Undrar hur många bilister som öht funderar över att någon kan störa sig på att man använder en av bilens funktioner för att förbättra sikten? (Man får ju tom nedslag på bes om det inte finns vätska i burken!). Finns det ens någon som tänker på att en del hamnar bakom bilen? Mig är det däremot enormt synd om då jag alltid kör med visiret öppet.
Om jag behöver spola rutan så gör jag det, när jag behöver utan att bekymra mig om lättkrengckta individer. Börjar sen vederbörande uppföra sig störande, (utan att det går att härleda till någon specifik händelse), exempelvis lägga sig bredvid och fånglo in i min bil är det klart man härsknar och vill komma bort från vederbörande. Det värsta är att jag har själv gjort så, helt meningslöst! (Dock inte för att någon förbättrar sikten).
Är alltmer övertygad om att den påstådda prejningen är orsakad av fjantbeteende från TS sida. Det är dumt att mopsa sig mot 1.5 ton plåt i rörelse. Jag har funderat på det...vad tror folk som ger fingret, kickar speglar, moonar, eller vad man nu tar sig för, att det skall framkalla för reaktion hos den det riktar sig till? Hur skall de göra kopplingen och då komma fram till att de skall känna skuld? Tror de ser en idiot som inte har vett att uppföra sig i trafiken.
Apropå förslag om att sparka av backspeglar och liknande:
Backspegelskickande är så dumt att jag inte hittar något att jämföra med. Hur skall bilisten koppla det till något de inte märkt har inträffat och vad blir deras bestående intryck av motorcyklister? Jag hade förmodligen ramlat eller framkallat en panikhandling hos bilisten som kunde försätta mig i livsfara. Har en bekant som gjorde så efter vad jag anser vara en handling som berättigar honom till det. Dessutom stod han en 1/2 km längre fram för att få stopp på bilisten. Detta lyckades och där förklarade han på vilket sätt bilistens manöver hade kunnat kosta honom livet. Sträckan däremellan var han förmodligen bara en marodör som saboterat en bil. Den bilisten körde därifrån en backspegel fattigare och en erfarenhet rikare.
Har råkat ut för samma och blivit så ursinnig att hade jag följt efter vederbörande hade jag förmodligen bara skämt ut mig fullständligen, som matadoren i Ferdinand ungefär.
Vi behöver skapa goodwill, inte åka omkring som några självutnämnda hämnare. Mycket vi anser vara normalt kan vara oerhört provocerande för omgivningen och att "ge igen" för fullständigt normala åtgärder i en bil lär inte förbättra synen på motorcyklister i allmänhet.
Trafikklimatet hårdnar och där loosar vi 11 gånger av 10.
![Mattias :mattias :mattias](/img/smilies/mattias.gif)