Ja och just detta är vad tråden handlar om.
Om alla alltid var helt lagliga så hade vi inte behövt någon polis. Som jag skrev innan världen är inte svart eller vit utan det finns massa gråzooner, om folk kommer till barkarby för att leka istället för att busa på gatan så tycker jag det är rätt korkat att stå där och skrämma bort dem, börja med att förhindra de brott som är värst och det lär knappast dessa småsaker de sätter dit folk för vara.
Javisst. Men alla är inte lagliga som du skriver. För att förhindra det så har polisen kontroller där dom kontrollerar hastighet, nykterhet, fordonens laglighet mm. Vi kan ju utgå ifrån att trafikpolisen inte vill ha vare sig buskörare eller olagliga fordon ute på vägarna. I och med att man tillåter Street och Stunt så gör man faktiskt något åt buskörningen. Sen är det ett antal hojåkare som av någon underlig anledning måste sätta på olagliga grejor på hojarna och därför inte vågar åka dit *stackare*. Ska polisen hålla sig undan och på så sätt stödja dom som bryter mot lagen genom att sätta dit exempelvis tätt sittande miniblinkers eller på annat sätt modifierar sitt fordon på ett sätt som gör det olagligt. Blinkers betraktas som obligatorisk säkerhetsutrustning på fordon och det är väl trafiksäkerhet som polisen ska syssla med. Eller tycker du att dom bara får ägna sig åt folk som gör wheelies i 150 i tätort och strunta i allt annat?
Visst. Jag har förståelse för att man kanske tycker att det är gnälligt om man har satt dit en annan snyggare blinkers som fortfarande syns lika bra som original men antingen har man ett konkret kriterium (Typ E-märkning av blinkers) att gå efter eller så måste man helt och hållet gå efter polisens godtycke. Då tycker jag personligen att det är bättre att gå efter E-märkning.
Polisen ska förhindra och beivra brott. Även olagliga blinkers. Man kan kanske tycka att det är synd att dom inte lägger mer krut på andra allvarliga brott som i mycket högre grad drabbar oskyldiga. Typ personrån, inbrott och annat. Men det är en annan diskussion och har inget egentligen att göra med att dom kontrollerar motorcyklars laglighet på platser där det är mycket motorcyklar.
Men visst. Personligen tycker jag att dom borde stå på alla dom andra lekplatserna där folk leker olagligt också. (Även om det ju skulle innebära att ingen kör där eftersom dom ju inte vågar vara där polisen är) Men dom ska under inga omständigheter utebli från barkarby för då kommer säkerligen fler att busköra dit och därifrån och vips så har allmänhetens klagan omöjliggjort dom kvällarna i fortsättningen.
För det är ett faktum. Om hojåkare inte sköter sig vid färden till och från Barkarby så kommer vi inte att få hålla till där i fortsättningen. Att polisen står där medverkar till att fler sköter sig.
Tror tyvärr inte de har något budskap med sina kontroller utanför Barkarby.
Polisen har ett budskap med alla kontroller. Budskapet är "Ge fan i att vara olaglig"
Har du varit vid Skogskyrkogården någon gång? Minst lika enkelt att ställa upp en kontroll där men det gör de inte utan de står vid S&S träffarna. Varför ska de som leker på gatan åka till Barkarby när de vet att det kommer bli kontroller? Då är det väl bättre att leka vid skogis och slippa åka på böter för småsaker.
Visst kan dom ställa upp en kontroll där. Men min erfarenhet av olagliga streetrace och liknande oavsett plats är att så fort polisen kommer i närheten så är plötsligt alla spårlöst försvunna så att ställa upp en kontroll är ganska meningslöst eftersom ingen kommer att komma i närheten av den.
Och då har man missat meningen med träffarna, hur orättvist det än kan låta för dig som är helt laglig så har man börjat arrangera såna här träffar för just de som är olagliga, för att de inte ska leka på gatan utan på Barkarby och står man och plockar dem för smågrejer så kommer de inte utan det blir bara helt lagligt folk där medan de andra fortsätter leka på gatorna. Vad händer då tror du? Man stänger ner träffarna med förklaringen att busandet på stan inte minskar trots att man har anordnat speciella träffar för sånt.
Nej. Man anordnar inte träffarna för dom som är olagliga. Man anordnar träffarna för att folk inte ska vara olagliga genom att man ger en möjlighet till att leka av sig under kontrollerade former. I begreppet laglig ligger förutom att man ska hålla hastighetsgränserna och visa hänsyn och omdöme också att man ska framföra ett lagligt fordon, godkänt i kontrollbesiktning.
Man kanske kan tycka att det är skitsaker men återigen. Ska vi gå på polismannens godtycke vid bedömning av blinkers eller ska vi gå på E-märkning? Vilket ger den mest homogena lagföringen.
Ska vi gå på kravet att en regskylt ska vara utfärdad av vägverket eller ska vi gå på den enskilde polismannens godtycke att bedöma huruvida den är tillräckligt läsbar? Vilket ger den mest homogena lagföringen.
Kör man runt i eller på ett olagligt fordon så får man räkna med att förr eller senare får man böter för det. Oavsett vart man åker.
Personligen tycker jag att det är djävligt gnälligt att sitta och gnälla över att polisen har en kontroll där dom skriver böter för saker som är olagliga istället för att vara glad för att dom övarhuvudtaget tillåter oss att ha en träff där vi får köra satan, stunta och liknande.