Polisen kartlägger buskörare.

Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
stoffer skrev:
Jahapp, här var man påväg hem från jobbet i lagom hastighet längs en ödslig 90 väg, sen får jag för mig att testa bågen lite, sagt och gjort. Har nyss monterat en cykeldator så jag kollar lite maxfarter på olika växlar, kör sedan hem i lagom tempo.

Någon minut senare kommer en polisbil upp bredvid mig och frågar om det var jag som körde fort längs hertsövägen. Jag säger att jag körde ju längs hertsövägen, men knappast fort, kanske 130-140, men jag var inte säker.(det är en 90-väg) :D

Sedan får jag blåsa och de kollar upp både hojen och mig över radion, frågar vad jag gör i den här stan (jag är skriven i Linköping).

En av poliserna börjar gå runt och fota hojen, och mig! Tar en 20 kort med en digitalkamera.

Får de göra detta även om jag inte begått något brott? När jag frågade varför de fotade sa de att de kartlägger "buskörare" i stan.
du skulle pillat upp en kamera du med å sagt att du kartlägger poliser i stan...
 

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Givetvis
Hoj
.
Dom fotade alla oss i V-ås förra året när våran klubb hade samling nere på Tågstationen för ett reportage för Radio Rix,då var civilarna där med kameror och tog kort på oss medlemmar men på behörigt avstånd....

Hur vi vet att det var civilare = en kille i klubben känner till alla snutar det är hans kunder.....
 

oakbeach

användartitel
Gick med
3 May 2004
Ort
Enköping
Hoj
Thunderace
stoffer skrev:
Får de göra detta även om jag inte begått något brott? När jag frågade varför de fotade sa de att de kartlägger "buskörare" i stan.

Han kanske tyckte din hojj var snygg och tog en idol bild. Skryta för frugan när han kom hem med sin nya digitalkamera... :banana
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vad är problemet, förutom polisernas fotograferande?

För att få bukt med fotograferandet, så länge man inte är misstänkt och anmälan är gjord, för något brott, bör man ta kontakt med åklagaren. Han/hon kan svara på om polisernas agerande är lagligt och om inte se till att det upphör. Att ringa och klaga till polisen själva KAN kanske också ge effekt men är inte lika säkert som att kontakta åklagaren som ändå är den som för alla brottmål!

När det gäller det övriga i det som beskrivs så förstår jag inte problemet faktiskt! Alla kör vi väl för fort ibland (läs konstant förutom på 30- och 50-sträckor). Om jag då blir stoppad av en polispatrull som antingen själva har sett mig eller någon som ringt in och klagat och jag på en direkt fråga svarar att jag inte är säker på hur fort jag körde men att det kanske var fortare än tillåten hastighet på gällande sträcka så är det väl bara att gilla läget.

Jag är mer eller mindre notorisk fortkörare (men försöker välja mina tillfällen/sträckor efter lite omsorg när jag gasar ordentligt). Med den inställningen VET jag att jag förr eller senare kommer att åka fast för fortkörning. Om polisen då stannar mig (vilket har hänt) utan bevis så blir jag ju bara hur glad som heslt för att de inte har mätt upp min hastighet. Vad mer är det att rota i? Det är ju jag som har begått ett brott! De sköter bara sitt jobb (ibland mer eller mindre bra visserligen men dock!).

// Niklas
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Avarage skrev:
... De sköter bara sitt jobb ...
Håller med utom på just denna punkten. Börjar de föra olagliga register så sköter dom inte sitt jobb.
Och ett register över personer som "buskör" är olagligt enligt Personuppgiftslagen (PUL) så länge det inte är godkänt av Datainspektionen och dom lär knappast godkänna ett register som ska fyllas av godtyckligt plåtade hojar utan färdiga rättsfall. Kom också ihåg att PUL inte innebär att registret måste vara datoriserat. Alla former av listor, register (papper, dator, ristat i sten) etc med personuppgifter lyder under PUL oberoende av media. PUL gör undantag för sådant som är för rent privat bruk och det kan vi knappast kalla det här.

Att dom börjar plåta till ett register över "buskörare" är med andra ord solklart olagligt och ett fall för åklagare eller lokalpressen. Frågan är bara om åklagaren har tid/vill börja rota i det där. Och vill lokalpressen börja nysta i det? Eller är dom mer intresserade av "buskörningen" och dess möjligheter till svarta rubriker?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vid sådanna här tillfällen så har man lust att plocka fram digitalkameran och börja fota poliser. Inte bara när dom stoppar en. Utan man tar och väntar utanför polishuset och fotar dom när dom slutar sitt pass. Man tar några foton på deras privata bil också.
Ifall dom undrar varför så förklarar man att man kartlägger vilka som är poliser i området.

Att kartlägga personer är inte olagligt. Att fota personer eller bilar på gatan är inte olagligt. Lägger du in dom i ett eget dataregister så blir det olagligt. Lägger du bilderna och informationen i mappar/pärmar hemma, för privat bruk, så är det lagligt.

Fast gör man detta så kan man ju kallt räkna med att polisen inte kommer att vara snälla mot en. Då åker du dit för minsta överträdelse du gör.
Kanske inte värt att reta upp dom.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Wiseguy skrev:
... Lägger du in dom i ett eget dataregister så blir det olagligt. Lägger du bilderna och informationen i mappar/pärmar hemma, för privat bruk, så är det lagligt. ...
Läs mitt inlägg ovan en gång till. Det är inte lagligare bara för att det inte är datoriserat. :fatta!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
i vilken stad hände detta? hände det i linköping eller?
trafikpolisen i linköpings och norrköpingstrakten är den värsta i sverige. dem har man själv fått smaka på flera gånger.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Robban_C skrev:
Läs mitt inlägg ovan en gång till. Det är inte lagligare bara för att det inte är datoriserat. :fatta!

Hade ett fotoalbum funkat då? Man måste väl få samla på bilder? :tungan Så länge det är privat så e det väl privat, oavsett om man har ett register över bilderna? :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
marten_larsson skrev:
Hade ett fotoalbum funkat då? ...
Det tror jag men det gällde ju "bilderna och informationen ". Det där sista är liksom en annan sak. Sen kan man ju diskutera om regnumren på bilderna är "information" som berörs av PUL men det orkar jag inte ens fundera på. :)

Edit: Och ja, privat är privat men det kan man väl knappast kalla bylingens kartläggning av busförare för.
PUL gör alltså undantag för privat bruk, annars skulle man ju inte ens kunna ha en lista med telnr till polarna.
 

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
Det faktum att han uppskattar sin egen hastighet till en högre än tillåten och säger det till polisen har ingen som helst betydelse. Du kan faktiskt inte åka dit för en fortkörning på enbart ett erkännande från din sida.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
stoffer skrev:
Jahapp, här var man påväg hem från jobbet i lagom hastighet längs en ödslig 90 väg, sen får jag för mig att testa bågen lite, sagt och gjort. Har nyss monterat en cykeldator så jag kollar lite maxfarter på olika växlar, kör sedan hem i lagom tempo.

Någon minut senare kommer en polisbil upp bredvid mig och frågar om det var jag som körde fort längs hertsövägen. Jag säger att jag körde ju längs hertsövägen, men knappast fort, kanske 130-140, men jag var inte säker.(det är en 90-väg) :D

Sedan får jag blåsa och de kollar upp både hojen och mig över radion, frågar vad jag gör i den här stan (jag är skriven i Linköping).

En av poliserna börjar gå runt och fota hojen, och mig! Tar en 20 kort med en digitalkamera.

Får de göra detta även om jag inte begått något brott? När jag frågade varför de fotade sa de att de kartlägger "buskörare" i stan.
Erkänn att du är lite stolt över att ingå i snutens "buskörningsregister" ...med bild och allt :D
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Robban_C skrev:
Håller med utom på just denna punkten. Börjar de föra olagliga register så sköter dom inte sitt jobb.

Det var just därför jag skrev "Vad är problemet, förutom polisernas fotograferande?".

Och som jag skrev, vill man ha ett snabbt slut på det skall man vända sig till åklagaren. Pressen funkar kanske också men varför inte ge åklagaren en chans att sköta sitt jobb först? Vilket jag är övertygad om att han/hon gör även om det finns fall som har högre prioritet så finns det kanske inte så många fall där det räcker med ETT telefonsamtal (näst intill i alla fall) för att få slut på det.

Vad jag menade med att "de sköter bara sitt jobb" var när de tar kontakt med en misstänkt brottsling (i det här fallet en fortkörande motorcyklist) för att se vad det kan ge i form av en "miniundersökning". Något inte heller jag finner nöjsamt men som jag får acceptera när jag bryter mot gällande lagar och förordningar (har varit med om det).

// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Wiseguy skrev:
Vid sådanna här tillfällen så har man lust att plocka fram digitalkameran och börja fota poliser. Inte bara när dom stoppar en. Utan man tar och väntar utanför polishuset och fotar dom när dom slutar sitt pass. Man tar några foton på deras privata bil också.
Ifall dom undrar varför så förklarar man att man kartlägger vilka som är poliser i området.

Att kartlägga personer är inte olagligt. Att fota personer eller bilar på gatan är inte olagligt. Lägger du in dom i ett eget dataregister så blir det olagligt. Lägger du bilderna och informationen i mappar/pärmar hemma, för privat bruk, så är det lagligt.

Fast gör man detta så kan man ju kallt räkna med att polisen inte kommer att vara snälla mot en. Då åker du dit för minsta överträdelse du gör.
Kanske inte värt att reta upp dom.

Och till vilken nytta?

// Niklas
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Det kanske viktigaste i kråksången som ni verkar missa här, är att polisen beter sig vidrigt ur ett etiskt perspektiv.

Att öppet gå omkring och och fota hojjen med föraren på på nära håll är kränkande och i viss mån förnedrande.

Genom att göra på det viset så bäddar dom för ännu sämre samarbete mellan sporthojar och polisen. Eller vart ni mer sugna på att prata med dom om dom har kontroll, eller känns det lite bättre att dra ?
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Det kan ju vara så att Snuten kör en "rövare" :arsele och snackar "vitt och brett"om den nya "kapanjen" om att "kartlägga alla buskörare" med vår nyligen stannade knutte som har "lite" :rolleyes: dåligt samvete för den nyligen utförda "testningen".Dom vet att dom inte har ett vitten av bevis men natten är lång och inget händer (Norrland vare va) varför inte skrämma skiten ur vår lille knutte och tala om "den nya kartlägningen av buskörare" och bekräfta "sanningshalten" med nåra foton (som alla snutbilar har) som sen kan raderas, och veta att sen kommer garanterat vår knutte ta det lugnt ,Åtminstone där (i alla fall 14 dar).

Efter väl förattat värv med ha lugnat ner ännu en hetsig sporthojsraket kan våra snutar återgå till munkar , palt eller vadf-n snutarna bätrrar på omfånget med uppe på tundran...

En som blinit skrämd förr :gnissla (av annat men, det funkade oxå....)

Eller.....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top