Polisen fotograferade mig vid bötfällning!!

FTW

WTF?
Gick med
2 May 2006
Ort
-
Hoj
800, blåsvart
Fotografering! Härligt!

Av med jackan -> bar överkropp -> POSERING!!!

Har dom inget vettigare att lägga sin tid på så ... Får dom nåt HETT å dreggla över kanske dom blir på bättre humör... ?

Polisfröknar gillar håriga bringor.. :slicka
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Bucho skrev:
2147623 Sådärja, nu är det uppkollat. :)

Enligt Polisdatalagen §19 gäller detta:
19 § Ett kriminalunderrättelseregister....


Men nu pratar vi om spaningsregister, inte kriminalunderrättelseregister. Rättegångsbalken 28:14 torde vara intressant läsning för dig.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Dregen skrev:
2142647 När jag skulle tanka tidigare idag så stannar polisen bredvid mig och ska ge mig böter för min miniskylt. Inga konstigheter med det, men efter att de har gett mig böter så säger poliserna åt mig att de ska fotografera mig. Anledningen de gav mig var att det har varit mycket mc-förare i Västerås som har varit ute och buskört och kört ifrån polisen. De fotograferade mig med hjälm, utan hjälm och tog kort på hojen. Någon som har varit med om nåt liknande?


Som om de skulle kunna identifiera dig även efter det???

Finns väl fler med samma hoj, liknande skinnställ osv...

Verkar snarare vara nån form av trakasseri från deras sida...

Wibbe skrev:
2142707 Läste på text-tv idag om ett bevakningsbolag som fotade klottrare, men det var olagligt...bara myndigheter fick göra så.

Var inne och köpte en hjälm på en mc-affär i sumpan och då berättade säljaren att de tagit kort på personer som försökt stjäla ur butiken...
Jag påtalade ovan och att det var olagligt men enligt säljaren så var det polisen som sagt att de ska ta bilderna...

Men det är väl inte första eller sista gången som polisen inte kunnat lagen...
 
Last edited:

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Ort
sumpen
Hoj
äss
Bucho skrev:
2147623
19 § Ett kriminalunderrättelseregister får innehålla uppgifter som kan hänföras till en enskild person endast om uppgifterna ger anledning att anta att allvarlig brottslig verksamhet utövats eller kan komma att utövas och den som avses med uppgifterna skäligen kan misstänkas för att ha utövat eller komma att utöva den allvarliga brottsliga verksamheten.

Notera "allvarlig brottslig verksamhet", vi vet ju alla att fartsyndare är den grövsta sortsens kriminella eftersom polisen prioriterar det området mer och mer för varje år. Som föregående talare tipsade, bara att ta av på överkroppen och göra en så löjlig pose som möjligt så får inspektörer och detektiver nåt att skratta åt. :hihi
 

Vägspärr

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Sthlm, Sköndal... kartong...
Hoj
KTM -04
Var ute för två helger sedan, visserligen med subarun men då hängde det ut en snut genom vindrutan vid vägkanten och fotade när jag kom, trodde först att det var laser det handlade om men det var en kamera han höll i handen.
Efter det var det vanliga poliskontroller längs vägen där de hade plockat in en massa folk.
Jag mailade till polisen i stockholm efter det men fick inget svar. :va
 

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR -04
Werzion skrev:
2142863 fortfarande olagligt att inte ha en korrekt registreringsskylt, vare sig du står och tankar, har parkerat, gör en wheelie eller vurpat.

Polisen:
hej där! olaglig registreringsskylt ser jag!
MC-föraren:
haha! ni kan inte ge mig böter, jag står och tankar!
Polisen:
ehmm... jo... *skriver en icke önskvärt lapp*

:7peta :lol

Att inte ha korrekt registreringsskylt är som att inte ha nån alls. Du får inte köra ett oregistrerat fordon utan skylt. Du får däremot äga ett (ex samlarbil el tävlingsmc osv). Du får ha din egendom uppställd på allmän väg, så länge du inte bryter mot parkeringsföreskrifter. Du ska alltså inte kunna få bot för plåten om de inte sett dig köra med hojen. Hade du fått för rattfylla om du satt i din parkerade bil med motorn av, och krökade? :7peta
 

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Assman skrev:
2149875 Att inte ha korrekt registreringsskylt är som att inte ha nån alls. Du får inte köra ett oregistrerat fordon utan skylt. Du får däremot äga ett (ex samlarbil el tävlingsmc osv). Du får ha din egendom uppställd på allmän väg, så länge du inte bryter mot parkeringsföreskrifter. Du ska alltså inte kunna få bot för plåten om de inte sett dig köra med hojen. Hade du fått för rattfylla om du satt i din parkerade bil med motorn av, och krökade? :7peta

Det räcker att "man kan förutsätta att fordonet körts till platsen"
Samma som att snutarna kollar moppar för trimning om ett gäng står vid lokala kiosken.
De förutsätter att fordonet körts till kiosken, behöver inte se de åka på dem.

Man kan därför förutsätta att om man ville ha bensin i sin tank utan att köra den till macken tar man en dunk.
Att rulla bågen dit för att tanka och sedan rulla den hem låter inte trovärdigt eller hur.
 

Arne_Duck

Fuck a duck... please!
Gick med
31 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
ZX10r -04, ZX6r -98
KGK skrev:
2146340 För ordningens skulle det finnas en ID-koll hos polisen som man kunde ringa och kolla att det ID som polisen visar stämmer och att denne är i tjänst.

Polismannen(kvinnan) behöver inte vara i tjänst för att ge dig en bot. Han/hon har rätt at ingripa även utanför tjänsten. (har jag för mig!)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
69:an skrev:
2142667 De behöver nog inget tillstånd; polisen fotograferar väl folk utan dess vetskap titt som tätt i spaningssyfte, för att skapa och komplettera spaningsregister som kan komma att användas vid behov. Men att göra det på det viset som beskrivs, rätt upp o ner och utan misstanke om brott, är ju faktiskt j-t provocerande... :gnissla

Tror nog inte att åklagaren skulle gilla detta beteendet. Fotografering = registrering på detta sätt förknippas ju oftast med lagbrott som hör till brottsbalken rörande grövre brott. Brott KAN ge fängelse inte trafikbrott!

Jag är därför MYCKET tveksam till agerandet och hade nog kontaktat polisernas chef och frågat vad de håller på med!

// Niklas
 

Thompson

uääää!
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Köping
Hoj
CBR 600RR
Pejo skrev:
2142720 Hade det varit mig dom skulle fota, så hade jag först bett o få titta på regbeviset för deras bil, deras legtimation och deras körkort. Sen så skulle jag kanske bett om att få fota dom också, när dom håller upp polislegitimation. Man kan passa på o fråga o dom är nykterister, om dom är med i några föreningar, hur länge dom varit poliser, vad dom gjort innan etc. Man antecknar allt.

Eftersom dom antagligen inte skulle gå med på allt det där, så skulle jag "tyvärr" neka till deras fotgrafering, med samma motivering.



Men man har ingen skydlighet att ställa upp som modell, utan man kan lungt säga "Snyt er i p*ngen" och sticka.

whahaha, "snyt er i p*ngen" :rofl
 

lindberg

Yamaha DT125R -03 DEP Pipes och YZ skärm
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Yamaha DT125R -03 TILL SALU!!!!
Arne_Duck skrev:
2150202 Polismannen(kvinnan) behöver inte vara i tjänst för att ge dig en bot. Han/hon har rätt at ingripa även utanför tjänsten. (har jag för mig!)
Poliser som inte tjänst har väll bara rätt att ingripa när brottet kan leda till fängelse, eller har jag helt fel nu?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
RedBaron skrev:
2147791 Men nu pratar vi om spaningsregister, inte kriminalunderrättelseregister. Rättegångsbalken 28:14 torde vara intressant läsning för dig.
Nu blev jag konfunderad.
"...om det erfordras för vinnande av utredning om brott, varå fängelse kan följa." måste rimligen innebära att utredningen ifråga är befintlig och inte hypotetisk. Motsatsen skulle innebära att fotografering (och fingeravtryck etc) av varje enskild person är tillåten i varje ögonblick - eftersom det inte kan uteslutas att varje person skulle kunna komma att figurera i sådan utredning som avses. Vilket i sin tur verkar orimligt, och strängt taget samtidigt skulle göra skrivningen överflödig.


Finns det någon lättillgänglig konkret praxis eller prejudicerande anmälningar?
 

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Brisbane
Hoj
2007-FIREBLADE
Låt dem knäppa hur mycke bilder de vill! Men glöm aldrig nära släkting som kan ha lånat ditt skinnställ hjälm båge mm. Du kan aldrig tvingas vittna mot nära släkting!!! :banana
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
69:an skrev:
2150756 Nu blev jag konfunderad.
"...om det erfordras för vinnande av utredning om brott, varå fängelse kan följa." måste rimligen innebära att utredningen ifråga är befintlig och inte hypotetisk. Motsatsen skulle innebära att fotografering (och fingeravtryck etc) av varje enskild person är tillåten i varje ögonblick - eftersom det inte kan uteslutas att varje person skulle kunna komma att figurera i sådan utredning som avses. Vilket i sin tur verkar orimligt, och strängt taget samtidigt skulle göra skrivningen överflödig.


Finns det någon lättillgänglig konkret praxis eller prejudicerande anmälningar?
Om de i det här fallet har en pågående utredning ang. jakten dagen innan så kan de hänvisa till den för att motivera fotografering och lagring av fotot i ett tillfälligt spaningsregister.

Prejudikat känner jag inte till.
 

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
R1
Tycker ni att jag ska ringa till polisen och höra vad de ska med korten till!?!?
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Dregen skrev:
2150960 Tycker ni att jag ska ringa till polisen och höra vad de ska med korten till!?!?

Ja, det tycker jag. Du ska nog begära att få veta i vilken utredning du är med, varför du är föremål för utredning, och begära kopia på alla handlingar i utredningen som är offentliga, inklusive bilden på dig.
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Frosty skrev:
2143404 Ett tips: När ni blir stoppade av polisen begär alltid att få se deras ID innan ni visar körkort. Polisen måste visa ID om ni kräver det. Då vet ni vad polisen heter och han vet att ni vet. Jämn ut oddsen lite....

Det där stämmer inte. Det finns ett rättsfall på detta. Om poliserna kommer i målad polisbil och har uniform så behöver de inte visa legitimationen. Man ska då kunna räkna ut själv att de är poliser och ingen vanlig svensson. Att visa ID har som syfte att visa att de ÄR poliser och inte att visa VEM de är.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
newstead skrev:
2142733 Undrar om man kan sätta en sån där skyddsobjektsskylt på hojen :va


:gnissla
Inga problem, du behöver bara att övertyga Länsstyrelsen eller Försvarsmakten till att utnämna din hoj till skyddsobjekt.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
lindberg skrev:
2150493 Poliser som inte tjänst har väll bara rätt att ingripa när brottet kan leda till fängelse, eller har jag helt fel nu?

Poliser som inte är i tjänst har alltid rätt att ingripa vid brott oavsett
straffpåföljd.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top