda för att stanna misstänkta fortkörare/smitare ?
Nämn gärna vilka redskap, tillhyggen och metoder som *du* tycker är motiverbara.

Kamma till dig och svara nu på vad du menar med "räkna med att ta en smäll eller två som kan resultera i lite smärta"

Jag tycker att polisen ska få använda det våldet som krävs för att föraren ska stanna. Hur stannar man en motorcykel med förare i högre hastigheter utan att använda bryskare metoder som t.ex. prejjning, (hellre det än att de lägger ut en spikmatta som för bilar!). Och jag diskuterar fortfarande bara smitare, att prejja en fortkörare verkar idiotiskt.

Tycker det framgått ganska klart och om inte kan jag väl försöka igen. Att om man sätter sig emot, t.ex. smitning eller om man gör motstånd vid ett gripande kommer naturligtvis polisen ta tag i dig hårdare, kanske trycka dig mot marken så du inte kan göra motstånd eller vid en smitning tvinga dig att stanna även om det kanske resulterar i en omkullkörning(naturligtvis inte i 200blås som du säkert kommer säga nu). Helt enkelt att sätter man sig uppenbart emot får man räkna med att de inte klappar dig på axeln och är trevliga längre.

En fråga till dig Pejo: Vad är det som är så svårt med att stanna och ta ditt straff om du kört för fort?

//@

ps. edit: bort ds.
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
bmwjohan skrev:
jag uttryckte mig lite väl starkt. jag tycker väl att fortkörning kan va ett brott ifall det sker på fel ställ eller ifall man kör utan helvete för fort. men tex om man kör i 150 på 110 väg så tycker jag att det är skrattretande att man ska förlora både körkort och 2000kr på det brottet. om man kör i 150 istället för 110 på en motorväg så kanske man ökar chanserna för en krock med 0,0000000000000000000001% eller nått sånt.

Du FÅR inte köra för fort, regler finns och är klart definierade hur och när man blir av med körkortet och vilka böter det resulterar i. Eftersom du ganska säkert har bra koll på dessa regler vet du vad du riskerar om du kör 150km/h på en 110-väg.

//@
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top