Bucho skrev:2147623Sådärja, nu är det uppkollat.
Enligt Polisdatalagen §19 gäller detta:
JO-anmäl!
Grymt engagemang!
JO-anmäl!
19 § Ett kriminalunderrättelseregister....
Dregen skrev:2142647När jag skulle tanka tidigare idag så stannar polisen bredvid mig och ska ge mig böter för min miniskylt. Inga konstigheter med det, men efter att de har gett mig böter så säger poliserna åt mig att de ska fotografera mig. Anledningen de gav mig var att det har varit mycket mc-förare i Västerås som har varit ute och buskört och kört ifrån polisen. De fotograferade mig med hjälm, utan hjälm och tog kort på hojen. Någon som har varit med om nåt liknande?
Wibbe skrev:2142707Läste på text-tv idag om ett bevakningsbolag som fotade klottrare, men det var olagligt...bara myndigheter fick göra så.
Bucho skrev:2147623
19 § Ett kriminalunderrättelseregister får innehålla uppgifter som kan hänföras till en enskild person endast om uppgifterna ger anledning att anta att allvarlig brottslig verksamhet utövats eller kan komma att utövas och den som avses med uppgifterna skäligen kan misstänkas för att ha utövat eller komma att utöva den allvarliga brottsliga verksamheten.
Werzion skrev:2142863fortfarande olagligt att inte ha en korrekt registreringsskylt, vare sig du står och tankar, har parkerat, gör en wheelie eller vurpat.
Polisen:
hej där! olaglig registreringsskylt ser jag!
MC-föraren:
haha! ni kan inte ge mig böter, jag står och tankar!
Polisen:
ehmm... jo... *skriver en icke önskvärt lapp*
Assman skrev:2149875Att inte ha korrekt registreringsskylt är som att inte ha nån alls. Du får inte köra ett oregistrerat fordon utan skylt. Du får däremot äga ett (ex samlarbil el tävlingsmc osv). Du får ha din egendom uppställd på allmän väg, så länge du inte bryter mot parkeringsföreskrifter. Du ska alltså inte kunna få bot för plåten om de inte sett dig köra med hojen. Hade du fått för rattfylla om du satt i din parkerade bil med motorn av, och krökade?
KGK skrev:2146340För ordningens skulle det finnas en ID-koll hos polisen som man kunde ringa och kolla att det ID som polisen visar stämmer och att denne är i tjänst.
69:an skrev:2142667De behöver nog inget tillstånd; polisen fotograferar väl folk utan dess vetskap titt som tätt i spaningssyfte, för att skapa och komplettera spaningsregister som kan komma att användas vid behov. Men att göra det på det viset som beskrivs, rätt upp o ner och utan misstanke om brott, är ju faktiskt j-t provocerande...
Pejo skrev:2142720Hade det varit mig dom skulle fota, så hade jag först bett o få titta på regbeviset för deras bil, deras legtimation och deras körkort. Sen så skulle jag kanske bett om att få fota dom också, när dom håller upp polislegitimation. Man kan passa på o fråga o dom är nykterister, om dom är med i några föreningar, hur länge dom varit poliser, vad dom gjort innan etc. Man antecknar allt.
Eftersom dom antagligen inte skulle gå med på allt det där, så skulle jag "tyvärr" neka till deras fotgrafering, med samma motivering.
Men man har ingen skydlighet att ställa upp som modell, utan man kan lungt säga "Snyt er i p*ngen" och sticka.
Poliser som inte tjänst har väll bara rätt att ingripa när brottet kan leda till fängelse, eller har jag helt fel nu?Arne_Duck skrev:2150202Polismannen(kvinnan) behöver inte vara i tjänst för att ge dig en bot. Han/hon har rätt at ingripa även utanför tjänsten. (har jag för mig!)
Nu blev jag konfunderad.RedBaron skrev:2147791Men nu pratar vi om spaningsregister, inte kriminalunderrättelseregister. Rättegångsbalken 28:14 torde vara intressant läsning för dig.
Om de i det här fallet har en pågående utredning ang. jakten dagen innan så kan de hänvisa till den för att motivera fotografering och lagring av fotot i ett tillfälligt spaningsregister.69:an skrev:2150756Nu blev jag konfunderad.
"...om det erfordras för vinnande av utredning om brott, varå fängelse kan följa." måste rimligen innebära att utredningen ifråga är befintlig och inte hypotetisk. Motsatsen skulle innebära att fotografering (och fingeravtryck etc) av varje enskild person är tillåten i varje ögonblick - eftersom det inte kan uteslutas att varje person skulle kunna komma att figurera i sådan utredning som avses. Vilket i sin tur verkar orimligt, och strängt taget samtidigt skulle göra skrivningen överflödig.
Finns det någon lättillgänglig konkret praxis eller prejudicerande anmälningar?
Dregen skrev:2150960Tycker ni att jag ska ringa till polisen och höra vad de ska med korten till!?!?
Frosty skrev:2143404Ett tips: När ni blir stoppade av polisen begär alltid att få se deras ID innan ni visar körkort. Polisen måste visa ID om ni kräver det. Då vet ni vad polisen heter och han vet att ni vet. Jämn ut oddsen lite....
Inga problem, du behöver bara att övertyga Länsstyrelsen eller Försvarsmakten till att utnämna din hoj till skyddsobjekt.newstead skrev:2142733Undrar om man kan sätta en sån där skyddsobjektsskylt på hojen
lindberg skrev:2150493Poliser som inte tjänst har väll bara rätt att ingripa när brottet kan leda till fängelse, eller har jag helt fel nu?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|