Polisen; Motverka inte MC-evenemang! Det blir bara värre på gatan då!

Status
Ej öppen för fler svar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Denna diskussion kommer nog att pågå länge.

S&S kvällarna behövs, buskörningen på alla andra ställen har minskat under tiden det har funnits ett lagligt alternativ. Det kommer mycket folk till dessa kvällar och folket ges möjlighet att göra något som det flesta annars skulle försöka sig på ute på gatan.

Sen vad det gäller samverkansgruppen så är min uppfattning att dom gediget tror på denna form av verksamhet och försöker verkligen helhjärtat att ge oss hojåkare en laglig "lekplats".

Sen är det oftast så att när man har en grupp individer från olika organisationer så får man kompromissa för att få fram ett vettigt resultat. Det verkar dom ha gjort och den kompromissen fungerar bra för samverkansgruppen.
Dock är det alltid så att personer utanför gruppen inte känner för att kompromissa och gör som dom själva tror är bäst, som poliserna i det här fallet. Dom agerar på det sätt dom tror att dom kommer åt buskörningen, punktmarkerar på dom ställen där det samlas hojåkare. Står utanför området och samlar in överträdelser. Nu verkar dom dock inte hitta något annat än miniblinkers och felaktiga regskyltar. Vilket även det tyder på att buskörningen utanför minskar.
Vad kan vi göra åt polisens agerande.....?
Inte så värst mycket, tyvärr.
Dessa träffar kommer att utsättas för dylikt fram tills den dagen dom blir accepterade i alla led och det kommer att ta tid.
Men jag tycker inte man skall ge up det hela ännu, vi försöker ett tag till. Visar att det faktiskt finns ett intresse att ha en permanent plats att leka på för hojar. Visar att trots punktmarkeringen så kommer vi dyka upp och köra.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bikerbitch - Du kan slingra dig bäst du vill - du lär väl inse, precis som guw här påpekar, att polisens närvaro endast handlade om att punktbevaka utanför Barkarby.

Det är lite att meta i fiskdammen s.a.s. - allt är ju samlat på ett ställe, så man får ju utdelning på att lösa enormt allvarliga trafikbrott (jajääädrar, jag har aldrig sett en polis som övervakat hur folk verkligen kör i trafiken, men det är väl för svårt, och ger inte samma fina statistik), men det är ju på bekostnad att hela eventet kommer självdö, och allt jobb har varit förgäves.

När ryktet sprids att barkarbyträffarna = polisrazzia, så kommer de flesta stanna hemma, eller åka till andra ställen (skogskyrkogården, etc).

Egentligen är det ju enkelt, vill ni få utdelning för allt slit - förklara det här för länstrafikgruppen...

Som jag tidigare pekat på, och få vill kännas vid - på moderna cyklar är även ett tyst slipon olagligt...vilket gör att jag är rätt säker på att oerhört få hojar är helt enligt lagens ramar.

Det gör att det är att stoppa huvudet i sanden när man som du Bikerbitch ifrågasätter om vi vill ha fri lejd till och från träffen.

Nej, men garanterad razzia utanför där man LETAR efter saker att skriva böter på är en helt annan sak - tydligen var det ingen som blev ombedd att ta utandningsprov (helt barockt...) - det är väl verkligen något som är betydligt viktigare än att kontrollera tiden mellan blinkningarna?

Men det är klart, det blir inte samma utdelning, och man får inte möjligheten att sätta åt hojkollektivet på samma sätt (som någon skrivit redan, "vi" har samlat på oss det här själva, och det stämmer, kling&klang har nog en rätt luttrad bild av den gemene sporthojsåkaren).

Men eventet kommer självdö om det inte blir ändring - folk kommer inte stå och skruva om sina hojar som gått genom besiktningshallen utan tjafs...istället skippar man ett besök till Barkarby som förmodligen ger garanterade böter och föreläggande om besiktning.

Är det så svårt att se detta? :)

/J
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Kul att höra att man försöker slingra sig och stoppar huvudet i sanden. Här försöker jag ha en dialog igång med besökarna till eventet och alla andra som har åsikter för att vi ska försök lösa allting på ett bra sätt. Vad uppmuntrande det känns :/
Jag återkommer när vi i gruppen har pratat med Polisen om träffarna och deras bevakning. Men det låter så lätt, bara lyfta luren, ringa och säga att de inte skall stå precis utanför området...




Bikerbitch - Du kan slingra dig bäst du vill - du lär väl inse, precis som guw här påpekar, att polisens närvaro endast handlade om att punktbevaka utanför Barkarby.
Det är lite att meta i fiskdammen s.a.s. - allt är ju samlat på ett ställe, så man får ju utdelning på att lösa enormt allvarliga trafikbrott (jajääädrar, jag har aldrig sett en polis som övervakat hur folk verkligen kör i trafiken, men det är väl för svårt, och ger inte samma fina statistik), men det är ju på bekostnad att hela eventet kommer självdö, och allt jobb har varit förgäves.
När ryktet sprids att barkarbyträffarna = polisrazzia, så kommer de flesta stanna hemma, eller åka till andra ställen (skogskyrkogården, etc).
Egentligen är det ju enkelt, vill ni få utdelning för allt slit - förklara det här för länstrafikgruppen...
Som jag tidigare pekat på, och få vill kännas vid - på moderna cyklar är även ett tyst slipon olagligt...vilket gör att jag är rätt säker på att oerhört få hojar är helt enligt lagens ramar.
Det gör att det är att stoppa huvudet i sanden när man som du Bikerbitch ifrågasätter om vi vill ha fri lejd till och från träffen.
Nej, men garanterad razzia utanför där man LETAR efter saker att skriva böter på är en helt annan sak - tydligen var det ingen som blev ombedd att ta utandningsprov (helt barockt...) - det är väl verkligen något som är betydligt viktigare än att kontrollera tiden mellan blinkningarna?
Men det är klart, det blir inte samma utdelning, och man får inte möjligheten att sätta åt hojkollektivet på samma sätt (som någon skrivit redan, "vi" har samlat på oss det här själva, och det stämmer, kling&klang har nog en rätt luttrad bild av den gemene sporthojsåkaren).
Men eventet kommer självdö om det inte blir ändring - folk kommer inte stå och skruva om sina hojar som gått genom besiktningshallen utan tjafs...istället skippar man ett besök till Barkarby som förmodligen ger garanterade böter och föreläggande om besiktning.
Är det så svårt att se detta? :)
/J
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det var inte riktat som kritik, det var mer menat som en rak fråga om du inte ser problematiken i det hela.
Av reaktionen att döma gör du inte det, ta en kopp kaffe och läs det jag skrev igen en eller två gånger lite lugnare. :)

Ni gör ett kanonjobb, men LTG torpederar effektivt utanför, det är inte svårare än så.

/J
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Inte i onsdags väl? Hörde att de stod länge bort.



De stod på parkeringen precis utanför och så cirkulerade dem runt oxå. De hälsade på oss då vi körde förbi och sedan hakade dom på efter oss, antagligen för att se om vi skulle dra på och busa. Då vi skötte oss och körde lugnt samt stannade för att vänta in folk som tankade så körde dem upp till oss.

Allt som allt såg jag (förutom de 3 på området) 7 MC hojar, 2 civil bilar och 1 målad bil.

Det säger lite om att de "jagade" motorcyklister punktmarkerat.

På Skogis var det 1 mc polis vad jag såg.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
En fråga till dig Bikerbitch - tar du din egen Mille till träffarna? :) ...det ser ut att sitta Akrapipor på den, eller sätter du tillbaka standardpiporna?

/J
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Det var inte riktat som kritik, det var mer menat som en rak fråga om du inte ser problematiken i det hela.
Av reaktionen att döma gör du inte det, ta en kopp kaffe och läs det jag skrev igen en eller två gånger lite lugnare. :)
Ni gör ett kanonjobb, men LTG torpederar effektivt utanför, det är inte svårare än så.
/J

Klart jag ser problematiken. Vi tappar besökare som är less på poliskontrollerna. Men det kommer inte ske förändring över en natt, vi måste prata med Polisen angående allt detta eftersom frågan är högst aktuell.
Men det är inte bara ringa och säga till dem vad de ska och inte ska göra.
Hela projektet är ju fortfarande så nytt och detta har mig veterligen inte gjorts förut. Vi måste greppa frågan och så får vi se om vi kommer fram till en bra lösning. Vilket jag hoppas, för vi ska ju samverka allihopa. Hojåkarna, Polisen och alla andra myndigheter om vi nu kanske vill ha en liten bana i Stockholm där vi kan köra varje dag om vi så vill.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
En fråga till dig Bikerbitch - tar du din egen Mille till träffarna? :) ...det ser ut att sitta Akrapipor på den, eller sätter du tillbaka standardpiporna?
/J

Om vi går över till ljudbiten istället för poliskontrollerna.
Hojen har varit med vid två tillfällen - ja. Nej jag har inte satt på standardpiporna. Vi har tyvärr inte haft någon ljudmätning på bra länge nu, vad jag antar är på grund av de inställda träffarna när Polis och VV backade.
Och helt ärligt så vet jag inte hur mycket cykeln låter med de rören på eftersom jag inte besiktat hojen någongång.

Ja jag vet hur detta låter nu. Vi ska inte väsnas för mycket. Men det är svårt eftersom vi inte haft tillgång till någon mätning. En hoj kan låta oerhört mycket på rakan när de gasar på utav bara sjutton, men den kanske klarar gränsen när den har ett visst varv vid mätningen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En sån här kväll måste ju vara det ultimata stället att förebygga brott. För det måste ju vara polisens största mål? Varför kan inte den så kallade "samverkan" gälla mellan poliser och bikers? Vad för signaler sänder en böteslapp ut istället för ett samtal om att, den här hojen är inte ok. -Om du vill åka här igen så vill jag se att du rättar till det som är knasigt. Eller? Pratar inte poliser i olika enheter med varandra?

Å andra sidan. Om du vänder på resonemanget. Om vi envisas med att köra runt med miniskyltar, blinkers och annat som inte är i enlighet med lagen. Är det då konstigt om dom förr eller senare ger upp försöken att prata vänligt utan istället provar något annat. Som till exempel bötfälla.

Om dom bara pratar vänligt och aldrig bötfäller så jämställer man det med att gå mot röd gubbe (vilket ju är olagligt men inte beivras).
Om polisen vill ha bort olagliga skyltar ifrån vägarna så finns det tyvärr bara ett sätt att få oss att förstå att det inte är OK med småskyltarna. Och det är böter. För dom som kör med miniskyltar är inte öppna för diskussion.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Om vi går över till ljudbiten istället för poliskontrollerna.
Hojen har varit med vid två tillfällen - ja. Nej jag har inte satt på standardpiporna. Vi har tyvärr inte haft någon ljudmätning på bra länge nu, vad jag antar är på grund av de inställda träffarna när Polis och VV backade.
Och helt ärligt så vet jag inte hur mycket cykeln låter med de rören på eftersom jag inte besiktat hojen någongång.

Ja jag vet hur detta låter nu. Vi ska inte väsnas för mycket. Men det är svårt eftersom vi inte haft tillgång till någon mätning. En hoj kan låta oerhört mycket på rakan när de gasar på utav bara sjutton, men den kanske klarar gränsen när den har ett visst varv vid mätningen.

Jag menade inte att ljudet är ett problem - bara att du bytt system gör att din hoj är precis lika olaglig som cyklarna med miniblinkers och små regplåtar...det var det jag ville få fram med det något osmidiga inlägget. :)

Att polisen inte vet hur den skall se ut standard är en annan sak, det gör den inte mer laglig för det.

Lite eftertanke helt enkelt, vi är alla klart i skottgluggen för bötesblocket.

/J
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Klart jag ser problematiken. Vi tappar besökare som är less på poliskontrollerna. Men det kommer inte ske förändring över en natt, vi måste prata med Polisen angående allt detta eftersom frågan är högst aktuell.
Men det är inte bara ringa och säga till dem vad de ska och inte ska göra.

Ett konktet förslag:

Om en liknande "hetsjakt" på blinkers/regskylt skulle uppstå vid nästa träff, kan då inte någon/några som blivit bötfällda åka tillbaka till träffområdet och ta kontakt med arrangörerna (Bikerbitch m.fl.).
Förr att i samlad trupp söka upp poliserna inne på området och förklara vad som händer utanför, och säga att ska det vara så här så kommer det snart inte att komma folk hit...

Förhoppningsvis så kanske det går fram till "Hamrén-typerna" utanför att de är på fel ställe...

Skulle dessa "Hamrén-typer" stå vid skogis och bötfälla MED kommentaren att: Ja...hade du hållit dig på Barkaby i kväll så hade du sluppit böter...
(Då menar jag att det ska sägas på ett informativt sätt, och inte med en översittarattityd!)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bikerbitch - Du kan slingra dig bäst du vill - du lär väl inse, precis som guw här påpekar, att polisens närvaro endast handlade om att punktbevaka utanför Barkarby.

Det är lite att meta i fiskdammen s.a.s. - allt är ju samlat på ett ställe, så man får ju utdelning på att lösa enormt allvarliga trafikbrott (jajääädrar, jag har aldrig sett en polis som övervakat hur folk verkligen kör i trafiken, men det är väl för svårt, och ger inte samma fina statistik), men det är ju på bekostnad att hela eventet kommer självdö, och allt jobb har varit förgäves.

När ryktet sprids att barkarbyträffarna = polisrazzia, så kommer de flesta stanna hemma, eller åka till andra ställen (skogskyrkogården, etc).

Egentligen är det ju enkelt, vill ni få utdelning för allt slit - förklara det här för länstrafikgruppen...

Som jag tidigare pekat på, och få vill kännas vid - på moderna cyklar är även ett tyst slipon olagligt...vilket gör att jag är rätt säker på att oerhört få hojar är helt enligt lagens ramar.

Det gör att det är att stoppa huvudet i sanden när man som du Bikerbitch ifrågasätter om vi vill ha fri lejd till och från träffen.

Nej, men garanterad razzia utanför där man LETAR efter saker att skriva böter på är en helt annan sak - tydligen var det ingen som blev ombedd att ta utandningsprov (helt barockt...) - det är väl verkligen något som är betydligt viktigare än att kontrollera tiden mellan blinkningarna?

Men det är klart, det blir inte samma utdelning, och man får inte möjligheten att sätta åt hojkollektivet på samma sätt (som någon skrivit redan, "vi" har samlat på oss det här själva, och det stämmer, kling&klang har nog en rätt luttrad bild av den gemene sporthojsåkaren).

Men eventet kommer självdö om det inte blir ändring - folk kommer inte stå och skruva om sina hojar som gått genom besiktningshallen utan tjafs...istället skippar man ett besök till Barkarby som förmodligen ger garanterade böter och föreläggande om besiktning.

Är det så svårt att se detta? :)

/J

Ja tjena hej. så ger du dig på och slår på den av oss som är våran representant och som faktiskt är motorcyklist.

Dom lägger ner en hel del jobb på att få det här att funka och du kan inte hitta på något bättre än att kasta skit.

Väx upp för fan.

Biterbitch är inte polisen och kan inte bestämma vart polisen ska stå. Så ge för fan inte henne skit för att ni anser att polisen borde vara som iglar på alla andra ställen där motorcyklar samlas.

För det är väl det problemet är. Ni anser att det är för lite poliskontroller på dom andra ställena som skogis och liknande.

Polisens uppgift är att se till så att vi följer lagen. Då är det inte konstigt att dom ställer sig där det är många samlade eftersom det får störst genomslagskraft då.
Likaså är det inget underligt i att dom fokuserar sina kontroller på sånt som vi är dåliga på. Nykterheten är inget problem bland motorcyklister och därför slipper vi kontroller på det. Skyltar och blinkers är ett problem och därför kontrollerar dom det.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Snyt dig Steffo - jag reagerade på att hon inte såg polisens insats utanför fältet som en razzia/punktmarkering, även du påvisar lite samma typ av strutsmetod.
En fråga, när körde du för fort senast Steffo? Den utan synd kastar första stenen som det heter.

Även den trevliga damen kör ju en båge som är utanför lagens ramar..

De gör ett bra jobb, men som de flesta med ett tänk bortom "allt är antingen svart, eller vitt" - inser att LTG:s insats utanför kommer döda träffen, kvar blir det gänget som redan sköter sig perfekt ur lagens ögon, och kanske inte är anlednigen till att träffen kom till från första början.

/J
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Bikerbitch - Du kan slingra dig bäst du vill - du lär väl inse, precis som guw här påpekar, att polisens närvaro endast handlade om att punktbevaka utanför Barkarby.
Tror knappast det är något slingrande från hennes håll. Ska man försöka samarbeta med myndigheter så går det inte bara slänga ur sig saker utan hon måste ha fakta. Helt rätt att ta kontakt med myndigheter och fråga om det är så att de punktbevakar eventet även om det skulle vara så att man redan vet det.

Ett konktet förslag:

Om en liknande "hetsjakt" på blinkers/regskylt skulle uppstå vid nästa träff, kan då inte någon/några som blivit bötfällda åka tillbaka till träffområdet och ta kontakt med arrangörerna (Bikerbitch m.fl.).
Förr att i samlad trupp söka upp poliserna inne på området och förklara vad som händer utanför, och säga att ska det vara så här så kommer det snart inte att komma folk hit...

Förhoppningsvis så kanske det går fram till "Hamrén-typerna" utanför att de är på fel ställe...

Skulle dessa "Hamrén-typer" stå vid skogis och bötfälla MED kommentaren att: Ja...hade du hållit dig på Barkaby i kväll så hade du sluppit böter...
(Då menar jag att det ska sägas på ett informativt sätt, och inte med en översittarattityd!)

Tyvärr kommer detta inte hjälpa någonting, att gå ut till dem skulle förmodligen bara göra dem mer nöjda, bara för att det är några poliser som är med i samverkansgruppen betyder det inte att alla poliser/polisavdelningar stödjer träffarna. Ska man bli av med kontrollerna utanför och få polisen att bevaka andra problemställen istället så måste nog ordern komma uppifrån.

Det blir lite hönan och ägget. För att få mer stöd för träffarna måste mc åkarna sköta sig mer och för att mc-åkarna inte ska ruttna och skita i träffarna så måste polisen ge dem en chans och kanske blunda för vissa saker vid barkarby under en viss tid. Tyvärr är det så att de poliser/polisavdelningar som skulle kunna tänka sig att göra en sån sak för att få bort buset på andra ställen är inte samma poliser som står utanför nu.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Sen så spelar det väl inte så stor roll om dom står direkt utanför grinden eller flera mil bort om det bara finns en väg därifrån heller.

Finns det en trevägskorsning däremellan och den ena vägen leder till tjotahejti och den andra till stockholm och dom bevakar den till stockholm så spelar det inte heller så stor roll, finns det ytterligare tio alternativa vägar tillbaka till stockholm och nio är grusvägar som gör långa omvägar så kan TOM polisen räkna ut vilken av vägarna dom ska bevaka...

Visst, ett ytterst fåtal slapp köra förbi dom i mina exempel, men det är ändå solklart vad dom punktbevakade.
Var det någon som körde förbi poliserna när dom hade stoppat en bil?

Släta inte över att dom var där för att plocka dom som skulle till/hade varit på S&S, det är bara att göra sig själv dum inför oss andra.

Stoppat en bil??? Hur skulle det gå till. Det var ju i princip bara hojar i närheten. Skärp dig nu. Är det bara hojar på vägen så kan dom inte stoppa en bil. Det måste finnas en bil för att man ska kunna stoppa en bil.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Polisens uppgift är att se till så att vi följer lagen. Då är det inte konstigt att dom ställer sig där det är många samlade eftersom det får störst genomslagskraft då.
Likaså är det inget underligt i att dom fokuserar sina kontroller på sånt som vi är dåliga på. Nykterheten är inget problem bland motorcyklister och därför slipper vi kontroller på det. Skyltar och blinkers är ett problem och därför kontrollerar dom det.
Problemet är lite att jag aldrig har sett polisen bevaka parkeringen vid ett stort köpcentrum, där finns massa bilar samlade och de skulle även där kunna hitta massor med småsaker att sätta dit folk för. men det gör man inte utan man koncentrerar sig på Barkarbyträffarna. Själv tror jag att dessa träffar ogillas väldigt mycket av vissa polisavdelningar ( eller åtminstonde en ) och de försöker bara störa.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Släpp snacket om miniskyltar, avgassystem och blinkers ...

Poängen är att man inte vill tjafsa om skitsaker med polisen bara för att man vill åka till en fin tillställning vilket man oftast slipper vid en vanlig rutinkontroll samt bilprovning.

För min del så skippar jag då hellre Barkarby i fortsättningen och åker ****** dessa kvällar eftersom chansen att råka på de som fått order att punktmarkera "lag & ordning" är näst intill obefintlig i andra områden.

Nej. poängen är att jag inte vill tjafsa med polisen om skitsaker och därför så har jag laglig utrustning på min hoj. Eller hur menar du.

Det du säger är att om man inte vill åka dit för inbrott så ska man i alla fall göra inbrott eftersom det är häftigt. Men man ska bara göra det i hus som inte polisen står utanför.
I alla fall om man drar analoger till andra delar av Sveriges lag.

Ger du fan i att ge dom anledning att tjafsa över "skitsaker" så slipper du tjafsa.
Men säger du att du väljer att strunta i delar av trafiklagstiftningen för att du vet bäst så kommer dom att ge dig böter.

Som jag skrev tidigare. Vi vill veta om det läggs mer kraft på att bevaka S&S kvällarna än de vanliga onsdagarna med andra ställen det körs på.

Polisen i gruppen vet vad klicken här på forumet tycker. Det vet även de andra i Samverkansgruppen. Vi har dialogen igång hela tiden om de här kvällarna för att vi vill verkligen att det ska fungera. Och ja, möte är redan inplanerat sedan länge.

Tro mig, vi lägger ner så sjukt mycket tid och kraft på detta. Jag bara hoppas att en del förstår det. Jag vet inte om jag någon annanstans i landet har hört om att Vägverket, ihop med Polisen och andra myndigheter upplåter ett ställe att köra på - helt gratis. Vi jobbar stenhårt för att allt ska fungera och nu har det uppstått en stark åsikt som gör att vi såklart måste diskutera detta och se vad vi kommer fram till.



Här - på den allmänna vägen?
Här- inne på området på Barkarby?

Vi talar om för folk som inte har schysta grejer (hoj + kläder) när de är inne på området vad som gäller och hitills har det nog bara varit en eller två personer som blivit förbannade. Resterande tycker det är helt okej (trots allt måste vi ha regler) och accepterar faktum.

Vad som sägs ute på vägarna där polisen har kontroller vet jag inte.

Jag skulle faktiskt tro att det läggs mer krut på S&S än på många andra platser och jag ser inget konstigt i det. Dom har gett tillstånd åt oss att anordna detta och då måste dom också övervaka så att vi sköter oss i anslutning till evenemanget. Dom kan inte släppa oss vind för våg för det skulle sluta i buskörning och efterföljande klagostorm från allmänheten.
Polisen har ett ansvar att se till så att det går ordnat till vid evenemang som dom tillåtit. Kan dom inte greja det så får dom inte heller ge tillstånd.

Sen kan man tycka att det ger fel signaler till hojåkare om dom har mer kontroller vid barkarby än på dom olagliga lekplatserna men det finns egentligen bara två lösningar på det problemet och ingen av dom är att dom ska skippa kontroller vid barkarby för det alternativet finns inte och polisen kommer aldrig att ställa upp på det.

Antingen skruvar hojförarna på laglig utrustning på sina hojar frivilligt så kan dom åka till S&S utan risk för repressalier.
Alternativt ökar polisen sina kontroller på dom andra ställena så att det blir stört omöjligt att köra med olagliga hojar någonstans och alla blir tvingade att se till så att hojen faktiskt är laglig.

För problemet är att en del inte vill följa lagen och inte att polisen beivrar brott mot lagen. Är lagen fel ska lagen ändras men det sker inte genom att man struntar i den.

Problemet är lite att jag aldrig har sett polisen bevaka parkeringen vid ett stort köpcentrum, där finns massa bilar samlade och de skulle även där kunna hitta massor med småsaker att sätta dit folk för. men det gör man inte utan man koncentrerar sig på Barkarbyträffarna. Själv tror jag att dessa träffar ogillas väldigt mycket av vissa polisavdelningar ( eller åtminstonde en ) och de försöker bara störa.

Skulle det kunna tänkar att motorcyklister förtjänat en viss negativ uppmärksamhet från polisens sida genom att exempelvis lägga ut filmer med bombarrepor på bulten och liknande där det ganska tydligt framgår att det bryts friskt mot lagen.
Likaså tror jag att dom som drar snuten har gjort sin del av skituppsamlingen.

Motorcyklister har under ganska lång tid stått för en hel del lagöverträdelser vad gäller vårdslöshet och fartöverträdelser och i en del fall har man helt enkelt bara kört ifrån polisen.

Så att tro något annat än att vi står ganska lågt i kurs hos LTG är naivt. Vi är inte älskade av polisen på grund av att det finns en klick som beter sig riktigt illa.

Svenssons i sin volvokombi på väg hem från ICA Maxi efter att ha storhandlat står inte för några ifrånkörningar av polisen och drar inte några bombarrepor på bulten och drar därför inte på sig lika mycket negativ uppmärksamhet.


Men för att svara på din fråga. hur vet du att polisen aldrig står utanför köpcentrum????
Jag har själv blivit stoppad mer än en gång med bil utanför köpcentrum. Så dom står där ibland. Ska du hävda att polisen aldrig står där så måste du komma med något mer än bara gissningar.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Snyt dig Steffo - jag reagerade på att hon inte såg polisens insats utanför fältet som en razzia/punktmarkering, även du påvisar lite samma typ av strutsmetod.
En fråga, när körde du för fort senast Steffo? Den utan synd kastar första stenen som det heter.

Även den trevliga damen kör ju en båge som är utanför lagens ramar..

De gör ett bra jobb, men som de flesta med ett tänk bortom "allt är antingen svart, eller vitt" - inser att LTG:s insats utanför kommer döda träffen, kvar blir det gänget som redan sköter sig perfekt ur lagens ögon, och kanske inte är anlednigen till att träffen kom till från första början.

/J

När argumenten tar slut.....

När jag körde för fort har faktiskt inte med saken att göra alls. Jag har inte gnällt på att polisen har fartkontroller. Åker jag dit i en kontroll så tar jag påföljden utan att gnälla. Man ja. Jag kör för fort ibland. Vilket innebär att en del av tiden är jag lite olaglig. Jag har dock inte olaglig utrustning på min hoj eftersom jag inte har lust att vara olaglig hela tiden. Dessutom har jag inte lust att få 1500 i böter för en sådan kosmetisk fjantgrej som skylten som inte har någon påverkan överhuvudtaget på min körupplevelse. Jag kör nämligen båge för upplevelsen och inte för utseendet.

Självklart övervakar dom oss i anslutning till eventet. Det är deras förbannade skyldighet i och med att dom gett tillstånd. För polisen får inte ge tillstånd till saker om dom inte kan säkerställa ordningen på och kring tillställningen.
Troligen innebär det att dom har lite mer resurser på att bevaka där än på många andra platser men det är inget konstigt egentligen.

Det handlar inte om struts. det handlar om att inse att polisen är skyldiga att övervaka evenemang som dom ger tillstånd till och att inse att poliser har skyldighet att rapportera eller åtminstone ge varning för brott mot lagen. Alla poliser gör olika bedömningar. Den där polisen som för 100:e gången idag har stått och käftat med något miniskyltsfucko kommer inte att käfta en till gång. Han har tröttnat att käfta och skriver böter istället. Så enkelt är det.

Oavsett vad man tycker om miniskyltar och annat så är det inte lagligt och polisen kommer aldrig att sluta påpeka eller bötfälla för det. Den här diskussionen kommer inte att sluta med att polisen slutar övervaka vid barkarby. Det är lika bra att inse det. Det enda som möjligtvis händer är att dom lägger mer resurser på dom andra olagliga lekplatserna också så att det blir stört omöjligt att köra med skyltar och annat. Då blir man tvungen att skruva på originalgrejorna.

Polisen kommer att bötfälla så länge som vi bryter mot lagen.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Problemet är lite att jag aldrig har sett polisen bevaka parkeringen vid ett stort köpcentrum, där finns massa bilar samlade och de skulle även där kunna hitta massor med småsaker att sätta dit folk för. men det gör man inte utan man koncentrerar sig på Barkarbyträffarna. Själv tror jag att dessa träffar ogillas väldigt mycket av vissa polisavdelningar ( eller åtminstonde en ) och de försöker bara störa.

Och jag tror att du kommer väldigt nära sanningen där! Om jag minns rätt var det vissa problem med LTG förra året också :va
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top