Chille skrev:
Får intrycket att du står på polisens sida?
Va! Är det helt plötsligt vi och dom, eller?
Nej, jag är inte på deras sida! Inte på någon annans sida heller för den delen (möjligtvis på min egna
). Men jag anser att om man medvetet begår ett lagbrott så lever man ju i en fantasivärld om man tror att polisen inte skall/kan eller får försöka inhämta information som sedan kan användas i en utredning!
Jag anser dessutom att om jag kör för fort och åker fast för fortkörning så får jag ju skylla mig själv, även om det svider i plånboken för tillfället. Det är ju en kalkylerad risk jag tar när jag bestämmer mig för att bryta mot gällande lagar då anser jag heller inte att jag har någon rätt att bli förbannad på någon annan än möjligtvis mig själv (vilket jag inte blir eftersom det är något jag räknar med). Och vi pratar ju faktiskt om händelser här där människorna i fråga faktiskt medvetet valt att vara på en plats där olagligheter försigår alt. medvetet väljer att bryta mot lagen!
Jag har inga problem med att polisen stannar mig och ställer en massa frågor rörande mitt sätt att framföra min hoj om jag har brytit mot trafikreglerna så länge de är professionella i sitt sätt att vara!
Diskussionen om fotograferingen håller jag dock med om är till att gå för långt. MEN det KAN ju faktiskt vara så att de har tagit upp frågan med åklagaren och fått ok på det, eller vet ni att det INTE är så?
OM åklagaren HAR gett klartecken till det så är det ju i så fall lagen alt. åklagarens beslut man skall försöka rikta sin ilska/irritation och engagemang mot. Inte poliserna eftersom de i så fall har sin rygg fri!
Visst har jag råkat ut för poliser som beter sig som svin. Vilket har gjort mig för stunden skitförbannad. Men likväl som jag träffat oprofessionella poliser har jag också träffat bra poliser som trots mitt trafikbrott varit väldigt professionella i sitt sätt. Svin finns inom alla yrkeskategorier och är självklart inget man skall acceptera. Men nu gällde frågan inte det utan e huruvida man irriterar sig/blir förbannad på att polisen inhämtar information inför en ev. utredning när man VET att det pågår olagligheter där man fn. befann sig!
// Niklas