Polisen; Motverka inte MC-evenemang! Det blir bara värre på gatan då!

Status
Ej öppen för fler svar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så din lösning är att det inte finns någon, för vi klarar inte att ställa upp om kravet är att det ska vara lagligt?

Jag säger bara att polisen gör som dom vill, antingen intar dom en lite mjukare attityd mot sånt som är bagatellartat, eller så driver dom bort folk från det lagliga buskörningsalternativet och ut på gatorna.

Varje gång polisen har varit där utanför och plockat folk för bagateller skriver någon "Aldrig mer Barkaby" och flera andra håller med, folk blir engångsbesökare, sen kan ju bror duktig-folket stå där i sina färgglada västar och undra varför ingen kommer, och varför det fortfarande buskörs i stan.

Om publiken poserar utan för donken, då är det där det är roligast att slanga.

(EDIT) Självklart ska dom plocka dom som buskör dit/därifrån, och framförallt göra drogtester, sen kan dom ju välja att närma sig fordonen från sidan om dom mår illa av icke e-märkta blinkers, eller helt enkelt glömma att kolla e-märkningen om dom misstänker att dom ändå inte kommer att hitta någon.

En krog som har 0 promille gräns i insläppet får inga besökare om alla måste blåsa innan dom får komma in, däremot kan man ju be dom som måste ha stöd för att ta sig in mellan dörrkarmarna att blåsa, så kallat stickprovsförfarande, då tycker dom flesta att det efterlevs på ett bra sätt...
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
I protest mot vad då? Mot att VVFS 2003:23 existerar? I så fall skäller du på fel dörr.

Jag antar att siffrorna samt dom fyra bokstäverna är en benämning på en lag som handlar om regskyltar, mycket duktigt av dig att vara så informativ.

Det jag protesterar mot då jag väljer att köra utan regskylt är att jag anser att lagen missbrukas då den prioriteras framför andra lagar som jag med många andra anser vara viktigare (alla brott kan tyvärr inte förhindras/lösas).

Det finns så jävla mycket skit i samhället som borde stoppas men istället väljer staten (jag kan ju inte skylla på poliserna som bara gör sitt jobb) att lägga energi på en sån struntsak som en för liten regplåt när det begås så mycket grövre brott hela tiden. Visst, stoppas jag av en slump och har för liten regplåt och får böter för det så står jag mitt kast, inget snack om saken. Så har dock inte varit fallet, istället har man (iaf jag) känt av en hetsjakt från polisens sida senaste åren, vilket jag då som sagt protesterar mot då det är ett rent slöseri på redan knappa resurser.

Jag följer alla lagar i samhället till punkt och pricka, har inte ens snattat godis när jag var yngre, betalar alltid för mig när jag åker kollektivt osv (småsaker som Svensson själv bryter mot ibland). Ringa brott men som ändå påverkar någon annan i samhället negativt, till skillnad mot "mitt" brott.

Jag skäms inte för fem öre då jag tar ut hojen och konstant bryter mot lagen då jag åker runt utan regplåt, detta för att mitt brott i jämförelse med så mycket annat (som skulle kunna stoppas med mer resurser) är så milt att det gör hela situationen skrattretande.

Ser du inte själv hur löjligt hela upplägget av polisens prioriteringar är?

Vilken dörr skall jag förresten skälla på? Jag anser att det är upp till polismannen på plats att bedömma situationen i sig och därefter utfärda en eventuell bot. Skriva ett brev till staten i hopp om en lagändring känns ju som ett föga meningsfullt tidsfördriv.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om det är som du säger så kommer en bana i Stockholm aldrig att bli välbesökt av motorcyklisterna. I alla fall inte den klicken som numera inte kommer att besöka Barkarby för att de bullrar, har olagliga cyklar och så vidare. För på en bana kan du inte köra hursomhelst, där finns många regler att följa.

Problemet är inte fordonen som ska köras på bana, dom kommer väl oftast på släpvagn ändå?

Problemet är att publiken inte kommer, och är det ingen publik är det inte lika kul att stunta.

Om jag gör en 300 meter lång stoppie med fötterna på styret och händerna på fotpinnarna mitt ute i skogen och ingen ser det, då är det ingen som vet att jag är duktig och jag får ingen cred för det...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det som förvånar mig är att några här verkligen har en svart/vit bild av verkligheten, som sagt...ett tyst slipon är lika fel som ett bullrigt i lagens ögon...att det bullriga sticker ut är en annan sak.

Skulle jag åka till Barkarby och bli bötlagd för min i mitt tycke mysiga akrapipa skulle jag absolut kräva av inspektören att varenda båge modern nog att vara försedd med CoC (hel-motorcykel-godkännandet i brist på rätt term...eu-papper) försedd med icke standard slipon skulle åka på samma bot, vi är alla lika inför lagen...tysta system eller inte.

Det är helt klart två läger, puristerna som gärna slår sig för bröstet och med en dåres envishet hävdar att ger man sig in i leken får man leken tåla, så har vi de som tänker lite längre och ser problematiken i det polisen ställer till med.

Folk som har pillat lite (vad, mer än hälften av hojkollektivet har åtminstonde bytt slipon lär man väl anta, det är ju ruskigt sällan man inte ser en flashig pipa på hojarna?) kommer skippa det här eventet, vilket är JÄKLIGT trist då det är ett steg i rätt riktning.

Ni som kör hojarna helt i standardskick som de kom ifrån butiken, all heder, men vi gillar alla olika saker...så länge det inte är rent trafikfarliga saker så kan man väl tycka att prioriteringen är lite snedskruvad (speciellt om man betänker att hela tanken med eventet är just att samla alla busar där, så det busas under säkra premisser).

Det blir än värre tankevurpa när man betänker att de aldrig finns tillgängliga när man behöver dem..

/J
 
Last edited:

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
Jag säger bara att polisen gör som dom vill, antingen intar dom en lite mjukare attityd mot sånt som är bagatellartat, eller så driver dom bort folk från det lagliga buskörningsalternativet och ut på gatorna.

Varje gång polisen har varit där utanför och plockat folk för bagateller skriver någon "Aldrig mer Barkaby" och flera andra håller med, folk blir engångsbesökare, sen kan ju bror duktig-folket stå där i sina färgglada västar och undra varför ingen kommer, och varför det fortfarande buskörs i stan.
någon.
Fast någonstans här måste nog attityden förändras och förhoppningsvis bror duktig-folket få fram att vi är tillräckligt många för att få gehör av både ordningsmakt och allmänhet, för annars kommer buskörarna på stan sakta men säkert gräva motorcyklismens grav med sina fuck-u-burnouter, ivrigt påhejade av de som aldrig funderar på livets vara eller icke vara förrän det är deras bror/syster/flickvän/kompis som ligger där.


(EDIT) Självklart ska dom plocka dom som buskör dit/därifrån, och framförallt göra drogtester, sen kan dom ju välja att närma sig fordonen från sidan om dom mår illa av icke e-märkta blinkers, eller helt enkelt glömma att kolla e-märkningen om dom misstänker att dom ändå inte kommer att hitta någon.
Håller till fullo med om att det är synd om dom ska skriva på såna skitgrejor, men återigen, det är ju vi som ger dom den möjligheten.

En krog som har 0 promille gräns i insläppet får inga besökare om alla måste blåsa innan dom får komma in, däremot kan man ju be dom som måste ha stöd för att ta sig in mellan dörrkarmarna att blåsa, så kallat stickprovsförfarande, då tycker dom flesta att det efterlevs på ett bra sätt...
Jag tror inte vi ska överdriva det hela för mycket, för det var med all säkerhet långt ifrån alla som kontrollerades, så det var nog stickprovsprincipen som gällde nu med.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Folk som har pillat lite (vad, mer än hälften av hojkollektivet har åtminstonde bytt slipon lär man väl anta, det är ju ruskigt sällan man inte ser en flashig pipa på hojarna?) kommer skippa det här eventet, vilket är JÄKLIGT trist då det är ett steg i rätt riktning.
/J

Ja framförallt ska ju Polisen i såna fall bötfälla även dom som har uppgraderat fjädring och bromsar till bättre än fabriksgrejorna också, för det är en lika olaglig förändring!

Så när Jörgen Karlsson får böter för att han har uppgraderat till ISR's värsta bromsar från Harley's skitbromsar, då först är Polisen effektiv.
(nu är väl inte just hans hoj helfordonsgodkänd, så han kanske klarar sig)

Eller en kontroll utanför där man bötfäller eftermonterade styrdämpare kanske?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jadu, det tänkte jag inte på, min RSV är inte en R, men tidigare ägare har monterat Öhlinare bak, och fipplat dit Öhlins styrdämpare (båda sitter på R-modellen för er som inte kan Aprilia)...det lär man ju åka dit på... :D

Hela grejen faller på sin egen dumhet, jag hävdar bestämt att det är väldigt få som kör helt standard tills jag är motbevisad.

/J
 

namnlös

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Vendelsö
Hoj
CB900,FZR1000,CBR 929,TL1000S,F6S S2R
Dåligt humör ska givetvis inte drabba någon som inte har gjort sig förtjänt av det, men om dom nu var irriterade men inte hittade något att klaga på så fick du ju åka utan reprimand, kom ihåg det när du står där och hoppas på lite vänlighet och rabatt när du blir stoppad för fortkörning nästa gång...[/QUOTE]

Vad ska jag komma ihåg?? Att jag inte fick en reprimand när jag kört lagligt med en helt laglig hoj??? :confused:

Självklart är de människor och självklart får de mycket skit men det får jag på mitt jobb också. Det är då man ska visa att man är proffsig och rätt person för det yrket man valt och kunna släppa och vara öppen för en ny situation
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Problemet är inte fordonen som ska köras på bana, dom kommer väl oftast på släpvagn ändå?
Problemet är att publiken inte kommer, och är det ingen publik är det inte lika kul att stunta.
Om jag gör en 300 meter lång stoppie med fötterna på styret och händerna på fotpinnarna mitt ute i skogen och ingen ser det, då är det ingen som vet att jag är duktig och jag får ingen cred för det...


Pratar vi Barkarby så syftar jag på den klick som inte kommer att besöka kvällarna med rädslan att bli tagna av polisen. De kommer heller inte kunna köra på en bana om vi får en sådan i Stockholm.
Jag pratar inte om lågfartsstuntarna nu. Jag pratar bana i storleken roadracingbana.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...för mig är det viss skillnad på lite stuntande, lite dragrace och en riktig bana - då skulle man allt ta en gedigen funderare på att montera tillbaka standardpipan - men det är jag det.

/J
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
För uppenbarligen tycker du att det är OK med repressalier mot vissa som har små nummerskyltar (dom som vill köra på fältet) medan du anser att andra ska gå fria.
Var skriver jag någonting om repressalier mot de som har små skyltar?

Man talade om att man skulle ge de som har små skyltar en chans först att åtgärda hojjarna och om de inte gjorde det så skulle de inte få köra. Snacket om småskyltar tog man just för att man ibland hade svårt att identifiera hojjar. Någonting om små blinkers eller andra modifieringar som inte gillas av svensk lag var det inte tal om.

Jag tror fortfarande att polisens kontroller utanför bara har en negativ verkan och att en del skiter i att åka till träffarna och busar på gatan istället vilket är nåt helt annat än man vill med träffarna. Just nu kommer jag inte längre i diskussionen, jag personligen inte kan förstå de som tycker det är helt rätt av polisen att stå utanför.
 
Last edited:

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kgl. Hufvudstaden
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
Åhhhh, pust, stånk & stön!

Mycket har hänt sedan 70-talet, nog märks det att köra hoj har gått ifrån ett intresse bland en mindre grupp genuint intresserade :yoparty , till en folkrörelse. :arsele
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jadu, det tänkte jag inte på, min RSV är inte en R, men tidigare ägare har monterat Öhlinare bak, och fipplat dit Öhlins styrdämpare (båda sitter på R-modellen för er som inte kan Aprilia)...det lär man ju åka dit på... :D

Hela grejen faller på sin egen dumhet, jag hävdar bestämt att det är väldigt få som kör helt standard tills jag är motbevisad.

/J
Börjar det inte bli lite väl långsökt nu?Tror du att någon överhuvudtaget blivit bötfälld för att stötdämparen är bytt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Pratar vi Barkarby så syftar jag på den klick som inte kommer att besöka kvällarna med rädslan att bli tagna av polisen. De kommer heller inte kunna köra på en bana om vi får en sådan i Stockholm.
Jag pratar inte om lågfartsstuntarna nu. Jag pratar bana i storleken roadracingbana.

Får "vi" en roadracingbana i stockholm så kommer fordonen som körs på banan att vara utrustade med styrdämpare,crashkåpor, krashpuckar, bortplockade backspeglar och så vidare.

Inget av det är gatlegalt om fordonet är helfordonsgodkänt.

Det enda jag begär är att polisen behandlar alla förändringar lika, eller att dom är lite smidiga mot förändringar som inte är direkt livsfarliga.

Och dom kraven som kommer att gälla på banan kommer inte att gälla flickvännens motorcykel som parkeras utanför, kompisarnas, som kommer dit och hjälper till att meka, funktionärerna som sköter banan osv, utan bara dom som ska ut på banan och köra.

På barkaby stoppas ju publiken från att komma dit och titta med sina motorcyklar.
 

Pizzabagarn

Guest
Varje gång polisen har varit där utanför och plockat folk för bagateller skriver någon "Aldrig mer Barkaby" och flera andra håller med, folk blir engångsbesökare, sen kan ju bror duktig-folket stå där i sina färgglada västar och undra varför ingen kommer, och varför det fortfarande buskörs i stan.

Du har rätt i det där med engångsbesökare. Med tanke på att det är skitmånga som vid det här laget är där för första gången så skulle besökarantalet ligga på minst 1500 pers men så många är det inte.

Besökarantalet är självdränerande så att säga och det är en direkt följd av de polisiära insatserna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Börjar det inte bli lite väl långsökt nu?Tror du att någon överhuvudtaget blivit bötfälld för att stötdämparen är bytt?

Det är likväl olagligt, då ska minsann inte poliserna blunda för det, för då kan dom lika gärna blunda för hojstölder och mord!!! (enligt andra i tråden )
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är likväl olagligt, då ska minsann inte poliserna blunda för det, för då kan dom lika gärna blunda för hojstölder och mord!!! (enligt andra i tråden )
Det kanske dom gör redan.Trafikpoliserna lär väl inte ha alltför mycket med mordutredningar att göra skulle jag tro.
 

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Pratar vi Barkarby så syftar jag på den klick som inte kommer att besöka kvällarna med rädslan att bli tagna av polisen. De kommer heller inte kunna köra på en bana om vi får en sådan i Stockholm.
Jag pratar inte om lågfartsstuntarna nu. Jag pratar bana i storleken roadracingbana.

Berätta!
Vad finns det för planer på bana i Stockholm?
Finns det en morot, är det kanske läge att slänga ut den?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
För mig så får polisen gärna intressera sig för de med miniskyltar och andra onödiga skitändringar.
Jag bryr mig inte. Tycker faktiskt det är ganska bra.
Varför ens montera en töntig miniskylt när den bara ställer till problem?
Och om det sen skulle visa sig att just sådana skitsaker motverkar MC-evenemang så var det kanske synd?
Men, What the heck, Då är det ju bara att stuntrejsa någon annanstans då?


Jag är helnöjd så länge polisen lämnar mig ifred.
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Besökarantalet är självdränerande så att säga och det är en direkt följd av de polisiära insatserna.

Hur tråkigt det än må vara så tror jag besöksantalet till nästa event sjunker ytterligare som en direkt följd av det som hände sist. Vad blir då förtjänsten och allt det hårda arbete som ligger bakom från samverkansgruppen? Trist är det vare sej man tycker dessa aktioner utanför S&S är vettiga eller ej...

Jag ser dessutom dystert på S&S framtid då jag befarar att LTG fortsätter på inslaget spår, inte heller kommer folk skruva av sina system och blinkers, på med regplåtarna för att besöka eventet. Kvar i mitten blir arrangörer och de med hojar som är klara för besiktning....
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top