Polisen; Motverka inte MC-evenemang! Det blir bara värre på gatan då!

Status
Ej öppen för fler svar.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Personligen tycker jag att det är djävligt gnälligt att sitta och gnälla över att polisen har en kontroll där dom skriver böter för saker som är olagliga istället för att vara glad för att dom övarhuvudtaget tillåter oss att ha en träff där vi får köra satan, stunta och liknande.
Visst man kan vara paragrafryttare och säga att polisen gör bara sitt jobb. Men, polisens främsta uppgift är att förhindra brott, inte att jaga böter. Medverkan i såna här evenemang är brottsförebyggande och av betydligt större allmänt intresse än storlek på nummerplåt. Så när polisen provokativt ställer sig utanför och jagar småförseelser med följden att evenemanget skadas så gör dom ett tjänstefel. För en provokation är det, motsvarande beteende för hojåkarna skulle vara att, efter en överenskommelse om samarbete, åka runt på bakhjulet och jaga snuthäng utanför grindarna. Om polisen hade fokuserat på att endast hålla koll på busåka på vägarna runt området skulle jag haft full förståelse, men bilden man får är att det var andra saker de var ute efter.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Visst man kan vara paragrafryttare och säga att polisen gör bara sitt jobb. Men, polisens främsta uppgift är att förhindra brott, inte att jaga böter. Medverkan i såna här evenemang är brottsförebyggande och av betydligt större allmänt intresse än storlek på nummerplåt. Så när polisen provokativt ställer sig utanför och jagar småförseelser med följden att evenemanget skadas så gör dom ett tjänstefel. För en provokation är det, motsvarande beteende för hojåkarna skulle vara att, efter en överenskommelse om samarbete, åka runt på bakhjulet och jaga snuthäng utanför grindarna. Om polisen hade fokuserat på att endast hålla koll på busåka på vägarna runt området skulle jag haft full förståelse, men bilden man får är att det var andra saker de var ute efter.

Ja. Men nummerskylten är faktiskt ett verktyg dom har för att förhindra buskörningen eftersom den lagliga skylten är lättare att läsa och följden av det är faktiskt att kör man med miniskylt så har man försvårat polisens arbete med att förhindra buskörning. Och det gillar dom inte. Att dom bötfäller är deras sätt att tala om det.
För det är större risk att man åker dit för en eventuell buskörning om dom lätt kan identifiera hojen.

namnlös

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
CB900,FZR1000,CBR 929,TL1000S,F6S S2R
Jag undrar lite över vem det är som egentligen motverkar evenemang som det igår kväll.
Polisen har som jobb att upprätthålla lagen och se till så att vi färdas i och på lagliga fordon under lagliga omständigheter. Då kan man fan i mig inte komma och gnälla över att polisen sedan faktiskt gör det och stoppar och bötfäller folk för att dom är olagliga.
Jag anser att det nog snarare är dom som inte sköter sig eller som kör omkring med olagliga hojar som förstör. Och att sedan komma och gnälla över att polisen är elaka är bara så djävla pubertalt. :tonåring.
:tungan

Polisens jobb är att som du skriver uppehålla lagen. Jag var där, hojen helt laglig (till och med reflex bak) 3 otrevliga poliser granskar min hoj i 5-10 min för att hitta nåt att klaga på. De blir otrevligare för varje minut de letar utan resultat sedan går de därifrån utan att säga nånting. INGET ANNAT ÄN TERRORISERING. Min första och sista stuntkväll tyvärr tills polisen gått charmkurs

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Ja. Men nummerskylten är faktiskt ett verktyg dom har för att förhindra buskörningen eftersom den lagliga skylten är lättare att läsa och följden av det är faktiskt att kör man med miniskylt så har man försvårat polisens arbete med att förhindra buskörning. Och det gillar dom inte. Att dom bötfäller är deras sätt att tala om det.
För det är större risk att man åker dit för en eventuell buskörning om dom lätt kan identifiera hojen.
Jag påstod väl aldrig nåt annat? Du har missat poängen helt i mitt inlägg, vet inte om det beror på att jag formulerar mig dåligt eller att du läser dåligt. :)

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Så det här är enbart en provokation från deras sida? Dessutom helt utan orsak då "vi" givetvis alltid sköter oss, vilket gör att "vi" givetvis är helt oskydiga?
(vi=hojkollektivet)?

Ok...
I den här tråden diskuteras det varför Stunt & Street kvällarna skulle ställas in i juni i år, och här finns förklaringen till det. Nej, det är väl klart att man inte ska behöva förvänta sig någon kontroll efter det, och att dom blir övernitiska och skriver på vad vi tycker är larvigt är ju jättekonstigt :rolleyes:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nej tråden handlar om varför polisen väljer att punktmarkera ett arrangemang där man försöker få folk att sluta leva rövare på gatorna.

Vad tror du skulle hända om man startade något för att få ungdomar att sluta knarka och när de kommer till arrangemanget så haffar man dem för att de har cigaretter på sig, tror du att de kommer komma dit igen och har man lyckats få dem att försöka sluta knarka?

Man tillåter oss att ha ett arrangemang där vi får busköra lagligt med förhoppningen att vi då skall sköta oss när vi är ute på vägarna.

Jag kan dra en ganska bra jämförelse ur verkliga livet som har att göra just med din jämförelse. I Borlänge som jag kommer ifrån ville man minska problemet med fulla ungdomar genom att anordna "drag utan drog". Club för minderåriga där det inte var tillåtet att dricka eller ta droger. Vid ingången så stod man med alkometer och dom som var påverkade blev obönhörligen avvisade. Följden blev att många lät bli att dricka eftersom dom ville gå på evenemanget. Resultat. Mindre fulla ungdomar på stan och mindre fulla ungdomar överhuvudtaget.

Polisen ger oss en morot när dom tillåter oss att köra lagligt på barkarbyfältet. Tyvärr har vissa problem att acceptera att den moroten innebär krav på en motprestation i form att hålla oss till lagen utanför fältet. Man anordnar något som hojförare gärna vill gå på men har man en olaglig cykel så kommer dom att beivra detta. Lösningen är att se till att montera tillbaka den lagliga utrustningen. Det är inte svårare. Är det vi eller polisen som ska försöka bevara möjligheten till MC-åkning?

Tveksam till det, de har ju ett mycket enklare alternativ att åka till barkarby och plocka dem som försöker välja ett lite lagligare alternativ. Varför försöka jaga några enstaka "busar" vid andra ställen när man kan plocka in många vid barkarby för småsaker.

Ja. Visst är det så. Samtidigt är det så att dom tillåter oss att anordna ett evenemang som vi vill ha och den motprestation dom kräver är att vi kör någorlunda lagligt på gatlagala hojar till och från evenemanget.

Ja det är riktigt och efter ett möte med polisen kom man fram till att man skulle börja kolla regskyltar vid besiktningen inne på området och ge folk en chans att rätta till dem eller så skulle de inte få köra. Men nu verkar man tycka det är bättre att plocka folk direkt utanför och bötfälla dem.

Ja. Men det gör ju inte att dom som kommer dit bara för att titta får någon tillsägelse om sin minimala nummerskylt. Dom som vill köra måste ha en laglig nummerskylt. Dom som inte har det får inte köra och blir bötfällda utanför. Sätt på den lagliga nummerskylten då? Då får man både köra och man slipper böter. Plättlätt.

Att dom förvägrar dom som har en olaglig nummerskylt att köra är OK då enligt dig. Men den lilla nummerskylten har ingen betydelse på området. Den har betydelse utanför. Vad ska dom förvägra dom som kommer med för liten skylt och bara ska titta då? Ska dom avvisa dom helt och hållet?
För uppenbarligen tycker du att det är OK med repressalier mot vissa som har små nummerskyltar (dom som vill köra på fältet) medan du anser att andra ska gå fria.

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Jag var där, hojen helt laglig (till och med reflex bak) 3 otrevliga poliser granskar min hoj i 5-10 min för att hitta nåt att klaga på. De blir otrevligare för varje minut de letar utan resultat sedan går de därifrån utan att säga nånting. INGET ANNAT ÄN TERRORISERING. Min första och sista stuntkväll tyvärr tills polisen gått charmkurs
Poliser ska givetvis vara korrekta och gärna dessutom trevliga, men det går nog inte kräva det sistnämnda. Å andra sidan så tror jag det ligger mycket i det som har sagts tidigare om att man får tillbaka lite vad man själv ger, och även poliser är människor och lackar säkert ur efter att ha diskuterat med en och annan attitydmupp för mycket.

Dåligt humör ska givetvis inte drabba någon som inte har gjort sig förtjänt av det, men om dom nu var irriterade men inte hittade något att klaga på så fick du ju åka utan reprimand, kom ihåg det när du står där och hoppas på lite vänlighet och rabatt när du blir stoppad för fortkörning nästa gång...

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Så det här är enbart en provokation från deras sida? Dessutom helt utan orsak då "vi" givetvis alltid sköter oss, vilket gör att "vi" givetvis är helt oskydiga?
(vi=hojkollektivet)?
Nej det har jag heller aldrig påstått. :rolleyes: Jag säger bara att det skulle varit mer konstruktivt från polisens sida att övervaka och förhindra buskörning än att fippla med småförseelser.

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
Motorcykeln är för många mer än bara en leksak eller transportmedel, det är även nånting som man håller varmt om hjärtat. Detta leder till att man vill vårda sin ögonsten, putsa och tvätta, köra och titta på den, tvätta lite till för att sen ännu en gång beskåda skönheten och njuta av kärleken.

Med en stor regplåt på hojen så förstörs en del av harmonin i det hela.
Jag har tidigare år ansträngt mig så till den grad jag kan för att försöka få polisen samt lagens långa arm att förstå mig men det är inte lätt.
Förra året blev jag stoppad 3 gånger pga för liten regplåt.
Jag försöker förklara läget för konstapeln, ber han sätta sig in i min situation och hur jag känner för motorcykeln samt dess utseende.
Påvisar även att min specialbeställda skylt är fullt synlig och att jag har den placerad på ett sätt för att underlätta eventuella kontroller från bakomvarande poliser i trafiken.

Ibland gick det att få lite förståelse, vilket såklart uppskattades och värmde.
Andra gånger gick det inte lika bra, vilket såklart retade upp mig och gjorde mig till en motståndare istället för någon som försöker möta lagen på halva vägen. Jag vet att det är fel att bryta mot lagen men då logiken vad gäller lagen brister samt då poliser uppträder på ett rent ut sagt barnsligt sätt så anser jag att det går att tänja lite på gränserna. Jag hade bevisligen fel.

I år har jag kört utan regplåt hela sommaren, tycker inte om det men i ren protest så blir det tyvärr så. Min ögonsten ser ju iaf bra ut...

DU ÄR INTE ENSAM!!! :pannkyss Som ngn sa/skrev för ett tag sen "Om mycket folk bryter mot lagen är det inte folket det är fel på utan lagen..." :yoparty

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Nej det har jag heller aldrig påstått. :rolleyes: Jag säger bara att det skulle varit mer konstruktivt från polisens sida att övervaka och förhindra buskörning än att fippla med småförseelser.
Det kan man tycka och jag kan till viss del hålla med om det.

Men någonstans efter 31150:e gången allmänheten blir störda, skrämda av eller klagar på det alltför ofta riktigt dåliga beteendet hos mc-kollektivet så lessnar dom väl. Sedan sopar dom oss alla i en påse och skriver på allt dom kan, eftersom det överseende och den hygglighet man har prövat med tidigare egentligen inte har lett till någon förståelse för lagen, utan bara till den punkt att många idag tycker att det är ok att köra med felaktiga blinkers/skyltar eller rent av helt utan?

DU ÄR INTE ENSAM!!! :pannkyss Som ngn sa/skrev för ett tag sen "Om mycket folk bryter mot lagen är det inte folket det är fel på utan lagen..." :yoparty
Med tanke på den mängd stölder, inbrott och överfall som sker i landet borde vi kanske överväga att legalisera det då... :rolleyes:

Last edited:

Pizzabagarn

Guest
I år har jag kört utan regplåt hela sommaren, tycker inte om det men i ren protest så blir det tyvärr så.

Lagens långa arm kan i princip ta allt ifrån oss.....allt förutom vår fria vilja och tur är väl det.

Tror egentligen att folk (läs vanliga svensson) är trötta på att alltid jagas av staten i någon form, är det inte skatteverket så är det kontroller utmed vägen eller försäkrinskassan som tror att du fuskat med pappadagarna eller vad fan vet jag. Trist är det i vilket fall som helst

Hoppas på bättre väder för jag vill köra hoj igen :)

Bjorne_83

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
Ktm 525 smr, Lill Gixxer 600
Fan när man liks får böter för mini skyltar så skiter man fullständigt i skylt jäveln... O hur fort går en polis mc igentligen är ju bara o gasa ifrån dom..:yoparty

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej. Men dom ska väl vara gatlegala för att få framföras på färden dit eftersom det är allmän väg eller? Och det är det tråden handlar om. Polisen har stått utanför området och bötfällt icke gatlegala hojar.

Jodå, helt riktigt, du är så duktig så...

Men tror du folk som har lagt ner tusentals kronor och flera timmar tänker "attans, det är bäst att jag bygger om min motorcykel till orginalutförande, så att jag får fara på den rysligt gemytliga barkabyträffen en gång i vecken under sommaren, för där är så gemytligt"

Eller:

"Fan, man kanske skulle ha dragit till barkis och kört nåra repor, fast då åker man väl dit på nå småskit, näe, jag hetsar Zatzymuppar vid rödlusen inne istan istället, alla snutar är ändå på Barkis och letar miniblinkersar, så det är riskfritt"

(EDIT) Min hoj är i absolut samma skick som när jag besiktade den senast, förutom att jag har bytt bromsljuslampan som har gått sönder en gång.
Den är dock besiktad med godkända miniblinkersar som blinkar med rätt hastighet och som sitter precis tillräckligt långt isär.

Last edited:

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Fan när man liks får böter för mini skyltar så skiter man fullständigt i skylt jäveln... O hur fort går en polis mc igentligen är ju bara o gasa ifrån dom..:yoparty
Ytterliggare än idiotkommentar, vilka det brukar kunna hagla av här ibland, och som oftast följs upp med hurrarop eller en :yoparty

Precis den attityd och inställning som får allmänhet och poliser att tröttna på ett mc-kollektiv som ständigt struntar i att respektera lag och ordning, och sen förväntar vi oss ömsesidig respekt och förståelse av dom?

Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Där är ni ju redan nu, folk får inte köra för att dom bullrar för mycket (helt OK då det är en förutsättning för att få hålla träffarna) men dom ids inte ens komma och titta för att dom får böter utanför grindarna.
Kvar blir då en liten grupp som antingen trailar dit sina stunthojar en gång i veckan och möjligen dom som kör dit på en helt orginalcykel (även om dom blir stoppade så bör dom IAF klara sig från böter)
Ingennämnvärd publik.
Stuntfolket kör väl ytterst sällan med helt orginalcyklar, även om dom försöker ha något som blinkar när dom svänger och en skylt i hjulhuset (för att ha den bak är ju lönlöst om man 12ar) när dom kör på gatan.
Då är ju riskerna med att köra på skogis lika eller mindre, än vad det hittils har varit att köra till/från Barkaby på onsdagarna, då det har vartit poliskontroller i anslutning nästan varje gång.
Dessutom får man ha ett bullrigt slipon på skogis, folk kommer dit och tittar också, det kostar gratis det med, och man slipper besikta innan man får köra!
Antingen får polisen inta en mjukare linje, eller så rinner Barkaby ut i sanden, ett lovvärt initiativ, men motarbetat.

Om det är som du säger så kommer en bana i Stockholm aldrig att bli välbesökt av motorcyklisterna. I alla fall inte den klicken som numera inte kommer att besöka Barkarby för att de bullrar, har olagliga cyklar och så vidare. För på en bana kan du inte köra hursomhelst, där finns många regler att följa.

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
GSX-R 750
Men tror du folk som har lagt ner tusentals kronor och flera timmar tänker "attans, det är bäst att jag bygger om min motorcykel till orginalutförande, så att jag får fara på den rysligt gemytliga barkabyträffen en gång i vecken under sommaren, för där är så gemytligt"

Eller:

"Fan, man kanske skulle ha dragit till barkis och kört nåra repor, fast då åker man väl dit på nå småskit, näe, jag hetsar Zatzymuppar vid rödlusen inne istan istället, alla snutar är ändå på Barkis och letar miniblinkersar, så det är riskfritt"
Så din lösning är att det inte finns någon, för vi klarar inte att ställa upp om kravet är att det ska vara lagligt?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Ok. Då borde det vara tillåtet med inbrott, misshandel, våldtäkt och framför allt stöld av motorcykel. Kom ihåg det den gången du står där och någon har snott din ögonsten. Det borde ju trots allt vara tillåtet.

Ja. Och det är just den attityden som gör att dom kräver att våra motorcyklar ska gå att identifiera vilket är grunden till kravet på regskylt utfärdad av VV. Med andra ord är det ditt fel att vi måste ha den stora fula skylten då.

Jag säger bara attitydmupp. Väx upp och skärp dig.

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Så din lösning är att det inte finns någon, för vi klarar inte att ställa upp om kravet är att det ska vara lagligt?
Jag tror att du är rätt nära kärnan här. Problemet är kanske inte att det saknas en plats (läs: bana) där man kan köra och stunta, utan att det saknas en plats där inga lagar eller regler gäller. Helst inte på vägen dit och hem heller.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...