DVC
Ny medlem
Det hände en OLYCKA! Han är polis. So what? Dom är också människor. Om han körde för fort eller ej, hur korsningen ser ut och hur fotgängarna betedde sig är det ingen här som vet. Inte på Aftonhoran heller!
Nja jag höll på att köra på en äldre man när han plötsligt hoppar av cykeln och beger sej ut på ett övergångsställe halvspringandes utan att se sej förJag vet inte vad ni fick lära er på körskolan men jag fick lära mig att man har väjningsplikt på obevakat övergångsställe . Paret var i 50års åldern, jag tvivlar på att dom helt plötsligt kastat sig ut över vägen.
Det är väl ingen som tror något annat än att det var en olycka, vilken sansad person skulle medvetet köra på någon?
Händer väldigt ofta i stan här att folk bara cyklar rakt ut i full fart vid övergångsställen utan att se sig för öht.Nja jag höll på att köra på en äldre man när han plötsligt hoppar av cykeln och beger sej ut på ett övergångsställe halvspringandes utan att se sej för
Det borde väl rimligtvis behövas om man inte planerar att stanna vid övergångsställen, rödljus och liknande, så övriga trafikanter uppmärksammas på att de bör stanna istället. Enligt artikeln var det ju heller inte en utryckning.
En annan sak som man bör känna till i den åldern paret var är att se sig för innan man korsar en väg. Oavsett om det är övergångsställe eller ej....
Problemet eller snarare frågan är ju om mannan/polisen ska ställas till svars som alla andra. Ytterligare ett problem blir att det troligen blir polisen själva som ska utreda brottet och då ligger det nära till hands att brott kan ej styrkas varför förundersökningen läggs ner.Det hände en OLYCKA! Han är polis. So what? Dom är också människor. Om han körde för fort eller ej, hur korsningen ser ut och hur fotgängarna betedde sig är det ingen här som vet. Inte på Aftonhoran heller!
Och om de nu gjorde detta men inte var beredda på en polisbil i kanske 200 km/h utan siren och blåljus när de satte ut foten på övergångsstället pga denna polis synnerligen dåliga omdömme att framför sitt fordon.Hade det inte varit en polis så hade vederbörande åkt dit så det stänkt om det.Det är helt garanterat.
Men vad kostar det att använda siren och blåljus? Så fort polisen känner att han har så pass bråttom att han eventuellt måste överträda hastighetsgränsen och/eller bryta mot andra trafikregler är det väl lika bra att slå på blåljusen för att varna omgivningen och därigenom öka säkerhetsmarginalen. Det skulle jag göra i alla fall.
Som ett tilläg till ämnet kan jag nämna att vid mitt föräldrahem långt ute på landet i Hässleholm samlas ibland en grupp polisbilar för träning i körning i hög fart på landsbyggdsvägarna.Mossan mötte dom en gång när de kom i hög fart på fel sida vägen i en kurva utan blåljus och siren pga denna träning som föregicks på allmän väg.Dom körde som f_n sa mossan efteråt.Och på fel sida av vägen sa hon lite chockat !?.Vet flera som ringt in och frågat ibland efter dessa tillställningar vad de sysslar med när man brukar varna barnen för att passa sig för trafiken men sällan varnar dom för att akta sig om de ser en polisbil.Men det är kanske dags nu efter denna dödsolycka i Landskrona och mina tankar går naturligtvis till parets anhöriga och den överlevande i detta mer än lovligt pinsamma ärende.
Mitt eget förtroende för den lokale polismannen / kvinnan är fortfarande högt men jag hyser inte minsta respekt för dessa stollar med vanligt B körkort som tror de har större erfarenhet bakom ratten i hög fart för att det står polis på bilen.
Och om de nu gjorde detta men inte var beredda på en polisbil i kanske 200 km/h utan siren och blåljus när de satte ut foten på övergångsstället pga denna polis synnerligen dåliga omdömme att framför sitt fordon.Hade det inte varit en polis så hade vederbörande åkt dit så det stänkt om det.Det är helt garanterat.
Jovisst men nu gick det i 50-70 blås enligt vittnen väl? Jag kollar iaf noga innan jag går över gatan, spelar liksom ingen roll om jag hade rätt eller fel när jag ligger där överkörd..
Ja. Men är det så jävla smart då?De får köra fort utan sirener o blåljus
Helt korrekt.
Hur ser det ut på platsen btw och vilken tid på dygnet jände detta? Känns som att man är rätt ouppmärksam om man i så pass låg fart inte ser ett par som är på väg över övergångsstället. Var snutarna två i bilen? Satt och käkade munkar och sjöng Sound of tha Police sääääkert!
Ja. Men är det så jävla smart då?
Hellre att nån vaknar än att nån dör tycker jag. Bor i orten så här är det blåljus dygnet runt. Måste vara alla svenska våldtäktsmän i guess..Det beror väl lite på hur man ser det. Är det nattetid och man bor nära vägen (Vilket jag tidigare gjort) så är man ganska tacksam över att dom väljer att inte slå på sirenen.
Men det är klart. Avslagen Siren och blåljus innebär ju att sannolikheten för att omgivningen uppmärksammar och håller sig undan blir mindre. Samtidigt så innebär det ju att dom stör mindre och det finns faktiskt situationer när det kanske är bråttom någonstans men dom vill inte väcka onödig uppmärksamhet om att dom är på väg.
Och det är väl därför som det är upp till polismannen att avgöra om blåljus och siren skall användas.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|