Polis med fel yrke.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Gick förbi TV:n på arbetsplatsen idag som visade nyheterna när detta dök upp och arbetskollegor skakade på huvudet.Vilket jag kan förstå.

Polis kör på promenerande par vid övergångsställe i Landskrona utan blåljus och siren i hög fart där den ena avlider av sina skador där polisen ifråga sedan säger att han inte gjort något fel !?.Snacka om att ha missuppfattat sitt yrke.Hoppas man slipper stöta på den nollan ute i samhället. :mad:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23322788.ab

photos upload

Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Du går bara på vad som står i tidningar, men Polisen i fråga har varit sjukskriven sedan händelsen & mår dåligt över det som hänt.

Polismannen anser inte att han gjort sig skyldig till brott.. det var inte hans avsikt att köra på paret, dvs inte uppsåt.

Dom hade bråttom & såg inte paret, en olycka i mina ögon

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Hoj
FXSTBI 06
Du går bara på vad som står i tidningar, men Polisen i fråga har varit sjukskriven sedan händelsen & mår dåligt över det som hänt.

Polismannen anser inte att han gjort sig skyldig till brott.. det var inte hans avsikt att köra på paret, dvs inte uppsåt.

Är väl inte så lustigt om man mår dåligt ifall man har kört ihjäl någon, mår man inte dåligt över en sån sak så bör man nog söka hjälp.

Okej så bara för man har bråttom så är det okej och inte lika allvarligt att köra ihjäl någon då?
Tycker personligen att han ska dömas till vållande till annans död och bli av med sitt jobb som polis.

Skickat från min iPad med Tapatalk

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Är väl inte så lustigt om man mår dåligt ifall man har kört ihjäl någon, mår man inte dåligt över en sån sak så bör man nog söka hjälp.

Okej så bara för man har bråttom så är det okej och inte lika allvarligt att köra ihjäl någon då?
Tycker personligen att han ska dömas till vållande till annans död och bli av med sitt jobb som polis.

Det märkligaste med sånt här att innan så vet alla vad man borde göra och efteråt vet alla, framför allt de som inte var där, vad som borde ha gjorts.

Hoppas att du själv slipper dömas på distans av oinformerade och okunniga.

Last edited:

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
f.d fordonsägare
"Inte" under utryckning utan på väg till ett rutinärende och kör på ett par vid övergångsställe visar på oerhört dåligt omdöme.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird

Som jag skrev så såg jag det på nyheterna på TV men tog däremot aktuell händelse från Aftonbladet.Och jag tycker fortfarande att det är utomordentligt bedrövligt om man inte tycker att man gjort fel när man kört ihjäl någon i hög fart inne i en tätort och dessutom är polis !?.Och polisen mår dåligt över det hela.Men parets anhöriga då.Mår inte dom dåligt !?.Ja herrejestrikanes.Anar jag en trädkramare här. :va

För övrigt så var det inte kaptenens mening att sänka Titanic men ändå gav han order om full fart och sänkte hela skeppet fyllt av passagerare mot ett isberg. :crash

Last edited:

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Som jag skrev så såg jag det på nyheterna på TV men tog däremot aktuell händelse från Aftonbladet.Och jag tycker fortfarande att det är utomordentligt bedrövligt om man inte tycker att man gjort fel när man kört ihjäl någon i hög fart inne i en tätort och dessutom är polis !?.Och polisen mår dåligt över det hela.Men parets anhöriga då.Mår inte dom dåligt !?.Ja herrejestrikanes.Anar jag en trädkramare här. :va

För övrigt så var det inte kaptenens mening att sänka Titanic men ändå gav han order om full fart och sänkte hela skeppet fyllt av passagerare mot ett isberg. :crash

Det står ju ingenstans att polisen påstår att han inte gjort något fel, bara att han nekar till brott. Vållande till annans död kan man dömas för pga oaktsamhet, inte nödvändigtvis för att man begått ett egentligt brott.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Om han gjort ett brott beror på om ärendet var brådskande eller inte

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400

Påståendet gäller väl de allra flesta brottslingar som i de allra flesta fall inte anser att de begått något brott. Bara för att inte uppsåt kan bevisas är ju inte automatiskt den misstänkte oskyldig. I synnerhet när dödsoffer har skördats.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
I artikeln nämns det inget om att polisbilen höll hög hastighet vid olyckan? Bara Ankan som skriver det i sitt inlägg. Och det låter på några här som att polisbilen skulle ha kört för fort. Är det bara egna antaganden?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om han gjort ett brott beror på om ärendet var brådskande eller inte

Nja. Det var ju ett övergånggsställe så det som är frågan är om han varit oaktssam och därigenom vållat olyckan. Fordon har ju skyldighet att släppa över fotgängare på övergångsställen.
Huruvida han var på utryckning eller inte spelar ingen roll.

Det är snarast så att polisman under utryckning får frångå i stort sett samtliga trafikregler men samtidigt utökas ansvaret för föraren. Så om det var under utryckning och dom kör fort så har dom större ansvar för att göra detta så att dom inte i onödan orsakar olyckor.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Borde inte vara så brådskande om man kör utan sirener och blåljus enligt vittnen.

Blåljus och siren är totalt irrelevant faktiskt.

Om det är utryckning så får man frångå trafikreglerna och exempelvis köra förbi rödljus, överskrida hastighetsbegränsningar mm.

Blåljus och siren är relaterade till om föraren anser att det behövs.
Dom kan mycket väl vara under en prio 1 utryckning men anse att blåljus inte behövs eller inte bör användas.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
I artikeln nämns det inget om att polisbilen höll hög hastighet vid olyckan? Bara Ankan som skriver det i sitt inlägg. Och det låter på några här som att polisbilen skulle ha kört för fort. Är det bara egna antaganden?

50-70 enligt vittnen på 50-väg, enligt artikeln. Sen är det ju svårt att veta hur bra hastighetsuppfattning vittnena har.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Blåljus och siren är totalt irrelevant faktiskt.

Om det är utryckning så får man frångå trafikreglerna och exempelvis köra förbi rödljus, överskrida hastighetsbegränsningar mm.

Blåljus och siren är relaterade till om föraren anser att det behövs.
Dom kan mycket väl vara under en prio 1 utryckning men anse att blåljus inte behövs eller inte bör användas.

Det borde väl rimligtvis behövas om man inte planerar att stanna vid övergångsställen, rödljus och liknande, så övriga trafikanter uppmärksammas på att de bör stanna istället. Enligt artikeln var det ju heller inte en utryckning.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
50-70 enligt vittnen på 50-väg, enligt artikeln. Sen är det ju svårt att veta hur bra hastighetsuppfattning vittnena har.
Ok. 50 på 50-väg så är det ju inget brott så, utan bristande uppmärkamhet/oaktsamhet det är frågan om. 70 på 50-väg är en annan sak. Har inte polisbilar någon loggning på hastighet mm?

Det borde väl rimligtvis behövas om man inte planerar att stanna vid övergångsställen, rödljus och liknande, så övriga trafikanter uppmärksammas på att de bör stanna istället. Enligt artikeln var det ju heller inte en utryckning.
Absolut lämpligt och säkerligen rekommenderat, men inte ett krav.

Polisen får, men måste inte, använda blåljus och sirener under utrycknings-körning för att påkalla fri väg. Det är föraren som avgör om blåljus och sirener ska vara påslagna, det finns ingen lag som säger att de ska vara på. Oftast är det bra att påkalla andra trafikanters uppmärksamhet med blåljus och siren, men det finns tillfällen då polisen inte vill höras eller synas.

Källa: Regler för Polisen i trafiken

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Lustigt, skulle det varit samma förare i sin privata bil skulle ingen, varken veta om olyckan, eller bry sig om den.

Men nu hade han uniformen på sig, och likt stålmannen som byter kläder blir han en helt annan person...

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Hoj
FXSTBI 06
Lustigt, skulle det varit samma förare i sin privata bil skulle ingen, varken veta om olyckan, eller bry sig om den.

Men nu hade han uniformen på sig, och likt stålmannen som byter kläder blir han en helt annan person...

Det är ju så det funkar om man är tjänsteman eller en offentlig person.
Ingen hade ju brytt sig om t.e.x Mona S och Toblerone affären om hon hade varit en vanlig svensson som jobbade på Biltema.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är ju så det funkar om man är tjänsteman eller en offentlig person.
Ingen hade ju brytt sig om t.e.x Mona S och Toblerone affären om hon hade varit en vanlig svensson som jobbade på Biltema.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sant, men i detta fallet förväntas han erkänna ett brott han inte ser sig ha utfört, bara för att sin tjänsts skull.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring