Polisen kartlägger buskörare.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Flagga skrev:
Angående fotograferingen: Det låter som om de börjat använda samma metoder mot motorcyklister,
som de tidigare praktiserat mot stökiga demonstranter och fotbollshuliganer. :va

Kännt fenomen även på olagliga bilrace. Har stött på en kvinnlig och en manlig civilsnut som gick runt bland bilar och skrev av regnr.
Dom ska väl in på stationen och sitta och onanera till den listan när dom är klara sen. Varför inte göra nått vettigt med resursera i stället :huvet

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
WestW skrev:
Kännt fenomen även på olagliga bilrace. Har stött på en kvinnlig och en manlig civilsnut som gick runt bland bilar och skrev av regnr.
Dom ska väl in på stationen och sitta och onanera till den listan när dom är klara sen. Varför inte göra nått vettigt med resursera i stället :huvet

Alltså jag förstår inte problemet, fortfarande! Pratar du om ett OLAGLIGT bilrace eller var det LAGLIGT???

Bryter man mot lagen får man väl förvänta sig att bli synad i sömmarna. Gör man det i grupp får man väl förvänta sig att bli kartlaggd på ett eller annat sätt, eller?

Hur tor ni annars polisen skall kunna ha kontroll på div. grovt kriminella "element" om man inte vet var de bor, vilka de brukar besöka mm. Vilket bara är bra för oss som endast bryter mot trafikregler emellanåt!

Men eftersom de flesta av oss har växt upp med en uppfostran som lärt oss vad som är rätt och fel i samhället så VET vi ju om när vi gör något olagligt att vi också riskerar att bli straffade för det. Och för att polisen skall kunna upprätthålla lag och ordning så kan man väl förvänta sig att de skriver upp mitt regnummer om jag deltar i en olaglig motortävling, eller???

// Niklas

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Avarage skrev:
Alltså jag förstår inte problemet, fortfarande! Pratar du om ett OLAGLIGT bilrace eller var det LAGLIGT???

Bryter man mot lagen får man väl förvänta sig att bli synad i sömmarna. Gör man det i grupp får man väl förvänta sig att bli kartlaggd på ett eller annat sätt, eller?

Hur tor ni annars polisen skall kunna ha kontroll på div. grovt kriminella "element" om man inte vet var de bor, vilka de brukar besöka mm. Vilket bara är bra för oss som endast bryter mot trafikregler emellanåt!

Men eftersom de flesta av oss har växt upp med en uppfostran som lärt oss vad som är rätt och fel i samhället så VET vi ju om när vi gör något olagligt att vi också riskerar att bli straffade för det. Och för att polisen skall kunna upprätthålla lag och ordning så kan man väl förvänta sig att de skriver upp mitt regnummer om jag deltar i en olaglig motortävling, eller???

// Niklas

Ett olagligt race. Dom gick och skrev regnr på parkerade bilar som inte ens körde :kocko Har mer förståelse om dom tar dom som kör. Hålla på och kartlägga vad folk gör och inte gör gillar jag inte. Inget olagligt att stå parkerad på en parkering. Jag gillar inte metoderna.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Håller med en utav föregående, du kan i stort sett erkänna vad som helst till polisen, jag körde 180km/h, mördade Palme etc. Det är bara hörsägen och inga som helst bevis. För vi är ju alla oskyldiga tills vi bevisats skyldiga :rolleyes:

Sedan är det ju inte alltid så bra och ge polisen vatten på sin kvarn, bättre och säga att man inte hade riktig koll på den exakta hastigeten.

Vad gäller register på fordon så känns det konstigt att dessa skulle innefattas av PUL, den gäller väl bara individer.
För det var ju bara fordonet som han fotade :confused:

Last edited:

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
jag har en fråga som någan kanske kan svara på, jag hade för tre årsedan flyttat ner hit till Kalmar, sökte runt lite i ungdoms kretsar och och råkade stöta på en nazist i en grupp (fick reda på detta långt senare) men trivdes inte och har nu "riktiga" vänner. När jag senare (ca 1år) sökte efter lämpet så fick jag ett samtal hem om att jag kunde bli nekad pågrun av att jag har "nazistikt" umgänge?! får dom göra så? dom hade tydligen kartlaggt att jag hade umgåts med denna nazist och stämplat mig som om jag är i nazist kretsar! denna kille har haft sina åsikter för sig själv och jag hade inte märkt detta förens detta samtal. Jag blev såklart förvånad och samtidigt förbannad, övertalade henne att jag umgås inte med denna kille längre (de sa tom hans namn över telefon) och vill ha mitt lämp, fick lämpet men undrar om dom får göra såhär? och finns mitt namn fortfarande med i registret som nazistiskt umgänge?

/ursäkta om jag kliver in i tråden lite :tomten

EDIT: och hur fan fick de tag på mitt namn?! :va

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Avarage skrev:

// Niklas

Polisen skall följa lagen när dom ser till att vi efterlever den!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
WestW skrev:
Ett olagligt race. Dom gick och skrev regnr på parkerade bilar som inte ens körde :kocko Har mer förståelse om dom tar dom som kör. Hålla på och kartlägga vad folk gör och inte gör gillar jag inte. Inget olagligt att stå parkerad på en parkering. Jag gillar inte metoderna.

Om du menar att de bara skrev upp regnr. på icke deltagande bilar/motorcyklar kan jag förstå irritationen. Men om det fanns bilar/motorcyklar som faktiskt deltog eller kunde antas deltaga i den olagliga tävlingen så är det väl inte så konstigt, eller? För hur skall polisen veta med 100% säkerhet vilka som kör/har kört och inte???

// Niklas

Chille

Ibland för fort. Ibland en idiot.
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
Zeebeeärr600 01
Avarage skrev:
Om du menar att de bara skrev upp regnr. på icke deltagande bilar/motorcyklar kan jag förstå irritationen. Men om det fanns bilar/motorcyklar som faktiskt deltog eller kunde antas deltaga i den olagliga tävlingen så är det väl inte så konstigt, eller? För hur skall polisen veta med 100% säkerhet vilka som kör/har kört och inte???

// Niklas

Får intrycket att du står på polisens sida?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Pejo skrev:
Polisen skall följa lagen när dom ser till att vi efterlever den!

Och lagen säger att polisen inte får skriva upp reg.nr. på fordon som deltar eller antas ha deltagit i något som är olagligt, eller?

Dvs. var går gränsen för vad som anses vara insamlande av bevis resp. olaglig registrering/kartläggning? En fråga som vi knappast kan ge ett juridiskt korrekt svar på här. Utan det är snarare åklagaren som kan/skall göra den bedömningen från fall till fall!

Vi kan väl ta ett exempel för att tydliggöra vad jag menar och hur jag tänker i denna frågan.

Låt oss säga att du befinner dig på stureplan när Tommy Settreus (eller hur han nu stavar sitt efternamn) kommer förbi med automatvapen och börjar skjuta villt omkring sig. Anser du att polisen begår lagbrott eller agerar moraliskt och etiskt fel bara för att de spärrar av området och tar upp namn och personnummer på alla närvarande trots att det bara var Tommy som höll i vapnet???

Nivån på de olika lagbrotten (mord/dråpförsök kontra olaglig biltävling) är självklart stor men principen för hur polisen arbetar och vad som är lagligt utifrån perspektivet att säkerställa bevis/vittnen är ganska snarlik! Och jag anser INTE att det är fel av dem att arbeta på detta sättet.

Befinner jag mig, dessutom medvetet, på en plast där lagbrott beggås får jag förvänta mig att polisen också tar reda på vem jag är och ev. skriver upp mitt regnr.

// Niklas

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
stoffer skrev:
Sedan får jag blåsa och de kollar upp både hojen och mig över radion, frågar vad jag gör i den här stan (jag är skriven i Linköping).

En av poliserna börjar gå runt och fota hojen, och mig! Tar en 20 kort med en digitalkamera.

Får de göra detta även om jag inte begått något brott? När jag frågade varför de fotade sa de att de kartlägger "buskörare" i stan.

strider inte det mot integretets lagen?? man får ju inte föra register på folks DNA, man får inte lämna ut adress mm. taget från ett regg nr över internett... så ja har svårt att tro det, jag hade blivit skitarg, man känner ju sig som någon jävla brottsling för fan (iof d e man ju om man kör som vi gör... :hihi ) men iallafall........ dom skulle fan inte få fota mig utan anledning......och om dom skulle få det...så ska ja godkänna korten :D

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Otroligt många hobbyjurister i den här tråden, som tror sig veta exakt vad polisen får göra. Kan ni inte komma med fakta istället för lösa fakta istället för spekulationer kan ni avstå från att göra inlägg, precis som jag kommer att göra fr o m nu.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Chille skrev:
Får intrycket att du står på polisens sida?

Va! Är det helt plötsligt vi och dom, eller?

Nej, jag är inte på deras sida! Inte på någon annans sida heller för den delen (möjligtvis på min egna :hihi ). Men jag anser att om man medvetet begår ett lagbrott så lever man ju i en fantasivärld om man tror att polisen inte skall/kan eller får försöka inhämta information som sedan kan användas i en utredning!

Jag anser dessutom att om jag kör för fort och åker fast för fortkörning så får jag ju skylla mig själv, även om det svider i plånboken för tillfället. Det är ju en kalkylerad risk jag tar när jag bestämmer mig för att bryta mot gällande lagar då anser jag heller inte att jag har någon rätt att bli förbannad på någon annan än möjligtvis mig själv (vilket jag inte blir eftersom det är något jag räknar med). Och vi pratar ju faktiskt om händelser här där människorna i fråga faktiskt medvetet valt att vara på en plats där olagligheter försigår alt. medvetet väljer att bryta mot lagen!

Jag har inga problem med att polisen stannar mig och ställer en massa frågor rörande mitt sätt att framföra min hoj om jag har brytit mot trafikreglerna så länge de är professionella i sitt sätt att vara!

Diskussionen om fotograferingen håller jag dock med om är till att gå för långt. MEN det KAN ju faktiskt vara så att de har tagit upp frågan med åklagaren och fått ok på det, eller vet ni att det INTE är så?

OM åklagaren HAR gett klartecken till det så är det ju i så fall lagen alt. åklagarens beslut man skall försöka rikta sin ilska/irritation och engagemang mot. Inte poliserna eftersom de i så fall har sin rygg fri!

Visst har jag råkat ut för poliser som beter sig som svin. Vilket har gjort mig för stunden skitförbannad. Men likväl som jag träffat oprofessionella poliser har jag också träffat bra poliser som trots mitt trafikbrott varit väldigt professionella i sitt sätt. Svin finns inom alla yrkeskategorier och är självklart inget man skall acceptera. Men nu gällde frågan inte det utan e huruvida man irriterar sig/blir förbannad på att polisen inhämtar information inför en ev. utredning när man VET att det pågår olagligheter där man fn. befann sig!

// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
lee skrev:
Otroligt många hobbyjurister i den här tråden, som tror sig veta exakt vad polisen får göra. Kan ni inte komma med fakta istället för lösa fakta istället för spekulationer kan ni avstå från att göra inlägg, precis som jag kommer att göra fr o m nu.

Håller med dig lika många tycks veta vad de INTE får göra också!

// Niklas

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Avarage --> Det handlar om att polisen inte borde använda sina resurser till att jaga vanliga hederliga människor som kör hoj lite för fort, de har ju faktiskt kontroll på hur de kör även om det är lite för fort eller på ett hjul, utan borde lägga resurserna på något VETTIGT. Som tex alla de där jävla HOJTJUVARNA, för övrigt den värsta typen av brottsling som finns och värda ett NAKCSKÅT! :rolleyes:

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
m4ckan skrev:
Åk dit och ta lite foton på poliserna istället :hihi

Hehe, så när dom frågar "vad håller du på med!?"

Det är då man svarar "det är för min utredning, när ni kör för fort m.m.!" :rofl

hehehehe..... :rofl

Ne trqafikpolisen skulle vara lite mera snälla å lixom kanske prata mera å ha bättre kontakt med folket som åker runt & buskör, då tror jag alla skulle ha bättre respekt & förståelse för varann!!! :kocko

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Goodstuff skrev:
Avarage --> Det handlar om att polisen inte borde använda sina resurser till att jaga vanliga hederliga människor som kör hoj lite för fort, de har ju faktiskt kontroll på hur de kör även om det är lite för fort eller på ett hjul, utan borde lägga resurserna på något VETTIGT. Som tex alla de där jävla HOJTJUVARNA, för övrigt den värsta typen av brottsling som finns och värda ett NAKCSKÅT! :rolleyes:

Jag förstår vad du menar och håller med dig! Men samtidigt är det ju så att de poliser vi ser ute på gatan, vare sig de jagar "riktiga" brottslingar eller oss som gillar att köra hoj, är INTE de som utreder brott. Utan de blir oftast beordrade att utföra div. olika uppdrag. Varav trafikbevakning kan vara ETT uppdrag. En timme senare kan de jaga en knarklangare. För att 3 timmar senare försöka reda i ett lägenhetsbråk mellan en man och en kvinna!

Problemet är inte, enl. mitt tycke, att de satsar sina resurser på fel saker. För de försöker så gott det går att prioritera. Problemet är att de har för lite resurser generellt sett. Och bara för att det saknas resurser innebär det inte att de kan/bör skippa vissa arbetsuppgifter helt. För hur skulle det se ut om du/jag och alla andra visste att det inte förekommer någon som helst trafikövervakning ute på svenska vägar???

Personligen tror jag att dödsiffrorna skulle skjuta i höjen! Inte för att folk är idioter och skulle börja köra som galningar, för det tror jag inte om "svensson". Men nog skulle folk i gemene man börja gasa mer. Folk, inkl. jag, ÄR ju ögontjänare så fort man ser en polis (även om vissa saktar ner FÖR mycket). Så¨nog skulle tempot, efter hand, öka det är jag säker på!

Alltså, för att sammanfatt det hela, så tvingas polisen att använda sina resurser inom alla områden men de kan/hinner inte göra ett så bra och gedigert jobb som de flesta av både dem och oss skulle vilja (ta drogverksamheten och barnmisshandel/incest/våldtäkt etc.).

// Niklas

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Avarage skrev:

// Niklas

Bilarna som dom tog regnr på stod parkerade ett 50tal meter ifrån där det rejsats. 50m längre bort på en tvär gata stod bilar i kö för att rejsa men slutade med det när polisen dök upp.

Va till och med några som snällt informerade om att racet var där borta men det gick inte hem hos dom.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Avarage skrev:
Jag förstår vad du menar och håller med dig! Men samtidigt är det ju så att de --ett bra inlägg.

// Niklas

Jag försökte på ett summariskt och enligt mig fyndigt, tydligen inte fyndigt alls, och lite småelakt sätt beskriva hur jag tycker poilsdebatterna här på SH brukar vara.
Jag lade därefter in en :rolleyes: för att påskina att jag inte menade det jag skrev i inlägget utan att jag håller med dig.
Det är mycket "Mina barn och andras ungar" över polisdebatterna på SH, rop på polis vid stölder av mc men hat när andra delar av polisen tar dem för fortkörning.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln