Polis lyder inte order och ökar farten vid mc-jakt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kompetent nog att kunna köra en mc modell buss, och inte klota.

Tittade inte så noga, trodde han körde bil

Edit
- Uppenbart tjänstefel. På filmen ser man hur polisbilen kör mot rött och i en annan sekvens hur den tar sig över en rondell på fel sida, säger överåklagare Jörgen Lindberg i Malmö, som väckt åtalet.

Mc-föraren är dock ett klantarsle, bromsar han ut i diket? :va
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Hur man än vänder och vrider så är det väl ändå han som smiter som orsakar jakten.

Polisen har för lite befogenhet i Sverige och därför blir det såna här diskussioner. Hade de fått skjuta en på direkten vid smitningsförsök så hade 99.9% stannat direkt om de såg ett blåljus.

Ska han inte bli jagat och slå ihjäl sig så bör HAN avbryta...inte polisen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
På sin höjd vore det ok om polisen fick en reprimand och sedan fortsätta med sin yrkeskarriär.
Vet vi ens hela historien? Kanske var kollegan på stationen förvirrad och blandade ihop vägar eller dylikt?
Börja tjura över att polisen jagar en som uppför sig olagligt bara för att personen ifråga kör mc, det är patetiskt. Ska vi börja gråta varje gång polisen felparkerar eller beter sig oschysst mot en pundare?
Det finns människor som inte bör arbeta som poliser men dessa rensas ut ganska fort under utbildningen. De som mot förmodan tar sig vidare blir inte långvariga i branschen. Jag är övertygad om att denne polisman inte är en av dessa.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
På sin höjd vore det ok om polisen fick en reprimand och sedan fortsätta med sin yrkeskarriär.

Det lär väl inte bli mer heller, är väl ingen som på allvar tror på Expressens fängelse? :)
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Gällande frågan att polisen inte följde order så är det helt rätt och riktigt att han döms. Låter de honom gå ger de spelrum för andra poliser att också börja ordervägra. Vad det leder till kan man ju bara fantisera om.

Självklart ska han lyda order, jag tycker bara det låter väldigt konstigt att en polis på stationen ska avgör om en polis under pågående "jakt" ska avbryta eller inte. Polisen hur mycke adrenalin han än har under jakten måste väl själv vara så kunnig att han avgör om han ska fortsätta eller avbryta :va:va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Självklart ska han lyda order, jag tycker bara det låter väldigt konstigt att en polis på stationen ska avgör om en polis under pågående "jakt" ska avbryta eller inte. Polisen hur mycke adrenalin han än har under jakten måste väl själv vara så kunnig att han avgör om han ska fortsätta eller avbryta :va:va


Uppenbarligen inte, jag förstår inte riktigt din argumentation??
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Hetsar fram en olycka ??? hade idioten som smiter bara stannat så hade olyckan inte hänt :tummenupp:tummenupp

jag bryr mig inte ett dugg om smitaren, jag tänkte mest på andra trafikanter - jag har sett poliser på utryckning och det skrämmer mig varje gång jag ser hur de kör.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jag hade inte heller följt order. Det kan väl inte Jonasson veta hur det ser ut just där och då. Ska man dra får man veta vad man gör. Om min hoj blir stulen och snuten får kontakt hade inte jag velat att de skulle skita i det för det går i hastigheter "upp till hundra".
 

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Västervik
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Uppenbarligen inte, jag förstår inte riktigt din argumentation??

Vad är det du inte fattar, jag tycker det är konstigt att polisen på fältet inte själv får avgöra när han eller hon ska avbryta "jakten", blev det tydligare ??
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Nu har vi ett system där polisen ska följa de order han får. Jag tycker inte han gjorde något fel i sitt jagande och utsatte andra för fara som man har sett poliser som jagar bågar göra i andra videor. Men även om han inte var orsaken till olyckan måste han väll för fan kunna lyda en order, Nästa gång blir det kanske värre när han kör sitt enmansrejs.

Tycker alla på allvar att poliser ska kunna fnysa bort instruktioner som han gör i detta klipp? Skulle jag vara hans chef skulle jag inte vilja ha kvar han iallfall.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Om man fortsätter på vägen där han körde av så kommer man till "Urshultarn". Växjös slingerbult, typ. Om nån ville veta. :rolleyes:
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Jag tror att polismannen kände sig krengt i sitt myndighetsutövande när han inte stannade. Därför såg han rött.

Om man ska leka lite katt och råtta så får man väl ändå vara beredd på att det svartnar för ögonen hos konstaplarna ibland?

Edit: Självklart skall man göra som sin chef säger, man kan ju inte ha anarki på arbetsplatsen.
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Vad är det du inte fattar, jag tycker det är konstigt att polisen på fältet inte själv får avgöra när han eller hon ska avbryta "jakten", blev det tydligare ??

Om polisen tycker det är rimligt att skjuta ihjäl en fortkörare, ska han få göra det då? Klart polisen ska följa order från högre instans, annars skulle det bli vilda västern här ...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Inget konstigt egentligen.. Om man inte gör som chefen säger kan man få sparken! Gäller alla arbetsplatser.
Blir någon dessutom skadad för att man gör fel så kan man bli straffad för det.
Gäller överallt!

Njae, fast där har du ju faktiskt fel. Det här är inte en arbetsplats där din närmaste chef (som det var i det här fallet) som avgör om du ska ha kvar jobbet eller ej.
Men det var ju nästan rätt :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top