F-n självbevarelsedrift? Något konstigt med det?
Jag har sett cyklister komma mot övergångställe i anmärkningsvärd fart...och med minsta möjliga marginal så hoppar de av cykeln och blir helt automagiskt fotgängare medans de väldigt plötsligt infinner sig på körbanan och skall ha företräde. Det kräver ibland övermänskliga reflexer för att inte köra på dem.
Eller folk som står och dräller vid sidan av övergångsställe vända ifrån det när de som av en ingivelse från ovan gör en 180 och går rakt ut i gatan utan att se sig för.
Som någon, t.ex jag själv
skrev här på forumet :
Nej, det är inte mycket värt med nåt på gravstenen i stil med : "Jag hade i alla fall företräde!"
För sakens skull så: Andra har också satt liknande saker på pränt, både tidigare och senare.
Interaktion med flera inblandade kan inte och framförallt inte i trafiken vara en ensidig sak oavsett vad ev. nu Tragikverket i Borlänge tror sig veta.
Det sägs att vi är världens mest sekularisade folk men tillåt mig att tvivla.
Man tillber Tingvall, man avgudar honom.
Vem f-n annars tror man på i det ögonblick, då man utan minsta lilla tillstymmelse till fundering på livets förgänglighet och oförutsägbarhet kliver rakt ut på starkt trafikerad väg utan att se sig för, alls. En del cyklister verkar ha samma sorts religiösa upplevelser i trafiken så det är inte alls begränsat till bara fotgängare.
Tingvall denne falske gud, avgudabild för de troende på religiöst tolkad statistik. Vik hädan.
Å så påstås det att vi inte tror på nåt.....