Polisen; Motverka inte MC-evenemang! Det blir bara värre på gatan då!

Status
Ej öppen för fler svar.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
En massa text OCH
Ser du inte själv hur löjligt hela upplägget av polisens prioriteringar är?

Ett hypotetiskt exempel:

En patrullbil med två poliser i (vi kallar dom Bill och Bull), står parkerad efter vägkanten och käkar en korv från sibylla. På polisradion hör de att ett bankkontor i närheten har blivit rånat av en yngling i 20-25-årsåldern. Han har enligt ett vittne som ringt in till polisen lämnat banken på en sportmotorcykel och beskrivs som klent byggd, med blåa jeans, svart luvtröja och en svart hjälm.

Bill: -Ännu en ung bankrånare, vad fan har det tagit åt dom i år?
Bull -Ja det kan man verkligen undra, detta måste ju vara den tjugonde bara i år?!
Bill -Mmmm (suck)

En minut senare brummar det till och en svart sporthoj susar förbi.

Bull -Va fan! Var inte det där...
Bill -Jo det såg fan ut så, han hade ju inget skinnställ i alla fall. Nu Jävlar!!!

Blåljus på, ett litet däckskrik och iväg far de efter motorcykeln.

Motorcykeln håller inte så hög hastighet utan att Bill och Bull kommer så sakteliga ifatt den misstänkte.

Bill -Ser du registreringsnummret?
Bull -Nej, försök komma närmare!
Bill - Mmm vågar fan inte köra närmare! Va fan stannar han inte för, är han både döv och blind!?
Bull -Nej jag ser fan inte vad det står!

Föraren (som inte har några backspeglar) vänder sig om och tittar bakåt och får syn på polisbilen, för att sedan lägga sig ner över tanken och ge full gas!

Bull - Helvete, han drar. Det måste ju vara bankrånaren! Han hade väl blå jeans och svart hjälm och tröja?!
Bill - Ja visst fan, jag försöker hänga på!

Efter en kortare jakt så kommer Bill och Bull fram till hojföraren som ligger livlös i en korsning. Han har kört mot rött och brakat rakt in i sidan på en skåpbil. Han är död...

Mc-föraren heter Jonas och är en kille som skulle hem på lunchrasten för att hämta sitt träningskort som han glömt hemma på morgonen när han stack till jobbet.
Han ville inte stanna för han visste att han skulle få böter för sin miniskylt...allt detta för han tyckte att Vägverkets registreringsskylt är så FUL...
 
Last edited:

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
Vad ska jag komma ihåg?? Att jag inte fick en reprimand när jag kört lagligt med en helt laglig hoj??? :confused:

Självklart är de människor och självklart får de mycket skit men det får jag på mitt jobb också. Det är då man ska visa att man är proffsig och rätt person för det yrket man valt och kunna släppa och vara öppen för en ny situation
Den här gången råkade du ut för en polis som var på dåligt humör (?)och som gjorde vad han kunde för att hitta något fel på hojen (dock utan att lyckas), men nästa gång när det kanske finns en fortkörning eller något annat rapportera så har du förhoppningsvis en gladare/trevligare polis som antingen ger lite extra rabatt eller kanske t.o.m helt väljer att se mellan fingrarna då. Så vad jag menade var att det brukar jämna ut sig, och om du bara råkade ut för ett mindre bra humör så var det ingen större skada skedd.
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ett hypotetiskt exempel:

En patrullbil med två poliser i (vi kallar dom Bill och Bull), står parkerad efter vägkanten och käkar en korv från sibylla. På polisradion hör de att ett bankkontor i närheten har blivit rånat av en yngling i 20-25-årsåldern. Han har enligt ett vittne som ringt in till polisen lämnat banken på en sportmotorcykel och beskrivs som klent byggd, med blåa jeans, svart luvtröja och en svart hjälm.

Bill: -Ännu en ung bankrånare, vad fan har det tagit åt dom i år?
Bull -Ja det kan man verkligen undra, detta måste ju vara den tjugonde bara i år?!
Bill -Mmmm (suck)

En minut senare brummar det till och en svart sporthoj susar förbi.

Bull -Va fan! Var inte det dä
Bill -Jo det såg fan ut så, han hade ju inget skinnställ i alla fall. Nu Jävlar!!!

Blåljus på, ett litet däckskrik och iväg far de efter motorcykeln.

Motorcykeln håller inte så hög hastighet utan att Bill och Bull kommer så sakteliga ifatt den misstänkte.

Bill -Ser du registreringsnummret?
Bull -Nej, försök komma närmare!
Bill - Mmm vågar fan inte köra närmare! Va fan stannar han inte för, är han både döv och blind!?
Bull -Nej jag ser fan inte vad det står!

Föraren (som inte har några backspeglar) vänder sig om och tittar bakåt och får syn på polisbilen, för att sedan lägga sig ner över tanken och ge full gas!

Bull - Helvete, han drar. Det måste ju vara bankrånaren! Han hade väl blå jaens och svart hjälm och tröja?!
Bill - Ja visst fan, jag försöker hänga på!

Efter en kortare jakt så kommer Bill och Bull fram till hojföraren som ligger livlös i en korsning. Han har kört mot rött och brakat rakt in i sidan på en skåpbil. Han är död...

Mc-föraren heter Jonas och är en kille som skulle hem på lunchrasten för att hämta sitt träningskort som han glömt hemma på morgonen när han stack till jobbet. Han ville inte stanna för han visst att han skulle få böter för att han inte vill ha en registreringsskylt tillverkad av Vägverket för sen är så FUL...
Med risk för att det börjar bli OT...

Hade inte Jonas optionen att stanna och ta sin bot? Det är väl det vi ska göra? Din rätt långsökta poäng är att miniskyltar dödar?

Hur man än vänder och vrider på tesen med mini/inga skyltar kan jag inte se det i sej som ett "allvarligt" brott.

Visst säg att polisen rammar Jonas för dom "tror" han är rånaren. Är det den typen av polisinsatser vi vill ha? Att polisen skjuter en mörkklädd kille och trodde det var rånaren då signaelementet "mörkklädd" stämde. Nej tack..
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag är tveksam till att fordonen kommer se ut som roadracingcyklar. Vill man åka bana en kväll så kittar man inte cykeln utan kör sin original-gathoj.

Ta Rörken som exempel, där verkar det fungera toppen! Folk kommer dit med schysta hojar och kör på banan och sen hem igen. Ingen verkar tycka det är jobbigt med originalpipor på för att minska oväsendet och slippa störa folk i närheten. De kanske tycker det är värt att alltid ha på schysta grejer för att få köra av sig på banan.



Får "vi" en roadracingbana i stockholm så kommer fordonen som körs på banan att vara utrustade med styrdämpare,crashkåpor, krashpuckar, bortplockade backspeglar och så vidare.
Inget av det är gatlegalt om fordonet är helfordonsgodkänt.
Det enda jag begär är att polisen behandlar alla förändringar lika, eller att dom är lite smidiga mot förändringar som inte är direkt livsfarliga.
Och dom kraven som kommer att gälla på banan kommer inte att gälla flickvännens motorcykel som parkeras utanför, kompisarnas, som kommer dit och hjälper till att meka, funktionärerna som sköter banan osv, utan bara dom som ska ut på banan och köra.
På barkaby stoppas ju publiken från att komma dit och titta med sina motorcyklar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är tveksam till att fordonen kommer se ut som roadracingcyklar. Vill man åka bana en kväll så kittar man inte cykeln utan kör sin original-gathoj.

Hur ser hojarna ut på andra baor runt om när det är bandag?
Uppfyller dom helfordonsgodkännadet?
Inga puckar, styrdämpare eller crashkåpor?

Sen ser jag att du stångar dig blodig i den här tråden om hur "Rätt och bra" polisens agerande runt Barkis är, samtidigt som du startar en tråd här och frågar varför stuntarna inte kommer dit längre, och varför ingen har sagt något åt er....

Ser du sambandet?

Antingen talar ni om i samverkansgruppen att polisens agerande skrämmer ut buset på allmän väg igen, och att poliserna inte är välkomna att ingå i samverkansgruppen och närvara innanför grindarna, sen kan ni inte begära att dom ska sluta jävlas utanför grindarna, men ni kan snällt upplysa om att gör dom det så tar sig inte "buset" in och busa av sig under kontrollerade former, så då kan ni lika gärna lägga ner skiten.
 
Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Jag är tveksam till att fordonen kommer se ut som roadracingcyklar. Vill man åka bana en kväll så kittar man inte cykeln utan kör sin original-gathoj.

Ta Rörken som exempel, där verkar det fungera toppen! Folk kommer dit med schysta hojar och kör på banan och sen hem igen. Ingen verkar tycka det är jobbigt med originalpipor på för att minska oväsendet och slippa störa folk i närheten. De kanske tycker det är värt att alltid ha på schysta grejer för att få köra av sig på banan.
Hmmm...fast om d byggs en "riktig"bana i sthlms regionen,så måste man väl endå boka tid för en körning,å då lär du ju ha tid för å ta av d som du inte vill ska gå sönder,Skulle aldrig i helvette ta av mina slipon för å ta mig till barkarby,inte för att jag någånsin skulle ta mig dit heller,pga grisarna utanför!!
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Har ni nån snö i ume? var det inte minusgrader där nyss?
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Berätta!
Vad finns det för planer på bana i Stockholm?
Finns det en morot, är det kanske läge att slänga ut den?

Såklart det finns! Vårt mål i Samverkansgruppen, gällande projekt Stunt & Street är att det skall finnas en permanent plats att kunna köra på.

Det blir dock förbaskat tufft att försvara kvällarna framöver till cheferna till de som sitter i Samverkansgruppen om folk väljer att "brassa helvete" vid Skogskyrkogården istället. Då visar det ju att kvällarna inte hjälper att minska buset på vanliga vägar och då vet jag inte om de vill att vi ska fortsätta att driva projektet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det blir dock förbaskat tufft att försvara kvällarna framöver till cheferna till de som sitter i Samverkansgruppen om folk väljer att "brassa helvete" vid Skogskyrkogården istället. Då visar det ju att kvällarna inte hjälper att minska buset på vanliga vägar och då vet jag inte om de vill att vi ska fortsätta att driva projektet.

Det är inte Barkaby banans fel att folk väljer skogis, det är polisens agerande runt Barkaby som gör att folk väljer Skogis.

Hur svårt kan det vara att säga det rakt ut i samverkansgruppen?

Om polisen skulle pröva att stå vid skogis med två bilar och fem motorcyklar alla onsdagar så kanske stuntarna åker till barkaby istället?
Och givetvis finns då inga resurser att ha folk borta vid Barkaby samtidigt, utom för REN hastighetsövervakning och givetvis drogkontroller.
Bara en tanke, men teoretiskt så skulle det funka
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag har inte koll på hur det brukar se ut. Men min fråga är ju lite den om folk orkar byta till exempelvis ett lagligt avgassystem för att du inte får väsnas för mycket på en bana.


Nej jag säger inte att saker är rätt eller bra vad det gäller polisens agerande. Men vad de gör utanför området är svårt för oss i Samverkansgruppen att påverka. Det måste lyftas till deras chefer i så fall. Något jag tidigare skrev att vi skall ta upp, just funderingen ifall de har lika hård kontroll vid Sveavägen, Tyresö, Skogis m.m

Tråden i Stuntforumet startade jag innan gårdagen just därför att ingen har talat om för oss varför de har slutat besöka kvällarna. Projektet är fortfarande så pass nytt (och unikt skall tilläggas) så att hålla dialogen igång är bara bra!

Så, lösningen på det hela är helt enkelt att vi i Samverkansgruppen talar om för Polisen vad de skall och inte skall göra?

Nyfiken undran, har du besökt en S&S kväll under de två säsonger vi har hållt på?


Hur ser hojarna ut på andra baor runt om när det är bandag?
Uppfyller dom helfordonsgodkännadet?
Inga puckar, styrdämpare eller crashkåpor?
Sen ser jag att du stångar dig blodig i den här tråden om hur "Rätt och bra" polisens agerande runt Barkis är, samtidigt som du startar en tråd här och frågar varför stuntarna inte kommer dit längre, och varför ingen har sagt något åt er....
Ser du sambandet?
Antingen talar ni om i samverkansgruppen att polisens agerande skrämmer ut buset på allmän väg igen, och att poliserna inte är välkomna att ingå i samverkansgruppen och närvara innanför grindarna, sen kan ni inte begära att dom ska sluta jävlas utanför grindarna, men ni kan snällt upplysa om att gör dom det så tar sig inte "buset" in och busa av sig under kontrollerade former, så då kan ni lika gärna lägga ner skiten.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Med risk för att det börjar bli OT...

Icke då, detta var ju urinnelsen till tråden!

Hade inte Jonas optionen att stanna och ta sin bot? Det är väl det vi ska göra? Din rätt långsökta poäng är att miniskyltar dödar?

Klart han kunde stannat, men han är en outlaw och dom stannar inte...

Du missar poängen grabben!

Hur man än vänder och vrider på tesen med mini/inga skyltar kan jag inte se det i sej som ett "allvarligt" brott.

Nej, det är ett ringa brott som KAN få ödesdigra konsekvenser...

Visst säg att polisen rammar Jonas för dom "tror" han är rånaren. Är det den typen av polisinsatser vi vill ha? Att polisen skjuter en mörkklädd kille och trodde det var rånaren då signaelementet "mörkklädd" stämde. Nej tack..

Har jag påstått detta...:va
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Den här gången råkade du ut för en polis som var på dåligt humör (?)och som gjorde vad ha kunde för att hitta något fel på hojen (dock utan att lyckas), men nästa gång när det kanske finns en fortkörning eller något annat rapportera så har du förhoppningsvis en gladare/trevligare polis som antingen ger lite extra rabatt eller kanske t.o.m helt väljer att se mellan fingrarna då. Så vad jag menade var att det brukar jämna ut sig, och du bara råkade ut för ett mindre bra humör så var det ingen större skada skedd.

Jag förstår inte vad du menar? Om jag inte kan förvänta mig att en Polis är trevlig, så ska Polisen åtminstone vara korrekt och inte otrevlig. Annars har polisen ifråga valt fel yrke och bör byta.
 

TheMechanix

Pånyttfödd
Gick med
6 Oct 2007
Ort
Uppsala downtown
Hoj
Sålda ögonstenar! KTM 525 exc -04 ..fast för gatan :) KTM 990 Superduke R -08
Vad är det som är så j**la svårt att förstå??? Jag trodde att dom här träffarna va för att få ner buset på allmän väg...? Då vill man väl få ditt busarna, eller? När nu "busarna" har tagit mod till sig och åkt till barkis på sina mer eller mindre kittade bikes för att för en gång skull prova att åka på osten på laglig väg. Då åker "busarna" där ifrån med en böteslapp från polisen. Dom som från början bjöd dit dom?! Snacka om fälla!! Alla kan inte förbättras över en kväll, allt tar sin tid. Men dom här "busarna" får ju inte ens en chans att förbättra sig. Tror ni att dom är sugna att prova det lagliga allternativet igen?

Varför kan ni inte förstå vad Maciej EVO VI försöker att förklara. Det handlar inte om små skyltar och blinkers. Det handlar om attitydförändring och där går det ju på grund redan från början...! Keep up the good work Maciej EVO VI
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har inte koll på hur det brukar se ut. Men min fråga är ju lite den om folk orkar byta till exempelvis ett lagligt avgassystem för att du inte får väsnas för mycket på en bana.

Det är nog inte kravet på orginalavgassystem som skrämmer bort så många.


Bikerbitch skrev:
Så, lösningen på det hela är helt enkelt att vi i Samverkansgruppen talar om för Polisen vad de skall och inte skall göra?

Nyfiken undran, har du besökt en S&S kväll under de två säsonger vi har hållt på?

Ja, lösningen är att ni talar om för dom vad som är produktiv respektive kontraproktivt agerande i samband med att ni försöker att under trevliga former hägna in buset åt dom

Nej, jag har inte kört 63 mil för att besöka era Street och Stuntkvällar, anledningen till att jag överhuvudtaget engagerar mig är att sköter sig inte folket i stockholm så står det i aftonbladet, och då blir det åtgärder emot motorcyklister i hela landet.
Sköter sig inte motorcyklisterna i Umeå så står det möjligtvis i VK, en tidning som läses lokalt.

Jag är således jävligt intresserad av att folk slutar att stunta på gatorna i stockholm och håller sig till Barkaby.
Jag är likaledes intresserad av att det inte blir mer problem på Bogan/bulten så att motorcyklister svartmålas i TV4, för det kommer så småningom att inskränka alla motorcyklisters framfart, i hela landet.

Mig skulle det kvitta om det blir totalförbud mot motorcyklar innanför tullarna, men åtgärderna lär inte stanna vid det, därför är jag intresserad av att det fungerar 63 mil söderut, för att inte min frihet ska inskränkas.

Här i Umeå har vi ett industrikvarter där Zatzymupparna kör både lagliga blackrace och tränar emellanåt, Motardfolket håller också till där och tränar, tillsammans med stuntare, men polisen brukar mest hålla till någon annanstans...

Och det funkar, vi har inga problem med stuntande vid donken i Umeå!
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Icke då, detta var ju urinnelsen till tråden!
Håller inte riktigt med. Tycker snarare det handlar om polisens agerande utanför S&S och inte huruvida miniskyltar, etc är ringa eller grova föreelser. Mao: OT

Klart han kunde stannat, men han är en outlaw och dom stannar inte...

Du missar poängen grabben!
Nehe, och poängen är? Om han haft lagliga skylt hade outlaw killen stannat, eller vad? Jag fattar inte.. eller vänta låt bli att svara för jag tycker verkligen det här är OT.. Skapa en ny tråd om miniskyltens vara eller icke vara...

Nej, det är ett ringa brott som KAN få ödesdigra konsekvenser...
Lets agree to not agree...

Har jag påstått detta...:va
Nej, försöker bara klargöra min egen ståndpunkt... Sorry om du tycker jag är tråkig som inte vill diskutera denna hypotes mer, men som jag säger, ruggigt OT, skapa en tråd vettja.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Träffarna är till för att minska buset på de allmänna vägarna - ja.
Klart vi vill få folk som busar att komma och köra av sig på Barkarby för att sen ta det lilla lugna ute i trafiken - ja.

Vill folk med olagliga cyklar ha fri lejd till Barkarby för att kunna gasa av sig?




Vad är det som är så j**la svårt att förstå??? Jag trodde att dom här träffarna va för att få ner buset på allmän väg...? Då vill man väl få ditt busarna, eller? När nu "busarna" har tagit mod till sig och åkt till barkis på sina mer eller mindre kittade bikes för att för en gång skull prova att åka på osten på laglig väg. Då åker "busarna" där ifrån med en böteslapp från polisen. Dom som från början bjöd dit dom?! Snacka om fälla!! Alla kan inte förbättras över en kväll, allt tar sin tid. Men dom här "busarna" får ju inte ens en chans att förbättra sig. Tror ni att dom är sugna att prova det lagliga allternativet igen?
Varför kan ni inte förstå vad Maciej EVO VI försöker att förklara. Det handlar inte om små skyltar och blinkers. Det handlar om attitydförändring och där går det ju på grund redan från början...! Keep up the good work Maciej EVO VI
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top