Polisen fotograferade mig vid bötfällning!!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Gulleplutt skrev:
2142702 Du kan ju lämna tillbaka böteslappen för det är inte olagligt att så och tanka en MC med en mini regskylt.

fortfarande olagligt att inte ha en korrekt registreringsskylt, vare sig du står och tankar, har parkerat, gör en wheelie eller vurpat.

Polisen:
hej där! olaglig registreringsskylt ser jag!
MC-föraren:
haha! ni kan inte ge mig böter, jag står och tankar!
Polisen:
ehmm... jo... *skriver en icke önskvärt lapp*

:7peta :lol
 

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
HanneZ skrev:
2142802 En polisman som arbetar är väl ingen "privatperson"?

Visa gärna var i mitt inlägg jag skriver att det är så. Jag letade men hittade inget. :va :tungan

Jag satt och tänkte på andra saker när jag skrev. Det var bara en tanke som jag inte tänkte skriva först men det bara blev så. :argpådato
 

Sniper

Guest
Dregen skrev:
2142647 När jag skulle tanka tidigare idag så stannar polisen bredvid mig och ska ge mig böter för min miniskylt. Inga konstigheter med det, men efter att de har gett mig böter så säger poliserna åt mig att de ska fotografera mig. Anledningen de gav mig var att det har varit mycket mc-förare i Västerås som har varit ute och buskört och kört ifrån polisen. De fotograferade mig med hjälm, utan hjälm och tog kort på hojen. Någon som har varit med om nåt liknande?

Har inte läst hela tråden så jag är kanske 2,a med detta.
Men i alla fall än så länge är det inte ägaransvar utan föraransvar.

Om du lånar ut din hoj för provkörning tex till en spekulant är du skyldig att
kolla att han/hon har kk, men inte att dokumentera eller komma i håg det.
kör du ifrån harry med skylten på så kan dom komma med ett helt fotoalbum
om dom vill, lyckas dom inte stoppa dig på plats kan alldrig bevisa att du
körde hojen, bara att neka och åter neka.

Men blir det ägaransvar som dom vill, då e man rökt (om man har skylten på)
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Nypan83 skrev:
2142683 Det låter skumt...

Det borde inte vara tillåtet för dom om man inte är misstänkt för något brott. Eftersom de inte får göra så i preventivt syfte.

Men det är klart om dom frågade och du sa JA så är det väl ok.

Risken är väl att om man inte accepterar fotograferingen så åker man på böter för allt möjligt och kanske en liten ombesiktning på det.

Själv så åker jag hellre hoj än bil denna vecka eftersom det är "INTERNATIONELLA BILBÄLTESVECKAN" denna vecka. Vilket innebär att jag redan fått 600:- i böter.

Trist. Men det är ju förbannat onödigt att köra utan bälte. Är ju knappast ivägen för något??

/Olzki
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Olzki skrev:
2143109 Trist. Men det är ju förbannat onödigt att köra utan bälte. Är ju knappast ivägen för något??

/Olzki

Att köra bil utan bälte är ungefär lika smart som att bajsa utan att dra ned byxorna.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Pejo skrev:
2143114 Att köra bil utan bälte är ungefär lika smart som att bajsa utan att dra ned byxorna.

Och vad är då att åka hoj???...

Och innan du öppnar munnen igen kanske du skall känna till omständigheterna. :7peta

Jag körde under 20km/h ca 300m... när jag åkte fast. SAAB har ju en fiffig uppfinning som tjuter om man inte har bältet på sig.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Jag mår illa av att läsa det inlägget. Det är ju rena McCarthy stilen...
Låter som mugshots. Tjena..
Jag skulle fråga varför de ville ha foton, sedan skulle jag nog neka dem att ta mitt foto. Okej om de tog ett på skylten men att ta på dig med o utan hjälm är ju rena "registeringen"...då kan de ju lika väl gå o plåta resten av befolkningen "utifall att någon kanske skulle göra något". Ring en tidning o kolla om de har lust att gräva lite i det..kan ju bli pinsamt för polisen och göra folk medvetna om att man inte måste låta sig bli plåtad (om man inte har blivit anhållen för något). Vet att de kan ha sina spaningsregister men att göra så, öppet, tycker jag är lite fult.
 
Last edited by a moderator:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Dregen skrev:
2142647 När jag skulle tanka tidigare idag så stannar polisen bredvid mig och ska ge mig böter för min miniskylt. Inga konstigheter med det, men efter att de har gett mig böter så säger poliserna åt mig att de ska fotografera mig. Anledningen de gav mig var att det har varit mycket mc-förare i Västerås som har varit ute och buskört och kört ifrån polisen. De fotograferade mig med hjälm, utan hjälm och tog kort på hojen. Någon som har varit med om nåt liknande?

Du var inte otrevlig hoppas jag, känns som en sån sak man skulle kunna råka utför då.

Personligen skulle jag uppleva det som kränkande men det finns inget olagligt med att de fotar dig. Däremot MÅSTE du inte ställa upp på detta på plats. Om de har för avsikt att ta in dig lär du få stå ut med att bli fotad på deras villkor men det finns knappast något stöd i lagen för att du måste ställa upp på detta på plats och synnerligen inte med motiveringen att du minsann haft en dåligt synlig regskylt.

Men som någon redan skrev så har det ingen betydelse i rent juridisk mening. De måste kunne identifiera dig bättre. Det är näst intill omöjligt att hitta en åklagare som nöjer sig med de foton du beskriver.

Men kan förstås leka med tanken att de skulla vara riktigt fräcka och i en smitningssituation skriva "identitet känd" baserat på sina bilder. Detta kräver dock att de ljuger åklagare rakt upp i ansiktet och jag tror de flesta poliser om bättre än att göra så.

Hur som helst är de säkert måna om att ge ett sken av att hålla koll på det lokala sporthojskollektivet. Störande för de flesta förstås, men så finns det ju också de vars körkort de gärna får ta.

Sammanfattningsvis löper du alltså med all sannolikhet inte större risk att bli åtalad får något brott pga att de bilder de tog.

/Olzki


BTW: Jäkligt snygg hoj! :tummenupp
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Låter ju helt sjukt, skulle polisen i så fall kunna bli miljonärer på mc mässor m.m.?? :banana

Werzion skrev:
2142863 fortfarande olagligt att inte ha en korrekt registreringsskylt, vare sig du står och tankar, har parkerat, gör en wheelie eller vurpat.

Polisen:
hej där! olaglig registreringsskylt ser jag!
MC-föraren:
haha! ni kan inte ge mig böter, jag står och tankar!
Polisen:
ehmm... jo... *skriver en icke önskvärt lapp*

:7peta :lol
 

IronMike

Guest
Äsch, vad spelar de för roll om de fotar ? :tomten mig kan de få fota hur mkt de vill, då kan man få öva lite på sköna poser.
 

Nasidick

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
STHLM
Hoj
Blå Monark -73 49 cc
Ack

IronMike skrev:
2146281 Äsch, vad spelar de för roll om de fotar ? :tomten mig kan de få fota hur mkt de vill, då kan man få öva lite på sköna poser.

Vi är redan alltför många som sett dig posera på bild, skona de stackars konstaplarna från detta.... :gnissla
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Robertzon skrev:
2143367 Låter ju helt sjukt, skulle polisen i så fall kunna bli miljonärer på mc mässor m.m.?? :banana
Mc-mässa och liknande kan antagligen klassas på samma sätt som inhägnat/enskilt område vilket ger andra regler. Står du vid en mack och tankar är du ute i allmän trafik.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Frosty skrev:
Ett tips: När ni blir stoppade av polisen begär alltid att få se deras ID innan ni visar körkort. Polisen måste visa ID om ni kräver det. Då vet ni vad polisen heter och han vet att ni vet. Jämn ut oddsen lite....

För ordningens skulle det finnas en ID-koll hos polisen som man kunde ringa och kolla att det ID som polisen visar stämmer och att denne är i tjänst.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Orca69 skrev:
2146324Står du vid en mack och tankar är du ute i allmän trafik.
Japp, dessutom så har man ju då säkerligen avsikten att fara därifrån på sin mc (om den inte står t.ex. på ett släp).

Det kan ju även vara så att polisen har legat bakom men eftersom att BMW är världens snabbaste hojar så kan det ju hända att man kommit fram till macken något innan polisen. Så vad ska de göra då? Ge en böter i farten?
 

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
R1
Olzki skrev:
2143293 Du var inte otrevlig hoppas jag, känns som en sån sak man skulle kunna råka utför då.

Jag var inte det minsta otrevlig.... Funderar nästan på att ringa och fråga vad de ska ha bilderna till..... Vad tror ni???
 

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Lite här och var faktiskt
Hoj
KTM 525
Frosty skrev:
2143404 Vem som helst får fota allt som sker offentligt. MEN, polisen kan aldrig tvinga någon att bli fotograferad för en förseelse!
Ett tips: När ni blir stoppade av polisen begär alltid att få se deras ID innan ni visar körkort. Polisen måste visa ID om ni kräver det. Då vet ni vad polisen heter och han vet att ni vet. Jämn ut oddsen lite....

Och vilken lag säger detta? :va :confused:
 

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Lite här och var faktiskt
Hoj
KTM 525
Sådärja, nu är det uppkollat. :)

Enligt Polisdatalagen §19 gäller detta:
19 § Ett kriminalunderrättelseregister får innehålla uppgifter som kan hänföras till en enskild person endast om uppgifterna ger anledning att anta att allvarlig brottslig verksamhet utövats eller kan komma att utövas och den som avses med uppgifterna skäligen kan misstänkas för att ha utövat eller komma att utöva den allvarliga brottsliga verksamheten.

Uppgifter om transportmedel eller varor som kan antas ha samband med allvarlig brottslig verksamhet eller om hjälpmedel som kan antas ha använts i samband med sådan verksamhet får registreras, även om uppgifterna kan hänföras till en enskild person som det inte finns någon misstanke mot. Uppgifterna skall därvid förses med upplysning om att det inte finns någon misstanke mot denne.

20 § Ett kriminalunderrättelseregister får endast innehålla
1. upplysningar om varifrån den registrerade uppgiften kommer och om uppgiftslämnarens trovärdighet,
2. identifieringsuppgifter,
3. uppgifter om särskilda bestående fysiska kännetecken,
4. de omständigheter och händelser som ger anledning att anta att den registrerade utövat eller kan komma att utöva allvarlig brottslig verksamhet,


Förarbetena säger att all fotografering utom en förundersökning bör jämställas med en tvångsåtgärd och endast kunna ske på fara vid dröjsmål (annars inom FU). Och att bli stannad i en vanlig kontroll så inleds ju inte FU om inte nåt väldigt allvarligt man ställt till med!

JO-anmäl! :näsblod
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top